Krimart Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Heter rapell-åtter på norsk. Hvis du har kjøpt på Ebay til 200 kr er du blitt lurt. https://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-bionic-8-rapellatter-21292.aspx Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Jeg har bare testet manuelt foreløpig (ved å stramme bremselinen og så flytte bommen med håndmakt for å kjenne på motstanden). Går og venter på min nye Furlex før jeg får satt seil igjen (den er kommet til landet, så nå er det rett før den skal på ) Fått testet skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Nei dessverre, det har bare vært motvind det siste året :-( Joda. Fungerer greit. Synes det er vanskelig å finne rett spenning på første forsøk, så den er som regel for hardt strammet, og så må jeg slakke litt når seilet ikke går over, og så blir det litt mye, og da smeller det litt for fort igjen, samt at jeg må stramme litt igjen, slik at det tar ett par jibber å finne spenningen. I praksis bruker jeg den derfor egentlig mest som en preventer som er rask å løse ut og som har en bremseeffekt i tillegg. Men bremsen står på permanent, og etter ett år er den like fin, og det er flere fordeler enn brems. Feks kan du sette fra deg bommen der du vil ha den så står den der, enten du seiler i svak vind og dønning eller ligger på svai. Mao vell anvendte kroner etter min vurdering selv om den kanskje ikke benyttes helt som tenkt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lysekil Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Hei Erik, Godt at du er rimelig fornøyd. Jeg lurer på hvilken dimensjon og type line du bruker på bremselinen. Noe flettet tauverk kan jo bli ganske glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Jeg hadde bare brukt 8mm fall så måtte skaffe ny 12 mm, så det er det som står på. Og siden den er nokså ny er den nokså glatt, og kanskje det som gjør at jeg overstrammer. Det og en forsiktig natur :-) Blir jo mer ru etterhvert, og jeg mer erfaren, så blir bra etterhvert. Fungerer uansett kjempebra brukt som preventer også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Er det en ide å bruke klatretau til slikt? Er jo mer strekk i det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Jeg pleier å legge litt over "mot" vinden før jibben. Stramme bommen inn så mye jeg kan mot midten, så legge forsiktig over til jeg jibber og slippe ut på skjøtet så fort som mulig, men ikke legg for langt over for da kan det fort ende i full krenging med stram stor og vinden rett i sia. Kan bli en ukontrollert loff mot vindøyet. Ellers er kuvending også helt ok syns jeg. Men kuvending kan oppleves som brutalt og skremmende ved turseiling når en går fra behagelig medvindsseilas til ulende vind og stamping mot sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Ja, sånn gjør/gjorde jeg det også, men singlehanded har jeg minst ett par hender for lite til å løse alle oppgaver raskt nok, selv når jeg har selvslående fokke, så derfor bruker jeg autopiloten aktivt, og den girer mye i med sjø, og derfor er for små utslag fort litt kjedelig hvis du plutselig får jibben i retur idet du slipper ut, så jeg praktiserer litt større kursendringer for å være sikker. Bombrems gjør denne prosessen langt mer behagelig, ingen tvil om det. I lite vind legger jeg over, og er bremsen rett satt så går bare seilet kontrollert over, er den for hardt satt, så løser jeg bremsen etter at det har bakket, og greier ihvertfall å ta vekk den verste smellen da også hvis jeg greier å ikke slakke for mye. I mer vind gjør jeg som beskrevet over, drar inn mot midt først, men setter da bremsen før jeg legger over, slik at den siste halvdelen av bevegelsen er mer kontrollert. I mye vind er det fortsatt kuvending som regel. I tillegg har du da en preventer/sikkerhets ventil (alt etter hvor stramt du setter den som igjen er relatert til vindstyrken) som avlaster deg hvis en ufrivillig jibb situasjon skulle oppstå. Usikker på om klatretau ville fungert bedre, men jeg er egentlig fornøyd som det er. I den grad det ikke fungerer perfekt er det nok mer brukeren enn løsningen som er problemet uansett Redigert 9.Mars.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Layout på cockpit spiller en stor rolle når jeg tenker meg om. I gamlebåten, en gammel svenske, hadde jeg alt tilgjengelig fra styreposisjon. Eller det vil si, jeg rakk til alt fordi den hadde rorkult og rukultforlenger. Og satt jeg på rett plass i cockpitten så satt jeg og holdt rorkulten med en hånd og den andre var rett ved storseilskjøtet og kunne også betjene fokkeskjøtet. Ble som å seile en stor jolle, alt innen rekkevidde fra samme posisjon. Godt gjennomtenkt og fungerte 100%. En på en måte kjente og skjønte at muligheten til å faktisk seile båten var prioritert fremfor mange andre ting, at det var seilfolk som bestemte første pri. I nåværende, med ratt, er egentlig alt mer klønete. Jeg må stå foran rattet for å ha kontroll på storseilskjøtet, det går forsåvidt greit, men er ikke helt optimalt. Og babystag gjør at fokk/genoa må vente til jeg er feridg med å jibbe storen uansett. Kan til og med ende med at jeg må dra inn på rulla til genoa for å få den forbi bagystaget om jeg ikke vil på dekk. Så ja.. Har bare på f.. hatt en del runder der jeg krysser meg ut av fjorden singelhanded og er 100% avhengig av autopilot for å få det til, og selv da er det et helsikes slit, eller god trening for halvgamlinger om du vil :-) Og er ikke vinden for kraftig, båten for stor osv når jeg skal jibbe så tar jeg tak i storseilskjøtet og holder igjen i skjøtet helt til det blir røska ut av hendene. Men føler egentlig at det ikke er helt innafor, men det bremser da litt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Layout på cockpit spiller en stor rolle når jeg tenker meg om. Helt klart. Min cockpit er egentlig ganske greit designet med det meste innen rekkevidde. Men jeg kan ikke slippe rorkulten uten å ha autopiloten innkoblet, ihvertfall ikke under en jibb, for da er det ikke nok balanse i båten til at den holder kurs. Dessuten er bommen i hodehøyde , noe jeg har fått erfare på den knallharde og bevistløse måten, og det påvirker nok mitt ønske om å ha prevnter/brems litt ekstra. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alf-inge Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Jeg pleier å legge litt over "mot" vinden før jibben. Stramme bommen inn så mye jeg kan mot midten, så legge forsiktig over til jeg jibber og slippe ut på skjøtet så fort som mulig, men ikke legg for langt over for da kan det fort ende i full krenging med stram stor og vinden rett i sia. Kan bli en ukontrollert loff mot vindøyet. Ellers er kuvending også helt ok syns jeg. Men kuvending kan oppleves som brutalt og skremmende ved turseiling når en går fra behagelig medvindsseilas til ulende vind og stamping mot sjøen. Ikke for å være pirkete, men å vende fra en hals til motsatt hals ved å gå over stag (mot vinden) er ikke kuvending. Kuvending innebærer en jibb, jfr. Store Norske Leksikon: "Kuvende, (sjøuttrykk), fra bidevind (f.eks. for styrbords halser) å falle helt av for vinden og derpå loffe til man ligger bidevind for babords halser; vende for vinden (til forskjell fra vende gjennom vinden, stagvende). Manøvren medfører jibbing (se jibbe) av bomseil og brukes som regel bare når man ikke kan stagvende." Forøvrig jibber jeg på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ikke for å være pirkete, men å vende fra en hals til motsatt hals ved å gå over stag (mot vinden) er ikke kuvending. Kuvending innebærer en jibb, jfr. Store Norske Leksikon: "Kuvende, (sjøuttrykk), fra bidevind (f.eks. for styrbords halser) å falle helt av for vinden og derpå loffe til man ligger bidevind for babords halser; vende for vinden (til forskjell fra vende gjennom vinden, stagvende). Manøvren medfører jibbing (se jibbe) av bomseil og brukes som regel bare når man ikke kan stagvende." Forøvrig jibber jeg på samme måte. Forsåvidt enig, om man tolker det snevert. I en slags utvidet tolkning så vil jeg si at "kuvending" betyr "å gå helt rundt" for å unngå å slå eller jibbe. Altså for å unngå noe som til normalt ville være vanlig å gjøre, men som av en eller annen grunn er vanskelig, eller man vil unngå. Jeg ville nesten være truende til å kalle det for en "kuvending" om jeg brått snudde 180 grader for motor også for å unngå noe :-) Om en ser helt bort fra det maritime kan jeg også bruke "kuvending" om å ombestemme seg. Når jeg var aktiv jolleseiler var det å ta en "kuvending" et dels latterliggjørende uttrykk som presenterte det å feige ut, man unngår noe vanskelig. I all hovedsak en jibb, men det kunne også skje om man feks var uheldig når man slo på kryss, ikke kom gjennom vindøyet og løste hele problemet ved å ta en kuvending, inklusive jibb, for å så komme på ønsket halser igjen. -- Ser at jeg får 17100 treff på Google, hvor jeg tipper langt de fleste rett og slett betyr "å ombestemme seg". Feks en sak som jeg er hjertens enig i : "Ærna møkk lei Aps kuvending om kommunereformen". (Burde det ikke vært "i" i stedet for "om" i den setningen??). -- Men rett skal være rett, når vi seiler så kan vi bruke Store Norske :-) Men samtidig, ei ku som får melkefeber legger seg ned og må snus regelmessig for å ikke få skader, noe i hvertfall en person kaller for kuvending :-) Å snu i møte med ku kan vel også bli kuvending :-D Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Forsåvidt enig, om man tolker det snevert. I en slags utvidet tolkning så vil jeg si at "kuvending" betyr "å gå helt rundt" for å unngå å slå eller jibbe. Altså for å unngå noe som til normalt ville være vanlig å gjøre, men som av en eller annen grunn er vanskelig, eller man vil unngå. Jeg ville nesten være truende til å kalle det for en "kuvending" om jeg brått snudde 180 grader for motor også for å unngå noe :-) Om en ser helt bort fra det maritime kan jeg også bruke "kuvending" om å ombestemme seg. Når jeg var aktiv jolleseiler var det å ta en "kuvending" et dels latterliggjørende uttrykk som presenterte det å feige ut, man unngår noe vanskelig. I all hovedsak en jibb, men det kunne også skje om man feks var uheldig når man slo på kryss, ikke kom gjennom vindøyet og løste hele problemet ved å ta en kuvending, inklusive jibb, for å så komme på ønsket halser igjen. -- Ser at jeg får 17100 treff på Google, hvor jeg tipper langt de fleste rett og slett betyr "å ombestemme seg". Feks en sak som jeg er hjertens enig i : "Ærna møkk lei Aps kuvending om kommunereformen". (Burde det ikke vært "i" i stedet for "om" i den setningen??). -- Men rett skal være rett, når vi seiler så kan vi bruke Store Norske :-) Vi kan godt bruke Store Norske utenfor det rent maritime også: "Overført til å brukes (med nedsettende mening) om en total og påfallende forandring av mening eller standpunkt." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.