Jump to content

Egenutlading på blybatterier i mA?


tekniker3

Recommended Posts

Har googlet litt og lest i datablad, men finner ikke verdi for typisk egenutladning på blybatterier.

 

Typisk båtbatteri på 12V 100Ah, hvor ofte må jeg toppe dette opp.

 

Er hver 3 måned nok?

 

Slik jeg har forstått det må batteriet aldri tappes helt for at det skal være lenge, maks. 50%.

 

Og så lades det opp med bilader på eks. 1.5A til spenningen når 14.4V, da kobler en laderen fra.

 

Har googlet litt, men finner ikke typisk mA for utlading, antar at batteriet står kjølig ca. 10grader.

 

 

 

 

Link to post

Noe tall på utladingen, har jeg ikke, men står batteriet et år med la oss si +25oC, er det temmelig "dødt" etter et år. Men plassert i fryseren, er det "godt som nytt".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Litt utlading er det nok, men har ingen tall. Viktig også å følge med på syrenivået, bør være ca 1,5cm over blyplatene. Etterfyll med dest vatn om nødvendig.  Har sjøl 3 stk blybatt. De er nå 12 år. Har aldri vært  sterkt nedtappa. Jeg pleier å lade hver 4 uke, 2 - 3 døgn. Med 10 A elektronisk lader. Har enda 12,8V hvilespenning.  Så det går an å forlenge levetiden en smule.    Men jeg kan nok ikke vente så mye mer...... 

Link to post

Typisk båtbatteri på 12V 100Ah, hvor ofte må jeg toppe dette opp.

 

...

 

Og så lades det opp med bilader på eks. 1.5A til spenningen når 14.4V, da kobler en laderen fra.

 

1,5A er veldig lite strøm for et 100Ah batteri, 10A er vel mer normalt.

 

Og en annen ting. Hvis du lader det opp til spenningen har nådd 14,4V er kun bulkfasen over. Du må fremdeles gjennom absorbsjonsfasen før batteriet er fullt (så sant du snakker om en fler-trinns lader).

 

 

bilde

Link to post

Ja en tommelfinger regel et 10% av batteribanken.

 

En mindre lader tar bare litt lenger tid og det har en når det er snakk om å toppe opp et batteri.

 

http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%205.0

Funksjonene i Funksjonene i MXS 5.0 omfatter diagnostisering av batteritilstanden for å fi nne ut om det kan motta og beholde lading, patentert automatisk avsulfateringstrinn og et spesielt rekondisjoneringstrinn som vil gjenopplive og gjenopprette utladede og syrelagdelte batterier. omfatter diagnostisering av batteritilstanden for å fi nne ut om det kan motta og beholde lading, patentert automatisk avsulfateringstrinn og et spesielt rekondisjoneringstrinn som vil gjenopplive og gjenopprette utladede og syrelagdelte batterier. 

 

Står batteriet  kalt burde hver 3 mnd være nok.

 

http://www.bergensmotorbat.no/dokument-arkiv-/batteri-og-strom-i-bat-bm.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

3 måneder er nok en grei hovedregel. Jeg har ansvar for UPS der jeg jobber. Det er benyttes det AGM batterier. Her er leverandørenes anbefaling at for batterier som oppbevares ved 20 grader så må batteriene lades minimum 2 ganger i året. Det er nettop en av de viktige fordelene med å bruke AGM i båt. Blybatterier må nok lades oftere og jeg tror en av hovedgrunnene til at folk sliter med disse i båt, er at de ikke etterlader med sulfatering som resultat.

 

Generelt er det høy temperatur som er den store batteridreperen i tilleg til feil lading. En hovedregel for AGM under lagring er at for hver tiende graders temperaturøkning må en halvere perioden mellom hver lading. For AGM under normal drift, vil den samme temperaturøkningen halvere levetiden på batterier.

 

Det har vært flere diskusjoner her på båtplassen om at AGM er dårligere en åpne bly syre batterier, Jeg tror at problemet ofte er at batteriene får for høy temperatur fordi de står i nærhet til den varme motoren. På blybatterier kan man etterfylle vann og derfor oppleves ikke dette i samme grad som et problem

Link to post

Da prøver jeg 3 måneder, og setter opp en vedlikeholdsprosedyre på de batteriene jeg har.

 

Vedlikeholdsprosedyren for alle batteriene mine blir da følgende hver 3mnd:

 

1.Koble fra minuspolen dersom ikke batteriet brukes hver uke (Skru av batteribryter eller koble av polklemmen)

2.Dersom hvilespenningen er under 12.6 volt: Lad opp batteriet til 14.4V og avbryt lading. (Alternativt bruk elektronisk lader)

 

Det jeg merker meg er at det er veldig viktig å koble fra minusklemmen i bilen/bobilen også dersom den ikke brukes hver uke.

Klokken og radioen forbruker litt strøm, typisk 20mA og dette tapper batteriet halveis flatt på et par måneder.

 

0.02x24x60=28,8Ah

 

"1,5A er veldig lite strøm for et 100Ah batteri, 10A er vel mer normalt."

 

Ja, men hadde bare en liten lader. (2/4A lader) Da tar det litt tid, sto over et døgn på lading men spenningen steg jevnt og trutt til 14.4V.

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post

Regnestykket dit, 0.02×24×60 = 28,8Ah er noe å tenke på i denne kalde tiden for de som kanskje tar seg en uke ferie i hytten på fjellet.
 
Glemmer en da å slå av kupelyset i bilen, får en med en typisk 4W pære for kupelyset på en uke: 0,3×24×7 = 50Ah

Med et typisk bilbatteri på 50 - 70Ah (som kanskje heller ikke er fulladet) og ÷20oC ute, kan det nok bli så som så med å få start på doningen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg lar batteriene stå i båten frakoblet hele vinteren. Ladder ikke før i mai når jeg skal ta båten i bruk. Ladderen står da ikke på i mer enn 4-5 minutt før den slår seg av, så batteriene er tilnærmet helt toppladdet etter å ha stått en hel vinter uten å ha vært rørt. Årsaken er vel at de står i 5-6 kuldegrader og at egenutladningen blir minimal.

Leste en gang at når batteriene står oppbevart i noen kuldegrader så stopper den kjemiske prosessen i dem mer eller mindre opp og de går nærmest i dvale...

Link to post

Som nevnt tidligere, kan et fulladet batteri stå et år uten problemer i fryseren. Dette har jeg fra Mr, Ladac (Paul Rosenquist som startet firmaet Ladac). Men det spørs om fruen i huset tillater noe slikt. Selv har jeg batteriene stående i båten (det er 16 blå i havnen nå) med solcellepanel tilkoblet. Da bryr jeg meg ikke om etterlading i løpet av vinteren med landstrømlader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er dette et reelt stort problem ?

 

Hos f.eks. Biltema her i Kristiansund så står flere hundrede bilbatterier fylt med syre i butikklokalene som holder romtemperatur, klare for salg. Uten at der foregår noen som helst vedlikeholdsladning.

 

I tillegg så er hyllene fylt med noen hundrede mindre oppladbare blybatterier (12V, 4-10 Ah) pakket i pappkartonger og forseglet med tape, og da uten noen form for datostempling.

 

Om det er noen forskjell på batteriene idag og tidligere vites ikke, men  i "gamle dager" så ble batteriene levert "tørre" hos leverandør og ble påfylt syreblanding først når batteriet ble solgt.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hos f.eks. Biltema her i Kristiansund så står flere hundrede bilbatterier fylt med syre i butikklokalene som holder romtemperatur, klare for salg. Uten at der foregår noen som helst vedlikeholdsladning.

 

Slik observasjon gjør meg 100% sikker på å aldri handle batterier hos dem!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kjøpte et blysyre startbatteri til bilen på BT for 2 -3 uker siden. Typisk pallebatteri, som beskrevet over.

Da jeg trakk kortet ble det opplyst at batteriet måtte toppladet før bruk for maximal levetid og at det bare var 70-80% opplaget. ( dette er skrevet om nylig i OT-forumet).

Målte 12,54 V før lading da jeg kom hjem. -og sånn er det sikkert for alle batteriene på BT...

Kvitteringen er tatt godt vare på da det er 4 års garanti....

Link to post

Spørs vel om andre forhandlere har noe særlig bedre enn BT. Tviler på om felleskjøpet, bensinstasjoner, maritim eller nesten samme hvem det er har så mye bedre peiling. Her fikk Eureka i hvert fall opplyst at han burde lade det opp litt, og slett ikke verst det da. Men det finnes nok mer proffe forhandlere, men de er jo nokså spredt utover er jeg redd.

Nå er vel nesten alle batterier påfylt syre fra før, og da er det bare temperatur og ladetilstand forhandler må passe på, men tørre batterier skal faktisk lagres i romtemperatur og tørt om de fremdeles er i handelen da.

Link to post

Når jeg skal handle noe så spesielt som et batteri og som jeg skal ha i 8 - 10 år, går jeg selvfølgelig til en spesialforretning. Dessverre forsvinner snart alle slike butikker slik som slaktere, fiskebutikker og batteributikker. . . .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg handler mine batteri på BT...ikke fordi jeg er overbevist om kvaliteten, men fordi prisen er bra. 

Sist jeg handlet batteri til båten, som jo er store og dyre batteri, så hadde jeg med en batteritester jeg bruker på jobben. Denne måler hvor mange amperetimer som er på batteriet. Jeg ble forundret over hvor stor forskjell det var, og prøvde derfor å plukke ut det beste....

Link to post

Det er stor forskjell på batterier.  I nødstrøms systemer brukes vanligvis en hejt annen kvalitet enn til vanlig forbruker. Utfordringen er at disse er så dyre at for den jevne forbruker lønner det seg neppe I lengden. Investerer man først I veldig dyre batterier så bør man også investere I overvåkingssystemer slik at dyputlading og feil lading unngåes. Kunsten er å legge akkurat nok penger på bbordet slik at du får akkurat den kvaliteten du selv trenger.

På de to siste båtene har jeg satt opp regnskap på forbruk og ikke minst hva som brukes under maks last og thrustere I gang samtidig, og brukte dette når jeg forespurte. I begge tilfeller fikk jeg for dårlige batterier. I begge tilfeller fikk jeg returnert de. Biltemas silver oxide knelte om jeg kjørte både thruster og vinsj. Til å begynne med ville de ikke reklamere for de testet batteriene og fant de I orden- Dette var en 3 år gammel Saga 315 så det var ingen grunn til å tro at det var noe galt med  brytere eller ledningsopplegg. Etter å ha malt spenningsfallver kabler og brytere ga de seg, men det lå langt inne. Pengen kom på bordet og det ble kjøpt AGM batterier fra Gylling Optima til start og thruster og vinsj, og Haze til forbruk. Ingen problemer etter batteribytte. På min nåværende båt sto det opprinnelig blys syre fra sønnak, men forrige eier hadde hatt et par dyputladinger så de var bare å vrake.. Kjøpte nye bly syre batterier hos Seatronic. Disse fungerte greit, men syntes spenningen falt for fort, men har ikke dekning for å si at noe faktisk var galt. Ringte til Seatronic og de hevdet at det jeg målte var helt normalt, men om jeg ikke var fornøyd så kunne jeg bare returnere de om jeg kjøpte andre batterier hos dem. Kjøpte _Ritar AGM og så langt har jeg ikke sett noen reduksjon I ytelse. 

Link to post

I tidligere tider lagret BT også batteriene tørre og fyllte på syre når man kjøpte dem. Men så kom disse "vedlikeholdsfrie" tette batteriene uten mulighet til verken syrepåfylling eller kontroll av syrevekt og da var morroa i gang... Har forvrig kjøpt mange batterier på BT opp igjennom med gode erfaringer, senest for en måneds tid siden (startbatteri til bil) og fikk samme info som Eureka. Har også tatt godt vare på kvitteringen...

 

Hva gjør disse "batteributikkene" med slike forseglede bly/syre batterier forresten? De blir jo stående lagret med syre der også? Lagres de kaldt og med tilsyn kanskje? Tenker litt i retning av at BT gjerne har større omløpshastig på batterilageret og at det "redder" mye selv om de lagres feil en periode?

Link to post

Hei Medusa,

kan du fortelle mer om denne testeren, fabrikat/modell og erfaringer?  Thx!

 

Det er et lite enkelt instrument uten betjeningsknapper med to måleledninger med et par særegne krokodilleklemmer i enden. Batteriet som skal måles må være helt oppladet og 20 grader, om jeg ikke husker feil. Når instrumentet kobles til går det gjennom en prosess noen sekunder før man kan lese Ah i displayet. Man må vite hvor stor Ah batteriet hadde når det var nytt, og så sammenligner man med det målte resultatet.

Min brukererfaring er at instrumentet er meget enkelt å bruke, og mer har jeg vel ikke å tilføye om det..

 

Det er ikke et Biltema-instrument...

Fabrikat har jeg ikke for hånden da det ligger på jobb, men om ønskelig så kan jeg komme med denne opplysningen i morgen...

Link to post

Takk for raskt svar, og setter pris på om du kan opplyse om typen.

Trenger noe hendig, men må også være å stole på - en vanskelig kombinasjon.

Forex har noen modeller rundt 8-12kg som kjører reell utladningstest, men blir klumpete, bruker lang tid på en test, og lite mobilt.. Men mulig det er en slik variant du har på jobb? Usikker på måleprinsippet, men størrelse og hurtig test høres jo forlokkende ut.

Fluke kom nylig med noen i 500 serien, men det blir litt sært igjen og virker mer som for å sjekke indre motstand i individuelle celler i større ups-banker under drift.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...