Jump to content

Valg av gasskomfyr, erfaringer


LeviCorsair

Recommended Posts

Hvis du har plass vil jeg foreslå separat bluss og stekeovn. Blussene går vanligvis i stykker/ruster lenge før stekeovnen gir seg. Da er det dumt å måtte bytte begge.

 

I Kornelia har vi balanseoppheng på blussene, mens ovnen er fastmontert. Brød, pizza osv bryr seg ikke om det heller litt hit eller dit.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
  • 3 måneder senere...

Kona ønsker seg ny komfyr. Den originale fra 1986 står fremdeles ombord og virker bra, men ser ikke like moderne ut.

 

Det nevnes at blussene går i stykker - hva går i stykker? Har ikke oppdaget det på min ennå...

 

Synes ovnen gir litt lite varme og varmespredning, så jeg ønsker meg en bedre stekeovn.

 

Men blir ikke klok av trådene her, noen er fornøyd med det andre ikke er fornøyd med- og motsatt.

Link to post

Vi har den samme som under, men med 2 bluss. Heter vel Eno Gascogne,

 

Generelt god erfaring, men har kun hatt den i 2-3 år.

 

Litt små-problemer har det vært :

En knott falt av, etter at den mistet "klem-spennet" til akslingen den satt på. Raskt erstattet av Maritim.

Ovnen slukker ofte i starten, og vi må følge med de første 2-3 minuttene. Ikke noe stort problem, men irriterende når vi tror rundstykkene er ferdige etter 10-12 minutter dersom ovnen har slukket. Det er nok luft rundt ovnen, så skjønner ikke helt årsaken til dette.

 

Min ENO er fra 2009 og både ser og fungere som ny. Men det kan jo være flere modeller ute å gå her også..

 

bilde

Link to post

Men tilbake til et av spørsmålene: det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte?

Link to post

Det er de nok ikke, men spørs jo litt om du skal lage mat i sjøgang eller havn. Funker fint for meg i hvertfall, og en fordel med grillelement/overvarme. Ikke alle båtkomfyrer har det.

 

Dybden på 55cm er nok en utfordring for mange mindre og mellomstore båter, og i motsetning til 'båtovner' er den vel ikke produsert i rustfritt materiale - Ellers er det vel ikke noe spesielt om godkjenning på disse f.eks. i en motorbåt der slingreoppheng somregel ikke installeres, og gassinstallasjonen ellers er gjord iht. regelverk?

Link to post

Men tilbake til et av spørsmålene: det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte?

Det som kan skje med gassbluss over tid er at luftspaltene "gror igjen" så en skal passe på og se at flammen er " blå" blir den "Gulaktig" er det mangel på luft og dårlig forbrenning.

Dagens brennere er som regel to løse deler på toppen, eldre modeller er/kan delene være festet med en skrue.

Så brennerne må etterses som alt annet.

 

 

Dybden på 55cm er nok en utfordring for mange mindre og mellomstore båter, og i motsetning til 'båtovner' er den vel ikke produsert i rustfritt materiale - Ellers er det vel ikke noe spesielt om godkjenning på disse f.eks. i en motorbåt der slingreoppheng somregel ikke installeres, og gassinstallasjonen ellers er gjord iht. regelverk?

 

Her er svaret fra  Gausdal Landhandleri AS

Jeg spurte så om de hadde produkter på gass godkjent for båt, og da fikk jeg dette til svar :

 

Nei, dessverre. Noe benytter disse Parker blussene, men ovnene avgir varme i bakkant og noen av de har ganske høy overflate temperatur på sidene. Utover det er ingen annen årsak til at det ikke kan brukes i båt.

 

Det her blir opp til sluttbruker, men de må gjøres oppmerksom på overstående.

 

Men jeg ville hørt med Forsikringen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte?

Jeg kjenner ikke dine bluss, men jeg har nå klart å ruste i filler et bluss. Og båtkompis med kombinert topp/ovn måtte bytte hele på grunn av rust.

 

I mitt tilfelle var det ikke de propanførende delene som rustet. Men resten av ovnen var så lite appetittlig pga rust at vi byttet. 

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Guest Avmønstret#

Ser på en del bilder fra bysser at det ikke er slingreoppheng, trodde i min villfarelse at det var standard i alle båter... Må jo kunne koke opp vann/kaffe/suppe selv om man er ute på tur syns jeg. 

 

Så slingreoppheng syns nå i hvertfall jeg er et absolutt krav. 

Link to post

Har ikke slingreoppheng i dag, og tror heller ikke jeg vil ha det. Men nå har vi motorbåt - så litt annerledes på det den gang vi hadde seilbåt...da hadde i heller ikke slingreoppheng, men kunne godt ha hatt det... I dag er ovnen skrudd ganske godt fast og flytter ikke på seg. Men har ikke kjeleholdere, så vannet skal være flatt før den brukes under fart.

Link to post

Meg bekjent er det ikke lov å bruke gass under gange,

Hvor har du lest det?

Skal en leve på tørrmat  og kald kaffe på langtur.

Finner ikke noe i lovverket at det er Forbudt

.

Men RS hadde en artikkel sammen med Nordbåt hvor de satte inn en ventil i dreneringsslangen fra Gasskassa

og det anlegget var ikke lovlig å bruke når de seilte, før de hadde åpnet ventilen under land.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Meg bekjent er det ikke lov å bruke gass under gange, eller hva Wallas Service ?

 

Hvor har du lest det?

Skal en leve på tørrmat  og kald kaffe på langtur.

Finner ikke noe i lovverket at det er Forbudt

.

Men RS hadde en artikkel sammen med Nordbåt hvor de satte inn en ventil i dreneringsslangen fra Gasskassa

og det anlegget var ikke lovlig å bruke når de seilte, før de hadde åpnet ventilen under land.

 

Står ikke noe om det i den gamle forskriften fra 1983, men da jeg tok gasskurset på nytt i januar 2009 i regi av Norboat, var dette et tema. Og jeg mener bestemt at propanfyrte anlegg skal være stengt når båten ikke ligger fortøyd i havn eller uthavn. Altså ikke ikke åpent anlegg og mulig å koke seg kaffe når du ligger ute på fjorden og drar en makrell eller en torsk. Det ble også nevnt problematikken angående vannvarmere og kjøleskap som har propan som energikilde, men disse må da over på 12v, eller være slått av.

 

Skulle gjerne dokumentert dette, men det har slik at jeg har flyttet noen ganger siden 2009, og det er ikke alt jeg har funnet frem igjen. Deriblant kurskompendiet fra Norboat. 

Er det noen der ute som har tatt dette kurset? Og kan bekrefte - eller avvise - problematikken? Gjerne med dokumentasjon.

 

Hadde en prat med en campingvognforhandler for en tid siden om dette, og det er ikke lov å kjøre med bobil eller campingvogn med gassen åpen, med mindre det er montert slangebruddsventil. Og det står det ingenting om at det er påbudt i båt. Og da synes jeg det er rart at gassen i en båt kan være åpen,mens gassen i en bobil/vogn må (i utgangspunktet) være stengt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Står ikke noe om det i den gamle forskriften fra 1983, men da jeg tok gasskurset på nytt i januar 2009 i regi av Norboat, var dette et tema. Og jeg mener bestemt at propanfyrte anlegg skal være stengt når båten ikke ligger fortøyd i havn eller uthavn. Altså ikke ikke åpent anlegg og mulig å koke seg kaffe når du ligger ute på fjorden og drar en makrell eller en torsk. Det ble også nevnt problematikken angående vannvarmere og kjøleskap som har propan som energikilde, men disse må da over på 12v, eller være slått av.

 

Skulle gjerne dokumentert dette, men det har slik at jeg har flyttet noen ganger siden 2009, og det er ikke alt jeg har funnet frem igjen. Deriblant kurskompendiet fra Norboat. 

Er det noen der ute som har tatt dette kurset? Og kan bekrefte - eller avvise - problematikken? Gjerne med dokumentasjon.

 

Hadde en prat med en campingvognforhandler for en tid siden om dette, og det er ikke lov å kjøre med bobil eller campingvogn med gassen åpen, med mindre det er montert slangebruddsventil. Og det står det ingenting om at det er påbudt i båt. Og da synes jeg det er rart at gassen i en båt kan være åpen,mens gassen i en bobil/vogn må (i utgangspunktet) være stengt.

Ser ikke hvorfor det ikke er lov å bruke gass i rom sjø når utstyrer er godkjent for båt, faren er at en kan få varmt vann over seg ved kaffekoking.

Gass varmtvannsbereder  er den godkjent for båt?

Mulig Nordbåt  tenker på alle som drar ombord hytte gassutstye, men det er vel ikke lovlig.

 

den gamle forskriften fra 1983,  er revidert i 2013

?Biler kolliderer derfor strenger krav, ser i manualen til  gamle Ekoktrolyx RB 180C godkjent for båt , men i bobil konf. biltilsynet og Sprengstoffinspeksjonen før montering. 

 

Håper  da at alle har denne  eller annen type,  H-regulator med slangebruddsventil,

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Håper da at alle har denne eller annen type, H-regulator med slangebruddsventil,

 

bilde

Prøvde google "slangebruddsventil", men fant ikke rare informasjonen ved et raskt søk. Hva gjør denne spesiell i forhold til "vanlige" regulatorer? Kutter den gassen hvis brudd på slangen? Kjøpte ny slange og regulator på Maritim i vinter, men usikker på om regulatoren derfra har en slik ventil.
Link to post

Prøvde google "slangebruddsventil", men fant ikke rare informasjonen ved et raskt søk. Hva gjør denne spesiell i forhold til "vanlige" regulatorer? Kutter den gassen hvis brudd på slangen? Kjøpte ny slange og regulator på Maritim i vinter, men usikker på om regulatoren derfra har en slik ventil.

Her er to som kutter gassen ved slange brudd.

http://www.lpgnorge.no/produkter/regulatorergassvakt/

http://www.gasservice.no/default.asp?k=69&id=96&aid=227

 

Mulig godkjent båt gassregulatorene har "slangebruddsventil",

Sjekket en gammel båtregulator som er blitt liggende den og stengte når jeg tok av slangen til grillen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 1 år senere...
Bisse skrev On 18.1.2016 at 17.17:

Her bilder fra da jeg instsllerte komfyr i Tresfjord 29.

 

bilde

Kjøpte en plate i børstet stål hos blikkenslageren som også bøyde den til.

bilde

Hei Bisse! Ser jeg er to år for sent ute her

 

Jeg vurderer samme løsning i Tresfjord 29. Men jeg lurte på hvor du gjør av gassen..? Hvor har du valgt å plassere den?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...