Jump to content

Master 740 fart?


Hanto

Recommended Posts

Hei og gratulerer med flott båt. En kompis av meg hadde en slik med 77 Yanmar turbodiesel, og var meget godt fornøyd med båten.

 

Tippe fart? Tja vil tro at toppfarten er omkring 12 knop, og marsfarten ligger på omkring 10. Omtrent samme fart som jeg fikk med min Polar 770 med 50 Hk BMW diesel.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Master,og er godt fornøyd med båten.Tipper du får ca 11-12 knop på full fart.I min båt er det en 85 hk Ford ,med denne får jeg ca 13.5 knop få full fart.Grunnen til jeg ikke oppnår større fart er nok vekten på motoren som er ca 500 kg,samt en del utstyr ombord.

Vekt og fart henger beklagligvis i sammen.Lykke til med nyervervelsen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Fin båt du har skaffet deg. Hadde tidligere en Scand Classic AV som er temmelig lik. Den satt det en Yanmar 55 i. Båten hadde også orginal flaps (flyndre). Var overrasket over farten men GPS-målte den til 13 knop under ordinære forhold med 3 voksne og halvfulle tanker.

Link to post
Share on other sites

Hei, og gratulere med flott båt. Min far byggde en slik i 1984 (halvfabr.)

60Hk Peugeot det var før gps`ens tid men mener vi klarte nesten 16 knop.

 

Så jeg tipper faktisk 14knop på en god dag :wink:

 

Disse skrogene er spesielle og går bare fortere og fortere til større motor, uten og grave seg nevneverdig ned.

Inter lager jo også åpne fiske/sjarker av det bunnskroget nå, suveren båt!

 

Mvh

Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar! Båten er nå trygt hjemme etter strekningen Oslo-Kr.sand. Båt og motor gikk strålende. Når det gjelder fart så er nok marsj 8-9kn og fullt 11-12kn. Vi hadde 14kn, men det var med 1-1,5m sjø i hekken. Noe jeg ikke er fornøyd er at det er en del småsår 10-12stk på båten, mesteparten på overbygget. Det ser ut som det har vært luftbobler under gelcoaten som har sprukket opp. Ja ja jeg får ta en runde med gelcoatsparkel i liknende farge, når det blir polert opp skikkelig så skal det ikke være mye man ser til de sårene! :smash::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...