Jump to content

Egenutlading på blybatterier i mA?

tekniker3

Recommended Posts

Jeg prøvde å finne litt mer konkret om selvutlading av blybatterier.

På Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery) antydes selvutladning på 3-20 %/mnd. Dessverre ingen kobling til temperatur.

Jeg fant ei kilde (http://www.cdtechno.com/pdf/ref/41_7272_0112.pdf) som sier noe konkret, riktignok for AGM batterier:
Her vises (fig 1) at selvutladning omtrent halveres for hver 10 graders reduksjon av temperatur.
Videre vises tid for at hvilespenning skal falle fra ca 12,8 til 12,5 V for et 12 V batteri (fig 2):
1,6 mnd ved 43 grad C
2,6 mnd ved 38 gr C
4 mnd ved 32 gr C
6 mnd ved 25 gr C

Det er ikke urimelig å anta at batteriet er noenlunde fullt ved 12,8 V og ca 60 % ladet ved 12,5 V. Da mister det bortimot 40 % kapasitet etter 6 mnd ved 25 gr C.

40% tap på 6 mnd tilsvarer ca 7 % utladning per mnd. (ved 25 gr C)

Om vi rekner med et batteri på 100 Ah, forsvinner altså 40 Ah.
40 Ah på 6 mnd (180 døgn) tilsvarer en utladning på:  40 Ah/(180*24)h = 0,009 A eller ca 9 mA.

Det skulle være nok å ha en lader som gir 9 mA gjennomsnitt eller en som kan erstatte 0,2 Ah per døgn (9 mA * 24 h).

Ved lavere temperatur reduseres ladebehovet.
Med disse tallene forutsettes det at det ikke er noe forbruk fra batteriet. Som andre har påpekt, vil selv små og normalt "ubetydelige" strømmer tappe batteriet i løpet av noen måneder.
Videre, for å være sikker ville jeg nok satse på litt større ladekapasitet enn det disse beregningene viser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...