Jump to content

kalesje Uttern D77

ekko74

Recommended Posts

Kalesj på disse ble endra kort tid etter introduksjon.

Jeg har en tidlig produksjons nr. Etter kjøp så ble jeg forsikra om at jeg skulle få den "nye" kalesja, som ser mer "normal" ut. Den har en mer skrå front. Hvis den hadde den med høy front, så ville de endre dette.

Forsto det som det var en tilbakekalling på dette fra forhandler. Mulig du kan ta kontakt med din forhandler å høre on det er mulig å bytte? Ellers er det ganske omfattende å endre, må i tilleg til å sy om så må jo kalesjebøylen endres.

Lykke til.

Hei,

vi kjøpte ny Uttern D77, nå rett før jul, og da kommenterte jeg nettopp kalesjen. Selger informerte da om at kalesjene som nå selges er langt skråere i front enn det de "gamle" er. Han nevnte også at alle som hadde kjøpt båten med gammel kalesje, hadde fått tilbud om å bytte til ny. (Bakken motor i Drammen)

Mvh Elisa79

• 7 måneder senere...

Jeg fikk levert en d77 i august, og etter som jeg skjønner har den den nye typen kalesje. Men det er ikke et godt nok produkt:

1: den går for kort ned over vindusprofilen

2: glidelåsene slutter for tidlig, det blir åpning mellom glidelåsen og vindusprofilen.

3: borrelåsene lar seg ikke feste ordentlig sammen, pga at kalesjen er for snau i alle retninger.

Resultatet er selvsagt at det kommer inn vann både ved regnvær og ved spyling (dusjing) etter bruk.

Man ønsker jo å ha cabindøra åpen for lufting om natta(den må jo være åpen ved regnvær, for da kan ikke takluka åpnes), og annen lufting er det ikke.

Da blir det dam på gulvet i sovekabinen.

Dette er IKKE godt nok, jeg er svært skuffet over at kvalitetsbåter leveres med en så uferdig løsning. Jeg har hatt Baylinete 285 tidligere, men trodde virkelig ikke jeg skulle få samme lekkasjeproblemer med en Uttern.

Jeg har vært i kontakt med en lokal Kalesjemaker som sier han kan utbedre kalesjen, men det blir jo noen "lapper" eller fler.

Leverandør sier han ikke kan gjøre noe da båtene leveres slik. Dette holder IKKE Uttern?

Har også plages slik du beskriver. Men ette litt trening så går det bra for meg.

Mine tips er.

Fest alle sidepanelene i taket. Se at taket er riktig sentrert sideveis. Begynn så å feste fremre panel i vindskjermen. Fordel om du har en hjelper som kan trekke ned i takramma når fronten festes. Fest så bakstykket i senter bak. Se at taket er sentrert. Fordel å ha en hjelper som trekker ned takramma når bakveggen festes. Fest så glidelåsene i fremme hjørner. Fest så sidepanelene. Begynn fremme, jobb bakover, igjen greit med en hjelper som kan trekke ned litt i taket.

Min erfaring er at kalesjen står da stramt og fint. Ser en på eldre båter så blir den vel slapp til slutt...

Lykke til.

Hei alle sammen! Jeg er endelig bestilt meg en D77 men som flere her inne er jeg også litt skeptisk til kalesje løsningen. Jeg har sett litt i brosjyren til Uttern og den viser sikkert bildet av versjon 1? Etter det jeg leser i tråden så er det kommet en ny kalesje?? Jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan finne bilde av versjon 2?

JJ

• 1 år senere...

Ikke mulig å "trene bort" de problemene jeg har beskrevet. Har siste utgave kalesje og den var langt fra bra nok! Uttern burde dra lærdom av Askeladden og Ibiza så de fikk et fullgodt produkt også hva gjelder kalesje.

Jeg har benyttet kalesjemaker til å forbedre kalesjen.  Den vil aldri bli helt bra, men nå renner det ihvertfall ikke inn vann lenger.

Kort oppsummet har hun gjort flg.:
-LAget de loddrette kalesjestykkene mellom vinduene i front bredere, og forlenget de to forreste.

-Satt på flere kalesjeknapper til frontstykket. 

Dette kostet kr. 1100,-. 

Bilder av Forbedringene er sendt forhandler som sier han vil sende de videre til Uttern for at fremtidig produksjon kan ta opp i seg disse forbedringene (men vet jo ikke om det skjer).

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...