index Startet 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2016 (redigert) Nå når det er så kaldt så kan det være en utfordring å håndtere fortøyningene på båten. Det føles nesten som om de spleisede løkkene har krympet, men det er jo stort sett det at de er så stive som gjør at de er vanskelige å få av og på. Jeg slet mye nå I helgen med frossent tauverk, og begynte å tenke løsninger. En kriseløsning er jo å dyppe dem I sjøen, men da er de jo desto stivere igjen neste gang. Litt som å pisse I buksa for å holde varmen... Hadde det vært en ide å dyppe endene I noen form for frostvæskeblanding f.eks? Eller blir det bare kliss? Noen som har erfaringer å dele med seg? Jeg bruker båten mye hele året, og merker at lunta fort blir litt kortere når det er surt og kaldt og ting ikke funker som de skal.... Redigert 18.Januar.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Legger man løkka et tørn om pullerten i stedet for og tre igjennom så går det mye lettere med frosset tauverk Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 En kriseløsning er jo å dyppe dem I sjøen, men da er de jo desto stivere igjen neste gang. Litt som å pisse I buksa for å holde varmen... Pisse på tauene - har du testet det? ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Pisse på tauene - har du testet det? ;-) Tror ikke blærekontrollen er god nok til å fordele passe mengde til alle tampene... Et tørn runt går jo, men når tauet er stivfrosset løsner de lettere da. Må huske å lage litt større løkker neste gang jeg skifter tamper. Pleier å ha et par cm større åpning enn lengden på kryssholtet, det holder veldig greit på sommeren men ikke vinterstid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bonita I Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Har du landstrøm bruker du en varmepistol - 30 sekunder og tauet er mykt igjen Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Lazyjack Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Kommer du inn og skal fortøye slipper du tampene i sjøen et kort øyeblikk så de tiner. De er da selvsagt like stive når du skal løse dem igjen men ikke verre enn de ellers ville vært. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Da er de våtere, og kanskje enda stivere. Jeg bruker båten ca annenhver dag og sliter om jeg ikke får løs fortøyningene. Skulle hatt tamper med varmekabel i.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Da er de våtere, og kanskje enda stivere. Jeg bruker båten ca annenhver dag og sliter om jeg ikke får løs fortøyningene. Skulle hatt tamper med varmekabel i.... Der har du løsningen. Sett strøm på kryssholtene dine. ;-) Alternativt kjøper du noen 2-meters varmekabler beregner for å hindre at rør fryser, og surrer disse så godt du kan rundt kryssholtene. Massiv sløsing av strøm, men hva gjør man ikke for å få litt mykere fortøyningstau. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Går det ikke og bruke carabinkroker ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Går det ikke og bruke carabinkroker ? Nei, for all del! Karabinkroker tåler ikke så stor belastning før de retter seg ut og båten stikker av... Har sett en del som fortøyer båten med karabinkroker, skjønner ikke at de tør! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stiffler Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Dersom du er ute etter noe mere solid en karabinkroker kan du sjekke ut det som heter "smettløkker" fåes i forskjellige størrelser opp til 60 tonn bruddlast, så du finner nok noe som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 En kollega bruker en gummiklubbe, noen slag med den på løkken så går det greit å få løsnet fortøyningene. Om det var meg ville jeg lagt løkken over kryssholtet, uten å tre den gjennom. På forhånd ville jeg ha festet en 3/4m lengde med tynn nylon hyssing i løkka. Denne hyssingen ville jeg så brukt til å sikre fortøyningstauet til kryssholtet, bare for å være sikker på at det ikke skulle smette av. Antar den tynne hyssingen vil være ganske enkel å få løs, er jo bare et par tørn rundt kryssholtet som skal til. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Gummiklubbe kan være nyttig ja! Det skal jeg prøve! Nå I kulden blir bare løkka lagt over, ikke sjans til å få tredd stivfrosset 18mm tauløkke gjennom og over. Det får vente til våren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Har ikke prøvd selv men ville kanskje eksperimentert med ett eller annet kjemisk som forhindrer at tauene fryser, men det skal vel godt gjøres nå i kulda og det blir sikkert bare griseri... Tenkte på den "snille" antifreez greia som jeg bruker i vasker osv ombord. Hva med å marinere løkka i det? Ulempen er vel at det sikkert blir klin og drit. Og den gugga koster nesten det samme som brennevin på polet.. ----- Da er det kanskje like greit å kjøpe gummiklubbe og en flaske brennevin. Vil tro kombinasjonen klunk og gummilklubbe kan løse mange problem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Jup! Vold og alkohol er definitivt løsningen! Hva med crc? Kanskje det fortrenger vannet nok til at tampene holder seg litt mykere? Behøver ikke bli så mye klin heller Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Nå er vi inne på noe her! Kanskje jeg skulle prøve å dyppe dem I impregneringsvæske en dag de er gode og tørre? Slik at ikke vannet kan trenge inn og fryse til? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Havnesjefen hos meg har faktisk anbefalt meg å gå til anskaffelse av karabinkroker, men for meg er det ikke stive fortøyninger som er årsaken, men å gjøre det tryggere å bruke båten om vinteren. Stive fortøyninger er én ting, men med stortåa pluss litt til borte fra venstrefoten og hele høyrefoten opp til kneet borte, så er jeg ikke så veldig stabil eller har god balanse på usikkert underlag. Så for å slippe å måtte gå langs dollbordet på is og snø i vinter og kravle i baugen for å løsne fortøyninger (som i tillegg er fastfrosne) så er løsningen å bruke karabinkroker på landsiden. Da kan jeg løsne de to baugfortøyningene enkelt og greit fra bryggekanten. Akterfortøyningene tar jeg fremdeles og løsner fra båten, da står jeg jo trygt om bord. Har gått til innkjøp av to solide, tykke karabinkroker og skal prøve dem. Forrige vinter satt fortøyningene så fast ved et tilfelle at jeg ga opp og tok fram kniven på en av dem - for ut på sjøen SKULLE jeg! :-) Redigert 19.Januar.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Forr . Forrige vinter satt fortøyningene så fast ved et tilfelle at jeg ga opp og tok fram kniven på en av dem - for ut på sjøen SKULLE jeg! :-) Liker innstillingen, Pequod! Man kan da ikke la litt is stoppe seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Ellers så er det jo en mulighet å varme løkka litt..... Har brukt en 12 V defrostervifte fra Maritim https://www.maritim.no/defrostervifte-m-varmeelement#.Vp5GqeQUU8E + en lang "hjemmelaget skjøyteledning" fra sigarettennerkoblingen. Fungerer for så vidt brukbart, men tar litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Har skrudd løs sjakkelen som er festet i brygga ved en anledning, det finnes vel klatrekarabiner med lås som har stor bruddstyrke? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Klatrekarabiner er beregnet til en person på 80-90 kg, ikke en båt på fire tonn. Og karabiner fryser også fast. Pluss at de neppe gjør spesielt godt inntrykk på kryssholtene i aluminium... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Her på våre kanter av landet er sjelden frosten langvarig, så det blir kanskje annerledes, men jeg slår på saltvann fra sjøen, hvis jeg ikke får det opp or håndmakt, det pleier å gjøre susen. Bruker dog ikke ferdige løkker da, knyter hver gang. Jeg tenker at karabin krok når båten brukes hyppig i kaldt fint vær, så kan man slå på mer fortøyning når det blåser opp kan være en løsning. Her hos oss er som regel frostvær lik finvær . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Pequod Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Har kjøpt et par som dette, syrefaste og ganske solide. Om det holder vet jeg jo ikke, men jeg vil nå prøve. Jeg ser jo båten fra webkamera, så skulle det skje noe kan jeg i det minste komme meg ned til den ganske så fort... Og jeg tror vel det er lettere å sprøyte på noe avisende på en slik som dette enn å bale med fasytfrossent og stivt tauverk. Redigert 19.Januar.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 -begynn med tørre tau, surr en plastpose rundt. Stram om så til med strips som kan åpnes... Burde ikke det funke ? Tørt tau fryser jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Har brukt en 12 V defrostervifte fra Maritim https://www.maritim.no/defrostervifte-m-varmeelement#.Vp5GqeQUU8E Jeg kjøpte denne i høst for å ta duggen fra vinduene. Ga nesten ikke fra seg varme i det hele tatt, og tok ikke duggen... Klarer du virkelig å tine opp tau med den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.