Jump to content

Hvor får en bra og rimelige Litium batterier til båt?

TICORA

Recommended Posts

Muligens litt off topic, men Offpist du som virker å ha snøring på dette med litium. Hva slags batteriteknologi kunne egnet seg for å bruke i en dykkelykt og i en undervannsscooter. I begge tilfellene er det snakk om at batteriene sitter i en lukket beholder, så gassing kan ikke tillates. Noe gassing under lading kan gå, (det kan luftes ut), men etter at beholderen er lukket må det ikke gasse. Det er videre selvsagt av største betydning at teknologien er sikker i bruk. Fram til nå har jeg benyttet blybatterier til scooter og NiMh til dykkerlykt. Registrerer imidlertid at det virker litt gammeldags i forhold til hva som er på markedet nå.

Ps: Skal ikke lage noe stort nummer ut av dette. I tilfelle åpner jeg en tråd i OT-forumet :smiley:

Muligens litt off topic, men Offpist du som virker å ha snøring på dette med litium. Hva slags batteriteknologi kunne egnet seg for å bruke i en dykkelykt og i en undervannsscooter. I begge tilfellene er det snakk om at batteriene sitter i en lukket beholder, så gassing kan ikke tillates. Noe gassing under lading kan gå, (det kan luftes ut), men etter at beholderen er lukket må det ikke gasse. Det er videre selvsagt av største betydning at teknologien er sikker i bruk. Fram til nå har jeg benyttet blybatterier til scooter og NiMh til dykkerlykt. Registrerer imidlertid at det virker litt gammeldags i forhold til hva som er på markedet nå.

Ps: Skal ikke lage noe stort nummer ut av dette. I tilfelle åpner jeg en tråd i OT-forumet :smiley:

Vil tro at Lifepo4 batterier er ypperlige for slike ting. 

Ikke gasser de, og de har høy energitetthet i forhold til både volum og vekt. 

Veldig lav utladning når de ikke er i bruk osv.

Fysiske påkjenninger, samt overlading og underlading er det man må passe seg for.

I både en lommelykt og undervannscooter så kan man risikere å tømme batteriet helt og dermed ødelegge det hvis man ikke har en liten elektrisk krets som sikrer at brukeren ikke overlader eller utlader batteriet for mye.

Laderen tilpasses til den nye batteri typen. 

Takk for svar Offpist :smiley:

Det som forundrer meg litt er at det ser ut til at disse scooterene blir levert med Li-Ion, bly eller NiMh batterier http://www.fue.no/index.php/catalog/product/view/id/1366/s/suex-xk1/category/97/

Skjønner ikke helt hva som ligger bak det valget. Ut fra hva jeg forstår ville jeg tro LiFePo4 teknologien var et naturlig førstevalg.

Li-Ion har generelt litt høyere energitetthet enn LIFEPO4.

Og det er LI-ION du finner i Peugeot ION, Mitsubishi I-Miev, Ford Focus osv..   Samt i mobil telefoner.

For DIY prosjekter så anbefaler jeg alltid LIFEPO4 bare fordi det er en mer tilgivende kjemi, og veldig lang levetid.

Men for all del.. jeg har to LI-ION (48V/50AH) batteripakker til jolla, som jeg lader i båten.

Li-Po batterier har vært brukt i bl.a. RC-biler og fly/heli i mange år pga. den høye energitettheten.

Men samtidig er de litt skumle, de brenner bra.

Etterhvert har LiFePo4 batterier blitt mere vanlig i RC-biler iallefall pga. at de er enklere å hanskes med og enklere/raskere å hurtiglade.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 9 måneder senere...

Hei prøver denne her.

er det noen som kjenner til disse batteriene og vedlikehold det er på disse.

Er det noen som kjenner til dette batteriet jeg har 3 stk av dem i båten til forbruk.

gallery2-2.jpg

A4500FT  187Ah - L560 - B125 - H320mm - V58kg
Startbatteri for større dieselmotorer og elektrisk drift
Dette batteriet innholder 190Ah ned 1,67 vpc og har en kortslutt-ningsstrøm på 6000A. Indre motstand er på 1,5mΩ og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade. Kan erstatte et  vanlig syrebatteri på 500 Amp. time

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Er ikke det på Finn veldig overpriset.

Det virker som navytech.no  er historie.

NTECH Lithium 100 AH 12 volt batteri - Navytech

navytech.no/batteri/

ENDELIG NOK STRØM I BÅTEN ! Vi hjelper deg med å finne det perfekte oppsettet tilpasset ditt behov. NTECH Lithium 100 AH 12 volt LiFePO4 Batteri BMS ...

PS: samme?

CT marine overtar Navy Høvik

Vil videreføre virksomheten på Blommenholm og opprettholde butikken i Leangbukta etter at Navytech 

Interessant lesing i http://www.proff.no/ om de to selskapene

PS ikke ødlegg tråden mer.

Hva med holbarheten til Lithiumbatteriene ?  har hatt mine bly/syre i 8-12 år.. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Et par punkter som kan være verdt å ta med seg når det gjelder LiFeSO4 batterier.

1. De er de minst brannfarlige av Li batteriene. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har informasjon om dette på sin webside. Det kan være greit å lese der før du putter EL-bil batterier i båten.

2. LiFeSO4 batterier kan lades med helt ordinære kraftforsyninger, og behøver ikke 3 til 4 trinns lading slik som blybatterier.

3. LiFeSO4 celle som lades (3,2VDC celler) er veldig robuste og har små krav til et Batteri Monitoring System (BMS). Lades best ved 3,65 VDC, men tåler opptil ca. 4,2VDC.

4. LiFeSO4 batterier som selges til båtbruk på 12VDC er 4 celler pakket sammen i serie. Disse krever BMS fordi cellene ikke utjevner seg mot hverandre slik som på et blybatteri. Innebygd BMS er ofte shunter som tar over strømmen og gjør dette til varme når en celle er fulladet. 

5. LiFeSO4 celler utvikler veldig liten varme, og gasser minimalt, når det lades opp. Sykliske gjentatte uavhengige tester har vist at det er mulig å lade opp fra 10% til 90% på drøye timen uten at dette reduserer levetiden nevneverdig på batteriene. Noen leverandører påstar at ladetiden kan kortes ytterligere.

6. LiFeSO4 batterier tåler ikke at spenningen synker under ca. 2,2 VDC per celle. Av denne årsak bør de vedlikelades jevnlig gjennom vinteren. Spesielt hvis de lagres veldig kaldt.

Dem lithiumbatterier jeg selger er bygget av prismatiske LiFePo4 celler, som er den aller mest stabile og sikre lithiumcella. Batteriene er bygd av 8-12stk (3,3V 25AH eller 50AH alt etter hvor stort batteriet er) prismatiske celler av meget høy kvalitet.

Cellene blir skrudd sammen med solide forbindelser i toppen av cella (ingen lodding). Til sammenligning har billigeste lithiumbatteriene fra ca 133stk 3,3V 3A sylindriske celler som er loddet sammen i topp og bunn. Ryker en lodding etter år med vibrasjoner vil batteriet blir ødelagt. Jeg mener helt klart at prismatiske celler er en mer solid og varig løsning som absolutt er verdt den ekstra kostnaden ved anskaffelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...