Andresh Startet 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2016 Etter 2 uker med nøye gjennomgang av vår nyinnkjøpte P430, står jeg igjen med kun en liten feil oppdaget(Så båten er BRA ?) Dieselbrenneren gir ikke tilstrekkelig varme! Ved full guffe er tempen rett fra brenner kun 50 grader. Hadde et lokalt firma ombord for noen dager siden for at de skulle ta en diagnosetest på brenner. Eber'en er en 2005 modell, såkalt D5LC. Denne hadde de ikke mulighet å teste i båt og måtte ta med på verksted i testbenk. I dag ringte verksted og sa at brenner fungerer 100% og temp er rundt 90 grader målt på brenner. De hadde tatt en full service med bla gitter, plugg, rens av brennkammer, flammesensor+++ og friskmeldte brenneren Nå er brenner montert i båt og ingen forbedring i varme effekt! Jaja tenkte jeg og svingte innom Maritim for å kjøpe med en ny styring/termostat (801 mini modul). Hadde denne i forrige båt og veldig fornøyd. Men denne ville ikke fungere mente de etter tlf til en Øyvind hos Eberspächer..... Ville kun virke AV/PÅ Kort oppsummert: brenner tenner greit, god luftflow, dieselpumpe går, rent filter, men altså bare lunken luft.... Styring/strøm/diesel til brenner må være problemet vel? Forslag? Mistenker denne gamle traveren kødder det til : Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Du kan høre på hastigheten på pumpe hvor hardt den fyrer(tikkelyd) På disse er det to muligheter for temp sensing, den ene ligger på innluft til varmer og den andre ligger vritermostaten. Ved å skifte over en kontakt ved varmeren kan du velge hvilken som skal styre tempen. Når jeg kjøpte båten min var den ene sensoren feil, så varmeren gikk bare på max. Skiftet over til den andre sensoren, da fungerer termostaten. Det kan være et tips å prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Det skal jeg sjekke! Men om brenner eg koblet slik at den skal gå på MAX uten termostst styring, så er jeg like langt ? Må uansett se på dette! Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Har jo en liten fordel ved at feilen fortsatt er tilstede. Målte temp i alle utblås før jeg tok ut brenner. Mens den var på service brukte jeg god tid på å isolere skikkelig alle varmerør helt frem. Sjekk effekten dette hadde fremover i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Det kan jo være slik at termostaten gir beskjed om at det er varmt.. Ta et lydopptak av tikkehastigheten på pumpa, så hører en ganske greit hvor hardt den går. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Disse varmerene er ganske sære på at filteret er gullende rent. Et tips er også å konrollere den lille silen som ligge på drifstoffslangen nær filteret. Jeg byttet et tilsynelatende helt rent filter og opplevde at varmeren ble mer stabil. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Det gjør susen med isolering ja.. Kunne meg tenkt å gjøre det samme men vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 om 801 på d5lc : https://baatplassen.no/i/topic/115867-hvordan-koble-eberspacher-801-digitronic-til-d5lc/ Lurte inn en motstand på d3lc tempsensor en gang, da den begynte å gire ned allerede på 15-16 grader, og jeg ville ha muligheten til å vri den på max innimellom for å 'brenne rent'. Samt å ha større variasjon på reguleringen. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Disse varmerene er ganske sære på at filteret er gullende rent. Et tips er også å konrollere den lille silen som ligge på drifstoffslangen nær filteret. Jeg byttet et tilsynelatende helt rent filter og opplevde at varmeren ble mer stabil. Ringte forrige eier nettopp som aldri hadde hatt noen større problemer med brenner. Kun skiftet denne silen for kort tid siden og i tillegg lagt inn et forfilter for å kanskje forhindre dette igjen. Han brukte riktignok bare båten fra vår - sensommer og brukte derfor brenner lite. Har nok derfor aldri merket lav effekt grunnet god utetemp.... Forfilter rett før pumpe: Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Skyter fra hoften; Til D4 skal pumpen monteres skrått oppover (45 grader vinkel). På bildet ditt synes det som om pumpen ligger nærmest horisontalt. Sjekk i håndboken hvordan pumpen skal monteres for din D5 .. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Skyter fra hoften; Til D4 skal pumpen monteres skrått oppover (45 grader vinkel). På bildet ditt synes det som om pumpen ligger nærmest horisontalt. Sjekk i håndboken hvordan pumpen skal monteres for din D5 .. Hofteskudd funker av og til Bonus ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Søkte manualen for D5 og fant at samme montasjeinstruks gjelder. Her er en side i D5 manualen: Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Hofteskudd funker av og til Bonus Nakkeskudd er kanskje værre Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Satte mini modul på min varmer lik din , funker fint det Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Ligger sil i innløpet til pumpa.Denne følger vel med i rep kittet,glødeplugg flammegitter og sil til pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Med liggende pumpe kan det bli en luftboble der som ikke kommer ut og reduserer effekten på pumpen. Med bend på slanger eller lang slange reduseres effekten veldig. Når du måler rett ut av brenneren - betyr det rett ut av brenneren eller er det en slange med etpar bøy eller ei forgrening før du måler? Eksosutløp - litt for mye motstand og brenneren regulerer ned effekten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Andresh Svart 17.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Har ikke fått så mye tid i båten i helgen men var innom idag for å skifte dieselfilter og "forfilter". Dieselpumpe var montert med 5-10 grader helling mot brenner. Denner er nå justert slik at det er 35-45 grader. Etter disse 2 kjappe justeringer/feilsøkinger gir brenner fortsatt alt for lite varme... Prøver å legge ved en link til filmsnutt som viser pumpe som, vil jeg si, tikker med normal hastighet!?!? https://www.dropbox.com/s/b2d0l83ri3so2tw/IMG_1184.MOV?dl=0 Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 17.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Når du måler rett ut av brenneren - betyr det rett ut av brenneren eller er det en slange med etpar bøy eller ei forgrening før du måler? Eksosutløp - litt for mye motstand og brenneren regulerer ned effekten. Måling rett ut fra brenner er rundt 50 grader Mulig det er noe tett i eksos men god og varm eksosflow i skuteside Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 17.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Satte mini modul på min varmer lik din , funker fint det Vurderer å teste dette jeg også for å eliminere vekk styring/termostat som jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Da er det en test til, kjør rett fra en 5 l kanne med og uten filter, med frisk vare fra en stasjon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tomcat Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Jeg synes filteret så ut til å ha lite diesel i seg (på filmen). Enig med roger-jo. Koble en kanne frisk diesel rett på pumpen med egen slange. Tenk eliminiasjonsmetoder, halvèr mulige feil hele tiden. Gir ikke dette noe endring ville jeg gått på elektronikken (prøvd en annen termostat). Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 (redigert) Synes den tikker for fort. Tror ikke den klarer å opparbeide nok trykk. Let etter luftlommer som fjærer på suge eller trykksiden. Ta av slangen der den går inn på brenneren og se om det kommer mye ut. Filteret vil pga konstruksjonen alltid ha ca 1/3 luft inni. Redigert 17.Januar.2016 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Elise Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Er ganske sikker på at denne tikkehastigheten ikke er maks.. Har du prøvd å velge den andre tempføleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 -og du har målt med multimeter at den får nok strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 -og du har målt med multimeter at den får nok strøm? Mener vel spenning (U, og ikke I)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.