Jump to content

Eberspächer D5 varmer ikke skikkelig. Hjelp til feilsøking


Andresh

Recommended Posts

Har du sjekka at pumpen ikke suger falsk luft?

 

Nabobåten hadde lignende problem, og det viste seg at det var en morknet gummislange på stigrøret ned i drivstofftanken som var synderen.

 

Dette ble påvist ved å konstatere luft i den gjennomsiktige trykkslangen ut fra pumpen.  Hvis der er luft blant drivstoffet så sier det seg selv at effekten blir redusert. Evt. luft er, med 100% sikkerhet, fra utett sugeline !

 

Slike pumper er svært enkle i konstruksjon, og de er avhengig av tilbakeslagsventiler for å fungere. Uten å vite, så vil jeg tro at det er små kuler i koniske ventilseter som pulser opp/ned for å åpne/stenge etter hvert slag. Hvis det er kommet ulumskheter inn i selve pumpen så kan det gjøre at ventilene ikke fungerer slik de skal, og mengden reduseres  med påfølgende effekttap.

 

Om du ikke registererer noe luft i systemet så prøv å få "lånt" en tilsvarende pumpe for å sjekke om den kan være synderen! Pumpen er jo enkel å skifte for å prøve !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Verkstedet sier varmeren fungerer 100%, ble den kjørt av dem med pumpen du har om bord? Hva er nummeret på pumpen? Har opplevd at det ved f. eks. bytte av pumpe, så har det blitt montert feil pumper. (- en pumpe er en pumpe-!!!)

Skal være (ved 12V) 25 1729 45 alt. 22 4517 04  eller (ved 24V) 25 1730 45 alt. 22 4522 03.

Dersom nummer på pumpe er riktig, bør du måle brennstoffmengden pumpen gir ved oppstart. Ta av slangen inn på varmeren, legg den opp i et måleglass og kontroller at pumpen leverer ca 8,5 ml i startsekvensen. Pumpen går i ca 90 sek. når ikke flamme registreres.

Så er det effektstyringen. På disse varmerne blir effekten styrt av en reostat i bryterpanelet sammen med en temperaturføler som bør være montert der temp. ønskes regulert. Mål spenning mellom brun/hvit og grå/rød ledning der de går inn på styrenheten (store alu.rele ved varmeren) når varmer er slått på. Den bør ligge i nærheten av 2,5V og gå opp og ned når du dreier rattet på bryterpanelet (ca 2,45 til 2,6 V). Så måler du mellom grå og brun/hvit ved styrenheten.

Her vil det normalt være i nærheten av 2,5V avhengig av temp. der romtemp. føler står. ved endring av temp. på denne, skal spenning endre seg. Varm føleren med fingrene så skal du se endring. Når spenning fra bryterpanel er høyere enn spenning fra temp. føler skal varmer gå på høy effekt inntil disse spenninger møter hverandre, da vil den regulere ned effekten. Håper dette hjelper deg videre.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

Verkstedet sier varmeren fungerer 100%, ble den kjørt av dem med pumpen du har om bord? Hva er nummeret på pumpen? Har opplevd at det ved f. eks. bytte av pumpe, så har det blitt montert feil pumper. (- en pumpe er en pumpe-!!!)

Skal være (ved 12V) 25 1729 45 alt. 22 4517 04 eller (ved 24V) 25 1730 45 alt. 22 4522 03.

Dersom nummer på pumpe er riktig, bør du måle brennstoffmengden pumpen gir ved oppstart. Ta av slangen inn på varmeren, legg den opp i et måleglass og kontroller at pumpen leverer ca 8,5 ml i startsekvensen. Pumpen går i ca 90 sek. når ikke flamme registreres.

Så er det effektstyringen. På disse varmerne blir effekten styrt av en reostat i bryterpanelet sammen med en temperaturføler som bør være montert der temp. ønskes regulert. Mål spenning mellom brun/hvit og grå/rød ledning der de går inn på styrenheten (store alu.rele ved varmeren) når varmer er slått på. Den bør ligge i nærheten av 2,5V og gå opp og ned når du dreier rattet på bryterpanelet (ca 2,45 til 2,6 V). Så måler du mellom grå og brun/hvit ved styrenheten.

Her vil det normalt være i nærheten av 2,5V avhengig av temp. der romtemp. føler står. ved endring av temp. på denne, skal spenning endre seg. Varm føleren med fingrene så skal du se endring. Når spenning fra bryterpanel er høyere enn spenning fra temp. føler skal varmer gå på høy effekt inntil disse spenninger møter hverandre, da vil den regulere ned effekten. Håper dette hjelper deg videre.

Takk for mange tips!

Hadde en runde med feilsøking i kveld og har dette som målinger:

* Koblet dieseltilførsel fra rett ved brenner: pumpe gikk i rundt 90 sek før den stoppet. Kom da ut en snau cl som du mener det skal

* Pumpe er av type som slutter på ....72945

* målte spenning som du nevner på termostat. Fikk 2,4V ved LAV og 2,6 ved MAX på hjulet. Samme målinger nede ved brenner

* Satte en 2000W vifteovn opp mot termostat for å trigge føler men ingenting skjedde

* matet brenner med diesel ved gi diesel direkte inn i pumpe. Null effektøkning

 

Merker at brenner ca hver 5 minutt faller på turtall i et brøkdels sekund hele tiden. Kan dette være noe feil tro?

 

Ser det er tilbud på ny D5 nå rundt om. Heldigvis er lommeboken tom etter båtkjøp og mye småsnadder kjøpt inn, så feilen må jeg fint finne ?

 

Måler fortsatt kun 50-55 grader ved brenner og første uttak.....

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

"* Satte en 2000W vifteovn opp mot termostat for å trigge føler men ingenting skjedde"

Min reagerte heller ikke på termostaten før jeg skiftet over til den andre termostaten, skifte kontakter ved varmer..

Dette glemte jeg å sjekke i går Elise ! Litt usikker på hvilke kontakt dette er, da det er trangt som FY rundt brenner og mye kablinger men jeg får kjenne meg litt frem  :worry:

Link to post

På kabelstammen ca 15 cm fra styrenhet og rett i nærheten av 8 pins kontakt for manøverbryter skal det være en 3-pins kontakt hvor hunn-kontakt har 3 ledninger, grå, brun/hvit og gul. Hann-kontakt har 2 ledninger, grå og gul. Dersom disse er koblet sammen, føles temperatur på en føler montert på lederplate inne i varmeren. Romtemp. føler skal være tilkoblet mot hunnkontakt grå og brun/hvit ledning (polaritetsuavhengig), hann-kontakt henger da fritt. Nevner samtidig igjen at manøverbryter ikke er en termostat, og tidligere nevnte spenningsmålinger skal foretas på ledningene som går inn i kontakt på styrenhet for å få riktige verdier. Det virker som om du har riktig spenning på reostat, Grå/rød og brun/hvit, idet spenning reagerer på vridning på reostathjulet, men hva hadde du på grå og brun/hvit?

Det at varmeren har en "hikke" ca hvert 5. min. er en "egenkontroll" og er normalt.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

Etter mye feilsøking av meg selv og et anerkjent firma i området, fant vi aldri noe spesielt feil med Eber'en.

Den varmet rett og slett dårlig....

Jeg fikk vite at de hadde en ny liggende og vi bestemte oss for å sette inn en ny. Dette som en test for å virkelige sjekke forskjell. Satte inn en ny D5 og digital styring/termostat.

Nå ble det endelig varme i skuta!!! ?

 

Håper på en god pris på denne ,så lar jeg den bare stå. Den gamle tar jeg hjem i garasjen og kobler opp og feilsøker litt mer.

1453483500.jpg

Link to post

Hei,

 

I går kjørte jeg min Webasto evo 4kw, satte inn ett termometer i det første uttaket, den kom helt til 90 grader når jeg kjørte den på fult.

Da vart det så varmt i båten ar den regulert seg ned.

Så din varmer, varmer ikke nok etter det jeg skjønner.

Jeg har også en 5 kw termotop Webasto som varmer varmtvanstank, motoren,defoster og innstøpt varme i gulv som er flislagt.

Kjøret den her om dagen når det var 9 kalde ute, tok av meg på beina til slutt, det blir en god varme av den.

Link to post

Produksjonsåret er det første tallet, d. v. s. 2006 i dette tilfellet. Montøren skulle merket av årstallet ved montering, men de fleste "glemmer" dette. Det er også et "produktpass" (garantikort) med hver varmer, som skal fylles ut og kopi sendes importør for registrering, men de fleste selgere av varmere og båter med varmer montert gir f.... i dette, slik at Eberspächer ikke har mulighet til å føre et oppdatert register over når varmeren ble montert.

Link to post

På kabelstammen ca 15 cm fra styrenhet og rett i nærheten av 8 pins kontakt for manøverbryter skal det være en 3-pins kontakt hvor hunn-kontakt har 3 ledninger, grå, brun/hvit og gul. Hann-kontakt har 2 ledninger, grå og gul. Dersom disse er koblet sammen, føles temperatur på en føler montert på lederplate inne i varmeren. Romtemp. føler skal være tilkoblet mot hunnkontakt grå og brun/hvit ledning (polaritetsuavhengig), hann-kontakt henger da fritt. Nevner samtidig igjen at manøverbryter ikke er en termostat, og tidligere nevnte spenningsmålinger skal foretas på ledningene som går inn i kontakt på styrenhet for å få riktige verdier. Det virker som om du har riktig spenning på reostat, Grå/rød og brun/hvit, idet spenning reagerer på vridning på reostathjulet, men hva hadde du på grå og brun/hvit?

Det at varmeren har en "hikke" ca hvert 5. min. er en "egenkontroll" og er normalt.

Jeg har to stk. Eber D4, hvor jeg synes begge varmer litt for lite, har ikke målt, men føler det er feil. To stk kan ikke være defekte tenker jeg. Om det er som du sier, at romføleren ikke er koblet til, men en føler som sittet inne i selve brennere vil det jo åpenbart komme for lite varme ut i kabinene da brenneren tror det et varmere enn det egentlig er. Har jeg oppfattet det riktig? Er det samme kabling/farger/plugger på D4 og D5?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...