Erik Startet 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2016 Har lenge hatt lyst på bom brems etter en stygg nedslagning for noen vintre siden (heldigvis hadde jeg tykk bf på meg) Men synes de har vært litt dyre. Nå er jeg kommet over en som er i en prisklasse jeg føler jeg kan forsvare, men spørsmålet er om det duger? Er det noen av dere som har vært borti denne, og kan si noe om funksjonalitet og kvalitet ? Er denne typen jeg vurderer : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Popeye70 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Produsent? Produktnavn? (Mobilgrensesnittet på Båtplassen suger svett eselpung, så jeg ser bare et miniatyrbilde hvor det er umulig å se detaljer) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
EiSvIn Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Denne her: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70020853 Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Denne fungerer sikkert helt prima.Men dette er så enkle saker at det lager du selv på ett øyeblikk.Ett par biter aluminium,tre nylonskiver fire mutterskruer så har du det.Den stillbare skruen er helt unødvendig.Lås alle skivene helt fast,tregheten regulerer du med hvor stramt du har tauet.Jeg har laget flere selv,fungerer som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Denne her: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70020853 Ja den er det. Tror jeg satser på en slik. Produsenten tror jeg er en privat/hobby , ikke merkevare. Uaktuelt bygge selv, har ikke utstyr eller kompetanse. Men da oppfatter jeg at den fungerer greit selv i mye vind, og at den da er verdt investeringen og trygg nok å bruke.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Kan ikke se det skal være noe galt med denne løsningen. Så lenge det er laget av solide nok materialer og innfestingspunkter både på bom og i dekk er robuste må dette bli bra. Sørg for å velge tykkelse på tauet som matcher den bombremsen du kjøper. (Egentlig skal ikke belastningen bli så voldsom, for kreftene som er involvert blir jo naturlig nok ikke allverden om det hele foregår i sakte fart. Men det er uungåelig at det fra tid til annen er litt mer futt i en jibb enn det man hadde justert bremsen for, og at det dermed blir litt fart i bommen.) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Da er den bestilt. Festene i siden er solide, de har jeg laget selv. Store tykke aluminiums plater under gelcoaten og kraftige gjennomgående bolter. Festet under bom derimot er bare øyet for rev fallet. Det har holdt til nå (bruker ofte preventer), men har egentlig ikke fått røynet seg for jeg har kun jibbet kontrollert. Blir vel mer krefter det skal utsettes for nå, når vi skal bruke brems,,? Blir spennende å teste Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Det bør egentlig bli mindre belastning med brems enn med preventer. Om du får en ufrivillig jibb med den løsningen du har i dag blir belastningen voldsom når smellet kommer, mens du fordeler kreftene over tid når du i stedet for full stopp bare bremser ned bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Det er sant. Blir spennende å prøve. Dere som har bombrems fra før, er det noe spesielt å tenke på ved jibb? Før har jeg holdt trygg kurs. Er det mye sjø har jeg knapt seilt platt lens, og skal jeg jibbe er det ut på trygg kurs,så skjøte inn, over på motsatt og slippe ut seilet når jeg er på trygg kurs på motsat side. Med brems, kan jeg da bare la skjøtingen være og styre der jeg vil, og kommer seilet over så er det kontrolert av bremsen? Eller skal det fremdeles skjøtes inn før jibb, og seile på jibbsikker kurs også med brems ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Careka Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Ku-vendig gir minst belastninger på utstyret, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Erik Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Usikker på hva du mener med ku vending? Mener du å jibbe fort og med stor kursendring? Egentlig oppfatter jeg kuvending som å snu helt, og da snakker vi kanskje om å slå istedet for å jibbe? Men å slå med strammet bombrems er vel trøbblete? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 kuvending er når du på lens skifter halser ved å vende opp i vinden fremfor å slå bommen over med hekken mot vinden. Det er en mye tryggere manøver, og standard hos oss om det blåser mye. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Jeg har praktisert det selv, spesielt ved alene seiling, men i stor sjø er det ikke altid bare bare det heller, har opplevd å miste mye fart i store bølger i mot og så bli liggende på tvers i en brytende bølge eller to før jeg kommer helt over. Jeg har nå youtubet boombrake gybing og kan vel ikke si annet enn at jeg tror det er meningen at man bare jibber, fullt utskjøtet, så tar bombremsen seg av resten. Akurat som ved å slå, det er bare å endre kurs, så ordner seilet seg selv. Alstså ingen grunn til å kuvende med bombrems som er rett justert og fungerer. Er et noen som er uenige? Med selvslående fokk i tillegg blir jo jibbing en lek da :-) Men det betyr egentlig at det er trygt å seile platt lens i stor sjø for autopilot også da, med bombrems? For kommer den for langt over (autopiloten min leser ikke sjøen så godt, så den pendler/girer en del i medsjø) så flytter bare storseilet seg kontrolert over, og kommer den tilbake, så går bomen tilbake, enten den var ferdig med forige bevegelse eller bare var halvveis. Ingen fare for knockdown siden seilene gir etter. Er dere enige i det? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lysekil Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Det er meg som lager disse bombremsene - på hobbybasis. Har holdt på med dette i mørke vintermåneder i 10 år, og har hatt en del prøving og feiling for å finne hva som fungerer under de fleste forhold. I vindstyrker opp til 10 meter.sek kan du stort sett bare legge over på ny kurs og la storen komme over, forrutsatt at bremsen er satt til og at bremselinen er strammet opp. Når det blåser hatter og høy må en jo uansett tenke på sikkerheten først. Ta ett eler to rev første gang du tenker på det. Har du inne to rev i 12 - 15 ms har du tatt så mye kraft ut av seilet at du kan legge over direkte. Har du derimot ikke revet , og det har skjedd oss alle på grunn av at opplevd vind på lens lurer oss, så er jeg enig i at kuvendig er alltid klart det sikreste . Alternativet er å sette bombremsen hardt på sikker kurs, Legge over, og når da storen bakker slipper du opp et par cm av gangen til bommen kommer kontrollert over. I dette tilfelle må man ha linen til bombremsen på en winsj for å kunne kontrollere utslippet. Å ta en crash jibb, med å legge direkte over i veldig mye vind, med eller uten bombrems, vil før eller senere medføre at noe går til helvete. og det er Ikke nødvendigvis bombremsen. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Liker ikke å jibbe uten forberedelser, også med bombrems. I tillegg til at jeg sjelden har så dårlig tid at en kuvending er noe problem er det vanskelig å vite om bremsen er strammet opp passelig. Om jeg må endre kurs i et begredelig vær med mye bølger tar jeg gjerne motoren til hjelp for å være sikker på at vi ikke ligger sideveis når neste bølge kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 (redigert) Hei Lysekil. Gleder meg til å teste patenten! Jeg rever tidlig. Komfort foran ankomsttid :-) Men jeg har bare 2 rev, savner et tredje... Men la oss si at jeg har 2 rev og seiler platt lens i 15 ms. Da har jeg ikke turt styre med autopilot, for den girer for mye, selv ikke med preventer har jeg turt. Intensjonen er altså ikke å jibbe, men faren for en ufrivillig er til stede. Bør jeg fortsatt være forsiktig med det, eller vil en stramt satt bombems bremse nok, men slippe nok ut til å unngå Knockdown? Er det 15 ms som er grensen ca? Over det anbefales kuvending uansett? Redigert 23.Januar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lysekil Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Hei Erik, Nå kjenner ikke jeg din båt og autopilot, men i 15 m.s ville nok jeg hatt inne to rev på min Hanse 371 iallefall, og muligens brukt autopilot, men igjen helt avhengig av om det er på vei til Shetland i grov sjø eller innaskjærs i moderat sjø. Får du da en ufrivillig jibb bremser bombremsen uansett, mere eller mindre. For å bli kjent med brensevirkningen og hvor hardt du skal sette bremselinen under forskjellige forhold kan du teste med brygga med forskjellige spenninger på bremselinen, og prøve deg fram på fjorden først i litt forskjellige vindstyrker. Seiler du platt lens med preventer, og autopiloten ikke klarer en bølge slik at storseilet bakker i 15 m.s kan en broach bli dramatisk dersom storseilet blir hengende i lo. Vann i Cockpit, kaos under dekk, og kanskje mannskapet protesterer litt...Noe går ad h. til som danskene sier. I et slikt tilfelle vil bremsen da slippe ned storseilet med større eller mindre fart avhengig av setting, og båten skjærer opp i vinden på den nye halsen. Konklusjonen da blir at du setter bremsen hardt under de forholdene du beskriver, men ikke så hardt at det funker som en ren preventer med farene dette medfører. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Jeg skal prøve meg frem gradvis, finner nok ut av det. Tenker stressfaktoren går litt ned uansett :-) En annen ting: 11-12mm bremseline er nevnt. Alle reservefall jeg har liggende er 10mm. Kan det bli ok ved å tighte skrue og line litt ekstra, eller bør jeg handle nye? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lysekil Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Skivene er for 12mm men prøv gjerne med 10. Om du skal kjøpe nytt tau, så velg klatretau som flekser litt. Disse er mellom 10 og 11 mm og det funker veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Denne formen for preventer anbefales ikke: Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Erik Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Det sparer jo innfestningene. Men man må uansett ku vende etterpå da.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
volfro Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Og med stor genoa så er jo det også litt styr. Rigga meg en brems av en 8tter i fjor, men den ligg fremdeles i benken. Kanskje test i år? Sitér dette innlegget Link to post
Hanse 312 Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Hei Erik. Hvordan fungere denne bombremsen du handlet på finn.no? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 (redigert) Jeg har bare testet manuelt foreløpig (ved å stramme bremselinen og så flytte bommen med håndmakt for å kjenne på motstanden). Går og venter på min nye Furlex før jeg får satt seil igjen (den er kommet til landet, så nå er det rett før den skal på ) Jeg tror det skal fungere helt utmerket, men jeg hadde bare 8mm avlagte fall liggende. Tror kanskje jeg skal gå for det anbefalte 11mm Klatretau i steden, for å få mer anleggs flate mellom tau og brems når det begynner å blåse på litt (er jo da det begynner å bli viktig også). Noen som har tips til hvor få tak i slike tau i passelig lengde til fornuftig pris ? XXL har til 1500,- for 50 meter, men det er 10,2mm og dessuten trenger jeg 1/3 av den lengden.... Alternativt er å bruke ett 12mm fall hvis noen har noe liggende som de vil bytte i en lengde pent brukt 8mm ? PS : Ser du har Hanse 312. Det passet veldig godt med denne bremsepatenten. Men jeg har allerede montert midtskips pullerter med solid inn-festing (store aluplater på innsiden). Vær obs på at relingslisten bare er skrudd i med karosseriskruer uten mot-hold (ihvertfall hos meg), så å feste preventer eller bombrems i den er ikke noe jeg hadde turt, så sjekk det først hvis du har planer i den retningen. Selve bremsen har jeg foreløpig festet i innfestingen til Rodkicken (bare en taustump rundt). Er ikke helt fornøyd, synes det er litt spinkelt, skulle gjerne hatt ett eget feste i bommen for den... PPS : Finishen og inntrykket av denne var veldig bra til å være hjemmelaget på hobbybasis. Gav ett robust og godt inntrykk. Bra håndtverk ! Redigert 16.Februar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Xlnt Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 En billig bombrems er jo klatrernes "rescue eight", fåes på ebay for et par hundre kroner. Tror de tåler en støyt. Har hatt en selv i noen år og funker sånn noen lunde, men må hjelpe bommen over noen ganger når det er for lite vind, eller slippe opp litt på "trykket" på tauet som går gjennom ringen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.