ElGapitan Startet 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2016 Har sjekket litt og funnet frem til en 35A Waeco Perfectcharge samt 2 x 142 Ah + 70 Ah ukjent startbatteri, er dette for stor lader, burde jeg holdt meg til en annen, har fått ett godt tilbud på en Mastervolt 25A lader, men den er noe dyrere og jeg får ikke råd til en skikkelig batterimonitor i samme slengen. Er dette ett ok valg eller er det noe som tilsier at jeg burde tenke annerledes? 142 Ah batteriene er valgt fordi de har samme størrelse som mine nåværende 105 Ah batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Det burde være helt OK, husk at dynamoen gjerne er mye kraftigere. Nå vet jeg ikke noe om batteritype, åpne bly/syre, AGM eller Gel, men sjekk at laderen kan innstilles til den type batteri du skal lade. Om Waeco er en "bra" lader, vet jeg ikke noe om. Selv har jeg en Victron 25A med samme størrelse på batteriene som deg, og den er jeg svært godt fornøyd med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ElGapitan Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Vanlig blysyre tror jeg, Sønnak nautilus 142 ah, var like store som de gamle 105 ah batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=56244005&q=sønnak&ref=fas Er slike batterier fra en annen leverandør, hvordan er det å velge Mastervolt foran waeco eller victron, tror det blir waeco, men er åpen for erfaringer. Er blitt frarådet ctek, så kjenner at jeg er på tynn is.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Det der er vel det samme batteriet som det gamle Sønnak Nautilus. Altså et vanlig bly/syre batteri, men lukket slik at man ikke får etterfylt vann. Ut fra størrelsen på batteribanken ville jeg nok valgt Waeco-laderen. Men en annen ting. Du sier at du har blitt frarådet å kjøpe C-tek. Kan du si noe om årsaken til det? Er litt nysgjerrig siden jeg muligens må ha meg en ny lader til våren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ElGapitan Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Ifølge Bergen Batteri Service var ladeprogrammet på ctek ett kompromiss, og var mest egnet til husholdningsbruk? Tror han mente at de holdt noe høy temperatur på batteriet. Og at de hadde vært flinke på å markedsføre ett halvgodt produkt, skal sies at han solgte disse selv. Men han rangerte waeco, victron, mastervolt i stigende rekkefølge Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Litt interessant dette som du skriver ang.Ctec lader. Har samme type batterier som du refererer til bare 115 ah. Det var det som stod i båten når jeg er kjøpte den for snart elleve år siden. Når jeg hadde hatt den i åtte år sa batteriene takk for seg,hvor lenge de hadde stått i båten før jeg kjøpte den er jeg usikker på. Satte så i 4x115amp. Det var ikke lader i båten når jeg kjøpte den så jeg monterte en Ctec 25 amp. Denne står på døgnet rundt/året rundt når båten ligger i hjemmehavn, det har den alltid gjort i min eie. Derfor stiller jeg meg noe undrende til at denne laderen skal være så dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Var vel ikke at den var dårlig, har en lader som har holdt liv i mine batterier i åtte år, men det var vel at den var mindre egnet enn de andre, at den kjørte ett ladeprogramm som var lite tilpasset en form for batterier, dermed gikk det litt på bekostning av hastighet på lading, er ingen ekspert og det kan hende jeg videreformidler synspunkter fra en forhandler. Og må si at jeg har meget gode erfaringer med å lytte til folk som har mer erfaring enn meg ;-) Redigert 21.Januar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Var vel ikke at den var dårlig, har en lader som har holdt liv i mine batterier i åtte år, men det var vel at den var mindre egnet enn de andre, at den kjørte ett ladeprogramm som var lite tilpasset en form for batterier, dermed gikk det litt på bekostning av hastighet på lading, er ingen ekspert og det kan hende jeg videreformidler synspunkter fra en forhandler. Det hørtes ut som en fragmatisk gjenfortelling som ikke fikk fram poenget. Mulig c-tek laderen ikke er optimal, men det kunne vært interessant å høre hva som ikke er optimalt. Dersom laderen er lite tilpasset en type batterier, ligger det vel i kortene at man enten må ha en lader som er spesialtilpasset hver type batteri, eller en med justerbare parametre. må si at jeg har meget gode erfaringer med å lytte til folk som har mer erfaring enn meg ;-) Det kommer man ofte langt med Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ElGapitan Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Beklager en litt fragmentert gjengivelse, det var vel som du sier at det ikke kunne tilpasses til batteritypen med switcher og dermed ikke ble ett optimalt alternativ til noen typer batteri, mastervolt ble fremhevet som bra blant annet fordi ledningsklemmene satt separat fra hovedkortet noe ikke alle andre typer hadde, og dermed var lett å reparere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Har 2 x115A forbruk og 1 x 100 A start. Forbruk lades av en Quick 25A og start med en ctek 7A lader. Ctek er uten vifte, mens quick har kjøling. Før hadde jeg 2 x105 a forbruk med 2 stk 7A ctek. Har aldri hatt problemer med batterier og lading. Fikk ødelagt c-tek laderen pga av lyn nedslag i havnen i Grebbestad, hvor den låste seg et mode. Fikk bare beskjed om å dra og hente ny lader hos nærmeste forhandler i Tanumshede hvor han hadde ringt og sjekket at de hadde samme og lagt denne frem. Kjempeservice fra ctek. Har også svært positiv erfaring med Gylling Teknikk som jeg tror er norsk importør av blant annet ctek. Ta en prat med disse hvis du lurer på lader/batterier og anbefalinger Redigert 21.Januar.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Jeg tror du har helt rett, jeg har bare selv gått vekk fra ctek på grunnlag av råd jeg har fått av det jeg oppfatter som fagfolk, og har ingen grunn til å tro at ctek er ett dårlig produkt. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Jeg har et aggeregat med et 75ah åpent syre startbatteri, dette står som autostart i beredskap og går kun noen minutter i test hver måned normalt. Her er det montert en ctek 5 amp 8 stegs lader. Dette har nå stått til lading i 5 år i strekk med samme batteri, og batteriet er fortsatt helt topp, ikke etterfyllt vann enda. Så denne cetek laderen er veldig god. Har kjøpt noen andre også etter det, og de er også meget gode. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Takk for svar, endte opp med lukkede blysyre pga at de er ganske holdbar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Etter å ha vært fascinert av de "tette" batteriene noen år, så ser jeg nå etter batterier med "skrupropper" når jeg skal kjøpe nye. De er mer holdbare og tåler "overlading" uten å ta skade. Så sant det er mulig å få tak i, så blir det vanlige skruproppbatterier heretter. Jeg er meget godt fornøyd med mine to Euroglobe 140Ah semitraction åpne bly/syre batterier med en CCA på 1000A som jeg har som forbruksbank. Og jeg regner Euroglobe som kvalitetsbatterier. Batteriene er kjøpt hos Bema. Jeg har en Sterling PDAR ekstern regulator sammen med min 70A Valeo dynamo. Dynamoen lader da med full spenning (innstillbar etter type batteri) opp til en time før den går ned på vedlikeholdslading videre. Jeg har satt den til å gi 14,8V den første tiden, og så 13,65V videre. Dette er spenninger mine Euroglobe åpne bly/syre semitraction batterier liker. I tillegg vil min gamle Ladac regulator tre inn dersom PDAR skulle svikte. Den vil da lade med 13,5V. Redigert 7.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Takk for svar, endte opp med lukkede blysyre pga at de er ganske holdbar Er det ikke motsatt da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ElGapitan Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Er det ikke motsatt da? Jepp, var vel egentlig det ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.