Eureka Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Jaja, gulost er gulost :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Har du sjekka at pumpen ikke suger falsk luft? Nabobåten hadde lignende problem, og det viste seg at det var en morknet gummislange på stigrøret ned i drivstofftanken som var synderen. Dette ble påvist ved å konstatere luft i den gjennomsiktige trykkslangen ut fra pumpen. Hvis der er luft blant drivstoffet så sier det seg selv at effekten blir redusert. Evt. luft er, med 100% sikkerhet, fra utett sugeline ! Slike pumper er svært enkle i konstruksjon, og de er avhengig av tilbakeslagsventiler for å fungere. Uten å vite, så vil jeg tro at det er små kuler i koniske ventilseter som pulser opp/ned for å åpne/stenge etter hvert slag. Hvis det er kommet ulumskheter inn i selve pumpen så kan det gjøre at ventilene ikke fungerer slik de skal, og mengden reduseres med påfølgende effekttap. Om du ikke registererer noe luft i systemet så prøv å få "lånt" en tilsvarende pumpe for å sjekke om den kan være synderen! Pumpen er jo enkel å skifte for å prøve ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Eureka Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 -dieselnivå i hovedtanken på 10-15 % jo også lage krøll, siden et riktig montert stigerør ikke skal tømme dieseltanken... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 -og du har målt med multimeter at den får nok strøm? No er det lenge siden eg var borti ein slik brenner, men eg syns å huska at hvis der er for lite spenning, blir den ståande og ryka uten å tenna. Jaja, gulost er gulost :) tja, der er i alle fall forskjell på meter og liter Magne Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 (redigert) Verkstedet sier varmeren fungerer 100%, ble den kjørt av dem med pumpen du har om bord? Hva er nummeret på pumpen? Har opplevd at det ved f. eks. bytte av pumpe, så har det blitt montert feil pumper. (- en pumpe er en pumpe-!!!) Skal være (ved 12V) 25 1729 45 alt. 22 4517 04 eller (ved 24V) 25 1730 45 alt. 22 4522 03. Dersom nummer på pumpe er riktig, bør du måle brennstoffmengden pumpen gir ved oppstart. Ta av slangen inn på varmeren, legg den opp i et måleglass og kontroller at pumpen leverer ca 8,5 ml i startsekvensen. Pumpen går i ca 90 sek. når ikke flamme registreres. Så er det effektstyringen. På disse varmerne blir effekten styrt av en reostat i bryterpanelet sammen med en temperaturføler som bør være montert der temp. ønskes regulert. Mål spenning mellom brun/hvit og grå/rød ledning der de går inn på styrenheten (store alu.rele ved varmeren) når varmer er slått på. Den bør ligge i nærheten av 2,5V og gå opp og ned når du dreier rattet på bryterpanelet (ca 2,45 til 2,6 V). Så måler du mellom grå og brun/hvit ved styrenheten. Her vil det normalt være i nærheten av 2,5V avhengig av temp. der romtemp. føler står. ved endring av temp. på denne, skal spenning endre seg. Varm føleren med fingrene så skal du se endring. Når spenning fra bryterpanel er høyere enn spenning fra temp. føler skal varmer gå på høy effekt inntil disse spenninger møter hverandre, da vil den regulere ned effekten. Håper dette hjelper deg videre. Redigert 18.Januar.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Verkstedet sier varmeren fungerer 100%, ble den kjørt av dem med pumpen du har om bord? Hva er nummeret på pumpen? Har opplevd at det ved f. eks. bytte av pumpe, så har det blitt montert feil pumper. (- en pumpe er en pumpe-!!!) Skal være (ved 12V) 25 1729 45 alt. 22 4517 04 eller (ved 24V) 25 1730 45 alt. 22 4522 03. Dersom nummer på pumpe er riktig, bør du måle brennstoffmengden pumpen gir ved oppstart. Ta av slangen inn på varmeren, legg den opp i et måleglass og kontroller at pumpen leverer ca 8,5 ml i startsekvensen. Pumpen går i ca 90 sek. når ikke flamme registreres. Så er det effektstyringen. På disse varmerne blir effekten styrt av en reostat i bryterpanelet sammen med en temperaturføler som bør være montert der temp. ønskes regulert. Mål spenning mellom brun/hvit og grå/rød ledning der de går inn på styrenheten (store alu.rele ved varmeren) når varmer er slått på. Den bør ligge i nærheten av 2,5V og gå opp og ned når du dreier rattet på bryterpanelet (ca 2,45 til 2,6 V). Så måler du mellom grå og brun/hvit ved styrenheten. Her vil det normalt være i nærheten av 2,5V avhengig av temp. der romtemp. føler står. ved endring av temp. på denne, skal spenning endre seg. Varm føleren med fingrene så skal du se endring. Når spenning fra bryterpanel er høyere enn spenning fra temp. føler skal varmer gå på høy effekt inntil disse spenninger møter hverandre, da vil den regulere ned effekten. Håper dette hjelper deg videre. Takk for mange tips! Hadde en runde med feilsøking i kveld og har dette som målinger: * Koblet dieseltilførsel fra rett ved brenner: pumpe gikk i rundt 90 sek før den stoppet. Kom da ut en snau cl som du mener det skal * Pumpe er av type som slutter på ....72945 * målte spenning som du nevner på termostat. Fikk 2,4V ved LAV og 2,6 ved MAX på hjulet. Samme målinger nede ved brenner * Satte en 2000W vifteovn opp mot termostat for å trigge føler men ingenting skjedde * matet brenner med diesel ved gi diesel direkte inn i pumpe. Null effektøkning Merker at brenner ca hver 5 minutt faller på turtall i et brøkdels sekund hele tiden. Kan dette være noe feil tro? Ser det er tilbud på ny D5 nå rundt om. Heldigvis er lommeboken tom etter båtkjøp og mye småsnadder kjøpt inn, så feilen må jeg fint finne ? Måler fortsatt kun 50-55 grader ved brenner og første uttak..... Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 "* Satte en 2000W vifteovn opp mot termostat for å trigge føler men ingenting skjedde" Min reagerte heller ikke på termostaten før jeg skiftet over til den andre termostaten, skifte kontakter ved varmer.. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Synes jeg set en delvis flatklemt slange til venstre i bildet. Luftinntaket til brenneren? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Andresh Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Synes jeg set en delvis flatklemt slange til venstre i bildet. Luftinntaket til brenneren? Er forbrenningsluft slangen du ser her ja. Denne ligger med en svak bøy oppover veggen bak brenneren. Er noen småbulker på slangen men kan vel ikke ha så mye å si vel? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 "* Satte en 2000W vifteovn opp mot termostat for å trigge føler men ingenting skjedde" Min reagerte heller ikke på termostaten før jeg skiftet over til den andre termostaten, skifte kontakter ved varmer.. Dette glemte jeg å sjekke i går Elise ! Litt usikker på hvilke kontakt dette er, da det er trangt som FY rundt brenner og mye kablinger men jeg får kjenne meg litt frem Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Det skal være ved kontrolleren i ledningsnettet, hvor det er to mulighetere for en flat hvit plugg med to ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Skal eg kjøpe jolla din for noen lapper, så er du litt på vei til ny brenner ? :) Redigert 19.Januar.2016 av N300 (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hei Ser du nevner at det er tilbud på D5. Hvor finner du dette? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hei Ser du nevner at det er tilbud på D5. Hvor finner du dette? http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-varmer-d5-p-157 Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
I.M.S. Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) På kabelstammen ca 15 cm fra styrenhet og rett i nærheten av 8 pins kontakt for manøverbryter skal det være en 3-pins kontakt hvor hunn-kontakt har 3 ledninger, grå, brun/hvit og gul. Hann-kontakt har 2 ledninger, grå og gul. Dersom disse er koblet sammen, føles temperatur på en føler montert på lederplate inne i varmeren. Romtemp. føler skal være tilkoblet mot hunnkontakt grå og brun/hvit ledning (polaritetsuavhengig), hann-kontakt henger da fritt. Nevner samtidig igjen at manøverbryter ikke er en termostat, og tidligere nevnte spenningsmålinger skal foretas på ledningene som går inn i kontakt på styrenhet for å få riktige verdier. Det virker som om du har riktig spenning på reostat, Grå/rød og brun/hvit, idet spenning reagerer på vridning på reostathjulet, men hva hadde du på grå og brun/hvit? Det at varmeren har en "hikke" ca hvert 5. min. er en "egenkontroll" og er normalt. Redigert 19.Januar.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Hei Var bedre tilbud her. Riktignok en annen styringenhet http://www.varme-klimaservice.no/Eberspacher_D5.html Redigert 19.Januar.2016 av Kæpten noob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hei Ser du nevner at det er tilbud på D5. Hvor finner du dette? Alt vi mannfolk kjøper til båt er på "tilbud" vel? Fruen tror hvertfall det ? Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Ikke oss menn imellom ? Redigert 19.Januar.2016 av Kæpten noob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Etter mye feilsøking av meg selv og et anerkjent firma i området, fant vi aldri noe spesielt feil med Eber'en. Den varmet rett og slett dårlig.... Jeg fikk vite at de hadde en ny liggende og vi bestemte oss for å sette inn en ny. Dette som en test for å virkelige sjekke forskjell. Satte inn en ny D5 og digital styring/termostat. Nå ble det endelig varme i skuta!!! ? Håper på en god pris på denne ,så lar jeg den bare stå. Den gamle tar jeg hjem i garasjen og kobler opp og feilsøker litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Hei, I går kjørte jeg min Webasto evo 4kw, satte inn ett termometer i det første uttaket, den kom helt til 90 grader når jeg kjørte den på fult. Da vart det så varmt i båten ar den regulert seg ned. Så din varmer, varmer ikke nok etter det jeg skjønner. Jeg har også en 5 kw termotop Webasto som varmer varmtvanstank, motoren,defoster og innstøpt varme i gulv som er flislagt. Kjøret den her om dagen når det var 9 kalde ute, tok av meg på beina til slutt, det blir en god varme av den. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Noen som kan si meg alder på denne ut ifra bildet under: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) "erste inbetriebnahme" brtyr vel " første igangkjøring " så da tipper jeg at 06-07- 08 er årstallet, kan være produksjonsåret Så er spørsmålet hvor lenger har den ligget på lager?. Eber NO kan sikkert si noe ut fra fra fabrikknr. Redigert 29.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
I.M.S. Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Produksjonsåret er det første tallet, d. v. s. 2006 i dette tilfellet. Montøren skulle merket av årstallet ved montering, men de fleste "glemmer" dette. Det er også et "produktpass" (garantikort) med hver varmer, som skal fylles ut og kopi sendes importør for registrering, men de fleste selgere av varmere og båter med varmer montert gir f.... i dette, slik at Eberspächer ikke har mulighet til å føre et oppdatert register over når varmeren ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Takk for info Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 På kabelstammen ca 15 cm fra styrenhet og rett i nærheten av 8 pins kontakt for manøverbryter skal det være en 3-pins kontakt hvor hunn-kontakt har 3 ledninger, grå, brun/hvit og gul. Hann-kontakt har 2 ledninger, grå og gul. Dersom disse er koblet sammen, føles temperatur på en føler montert på lederplate inne i varmeren. Romtemp. føler skal være tilkoblet mot hunnkontakt grå og brun/hvit ledning (polaritetsuavhengig), hann-kontakt henger da fritt. Nevner samtidig igjen at manøverbryter ikke er en termostat, og tidligere nevnte spenningsmålinger skal foretas på ledningene som går inn i kontakt på styrenhet for å få riktige verdier. Det virker som om du har riktig spenning på reostat, Grå/rød og brun/hvit, idet spenning reagerer på vridning på reostathjulet, men hva hadde du på grå og brun/hvit? Det at varmeren har en "hikke" ca hvert 5. min. er en "egenkontroll" og er normalt. Jeg har to stk. Eber D4, hvor jeg synes begge varmer litt for lite, har ikke målt, men føler det er feil. To stk kan ikke være defekte tenker jeg. Om det er som du sier, at romføleren ikke er koblet til, men en føler som sittet inne i selve brennere vil det jo åpenbart komme for lite varme ut i kabinene da brenneren tror det et varmere enn det egentlig er. Har jeg oppfattet det riktig? Er det samme kabling/farger/plugger på D4 og D5? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.