Jump to content

Problem med stive fortøyninger nå på vinteren

index

Recommended Posts

Nå når det er så kaldt så kan det være en utfordring å håndtere fortøyningene på båten. Det føles nesten som om de spleisede løkkene har krympet, men det er jo stort sett det at de er så stive som gjør at de er vanskelige å få av og på. Jeg slet mye nå I helgen med frossent tauverk, og begynte å tenke løsninger. En kriseløsning er jo å dyppe dem I sjøen, men da er de jo desto stivere igjen neste gang. Litt som å pisse I buksa for å holde varmen... 

Hadde det vært en ide å dyppe endene I noen form for frostvæskeblanding f.eks? Eller blir det bare kliss? Noen som har erfaringer å dele med seg? Jeg bruker båten mye hele året, og merker at lunta fort blir litt kortere når det er surt og kaldt og ting ikke funker som de skal.... :worry:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Pisse på tauene - har du testet det? ;-)

Tror ikke blærekontrollen er god nok til å fordele passe mengde til alle tampene... :lol:

Et tørn runt går jo, men når tauet er stivfrosset løsner de lettere da.

Må huske å lage litt større løkker neste gang jeg skifter tamper. Pleier å ha et par cm større åpning enn lengden på kryssholtet, det holder veldig greit på sommeren men ikke vinterstid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da er de våtere, og kanskje enda stivere. Jeg bruker båten ca annenhver dag og sliter om jeg ikke får løs fortøyningene. Skulle hatt tamper med varmekabel i....

Der har du løsningen. Sett strøm på kryssholtene dine. ;-)

Alternativt kjøper du noen 2-meters varmekabler beregner for å hindre at rør fryser, og surrer disse så godt du kan rundt kryssholtene. Massiv sløsing av strøm, men hva gjør man ikke for å få litt mykere fortøyningstau.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

En kollega bruker en gummiklubbe, noen slag med den på løkken så går det greit å få løsnet fortøyningene.

Om det var meg ville jeg lagt løkken over kryssholtet, uten å tre den gjennom. På forhånd ville jeg ha festet en 3/4m lengde med tynn nylon hyssing i løkka.

Denne hyssingen ville jeg så brukt til å sikre fortøyningstauet til kryssholtet, bare for å være sikker på at det ikke skulle smette av.

Antar den tynne hyssingen vil være ganske enkel å få løs, er jo bare et par tørn rundt kryssholtet som skal til.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Guest Avmønstret#

Har ikke prøvd selv men ville kanskje eksperimentert med ett eller annet kjemisk som forhindrer at tauene fryser, men det skal vel godt gjøres nå i kulda og det blir sikkert bare griseri...

Tenkte på den "snille" antifreez greia som jeg bruker i vasker osv ombord. Hva med å marinere løkka i det? 

Ulempen er vel at det sikkert blir klin og drit. Og den gugga koster nesten det samme som brennevin på polet..

-----

Da er det kanskje like greit å kjøpe gummiklubbe og en flaske brennevin. Vil tro kombinasjonen klunk og gummilklubbe kan løse mange problem :-)

Havnesjefen hos meg har faktisk anbefalt meg å gå til anskaffelse av karabinkroker, men for meg er det ikke stive fortøyninger som er årsaken, men å gjøre det tryggere å bruke båten om vinteren. Stive fortøyninger er én ting, men med stortåa pluss litt til borte fra venstrefoten og hele høyrefoten opp til kneet borte, så er jeg ikke så veldig stabil eller har god balanse på usikkert underlag.

Så for å slippe å måtte gå langs dollbordet på is og snø i vinter og kravle i baugen for å løsne fortøyninger (som i tillegg er fastfrosne) så er løsningen å bruke karabinkroker på landsiden. Da kan jeg løsne de to baugfortøyningene enkelt og greit fra bryggekanten. Akterfortøyningene tar jeg fremdeles og løsner fra båten, da står jeg jo trygt om bord.

Har gått til innkjøp av to solide, tykke karabinkroker og skal prøve dem.

Forrige vinter satt fortøyningene så fast ved et tilfelle at jeg ga opp og tok fram kniven på en av dem - for ut på sjøen SKULLE jeg! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)

Her på våre kanter av landet er sjelden frosten langvarig, så det blir kanskje annerledes, men jeg slår på saltvann fra sjøen, hvis jeg ikke får det opp or håndmakt, det pleier å gjøre susen.

Bruker dog ikke ferdige løkker da, knyter hver gang.

Jeg tenker at karabin krok når båten brukes hyppig i kaldt fint vær, så kan man slå på mer fortøyning når det blåser opp kan være en løsning. Her hos oss er som regel frostvær lik finvær .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har kjøpt et par som dette, syrefaste og ganske solide. Om det holder vet jeg jo ikke, men jeg vil nå prøve. Jeg ser jo båten fra webkamera, så skulle det skje noe kan jeg i det minste komme meg ned til den ganske så fort... Og jeg tror vel det er lettere å sprøyte på noe avisende på en slik som dette enn å bale med fasytfrossent og stivt tauverk.

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...