Jump to content

Noen som kan rekne ut beste propell størrelse for meg?

DaniStaut

Recommended Posts

Hei, med 2.25 utveksling i girhuset, 6000rpm som maks turtall på motor så vil du med en 14 eller 15 tommers stigning Black Max propell komme godt ut av det. Det antas da at du får 28-32 knops maksfart.

Dersom du har tom båt og ikke denne er tyngre enn du oppgir. Men dersom båten er noe tyngre eller bunnen er ujevn vil du få lavere hastighet og må så velge lavere stigning.

Med en så gammel motor er det veldig vanskelig å forutse hvor mange hester den yter og hvilken hastighet du vil få. Så jeg vile anbefale deg å prøve en propell først. Hva som helst mellom 12 og 15"stigning. Bare for å se hva som skjer. Dvs hvilken hastighet og turtall du får, og om den orker å dra den i plan...

med båt på 210 kg og 25 hk så tipper jeg farta vil være nærmere 25 enn 28-30 knop... 

så ville gjort som alfaalfa foreslår prøv en størrelse og se hva den gir av fart/turtall , så har man et mye bedre utgangspunkt å jobbe videre fra.  

Jeg ville startet med 12-13" tror jeg.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, med 2.25 utveksling i girhuset, 6000rpm som maks turtall på motor så vil du med en 14 eller 15 tommers stigning Black Max propell komme godt ut av det. Det antas da at du får 28-32 knops maksfart.

Dersom du har tom båt og ikke denne er tyngre enn du oppgir. Men dersom båten er noe tyngre eller bunnen er ujevn vil du få lavere hastighet og må så velge lavere stigning.

Med en så gammel motor er det veldig vanskelig å forutse hvor mange hester den yter og hvilken hastighet du vil få. Så jeg vile anbefale deg å prøve en propell først. Hva som helst mellom 12 og 15"stigning. Bare for å se hva som skjer. Dvs hvilken hastighet og turtall du får, og om den orker å dra den i plan...

Takk for svar alle, med propellen eg har på nå har eg greid 26knop på maks på en god dag, men vanlig så får eg ca 24knop. Eg skal sjekke hvor mange rpm eg får etterhvert. Så kan eg teste forskjellige propeller mellom 12-15" stigning

Med 24 kn så havner du på en 12" og 26kn gir 13" men du får også 12,5" i Black Max serien. Så jeg ville anta at 13" kan være en god start. Men som sagt her: du kan prøve både større og mindre, men skriv opp hvilken merke/modell propell, stigning og fart. Du endrer turtall med ca 200 rpm for hver tomme endring i stigning - som tips. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...