Jump to content

Bom-brems : Er det noen som har testet denne patenten (se bilde) ?

Erik

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på bom brems etter en stygg nedslagning for noen vintre siden (heldigvis hadde jeg tykk bf på meg)

Men synes de har vært litt dyre.

Nå er jeg kommet over en som er i en prisklasse jeg føler jeg kan forsvare, men spørsmålet er om det duger?

Er det noen av dere som har vært borti denne, og kan si noe om funksjonalitet og kvalitet ?

Er denne typen jeg vurderer :

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja den er det. Tror jeg satser på en slik.

Produsenten tror jeg er en privat/hobby , ikke merkevare.

Uaktuelt bygge selv, har ikke utstyr eller kompetanse.

Men da oppfatter jeg at den fungerer greit selv i mye vind, og at den da er verdt investeringen og trygg nok å bruke..

Kan ikke se det skal være noe galt med denne løsningen. Så lenge det er laget av solide nok materialer og innfestingspunkter både på bom og i dekk er robuste må dette bli bra. Sørg for å velge tykkelse på tauet som matcher den bombremsen du kjøper.

(Egentlig skal ikke belastningen bli så voldsom, for kreftene som er involvert blir jo naturlig nok ikke allverden om det hele foregår i sakte fart. Men det er uungåelig at det fra tid til annen er litt mer futt i en jibb enn det man hadde justert bremsen for, og at det dermed blir litt fart i bommen.)

Da er den bestilt.

Festene i siden er solide, de har jeg laget selv. Store tykke aluminiums plater under gelcoaten og kraftige gjennomgående bolter.

Festet under bom derimot er bare øyet for rev fallet. Det har holdt til nå (bruker ofte preventer), men har egentlig ikke fått røynet seg for jeg har kun jibbet kontrollert. Blir vel mer krefter det skal utsettes for nå, når vi skal bruke brems,,?

Blir spennende å teste  :thumbsup:

Det er sant.

Blir spennende å prøve.

Dere som har bombrems fra før, er det noe spesielt å tenke på ved jibb?

Før har jeg holdt trygg kurs. Er det mye sjø har jeg knapt seilt platt lens, og skal jeg jibbe er det ut på trygg kurs,så skjøte inn, over på motsatt og slippe ut seilet når jeg er på trygg kurs på motsat side.

Med brems, kan jeg da bare la skjøtingen være og styre der jeg vil, og kommer seilet over så er det kontrolert av bremsen?

Eller skal det fremdeles skjøtes inn før jibb, og seile på jibbsikker kurs også med brems ?

Jeg har praktisert det selv, spesielt ved alene seiling, men i stor sjø er det ikke altid bare bare det heller, har opplevd å miste mye fart i store bølger i mot og så bli liggende på tvers i en brytende bølge eller to før jeg kommer helt over.

Jeg har nå youtubet boombrake gybing og kan vel ikke si annet enn at jeg tror det er meningen at man bare jibber, fullt utskjøtet, så tar bombremsen seg av resten. Akurat som ved å slå, det er bare å endre kurs, så ordner seilet seg selv.

Alstså ingen grunn til å kuvende med bombrems som er rett justert og fungerer.

Er et noen som er uenige?

Med selvslående fokk i tillegg blir jo jibbing en lek da :-)

Men det betyr egentlig at det er trygt å seile platt lens i stor sjø for autopilot også da, med bombrems? For kommer den for langt over (autopiloten min leser ikke sjøen så godt, så den pendler/girer en del i medsjø) så flytter bare storseilet seg kontrolert over, og kommer den tilbake, så går bomen tilbake, enten den var ferdig med forige bevegelse eller bare var halvveis. Ingen fare for knockdown siden seilene gir etter.

Er dere enige i det?

Det er meg som lager disse bombremsene - på hobbybasis.  Har holdt på med dette i mørke vintermåneder i 10 år,

og har hatt en del prøving og feiling for å  finne hva som fungerer under de fleste forhold.  

I vindstyrker opp til 10 meter.sek kan du stort sett bare legge over på ny kurs og la storen komme over, forrutsatt at bremsen er satt til

og at bremselinen er strammet opp.  Når det blåser hatter og høy må en jo uansett tenke på sikkerheten først.

Ta ett eler to rev første gang du tenker på det.

Har du inne to rev i 12 - 15 ms har du tatt så mye kraft ut av seilet at du kan legge over direkte.

Har du derimot ikke revet , og det har skjedd oss alle på grunn av at opplevd vind på lens lurer oss, så er jeg enig i at kuvendig er alltid

klart det sikreste .   

Alternativet er å sette bombremsen hardt på sikker kurs,  Legge over, og når da storen bakker slipper du opp et par cm av gangen til

bommen kommer kontrollert over.  I dette tilfelle må man ha linen til bombremsen på en winsj for å kunne kontrollere utslippet.

Å ta en crash jibb, med å legge direkte over i veldig mye vind, med eller uten bombrems, vil før eller senere medføre at noe går til helvete. og det er  Ikke nødvendigvis bombremsen.   

Liker ikke å jibbe uten forberedelser, også med bombrems. I tillegg til at jeg sjelden har så dårlig tid at en kuvending er noe problem er det vanskelig å vite om bremsen er strammet opp passelig.

Om jeg må endre kurs i et begredelig vær med mye bølger tar jeg gjerne motoren til hjelp for å være sikker på at vi ikke ligger sideveis når neste bølge kommer.

Hei Lysekil.

Gleder meg til å teste patenten!

Jeg rever tidlig. Komfort foran ankomsttid :-)

Men jeg har bare 2 rev, savner et tredje...

Men la oss si at jeg har 2 rev og seiler platt lens i 15 ms. Da har jeg ikke turt styre med autopilot, for den girer for mye, selv ikke med preventer har jeg turt. Intensjonen er altså ikke å jibbe, men faren for en ufrivillig er til stede.

Bør jeg fortsatt være forsiktig med det, eller vil en stramt satt bombems bremse nok, men slippe nok ut til å unngå Knockdown?

Er det 15 ms som er grensen ca? Over det anbefales kuvending uansett?

Redigert av Erik (see edit history)

Hei Erik,

Nå kjenner ikke jeg din båt og autopilot,  men i 15 m.s ville nok jeg hatt inne to rev på min Hanse 371 iallefall, og muligens brukt autopilot, men igjen helt avhengig av om det er på vei til Shetland i grov sjø eller innaskjærs i moderat sjø.  

Får du da en ufrivillig jibb bremser bombremsen uansett,  mere eller mindre.  For å bli kjent med brensevirkningen og hvor hardt du skal sette bremselinen under forskjellige forhold kan du teste med brygga med forskjellige spenninger på  bremselinen, og prøve deg fram på fjorden først i litt forskjellige vindstyrker.  

Seiler du platt lens med preventer,  og autopiloten ikke klarer en bølge slik at storseilet bakker i 15 m.s kan en broach bli dramatisk dersom storseilet blir hengende i lo.   Vann i Cockpit,  kaos under dekk, og kanskje mannskapet protesterer litt...Noe går ad h. til som danskene sier.

I et slikt tilfelle vil bremsen da slippe ned storseilet med større eller mindre fart avhengig av setting, og båten skjærer opp i vinden på den nye halsen.

Konklusjonen da blir at du setter bremsen hardt under de forholdene du beskriver, men ikke så hardt at det funker som en ren preventer med farene dette medfører.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har bare testet manuelt foreløpig (ved å stramme bremselinen og så flytte bommen med håndmakt for å kjenne på motstanden). Går og venter på min nye Furlex før jeg får satt seil igjen (den er kommet til landet, så nå er det rett før den skal på  :thumbsup: )

Jeg tror det skal fungere helt utmerket, men jeg hadde bare 8mm avlagte fall liggende. Tror kanskje jeg skal gå for det anbefalte 11mm Klatretau i steden, for å få mer anleggs flate mellom tau og brems når det begynner å blåse på litt (er jo da det begynner å bli viktig også).

Noen som har tips til hvor få tak i slike tau i passelig lengde til fornuftig pris ?

XXL har til 1500,- for 50 meter, men det er 10,2mm og dessuten trenger jeg 1/3 av den lengden....

Alternativt er å bruke ett 12mm fall hvis noen har noe liggende som de vil bytte i en lengde pent brukt 8mm ?

PS : Ser du har Hanse 312. Det passet veldig godt med denne bremsepatenten. Men jeg har allerede montert midtskips pullerter med solid inn-festing (store aluplater på innsiden).

Vær obs på at relingslisten bare er skrudd i med karosseriskruer uten mot-hold (ihvertfall hos meg), så å feste preventer eller bombrems i den er ikke noe jeg hadde turt, så sjekk det først hvis du har planer i den retningen.

Selve bremsen har jeg foreløpig festet i innfestingen til Rodkicken (bare en taustump rundt). Er ikke helt fornøyd, synes det er litt spinkelt, skulle gjerne hatt ett eget feste i bommen for den...

PPS : Finishen og inntrykket av denne var veldig bra til å være hjemmelaget på hobbybasis. Gav ett robust og godt inntrykk. Bra håndtverk !

Redigert av Erik (see edit history)

En billig bombrems er jo klatrernes "rescue eight", fåes på ebay for et par hundre kroner. Tror de tåler en støyt. Har hatt en selv i noen år og funker sånn noen lunde, men må hjelpe bommen over noen ganger når det er for lite vind, eller slippe opp litt på "trykket" på tauet som går gjennom ringen.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...