Jump to content

Eberspächer D5 varmer ikke skikkelig. Hjelp til feilsøking


Andresh

Recommended Posts

Etter 2 uker med nøye gjennomgang av vår nyinnkjøpte P430, står jeg igjen med kun en liten feil oppdaget(Så båten er BRA ?)

Dieselbrenneren gir ikke tilstrekkelig varme!

Ved full guffe er tempen rett fra brenner kun 50 grader. Hadde et lokalt firma ombord for noen dager siden for at de skulle ta en diagnosetest på brenner.

Eber'en er en 2005 modell, såkalt D5LC. Denne hadde de ikke mulighet å teste i båt og måtte ta med på verksted i testbenk. I dag ringte verksted og sa at brenner fungerer 100% og temp er rundt 90 grader målt på brenner.

De hadde tatt en full service med bla gitter, plugg, rens av brennkammer, flammesensor+++ og friskmeldte brenneren

 

Nå er brenner montert i båt og ingen forbedring i varme effekt!

 

Jaja tenkte jeg og svingte innom Maritim for å kjøpe med en ny styring/termostat (801 mini modul). Hadde denne i forrige båt og veldig fornøyd.

Men denne ville ikke fungere mente de etter tlf til en Øyvind hos Eberspächer..... Ville kun virke AV/PÅ

 

Kort oppsummert: brenner tenner greit, god luftflow, dieselpumpe går, rent filter, men altså bare lunken luft....

 

Styring/strøm/diesel til brenner må være problemet vel?

 

Forslag?

 

Mistenker denne gamle traveren kødder det til :

 

1452876066.jpg

1452876084.jpg

1452876100.jpg

1452876112.jpg

1452876125.jpg

Link to post

Du kan høre på hastigheten på pumpe hvor hardt den fyrer(tikkelyd)

På disse er det to muligheter for temp sensing, den ene ligger på innluft til varmer og den andre ligger vritermostaten.

Ved å skifte over en kontakt ved varmeren kan du velge hvilken som skal styre tempen.

Når jeg kjøpte båten min var den ene sensoren feil, så varmeren gikk bare på max. Skiftet over til den andre sensoren, da fungerer termostaten.

Det kan være et tips å prøve dette.

Link to post

Disse varmerene er ganske sære på at filteret er gullende rent.

Et tips er også å konrollere den lille silen som ligge på drifstoffslangen nær filteret.

Jeg byttet et tilsynelatende helt rent filter og opplevde at varmeren ble mer stabil.

Ringte forrige eier nettopp som aldri hadde hatt noen større problemer med brenner. Kun skiftet denne silen for kort tid siden og i tillegg lagt inn et forfilter for å kanskje forhindre dette igjen.

Han brukte riktignok bare båten fra vår - sensommer og brukte derfor brenner lite. Har nok derfor aldri merket lav effekt grunnet god utetemp....

 

Forfilter rett før pumpe:

bilde

Link to post

Med liggende pumpe kan det bli en luftboble der som ikke kommer ut og reduserer effekten på pumpen.

Med bend på slanger eller lang slange reduseres effekten veldig. Når du måler rett ut av brenneren - betyr det rett ut av brenneren eller er det en slange med etpar bøy eller ei forgrening før du måler?

Eksosutløp - litt for mye motstand og brenneren regulerer ned effekten.

Mons

Link to post

Har ikke fått så mye tid i båten i helgen men var innom idag for å skifte dieselfilter og "forfilter". Dieselpumpe var montert med 5-10 grader helling mot brenner. Denner er nå justert slik at det er 35-45 grader. Etter disse 2 kjappe justeringer/feilsøkinger gir brenner fortsatt alt for lite varme...

Prøver å legge ved en link til filmsnutt som viser pumpe som, vil jeg si, tikker med normal hastighet!?!?

https://www.dropbox.com/s/b2d0l83ri3so2tw/IMG_1184.MOV?dl=0

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...