Jump to content

Vann i oljen på nogva nanni 50hk


Ferro_

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en motorseiler type colin archer. Fått vann i oljen og finner ikke årsaken. Motoren er fra 2002 og har gått knappe 900 timer

 

Ved bruk av eliminasjonsmetoden har jeg kunnet utelukke årsaksfeil på/med:

Sjøvannspumpe/impeller (demontert, lufttrykktestet, funnet i orden, pakninger mot motoren er tette)

 

Varmeveksler (Ingen dårlige O-ringer/pakninger eller skade på rørene i kolben, var derimot rustfarge utenpå kolben og inne i ekspansjonstanken)

 

Sjøvann inn eksosuttak (Motoren er montert under vannlinja, men svalehals på eksoslangen og eksosuttaket på motoren står akkurat over vannlinja. Vurderer å montere en sånn klaff på utsiden av skroget så vann ikke kan slå inn)

--------------------------------------------------------------

Litt rådvill her, jeg har vært i kontakt med motorfabrikk som kunne opplyse om at det var høyst usannsynlig at toppakning var gått, siden det ikke finnes kjente tilfeller for dette på denne motortypen.

 

Det jeg derimot har registrert er at nivået på kjølevæska har sunket under max-nivået.

 

I tillegg kommer det ikke lengre sjøvann ut sammen med eksosen. Verken bunnventil eller slanger er frosset. Hvor sjøvannet går hen, er en gåte.

Redigert av Ferro_ (see edit history)
Link to post

Hej

Utöver vad som sagts ovan kan du få vatten i oljan om vatteninsläppet i avgaskröken ligger under eller i närheten av vattenlinjen och vaccumventil saknas eller inte fungerar. Om motorn av någon anledning varit svårstartad och man kört på startmotorn länge. Då fyller man till slut avgasslangen med vatten som sedan genom avgasventiler rinner ner i motorn.

 

Hälsningar Ove

Link to post

Har du sjøvannsfilter med inspeksjonsglass så du ser at det faktisk pumpes inn vann? -en impeller kan se hel ut, men at gummien er løs fra bosset i senter.

 

Om du ikke finner feilkilder til vann i olja, har du forsøkt å fylle på ny olje, kjøre den litt, og så se om det kommer ny vann i olja?

Heisann!

Beklager sen respons. Ja, det er sjekket og impeller har blitt byttet. Jeg tok en test for å se at impelleren gikk rundt ved å inspisere den ved å la dekslet på sjøvannspumpa være av samtidig som jeg nesten-startet motoren. Etter det åpnet jeg forsiktig litt på bunnventilen for å sjekke at det var vanngjennomstrømmning. 

 

Har byttet olje en gang og fortsatt er det grått etter å ha latt motoren gå et par ganger, men ikke like tykk gugge som det var første gangen.

Link to post

Er det oljekjøler på motoren? Har du sjekket at vann ikke kommer via denne og inn i olja?

Hei!

 

Det er faktisk noe jeg ikke har tenkt på. Men nå er ikke jeg noen motormann dessverre. Er helt fersk båteier (med maks uflaks), så læringskurven har vært rimelig bratt den siste tiden. 

Jeg trodde oljekøleren var en del av varmeveksleren der sjøvannet kjøler ned kjølevæske, eksos og olje, men nå vet ikke jeg hvordan oljekjøleren ser ut, så litt vanskelig å si. 

Jeg har iallefall fått demontert varmeveksleren ut av ekspansjonstanken/kjølevæsketanken, den ser hel og fin ut, men var rustfarge i tanken

Redigert av Ferro_ (see edit history)
Link to post

Hej

Utöver vad som sagts ovan kan du få vatten i oljan om vatteninsläppet i avgaskröken ligger under eller i närheten av vattenlinjen och vaccumventil saknas eller inte fungerar. Om motorn av någon anledning varit svårstartad och man kört på startmotorn länge. Då fyller man till slut avgasslangen med vatten som sedan genom avgasventiler rinner ner i motorn.

 

Hälsningar Ove

Heisann

 

Takk for tipset! Jeg har eksosuttaket rett over vannlinja og det er ikke noe overtrykksventil på eksosslangen, kun en bøy/svalehals som ligger langt over vannlinja rett under dekket. Jeg måtte demontere eksosuttaket på selve motoren for å komme til varmeveksleren. For mine uerfarne øyne, så var det tørt og fint innover eksosuttaket. 

Men jeg tror ikke det er sjøvann som har kommet i olja, siden vann verken kom ut eller inn av eksosuttaket ved skroget når jeg starta motoren sist, men likevel så kommer det vann i olja.

Link to post

Siden vann i oljen tydeligvis er noe som har oppstått nylig, så må man vel formode at designet på systemet er OK. Det skal ikke være noen trykkventil på eksosen. Det skal være et system for å unngå undertrykk når motoren slås av.

 

Hvis det ikke er sjøvann som kommer i oljen, så må det være 'grønt' kjølevann. Og da har du en defekt i pakninger eller sprekk i topp, hull i sylindervegger, etc. Det er ikke så mange andre muligheter. Om du da ikke kjører oljekjøleren på 'grønt' vann, og du har en lekkasje den veien.

Link to post

Det kommer ikke sjøvann ut av eksosen, det betyr at du ikke har kjøling. Dette kan skyldes flere ting, jeg mistenker enten deler av impeller som har satt seg fast I systemet eller rustflak som har tettet blandebendet på motoren.

 

Oljekjøler er som regel sjøvannskjølt og sitter før varmeveklser I kretsen. Det er som regel her evt impellerrester setter seg.

 

Ta av slangen inn på blandebend og start motoren. Kommer det vann her, er det blandebendet som er tett. Min teori er at overtrykk I sjøvannsystemet har ført til at sjøvann presses inn I olja via oljekjøler. Redusert nivå på ferskvannssiden kan da skyldes overoppheting pga manglende sirkulasjon på sjøvannssiden. Høres dette logisk ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kommer ikke sjøvann ut av eksosen, det betyr at du ikke har kjøling. Dette kan skyldes flere ting, jeg mistenker enten deler av impeller som har satt seg fast I systemet eller rustflak som har tettet blandebendet på motoren.

 

Oljekjøler er som regel sjøvannskjølt og sitter før varmeveklser I kretsen. Det er som regel her evt impellerrester setter seg.

 

Ta av slangen inn på blandebend og start motoren. Kommer det vann her, er det blandebendet som er tett. Min teori er at overtrykk I sjøvannsystemet har ført til at sjøvann presses inn I olja via oljekjøler. Redusert nivå på ferskvannssiden kan da skyldes overoppheting pga manglende sirkulasjon på sjøvannssiden. Høres dette logisk ut?

Som nevnt tidligere, så er mine motorkunnskaper veldig begrensa.

Men blandetbendet regner jeg med er den kolben med tynne messingrør som står inne i ekspansjons/kjølevæsketanken, som sjøvannet skal gå igjennom? 

Den har jeg i såfall løsnet og tatt ut av tanken for å inspisere og det er ingen av de tynne rørene i kolben som er tette.

 

Men jeg ser at oljekjøler går igjen som mulig årsak hos flere her, det er vel det eneste jeg ikke har vært borti enda. Takk for tips

Link to post

 

Men blandetbendet regner jeg med er den kolben med tynne messingrør som står inne i ekspansjons/kjølevæsketanken, som sjøvannet skal gå igjennom? 

 

 

Nei. Blandebendet er montert på utløpet av varmeveksleren. Et tykt rør som eksosen går I, og et tynt på toppen som regel hvor vannet fra  kjølesystemet skal gå inn for å blande seg med eksosen for å kjøle og dempe lyd. Noen bilder hadde gjort seg, lettere å forklare da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har hatt lekkasje i Oljekjøler og fikk da ikke vann i oljen. Det var helt motsatt.

Oljen ble pumpet ut i saltvannet da oljetrykket er langt høyere enn vanntrykket på saltvannssiden.

Resultatet var at jeg var nesten tom for olje, men det lille som var igjen, var uten vann.

(Riktig nok så det ut som det var Exson Valdés som  kom inn i havna med masse olje som kom ut via ekshousten)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

oups... skumlesing er noe dritt...

Uten sjøvann i eksosen er det blokkert et sted ja og det kan selvfølgelig medføre lekkasje av saltvann inn i oljekjøleren så lenge blokkasjen ligger ETTER oljekjøleren.

Ergo vil det uansett ikke være oljekjøleren som er problemet selv om det kanskje er der vannet kommer inn i oljen.

 

Hageslange eller trykkluft motsatt vei, kan kanskje løsne "proppen". Koble fra der saltvannet går inn i exsosmanifoilen og presse vann/luft motsatt vei mens impellerlogget er tatt av?

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...