GeirKS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Leste nylig en test av bærbare VHF i ett eller annet seilmagasin. Er det noen som husker hvilket blad/nummer som hadde testen? Og er det noen som husker hvilke apparater som ble "best" og hvorfor? Geir Quote Link to post
ter-av Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Hei Siste større test jeg kan huske å ha sett var i Båtmagasinet nr. 9 i 2003. Der kom vel forsåvidt Simrad HT50 best ut, men hårfint bedre enn en rekke andre - blant disse Garmin 725e som jeg selv valgte å kjøpe etter å ha lest testen. Har gode erfaringer med denne, men vær klar over begrensningene som ligger i en bærbar når det gjelder styrke, rekkevidde m.m. mvh ter-av Quote Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Suzuki Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 mja, konklusjonen var vel at ingen var best i "alt". Det var forøvrig seilmagasinet som hadde testen, var det ikke ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Careka Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Men det var kun Simrad modelen som var vanntett. Så da var valget mitt enkelt. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ter-av Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Her er linken til testen i Båtmagasinet jeg refererte til over. (Kanskje det finnes noen nyere i andre blader.......) Nesten alle vanntette i hht IPX7-standard. Håndholdt vhf-radioer Du må gå inn på 2003, september-utgaven mvh ter-av Quote Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Stavanger_Seil_AS Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 siste seilmagasinet har en slik test. Det ble bla nevnt at Raymarine 101E var den mest moderne. Litt avh. av om man var opptatt av vekt, batterikapasitet osv .. så var det den ene eller andre som vant. Selv kan jeg godt tilbud på Simrad, Raymarine og Garmin sine modeller. Quote Link to post
GeirKS Posted May 26, 2005 Author Share Posted May 26, 2005 Atle (eller noen andre...), kan du/dere si noe om kvaliteten på lyden i høyttaleren på Ray 101E i forhold til HT50? Geir Quote Link to post
Gunga Din Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Hej Geir ! Denna apparaten kommer in bland de beste i nesten alle test.... en riktig proffsvhf dyr men bra! http://www.maximonsolutions.com/ic-m1eurov.html Quote S/Y Gunga Din Link to post
Ludde30 Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Jeg har en slik en Gunga. Jeg har såvidt fått testet den, og førtseinntrykket er svært positivt. Kan nevnes at både den britiske og amerikanske marine bruker denne enheten (og sikker mange andre også...) Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Krapyl Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Har et par slike i båten. (Tron VHF) http://www.jotron.no/maritime/leaflets/tron_vhf_air.pdf Flyter, Lithium nødbatteri. Ingen "bells and whistles", men tåler alt. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirKS Posted May 26, 2005 Author Share Posted May 26, 2005 Kan kanskje nevne noen linjer om tiltenkt bruksområde også, som er å erstatte manglende cockpithøyttaler i ymse forskjellige båter som leieskipper og seilinstruktør (ikke meg!) fører. Jeg ble forespurt om en anbefaling siden jeg er utstyrsfreak og har en HT50 selv. Det som er viktig er at høyttaleren er god og at radioen er lett å bruke. Jeg ser Ray101 har skruknotter til lyd og squelch og det liker jeg. Mon tro om høyttaleren er minst like god som HT50? Er den like solid også så er det jo suverent! Hva koster Raymarine 101 sånn omtrent da? GeirKS Quote Link to post
Recommended Posts