Jump to content

Valg av gasskomfyr, erfaringer

LeviCorsair

Recommended Posts

Hei

Båt-prosjektet mitt har nå kommet så langt at det er dags å bestille utstyr. 

Jeg planlegger å få plass til en komfyr, men finner ikke så mye mer informasjon enn det som står på nettet hos butikkene. 

Ser på følgende 

http://www.bestmarin.no/Produkter/Kj%C3%B8l-og-kok/Komfyr/Gass

http://webshop.nettbaat.no/products/smev-starlight-komfyr

Hva bør jeg se etter? 

Alternativet er selvfølgelig å droppe ovn, men jeg tror den kan bli mye brukt i båten.....

(installasjonen blir selvfølgelig gjort etter "boka" med alarm etc. )

Ikke for å ødelegge gleden, men om du kan montere innfelt koke topp og steikeovn så syntes jeg det er å foretrekke.

Føler det blir mer benkeplass på en måte når ting flukter pluss at det ikke ramler ting innimellom komfyr og innredning.

Jeg tenker noe slikt

bilde

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Hei

Båt-prosjektet mitt har nå kommet så langt at det er dags å bestille utstyr. 

Jeg planlegger å få plass til en komfyr, men finner ikke så mye mer informasjon enn det som står på nettet hos butikkene. 

Ser på følgende 

http://www.bestmarin.no/Produkter/Kj%C3%B8l-og-kok/Komfyr/Gass

http://webshop.nettbaat.no/products/smev-starlight-komfyr

....

Hei. Jeg har hatt en Dometic moonlight med 3 bluss, men ligner mest på Smev Starlight.

Den fikk problemer med varme/gass føleren på ett bluss samt i stekeovnen slik at den ikke brant videre når "knappen" slippes ut etter opptenning.

Dessuten var/er knottene av dårlig kvalitet slik at de ble delvis ødelagt, men lot seg allikevel benyttes.

Var vist enkelt å reparere men litt kronglete. (vanskelig å komme til). Nye følere lar seg skaffe til rimelig pris.

Jeg fikk tilbud om ny (samme modell) veldig rimelig så jeg valgte det.

Sitter dermed med en 3 bluss som må repareres. Denne kan du gjerne få hvis du er interessert og litt fingernem.

Kan leveres strekningen Strömstad (Sandefjord?) - Halden - Sarpsborg

Hva bør jeg se etter? 

Alternativet er selvfølgelig å droppe ovn, men jeg tror den kan bli mye brukt i båten.....

(installasjonen blir selvfølgelig gjort etter "boka" med alarm etc. )

For noe sprøyt og visvass.... klart du skal ha ovn.

Jeg har ingen av de ovnene over, men har en fra 1987 som funker som en drøm.

Bytter slange hvert 5 år og det er alt. Mat laget i en gassovn, blir helt fantastisk og gassbluss er lett å regulere og koker opp vann på null komma niks. En gassbeholder (jeg har 5kg), varer en eviget selv om jeg bruker ovnen hver dag hele året. I helgen var det -19,2 grader ute og ovnen fyrte lett som ingenting selv om gassbeholderene står ute i cocpit.

Så det ble skinkestek til søndagsmiddag. :-)

Jeg foretrekker mat som kan lages i ovnen for å spare innredningen for alt for mye stekos nå på vinteren.

Som sagt..... det å ikke ha gassovn, bør ikke være et alternativ.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har erfaring med flere nye eno-komfyrer. Jeg har bodd i båten, og det samme har de andre som har de. Der er de rett og slett elendige. Alle komfyrknottene går sakte i oppløsning, først detter gjerne "viseren av", også løsner forkrommingenn (alu-folie-liknende dritt)i også detter gjerne noen andre deler av knottene. Håndtaket gikk oppløsning en gang og tom komfyrglasset løsnet. Har registrert at mange har disse og er fornøyd, men de nye komfyrene er etter min mening utrolig dårlige. Alle har vært mindre enn 2-3 år gamle og mine andre båtboervenner har hatt de samme problemene med sine (kjenner 5 stykker som har ny, fin ENO-komfyr som går i oppløsning del for del..). 

Godt mulig at de holder til fritidsbruk, men det tok ikke mange månedene ombord før den begynte å gå i oppløsning. Den ene jeg hadde var lik som den på bilde over, men også den dyrere 4-platers varianten med grill fra 2006 var samme dritten. Den kostet 14000 kr i 2006 og jeg har også sett disse gå i oppløsning ombord i båter hvor det ikke bor folk. 

Har erfaring med flere nye eno-komfyrer. Jeg har bodd i båten, og det samme har de andre som har de. Der er de rett og slett elendige. Alle komfyrknottene går sakte i oppløsning, først detter gjerne "viseren av", også løsne.......

Yoh Kaptn.

Har du funnet en komfyr som holder mål da?

Jada.. jeg vet at du er landfast mens poden vokser seg til og antagelig har komfyr fra IKEA nå, men rakk du noen gang å finne en komfyr som holder mål?

"Det er vel strengt talt DET trådstarter er på jakt etter....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ja, jeg er på jakt etter en komfyr som selges nå...

Men er gøy å høre om deres erfaringer uansett... men virker faktiskt om at kvaliteten har blitt dårligere med årene...dessverre som med mye annet. 

Så dere som har "gamle" ovner som fungerer....ikke finn på å bytte de ut bare for å få noe som ser bedre ut...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...