Jump to content

Erfaringer blytau og kjetting i kombinasjon med bruce anker

blueline

Recommended Posts

Skal montere frittfallvinsj akter på en 2015 Bavaria 33 cruiser seilbåt. Er det noen som har erfaringer med blytau og kjetting i kombinasjon med bruce anker. Da mener jeg at de har prøvd blytau med bruceanker og kjetting med bruceanker på tilsvarende båter. 

Jeg har hatt to båter med kjetting og bruce anker og en båt med blytau med Engbo anker. Kjetting og Bruce satt som støpt alltid, men blytau og Engboanker slapp for ofte. Siste kombinasjon var i 1999 og jeg har hørt at det var noe feil med vinkelen på ankeret den gangen.

Det er ikke mye plass bak på en Bavaria 33 pga. den store nedfellbare badeplattformen og pga. båtplassen er jeg nødt til å ha det ankerbeslaget hvor jeg må felle opp hele beslaget også kalt ankerdavit med rulle. Der mener jeg å ha lest at jeg ikke får plass til større enn 10 kg bruce anker. 

Jeg har ikke erfaring med hekkfortøyning med blytau og bruce. Kjetting er noe skrammel men når det blåser opp glemmer man det og kan sove godt. 

Spørmsålet er om jeg vil sove godt med 14 mm blytau og 10 kg Bruce, evt. 15 kg Bruce om jeg får plass til dette.

Jeg er klar over at dette har blitt debattert mange ganger. Derfor ønsker jeg tilbakemelding fra de som har prøvd begge deler evt. har god erfaring med tau og bruce.

Redigert av blueline (see edit history)

Høres bra ut. Har vært veldig fornøyd med kjetting og Bruce, men jeg er ikke så fornøyd med den brutale måten å ankre på. Det støyer mye, men jeg har desverre måttet hjelpe mange som har hatt problemer med feste bak, men det kan like gjerne har vært at de slipper ankeret for nærme land. Har alltid stusset på på folk som slipper ankeret nære land når det er plass til å slippe det lenge ut.

Jeg har blytau og Bruce-kopi bak på min 38" seilbåt. Ankeret har aldri sluppet, men jeg har ikke utfordret det nevenverdig - det har bare vært et solskinnsanker. Hvis det er meldt vind eller blåser opp uanmeldt foretrekker jeg å ligge på baugankeret (Delta-kopi og kjetting) eller gå til brygge.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvor mange kilo er din Bruce kopi Popey?

Det var et veldig godt spørsmål! Har du flere? ;-)

Kort fortalt så aner jeg ikke. Jeg har aldri sjekket, det bare henger der bak og brukes en gang i blant. Jeg har aldri hatt behov for å løfte på det med håndkraft.

Hvis jeg skulle gjette så ville jeg tippe rundt 15 kilo, kanskje 20 kilo, på båt med 7000 kg tørrvekt. Jeg kan sjekke neste gang jeg er i båten, hvis jeg husker det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...