Herman Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Hvis du har plass vil jeg foreslå separat bluss og stekeovn. Blussene går vanligvis i stykker/ruster lenge før stekeovnen gir seg. Da er det dumt å måtte bytte begge. I Kornelia har vi balanseoppheng på blussene, mens ovnen er fastmontert. Brød, pizza osv bryr seg ikke om det heller litt hit eller dit. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LeviCorsair Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 aha.. smart Herman... men var det med plass ja Må sjekkes ut Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Roger jo Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Kjøpte en rustfri Techimpex komfyrer med stekeovn i 2008 ca. 100 bruksdager i året like bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Kona ønsker seg ny komfyr. Den originale fra 1986 står fremdeles ombord og virker bra, men ser ikke like moderne ut. Det nevnes at blussene går i stykker - hva går i stykker? Har ikke oppdaget det på min ennå... Synes ovnen gir litt lite varme og varmespredning, så jeg ønsker meg en bedre stekeovn. Men blir ikke klok av trådene her, noen er fornøyd med det andre ikke er fornøyd med- og motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Vi har den samme som under, men med 2 bluss. Heter vel Eno Gascogne, Generelt god erfaring, men har kun hatt den i 2-3 år. Litt små-problemer har det vært : En knott falt av, etter at den mistet "klem-spennet" til akslingen den satt på. Raskt erstattet av Maritim. Ovnen slukker ofte i starten, og vi må følge med de første 2-3 minuttene. Ikke noe stort problem, men irriterende når vi tror rundstykkene er ferdige etter 10-12 minutter dersom ovnen har slukket. Det er nok luft rundt ovnen, så skjønner ikke helt årsaken til dette. Min ENO er fra 2009 og både ser og fungere som ny. Men det kan jo være flere modeller ute å gå her også.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 ja det er en slik med to eller tre bluss som ser mest aktuell ut, men så er meningene så delte... Den vi har i dag slukker også lett helt i starten, må stå med døra litt på gløtt til trekken er i gang. Er ovnsvolumet større på de med 3 bluss? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Bordkomfyr for hytte fungerer også utmerket om man ikke på absolutt må ha "båtkomfyr". Mye rimeligere. http://www.gaus.no/produkter/48041314-bordkomfyr-cuisine-black-50x55-cm/ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 ja det var et annet prisleie. Men er slike godkjent for båt? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Det er de nok ikke, men spørs jo litt om du skal lage mat i sjøgang eller havn. Funker fint for meg i hvertfall, og en fordel med grillelement/overvarme. Ikke alle båtkomfyrer har det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Hva sier forsikringsselskapet til å bruke ikke godkjent utstyr i båt,?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Men tilbake til et av spørsmålene: det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Det er de nok ikke, men spørs jo litt om du skal lage mat i sjøgang eller havn. Funker fint for meg i hvertfall, og en fordel med grillelement/overvarme. Ikke alle båtkomfyrer har det. Dybden på 55cm er nok en utfordring for mange mindre og mellomstore båter, og i motsetning til 'båtovner' er den vel ikke produsert i rustfritt materiale - Ellers er det vel ikke noe spesielt om godkjenning på disse f.eks. i en motorbåt der slingreoppheng somregel ikke installeres, og gassinstallasjonen ellers er gjord iht. regelverk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Men tilbake til et av spørsmålene: det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte? Det som kan skje med gassbluss over tid er at luftspaltene "gror igjen" så en skal passe på og se at flammen er " blå" blir den "Gulaktig" er det mangel på luft og dårlig forbrenning. Dagens brennere er som regel to løse deler på toppen, eldre modeller er/kan delene være festet med en skrue. Så brennerne må etterses som alt annet. Dybden på 55cm er nok en utfordring for mange mindre og mellomstore båter, og i motsetning til 'båtovner' er den vel ikke produsert i rustfritt materiale - Ellers er det vel ikke noe spesielt om godkjenning på disse f.eks. i en motorbåt der slingreoppheng somregel ikke installeres, og gassinstallasjonen ellers er gjord iht. regelverk? Her er svaret fra Gausdal Landhandleri AS Jeg spurte så om de hadde produkter på gass godkjent for båt, og da fikk jeg dette til svar : Nei, dessverre. Noe benytter disse Parker blussene, men ovnene avgir varme i bakkant og noen av de har ganske høy overflate temperatur på sidene. Utover det er ingen annen årsak til at det ikke kan brukes i båt. Det her blir opp til sluttbruker, men de må gjøres oppmerksom på overstående. Men jeg ville hørt med Forsikringen. Redigert 20.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Herman Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 det skrives i denne tråden at blussene går i stykker før ovnen - hva er det som går i stykker? Mine bluss er vel nå 30 år og virker fint - sitter jeg da på en bombe? Eller er det noe annet som går i stykker? Eller var ting bare mer solid før i tiden, som gjør at det bare er dumt å bytte? Jeg kjenner ikke dine bluss, men jeg har nå klart å ruste i filler et bluss. Og båtkompis med kombinert topp/ovn måtte bytte hele på grunn av rust. I mitt tilfelle var det ikke de propanførende delene som rustet. Men resten av ovnen var så lite appetittlig pga rust at vi byttet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Ser på en del bilder fra bysser at det ikke er slingreoppheng, trodde i min villfarelse at det var standard i alle båter... Må jo kunne koke opp vann/kaffe/suppe selv om man er ute på tur syns jeg. Så slingreoppheng syns nå i hvertfall jeg er et absolutt krav. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Går helt fint uten, med grytebøylene på gamle nedfelte wallasen vår. ed. båtovner har vel en innretning for bøyler som std. Hytteutstyr har selvfølgelig ikke dette. Redigert 20.Mai.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Meg bekjent er det ikke lov å bruke gass under gange, eller hva Wallas Service ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Har ikke slingreoppheng i dag, og tror heller ikke jeg vil ha det. Men nå har vi motorbåt - så litt annerledes på det den gang vi hadde seilbåt...da hadde i heller ikke slingreoppheng, men kunne godt ha hatt det... I dag er ovnen skrudd ganske godt fast og flytter ikke på seg. Men har ikke kjeleholdere, så vannet skal være flatt før den brukes under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Meg bekjent er det ikke lov å bruke gass under gange, Hvor har du lest det? Skal en leve på tørrmat og kald kaffe på langtur. Finner ikke noe i lovverket at det er Forbudt . Men RS hadde en artikkel sammen med Nordbåt hvor de satte inn en ventil i dreneringsslangen fra Gasskassa og det anlegget var ikke lovlig å bruke når de seilte, før de hadde åpnet ventilen under land. Redigert 20.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Meg bekjent er det ikke lov å bruke gass under gange, eller hva Wallas Service ? Hvor har du lest det? Skal en leve på tørrmat og kald kaffe på langtur. Finner ikke noe i lovverket at det er Forbudt . Men RS hadde en artikkel sammen med Nordbåt hvor de satte inn en ventil i dreneringsslangen fra Gasskassa og det anlegget var ikke lovlig å bruke når de seilte, før de hadde åpnet ventilen under land. Står ikke noe om det i den gamle forskriften fra 1983, men da jeg tok gasskurset på nytt i januar 2009 i regi av Norboat, var dette et tema. Og jeg mener bestemt at propanfyrte anlegg skal være stengt når båten ikke ligger fortøyd i havn eller uthavn. Altså ikke ikke åpent anlegg og mulig å koke seg kaffe når du ligger ute på fjorden og drar en makrell eller en torsk. Det ble også nevnt problematikken angående vannvarmere og kjøleskap som har propan som energikilde, men disse må da over på 12v, eller være slått av. Skulle gjerne dokumentert dette, men det har slik at jeg har flyttet noen ganger siden 2009, og det er ikke alt jeg har funnet frem igjen. Deriblant kurskompendiet fra Norboat. Er det noen der ute som har tatt dette kurset? Og kan bekrefte - eller avvise - problematikken? Gjerne med dokumentasjon. Hadde en prat med en campingvognforhandler for en tid siden om dette, og det er ikke lov å kjøre med bobil eller campingvogn med gassen åpen, med mindre det er montert slangebruddsventil. Og det står det ingenting om at det er påbudt i båt. Og da synes jeg det er rart at gassen i en båt kan være åpen,mens gassen i en bobil/vogn må (i utgangspunktet) være stengt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Står ikke noe om det i den gamle forskriften fra 1983, men da jeg tok gasskurset på nytt i januar 2009 i regi av Norboat, var dette et tema. Og jeg mener bestemt at propanfyrte anlegg skal være stengt når båten ikke ligger fortøyd i havn eller uthavn. Altså ikke ikke åpent anlegg og mulig å koke seg kaffe når du ligger ute på fjorden og drar en makrell eller en torsk. Det ble også nevnt problematikken angående vannvarmere og kjøleskap som har propan som energikilde, men disse må da over på 12v, eller være slått av. Skulle gjerne dokumentert dette, men det har slik at jeg har flyttet noen ganger siden 2009, og det er ikke alt jeg har funnet frem igjen. Deriblant kurskompendiet fra Norboat. Er det noen der ute som har tatt dette kurset? Og kan bekrefte - eller avvise - problematikken? Gjerne med dokumentasjon. Hadde en prat med en campingvognforhandler for en tid siden om dette, og det er ikke lov å kjøre med bobil eller campingvogn med gassen åpen, med mindre det er montert slangebruddsventil. Og det står det ingenting om at det er påbudt i båt. Og da synes jeg det er rart at gassen i en båt kan være åpen,mens gassen i en bobil/vogn må (i utgangspunktet) være stengt. Ser ikke hvorfor det ikke er lov å bruke gass i rom sjø når utstyrer er godkjent for båt, faren er at en kan få varmt vann over seg ved kaffekoking. Gass varmtvannsbereder er den godkjent for båt? Mulig Nordbåt tenker på alle som drar ombord hytte gassutstye, men det er vel ikke lovlig. den gamle forskriften fra 1983, er revidert i 2013 ?Biler kolliderer derfor strenger krav, ser i manualen til gamle Ekoktrolyx RB 180C godkjent for båt , men i bobil konf. biltilsynet og Sprengstoffinspeksjonen før montering. Håper da at alle har denne eller annen type, H-regulator med slangebruddsventil, Redigert 20.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Håper da at alle har denne eller annen type, H-regulator med slangebruddsventil, Prøvde google "slangebruddsventil", men fant ikke rare informasjonen ved et raskt søk. Hva gjør denne spesiell i forhold til "vanlige" regulatorer? Kutter den gassen hvis brudd på slangen? Kjøpte ny slange og regulator på Maritim i vinter, men usikker på om regulatoren derfra har en slik ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Prøvde google "slangebruddsventil", men fant ikke rare informasjonen ved et raskt søk. Hva gjør denne spesiell i forhold til "vanlige" regulatorer? Kutter den gassen hvis brudd på slangen? Kjøpte ny slange og regulator på Maritim i vinter, men usikker på om regulatoren derfra har en slik ventil. Her er to som kutter gassen ved slange brudd. http://www.lpgnorge.no/produkter/regulatorergassvakt/ http://www.gasservice.no/default.asp?k=69&id=96&aid=227 Mulig godkjent båt gassregulatorene har "slangebruddsventil", Sjekket en gammel båtregulator som er blitt liggende den og stengte når jeg tok av slangen til grillen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 Takk for info Sitér dette innlegget Link to post
Startup Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Bisse skrev On 18.1.2016 at 17.17: Her bilder fra da jeg instsllerte komfyr i Tresfjord 29. Kjøpte en plate i børstet stål hos blikkenslageren som også bøyde den til. Hei Bisse! Ser jeg er to år for sent ute her Jeg vurderer samme løsning i Tresfjord 29. Men jeg lurte på hvor du gjør av gassen..? Hvor har du valgt å plassere den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.