Ferro_ Startet 15.Januar.2016 Del på Facebook Startet 15.Januar.2016 (redigert) Har nylig kjøpt en motorseiler type colin archer. Fått vann i oljen og finner ikke årsaken. Motoren er fra 2002 og har gått knappe 900 timer Ved bruk av eliminasjonsmetoden har jeg kunnet utelukke årsaksfeil på/med:Sjøvannspumpe/impeller (demontert, lufttrykktestet, funnet i orden, pakninger mot motoren er tette) Varmeveksler (Ingen dårlige O-ringer/pakninger eller skade på rørene i kolben, var derimot rustfarge utenpå kolben og inne i ekspansjonstanken) Sjøvann inn eksosuttak (Motoren er montert under vannlinja, men svalehals på eksoslangen og eksosuttaket på motoren står akkurat over vannlinja. Vurderer å montere en sånn klaff på utsiden av skroget så vann ikke kan slå inn) -------------------------------------------------------------- Litt rådvill her, jeg har vært i kontakt med motorfabrikk som kunne opplyse om at det var høyst usannsynlig at toppakning var gått, siden det ikke finnes kjente tilfeller for dette på denne motortypen. Det jeg derimot har registrert er at nivået på kjølevæska har sunket under max-nivået. I tillegg kommer det ikke lengre sjøvann ut sammen med eksosen. Verken bunnventil eller slanger er frosset. Hvor sjøvannet går hen, er en gåte. Redigert 15.Januar.2016 av Ferro_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Har du sjøvannsfilter med inspeksjonsglass så du ser at det faktisk pumpes inn vann? -en impeller kan se hel ut, men at gummien er løs fra bosset i senter. Om du ikke finner feilkilder til vann i olja, har du forsøkt å fylle på ny olje, kjøre den litt, og så se om det kommer ny vann i olja? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Er det oljekjøler på motoren? Har du sjekket at vann ikke kommer via denne og inn i olja? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ove T Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Hej Utöver vad som sagts ovan kan du få vatten i oljan om vatteninsläppet i avgaskröken ligger under eller i närheten av vattenlinjen och vaccumventil saknas eller inte fungerar. Om motorn av någon anledning varit svårstartad och man kört på startmotorn länge. Då fyller man till slut avgasslangen med vatten som sedan genom avgasventiler rinner ner i motorn. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 (redigert) Hvis det er lite fall på eksosslangen i fra utløpet på eksosmanifolden og bakover, kan man jo risikere og få vann som står i slangen tilbake i motoren ved f.eks.oppheising av båten i kran, på lastebil,etc, hvis denne gynger mye og baugen kommer veldig lavt ned. Redigert 16.Januar.2016 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Januar.2016 Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Normalt vil eksospotten/vannlås forhindre tilbakeslag, men det forutsetter at den er montert i lav høyde Sitér dette innlegget Link to post
Ferro_ Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Har du sjøvannsfilter med inspeksjonsglass så du ser at det faktisk pumpes inn vann? -en impeller kan se hel ut, men at gummien er løs fra bosset i senter. Om du ikke finner feilkilder til vann i olja, har du forsøkt å fylle på ny olje, kjøre den litt, og så se om det kommer ny vann i olja? Heisann! Beklager sen respons. Ja, det er sjekket og impeller har blitt byttet. Jeg tok en test for å se at impelleren gikk rundt ved å inspisere den ved å la dekslet på sjøvannspumpa være av samtidig som jeg nesten-startet motoren. Etter det åpnet jeg forsiktig litt på bunnventilen for å sjekke at det var vanngjennomstrømmning. Har byttet olje en gang og fortsatt er det grått etter å ha latt motoren gå et par ganger, men ikke like tykk gugge som det var første gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Ferro_ Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 (redigert) Er det oljekjøler på motoren? Har du sjekket at vann ikke kommer via denne og inn i olja? Hei! Det er faktisk noe jeg ikke har tenkt på. Men nå er ikke jeg noen motormann dessverre. Er helt fersk båteier (med maks uflaks), så læringskurven har vært rimelig bratt den siste tiden. Jeg trodde oljekøleren var en del av varmeveksleren der sjøvannet kjøler ned kjølevæske, eksos og olje, men nå vet ikke jeg hvordan oljekjøleren ser ut, så litt vanskelig å si. Jeg har iallefall fått demontert varmeveksleren ut av ekspansjonstanken/kjølevæsketanken, den ser hel og fin ut, men var rustfarge i tanken Redigert 18.Januar.2016 av Ferro_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ferro_ Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Hej Utöver vad som sagts ovan kan du få vatten i oljan om vatteninsläppet i avgaskröken ligger under eller i närheten av vattenlinjen och vaccumventil saknas eller inte fungerar. Om motorn av någon anledning varit svårstartad och man kört på startmotorn länge. Då fyller man till slut avgasslangen med vatten som sedan genom avgasventiler rinner ner i motorn. Hälsningar Ove Heisann Takk for tipset! Jeg har eksosuttaket rett over vannlinja og det er ikke noe overtrykksventil på eksosslangen, kun en bøy/svalehals som ligger langt over vannlinja rett under dekket. Jeg måtte demontere eksosuttaket på selve motoren for å komme til varmeveksleren. For mine uerfarne øyne, så var det tørt og fint innover eksosuttaket. Men jeg tror ikke det er sjøvann som har kommet i olja, siden vann verken kom ut eller inn av eksosuttaket ved skroget når jeg starta motoren sist, men likevel så kommer det vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Siden vann i oljen tydeligvis er noe som har oppstått nylig, så må man vel formode at designet på systemet er OK. Det skal ikke være noen trykkventil på eksosen. Det skal være et system for å unngå undertrykk når motoren slås av. Hvis det ikke er sjøvann som kommer i oljen, så må det være 'grønt' kjølevann. Og da har du en defekt i pakninger eller sprekk i topp, hull i sylindervegger, etc. Det er ikke så mange andre muligheter. Om du da ikke kjører oljekjøleren på 'grønt' vann, og du har en lekkasje den veien. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Det kommer ikke sjøvann ut av eksosen, det betyr at du ikke har kjøling. Dette kan skyldes flere ting, jeg mistenker enten deler av impeller som har satt seg fast I systemet eller rustflak som har tettet blandebendet på motoren. Oljekjøler er som regel sjøvannskjølt og sitter før varmeveklser I kretsen. Det er som regel her evt impellerrester setter seg. Ta av slangen inn på blandebend og start motoren. Kommer det vann her, er det blandebendet som er tett. Min teori er at overtrykk I sjøvannsystemet har ført til at sjøvann presses inn I olja via oljekjøler. Redusert nivå på ferskvannssiden kan da skyldes overoppheting pga manglende sirkulasjon på sjøvannssiden. Høres dette logisk ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ferro_ Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Det kommer ikke sjøvann ut av eksosen, det betyr at du ikke har kjøling. Dette kan skyldes flere ting, jeg mistenker enten deler av impeller som har satt seg fast I systemet eller rustflak som har tettet blandebendet på motoren. Oljekjøler er som regel sjøvannskjølt og sitter før varmeveklser I kretsen. Det er som regel her evt impellerrester setter seg. Ta av slangen inn på blandebend og start motoren. Kommer det vann her, er det blandebendet som er tett. Min teori er at overtrykk I sjøvannsystemet har ført til at sjøvann presses inn I olja via oljekjøler. Redusert nivå på ferskvannssiden kan da skyldes overoppheting pga manglende sirkulasjon på sjøvannssiden. Høres dette logisk ut? Som nevnt tidligere, så er mine motorkunnskaper veldig begrensa. Men blandetbendet regner jeg med er den kolben med tynne messingrør som står inne i ekspansjons/kjølevæsketanken, som sjøvannet skal gå igjennom? Den har jeg i såfall løsnet og tatt ut av tanken for å inspisere og det er ingen av de tynne rørene i kolben som er tette. Men jeg ser at oljekjøler går igjen som mulig årsak hos flere her, det er vel det eneste jeg ikke har vært borti enda. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Hvis du hadde lagt ut noen bilder, kunne vi bedre forklart uten missforståelser. Blant annet om hvor oljekjøleren er plassert. Sannsynligvis er trykket i oljefasen høyere enn trykket i sjøvannskretsen. Da skulle det kommet motorolje ut av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Men blandetbendet regner jeg med er den kolben med tynne messingrør som står inne i ekspansjons/kjølevæsketanken, som sjøvannet skal gå igjennom? Nei. Blandebendet er montert på utløpet av varmeveksleren. Et tykt rør som eksosen går I, og et tynt på toppen som regel hvor vannet fra kjølesystemet skal gå inn for å blande seg med eksosen for å kjøle og dempe lyd. Noen bilder hadde gjort seg, lettere å forklare da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Jeg har hatt lekkasje i Oljekjøler og fikk da ikke vann i oljen. Det var helt motsatt. Oljen ble pumpet ut i saltvannet da oljetrykket er langt høyere enn vanntrykket på saltvannssiden. Resultatet var at jeg var nesten tom for olje, men det lille som var igjen, var uten vann. (Riktig nok så det ut som det var Exson Valdés som kom inn i havna med masse olje som kom ut via ekshousten) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Riktig det, RSL. Men litt av poenget her er jo at det ikke kommer ut sjøvann i eksosen lenger. Er det en blokkering så vil også trykket i sjøvannssystemet øke betraktelig. Og da kan lett lekkasjen gå andre veien.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 oups... skumlesing er noe dritt... Uten sjøvann i eksosen er det blokkert et sted ja og det kan selvfølgelig medføre lekkasje av saltvann inn i oljekjøleren så lenge blokkasjen ligger ETTER oljekjøleren. Ergo vil det uansett ikke være oljekjøleren som er problemet selv om det kanskje er der vannet kommer inn i oljen. Hageslange eller trykkluft motsatt vei, kan kanskje løsne "proppen". Koble fra der saltvannet går inn i exsosmanifoilen og presse vann/luft motsatt vei mens impellerlogget er tatt av? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.