Jump to content

Våt/tørr suger i kjølsvinet?


bris

Recommended Posts

Hei

 

Nede i kjølsvinet på min båt er det samlet årtier med avleiringer. Det er snakk om dritt, olje/diselblandet, partikler og grums. Det er bare helt grusomt.

Jeg har en forholdsvis liten industristøvsuger. Den kan også suge vann/fukt. Tror dere at den vil tåle en slik jobb, og er det mulig å bruke den til tørrstøvsuging av bilen o.l. etterpå?

 

Er det andre gode forslag for å få opp driten. Det er selvfølgelig trangt, så det er ikke bare å hoppe nedi og skure med kluter.

 

Takker for alle gode forslag.

 

Øyvind

M/B Bris

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er at du har en støvsuger med såkalt by-passkjøling.

 

For å unngå at dritten går gjennom støvsugeren kan du anskaffe deg en syklon til å sette inn

foran sugeren.En slik kan du bla kjøpe hos Beam eller lage deg en selv av et 20 liters oljespann i blikk.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken type industristøvsuger du har, men jeg har ved flere anledninger brukt en industristøvsuger til slike jobber. Sist var når en reservekanne med diesel hadde gått legg og flere liter diesel lå å fløt i kjølsvinet. Kjørte imidlertid igjennom en saloblanding til slutt for å rengjøre støvsugeren.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk "Mor" sin electrolux i hvert fall. Det gjorde jeg, i en trebåt jeg hadde. Skulle støvsuge det grønne teppet som lå ute på dørken i denne snekka. Jeg tenkte ikke på at kjølsvinet var fullt av vann, og at der var bittesmå åpninger i mellom dørkplankene.

 

Jeg støvsugde som bare f.. skulle gjøre det skikkelig rent og pent. Plutselig sa det poff, og støvsugeren røkla halve båthavna. Prisen for ny motor og arbeid: 4500 kr. Det svidde mer enn kjeften jeg fikk i fra min bedre halvdel  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...