Jump to content

Garmin 192ci finner ikke satelittene


Gringol

Recommended Posts

Hei

Har hatt garmin 192ci oppe å gå en stund og har brukt tia frem til sesongen å teste den hjemme på 12 volts batteri , har sågar hatt en tur til arendal og opp til bamble kysten for å teste den skikkelig.

 

Så har den stått i ro en stund for så at jeg skulle teste den i dag igjen, da finner den ikke satelittene, ei heller kartet som er i plotteren, d.v.s tidligere når jeg har hatt den hjemme så har den jo vist kartet jeg har på kartbrikken.Men nå finner den ingenting, den viser "no map" nederst i høyre gjørne, er det noe jeg har slått av som noen vet om? har saumfart bruksanvisningen men finner ikke ut av det. tatt ut kartbrikka og prøvd både med og uten. Men jeg tror det ikke er no galt med kartbrikka, da jeg kan gå inn i brikka å se på kartet.??????? hjelp hjelp hjelp.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

yes, restart og da funka alt igjen ,takk ja det virker som at når den er innaktiv for en stund så må den settes på plass igjen, ved å bruke autolokaliser.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Har GPS'en vært avslått en stund, har den ingen gyldig almanakk.

Den vet ikke hvilke satelitter den skal regne på.

Den går da i søkemodus hvor den leter etter en satelitt hvor den kan laste ned en ny almanakk.

Får den stå i fred en time eller tre funker det igjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har GPS'en vært avslått en stund, har den ingen gyldig almanakk.

Den vet ikke hvilke satelitter den skal regne på.

Den går da i søkemodus hvor den leter etter en satelitt hvor den kan laste ned en ny almanakk.

Får den stå i fred en time eller tre funker det igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Gjelder dette alle GPS er ? Min Garmin GPS 120 antikke sak, bruker vanvittig lang tid på "sommeroppstarten".. Mange timer, opp mot kanskje 3-6 timer. Deretter funker den flott...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette alle GPS er ?

Hei.

 

Ja, er almanakken "gått ut på dato", må den hentes på nytt og det tar sin tid, men hvor lang tid varierer fra produkt til produkt. 3 - 6 timer er nok noe av det lengste jeg har hørt om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette alle GPS er ? Min Garmin GPS 120 antikke sak, bruker vanvittig lang tid på "sommeroppstarten".. Mange timer, opp mot kanskje 3-6 timer. Deretter funker den flott...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Yepp, i denne sammenheng gjelder det alle GPS'er.

Mottakeren må vite hvilken bane satelittene flyr i, og hvor de er på denne banen til enhver tid for å kunne beregne posisjonen og for å finne den optimale kombinasjon av satelitter.

For å gjøre dette laster de ned en almanakk fra en av satelittene.

Når du fyrer opp apparatet om våren etter at det har vært avstengt i lengre tid, har de ingen gyldig almanakk og begynner å lete etter en satelitt som sender ut en. Kan ta 3-6 timer når dette foregår.

Min enda mer antikke Garmin 50 viser "Search sky" når den holder på med dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...