Jump to content

Problem med stive fortøyninger nå på vinteren

index

Recommended Posts

Løsningen er å bruke litt lengre tau enn vanlig, med pålestikk i hver ende. Løkka som er festet i brygga må være så stor at du kan legge knuten i sjøen. På dekk har du bare en stor løkke som ligger rundt hele pullerten.Da kan du bare løfte den av uten å løsne noe som helst knute Det fungerer helt fint, har gjort slik i årevis før når jeg var ute hele vinteren  :yesnod:

Index, da får du bare kose deg med våte frosne tau da :) om det er stress å pakke inn.

Det må jeg nok ja. Jeg ser ingen måte jeg kan få innpakkingen til å fungere på. Så da får jeg bare gjøre det beste ut av det.

Neste sett med fortøyninger kommer til å ha 2-3cm lengre løkker, så de er lettere å få av og på I frossen tilstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nope! Har ikke fisket på flere år, bruker båten mest ifm restaurering av hytte! Men jeg har en hyttenabo som er ivrig fisker, og jeg har ikke hørt noen gledesrop fra ham ennå;-)

Skulle kanskje begynt å fiske igjen snart, savner det litt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva med denne? http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=498&itemid=-1&fabricid=-1

Burde vel i alle fall gjøre ting bedre. Beregnet på våte og tørre syntetfibre.

Ellers er det vel stor forskjell på vannopptak på forskjellige taumaterialer, velge et med minimalt vannopptak?

Klatretau finnes ferdig impregnert. Sånne tau gjør vel at rykkdempere er påkrevd, men det har du sikkert allerede?

Vurdert å sette løkkene inn med noe mild voks? Har ikke prøvd voks på tau (går ut fra at om den er mild forringes ikke styrken nevneverdig), men har brukt bivoks på luker av lær i frost (+ litt milebrent for beskyttelse, farge og lukt). Læret har holdt seg mykt og bevegelig selv ned mot 15 blå og trekker ikke vann som kan fryse. Gjerne det finnes en "tørrere" voks enn bivoks som du kan bruke og som ikke smitter av for mye?

Tauet vil ikke trekke vann som fryser og holde seg smidig..?

Det er akkurat noe slik jeg tenker, både framgangsmåte og resultat :thumbsup: Det eneste er om tauverkets styrke reduseres og om det vil smitte av (smittende voks blir fort noe kliss når temperaturen stiger). I forbindelse med behandling av lær har ikke smitting vært et problem for min del, men et tau har jo en litt annen oppbygning og struktur enn lær. Selv har jeg store nok løkker og har derfor ikke sett på frosne tau som mer enn irriterende fordi tauet er litt vanskligere å jobbe med når det er kaldt. Det frister heller ikke så mye å seile når det er frost heller.. :wink:

-begynn med tørre tau, surr en plastpose rundt. Stram om så til med strips som kan åpnes...

Burde ikke det funke ? Tørt tau fryser jo ikke.

Jeg tror det skal litt mer enn en liten plastpose til for å holde tauet tørt. Når sjøen er rundt nullpunktet og det er mer enn ti blå i lufta, så trenger fuktigheten inn overalt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...