nik0lai Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Er det virkelig bare en person som har tenkt tanken på tørt tauverk?Som Eureka sier, så er det "bare" å skaffe seg tørre tau, så er problemet løst tror jeg. ;) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Høres ikke spesielt gjennomførbart ut. Da må tampene være innpakket når de er på båten også. Og jeg må pakke dem inn hver gang jeg har kastet loss... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjapp1 Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Termos med varmt vann og en plastpose. Fyll vannet i plastposen og legg den varme posen over tampen ei lita stund. Så er du klar til å gå. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Index, da får du bare kose deg med våte frosne tau da :) om det er stress å pakke inn. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Løsningen er å bruke litt lengre tau enn vanlig, med pålestikk i hver ende. Løkka som er festet i brygga må være så stor at du kan legge knuten i sjøen. På dekk har du bare en stor løkke som ligger rundt hele pullerten.Da kan du bare løfte den av uten å løsne noe som helst knute Det fungerer helt fint, har gjort slik i årevis før når jeg var ute hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Index, da får du bare kose deg med våte frosne tau da :) om det er stress å pakke inn. Det må jeg nok ja. Jeg ser ingen måte jeg kan få innpakkingen til å fungere på. Så da får jeg bare gjøre det beste ut av det. Neste sett med fortøyninger kommer til å ha 2-3cm lengre løkker, så de er lettere å få av og på I frossen tilstand. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Litt lengre løkker, og så slår du en tynn tråd rundt løkka etter at den er lagt over kryssholtet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Jeg bruker båten ca annenhver dag og sliter om jeg ikke får løs fortøyningene. Sett noe til ferdatorsken enda, du som er ute så mye ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Nope! Har ikke fisket på flere år, bruker båten mest ifm restaurering av hytte! Men jeg har en hyttenabo som er ivrig fisker, og jeg har ikke hørt noen gledesrop fra ham ennå;-) Skulle kanskje begynt å fiske igjen snart, savner det litt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøfare Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Hva med denne? http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=498&itemid=-1&fabricid=-1 Burde vel i alle fall gjøre ting bedre. Beregnet på våte og tørre syntetfibre. Ellers er det vel stor forskjell på vannopptak på forskjellige taumaterialer, velge et med minimalt vannopptak? Klatretau finnes ferdig impregnert. Sånne tau gjør vel at rykkdempere er påkrevd, men det har du sikkert allerede? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Skulle kanskje begynt å fiske igjen snart, savner det litt.. Ja da nærmer jo den perfekte timingen seg i så fall Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Vurdert å sette løkkene inn med noe mild voks? Har ikke prøvd voks på tau (går ut fra at om den er mild forringes ikke styrken nevneverdig), men har brukt bivoks på luker av lær i frost (+ litt milebrent for beskyttelse, farge og lukt). Læret har holdt seg mykt og bevegelig selv ned mot 15 blå og trekker ikke vann som kan fryse. Gjerne det finnes en "tørrere" voks enn bivoks som du kan bruke og som ikke smitter av for mye? Sitér dette innlegget Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Tror du er inne på noe her! -sørge for at tauet er helt tørt og fritt for vann -varme voksen slik at den blir tyntflytende -legge løkken i voksen og la den trekke skikkelig inn Tauet vil ikke trekke vann som fryser og holde seg smidig..? Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 (redigert) Funker fint hos meg i vinterkulda http://www.norsk-fletteri.no/tau/tau/liner/snorer/fortoyningstau-m/-innflettet-strekkavlaster-av-gummi Redigert 20.Januar.2016 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Tauet vil ikke trekke vann som fryser og holde seg smidig..? Det er akkurat noe slik jeg tenker, både framgangsmåte og resultat Det eneste er om tauverkets styrke reduseres og om det vil smitte av (smittende voks blir fort noe kliss når temperaturen stiger). I forbindelse med behandling av lær har ikke smitting vært et problem for min del, men et tau har jo en litt annen oppbygning og struktur enn lær. Selv har jeg store nok løkker og har derfor ikke sett på frosne tau som mer enn irriterende fordi tauet er litt vanskligere å jobbe med når det er kaldt. Det frister heller ikke så mye å seile når det er frost heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Hva med friksjonen i knuten, om man smører det inn med noe? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Det kan være et problem. I mitt tilfelle er det snakk om spleisede øyer, både hjemme og på hytta. Jeg vil tro spleisene holder likevel, men sikker kan man jo ikke være.... Redigert 21.Januar.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NorSiglar Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Jeg har brukt et par never med grovt sjøsalt på tauene rundt kryssholt. Da er de ikke så stive. Men må ha på når en legger fra seg båten for dagen. Funker også underveis. Og så tar jeg alle tau inn i varmen og tørker de ved alle muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Kulde er noe dritt. Jeg foretrekker mildvær. Tøm på ei bøtte sjøvann når du skal løsne tauene og dyppe de i sjøen når du skal fortøye. Ikke noe verre enn dette. Redigert 21.Januar.2016 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Nei, det er kriseløsningen. Ulempen er at de blir stivere og stivere av alt vannet. Heldigvis skjelden vi har det så kaldt som vi har hatt de siste ukene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Nei frossne fortøyninger i dagevis er heldigvis ikke en årvis problemstilling her, og nå er det slutt for i år :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 -begynn med tørre tau, surr en plastpose rundt. Stram om så til med strips som kan åpnes... Burde ikke det funke ? Tørt tau fryser jo ikke. Jeg tror det skal litt mer enn en liten plastpose til for å holde tauet tørt. Når sjøen er rundt nullpunktet og det er mer enn ti blå i lufta, så trenger fuktigheten inn overalt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kilarn Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Herregud Løser verdensprobem ser jeg. Er det snakk om småbåt: bruk karabinkroker evt mantelkrok hvis du tror karabinkroker ikke holder! Sitér dette innlegget Link to post
kilarn Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Herregud Løser verdensprobem ser jeg. Er det snakk om småbåt: bruk karabinkroker evt mantelkrok hvis du virkelig tror at karabinkroker ikke holder! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.