Jump to content

Ankervinsjvalg

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Har lyst til å montere ankervinsj på båten til sommern, skal montere innvendig, og tror valget faller på en quick balder!  Lurer på om den på 600w er sprek nok, står at den er for båter fra 6.9 meter! Min båt er en Alicraft Nordkapp 27 m 200 outboard, totalvekt ca 2200-2500 KG  Hvor mye forskjell er det på 600 og 900 w utgavene, både pris og vekt tilsier 600 w, men kommer jeg til å angre?  Noen som har erfaring med quick balder? Autostoppfunksjonen virker jo veldig enkelog grei!  KOM MED INSPILL!

Hvis spørsmålet bare dreier seg om du burde gå for quick balder 600 watt eller quick balder 900 watt, så vil jeg tro at svaret er at du burde gå for quick balder 600W forutsatt at du anser en innkjøringshastighet på 15.4 meter per minutt som tilstrekkelig. Så vidt jeg forstår er det først og fremst innkjøringshastigheten som er forskjellen på disse to når det gjelder ytelse. Går du opp til 900W får du 25.8 meter per minutt. Uten at jeg har prøvd noen av disse vinsjene selv, ser jeg ingen ting i spesifikasjonene som tyder på at det er stor forskjell i hvor stor kraft disse kan trekke med. Selv har jeg positive erfaringer med Power IL. Den lille på 500 watt er beregnet på båter opp til 3.5 tonn, så jeg vil i utgangspunktet ikke tro at 600W er for lite for deg. ILAS Inside Power IL 500 er oppgitt med en innkjøringshastighet på 27 m/min og en løftekraft på maksimalt 2500 N, 2000 kontinuerlig. Jeg er usikker på hvorfor quick balder 600W går så mye langsommere, men det burde i hvert fall bety at den leverer mer enn nok kraft

Forøvrig ville jeg også vurdert kjetting, se tråden om ankerline med bly vs. uten bly for detaljer.

Kjenner ikke til Quick vinsjer, men har noen generelle kommentarer ang ankervinsj.

-Skal denne være akter er frittfall et must.

-Blytau fungerer supert akter.

-Wattstyrke betyr ikke så mye for annet enn hastigheten på vinsjen. Generelt jo større wattstyrke, jo hurtigere vinsj.(I prinsippet skal vinsjen kun løfte vekt av tau/kjetting og ankeret.)

Har quick balder 900w med 16mm blytau bak og en Anchorlift med kjetting+ekstra tauspill oppå foran.

Sjekk at monteringsvinkel på brakett, type anker, tau/kjetting passer i båten.

Tau trenger litt mer plass enn kjetting. Kjetting trenger mer høyde enn tau i boksen.

Pga av at jeg bruker orginale bruce ankere har dette klemt seg fast i braketten bak før jeg modifiserte denne.

Er du i tvil kjøp den største ! Den trekker båten din ut den dagen du trenger det. Prisforskjellen er vel minimal på disse 2 når du kjøper pakke på kampanje. Kjempefornøyd med begge mine. Quicken bak trekker så mye at jeg er bekymret på om badeplattformen/brakett gir seg før vinsjen.

Med påhengsmotor bør du regne litt på hvor lang tid du trenger for å lade opp batteriet etter bruk av vinsjen.

Med påhengsmotor bør du regne litt på hvor lang tid du trenger for å lade opp batteriet etter bruk av vinsjen.

Det er et godt poeng ang. lading og bruk av vinsj. Hvis man har ligget i uthavn en stund og tappet batteriene for strøm, kan vinsjen være tungen på vektskålen om man ikke har litt marginer. Jeg har faktisk opplevd en gang hos en bekjent av meg at motoren stoppet på grunn av den ekstra motstanden dynamoen gav da vinsjen ble brukt. Men i ladetid utgjør det vel ikke så mye. Hvis vi sier at man kjører vinsjen i maksimalt 3 minutter og bruker 50 A i gjennomsnitt, tilsvarer dette 2.5 Ah. Har man da f.eks. en lader som gir 15 A, tar det 10 minutter å lade opp etter bruk av vinsjen. En påhengsmotor på 200 hk gir vel gjerne vesentlig mer enn 15 A også, dersom man ikke bare kjører rundt på tomgang, så for trådstarter vil jeg tro den ekstra ladetiden ikke utgjør mer enn maksimalt noen få minutter.

Som nevn vurderer jeg å kjøpe i sverige, får komplett pakke for rett over 11.000, noen som er gode på momsregler, dersom man er utenlands i over 24 timer, kan man ta inn varer for 6000 kr, selve vindsjen er jo den dyreste delen her 7500, hordan funker det hvis man er to? kan man da ta inn en vare til 12000 eller må det være to ting til maks 6000?  Er dette noe man eventuelt kan få refundert den svenske momsen på hvis man momser det i Norge?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...