powerpuff Startet 24.Januar.2016 Del på Facebook Startet 24.Januar.2016 Har kjøpt same skilletrafo som NAVID, og fått beskjed om å koble akkurat slik som han har gjort fra Mastervolt. MEN-såvidt jeg kan forstå er det IKKE midtpunkt på disse trafoene, slik det er på tradisjonelle trafoer, Mastervolts løsning er basert på kun elektronikk, derfor den lave vekten. Tegningen blir derfor noe misvisende, da tegningen viser at det er ett midtpunkt (jord) som er koblet sammen med den ene fasen - men det er faktisk 0 voltleder(N) og PE som skal laskes sammen! Det er i tilegg lagt en potensial utjevningsledning til dynaplaten -(som antagelig er dynaplaten til generatoren ombord,) og det er IKKE forbindelse til 12V batteriminus-motor-skrog-vhf jord osv...... Jeg har ett Mase 3,5 aggregate ombord som ble montert I fjor sommer, og jeg har ihvertfall tenkt å koble slik som beskrevet ovenfor, om noen har innvendinger så vil jeg gjerne høre disse før jeg setter igang :-) Jeg vil også fjerne "sinksaveren" som er orginalmontert I min Sealine SC38, og isolere ledningene inn/ut på denne. Jeg kommer altså til å kutte N og L ledningene ett par meter fra inntaket på båten, og koble tampene henholdsvis inn og ut på skilletrafoen, og hente jord(PE) fra nærmeste stikkkontakt (0,2,meter fra planlagt plassering av skilletrafoen), og legge denne ledningen lasket sammen med N på trafoens utgang......slik som på tegningen. Jordfeilbryter og manuell vender generator/landstrøm vil da komme ett par meter etter sekundærsiden på trafoen :-) Vil også trekke en potensialutjevningsforbindelse herfra til dynaplaten som er montert I forbindelse med installasjonen av generatoren, OK? Redigert av powerpuff: 22.01.16 06:28 Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Det der blir veldig feil, du kortslutter halve sekundærviklingen med en lask! Ta vekk lasken!!! Avhengig av hvodan opplegg du har i båten kobler du båtens jord enten til midtuttak ELLER til N. (Ikke begge deler samtidig.) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Det der blir veldig feil, du kortslutter halve sekundærviklingen med en lask! Ta vekk lasken!!! Avhengig av hvodan opplegg du har i båten kobler du båtens jord enten til midtuttak ELLER til N. (Ikke begge deler samtidig.) Jeg har hatt denne skilletrafoen selv en gang, og tegningen din er riktig. Dog litt "dumt" tegnet, fordi det ser ut som om du lasker halvparten av en sekundærvikling. Din skilletrafo er dog av den elektroniske typen, så du har ikke noe "midtpunkt" på en sekundærvikling. Det produsenten sier og som du riktig har skissert er at utgangens N -terminal laskes med PE. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Legg merke til monteringsanvisningen. Iflg. skissen så omgjør den et IT- opplegg (landstrømstilførsel) til et TN- opplegg (båtstrøm). I dette tilfellet så er altså båt-opplegget et TN CS system. (Terra Neutral Common Separated). N og PE er felles for så å adskilles i systemet som PE (Beskyttelsesjord) og N (Neutral). Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
powerpuff Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Skjønner at det blir litt forvirring av tegninga, lånte den fra ent annet medlems post, men det er altså riktig slik jeg har tenkt å utføre dette:-) Takker for innspill :-) Bonus- Ser I din post at det skal brukes RCD (Residual Current Device) på kablene ut og inn- hva er dette? Hvor får jeg evnt kjøpt noe slikt? Jeg kjøpte skilletrafoen brukt - så jeg har ikke noe mer enn selve Trafoen ....(Den er testet og er helt I orden) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 .... Bonus- Ser I din post at det skal brukes RCD (Residual Current Device) på kablene ut og inn- hva er dette? Hvor får jeg evnt kjøpt noe slikt? RCD (Residual Current Device) er det vi på norsk kaller en jordfeilbryter. Det har du vel kanskje ombord allerede. Men, om du ikke er veldig elektrokyndig selv, så ville jeg nok anbefale å få en fagmann til å se på installasjonen din for å sørge for at ting blir riktig og, ikke minst, at personsikkerheten er ivaretatt :-) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 (redigert) Takker så mye Bonus OK-jordfeilbryter har jeg allerede ombord, 2 meter nedstrøms fra sekundærsiden på skilletrafoen, denne har jeg også byttet fra 30mA til 10mA utløsning - nettopp fordi jeg skal ha skilletrafo ombord. Jeg har ikke jordfeilbryter mellom lanndstrømsinntak I båten og primærsiden på skilletrafoen- har vel vurdert det slik at dette allerede er I strømuttaket I gjestehavnen-og at dette blir litt smør på flesk? Jeg er elektrokyndig- har faktisk fagbrev som skipselektriker og automatiker, men har ikke jobbet som dette på over 25 år - så jeg er noe rusten I faget Det er derfor jeg heller spør en gang for mye enn en gang for lite - dette med jordingsystemer i båt er ikke lett å få oversikt over! Typisk nok er det ikke skikkelige tegninger å få tak i fra båtfabrikanten - så jeg må faktisk måle meg frem/ lete fysisk I båten for å finne jordingspunkt fra 230 V mot dynaplaten(generatoren) og mot PE skinne i motor rom.(Ser ut til at dette kun går via sinksaveren-som skal fjernes ) Er du enig i at jeg bør legge en potensialutjevning fra PE/N på sekundærsiden på trafo til dynaplaten (har bare en slik I båten-som allerede er tilkoblet generatoren) ? Redigert 24.Januar.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 + samsvarserklæring evt. installasjonsbevis.. så virker forsikringen også om båten tar fyr Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 (redigert) + samsvarserklæring evt. installasjonsbevis.. så virker forsikringen også om båten tar fyr Med automatiker/skipselektriker fagbrev så har jeg lov å jobbe/bygge på elektrisk anlegg i eget hus og båt - det har jeg også fått skriftlig bekreftet fra forsikringselskapet (med unntak av hovedtavle/sikringskap I eget hus). Redigert 24.Januar.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Bra Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 ... Er du enig i at jeg bør legge en potensialutjevning fra PE/N på sekundærsiden på trafo til dynaplaten (har bare en slik I båten-som allerede er tilkoblet generatoren) ? Tror ikke jeg kan gi noe godt svar her, powerpuff. Vet litt for lite om dette området Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Jeg er elektrokyndig- har faktisk fagbrev som skipselektriker og automatiker, men har ikke jobbet som dette på over 25 år - så jeg er noe rusten I faget Det er derfor jeg heller spør en gang for mye enn en gang for lite - dette med jordingsystemer i båt er ikke lett å få oversikt over! Bra holdning powerpuff Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Nå er jeg meget usikker. Kan noen vennligst forklare meg hvordan koblingen til Dynaplate samsvarer med DSB Elsikkerhet nr. 77? Dette er jo noe dere elektrikere kan på fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Om man er El-installatør så kan man kanskje DBS regelverket på fingrene, om man er vanlig elektriker så kan man være usikker på dette, ihvertfall er jeg det. Jeg spør om dette er lurt/riktig, fordi installatørfirmaet som la Mastervolt Skilletrafo I Navids båt har gjort det på denne måten..................det er derfor jeg spør Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Jeg er ikke en gang elektriker, der er derfor jeg spør. Jeg skjønner ikke poenget med å legge jord/nulleder til sjø ved bruk av skilletrafo. Heller ikke lovligheten. Og jeg regner med at landjorden din er kuttet. Om landjord fortsetter til PE på tegningen så skjønner jeg ikke poenget med trafoen. Hvis skjemaet er laget for et annet marked enn det norske, så er det ikke dermed sikkert at det tilfredsstiller norsk regelverk. Flytende jord er i hht. DSB forbudt i kongeriket Norge (ref. DSB Elsikkerhet nr. 77), som eneste land i EU (så vidt jeg skjønner av tidligere tråder som omhandler temaet landstrøm i båt). Og det er også grunnen til at Hulda har et 220 V anlegg med skilletrafo der nettet om bord ikke har noen forbindelse til båtskrog eller sjø. Og Huldas anlegg er utstyrt med samsvarserklæring fra godkjent installatør. Skilletrafoen av typen ringtrafo (Noratel) har nullpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Ja, landjorden min skal føres frem til skilletrafoen-og isolert der, altså ikke tilkobles. Mastervolts skilletrafo har ikke midtpunkt. Grunnen til at det er lagt kobling mellom PE/nulleder til dynaplate I Navids båt er vel kun for å få en potensialutjevning, og har isåfall kun en funksjon - å hinder potensial forskjeller/tæring ?(såvidt jeg kan forstå), Men, jeg er altså usikker på om dette er rett å gjøre, derfor spør jeg om akkurat dette I denne tråden..... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 ... Jeg skjønner ikke poenget med å legge jord/nulleder til sjø ved bruk av skilletrafo. Heller ikke lovligheten. ... Jeg har skilletrafo (Victron) i båten, men har ikke Dynaplate eller noen form for kobling til sjø. Følger derfor denne diskusjonen og er veldig interessert i å få innsikt i om jeg bør ha det, hvorfor jeg bør ha det, og hva det evt. gir meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) Den er god, da er vi like mye 'ute å kjøre' begge to :-) Imidlertid, dette med potensialutjevning og tæring er min greie (ingeniør korrosjon). Og med denne tegningen så forstår jeg ikke det heller. Og ut fra det jeg ikke forstår, så ville jeg ikke ha koblet inn Dynaplate'n. Jeg skjønner det rett og slett ikke. Er derfor meget takknemlig om de som mener at dette er måten å gjøre det på forklarer hvorfor og hvordan det linker til Elsikkerhet 77. Bonus kom meg akkurat i forkjøpet. Så setning nr. 1 kan omformes til "... 'ute å kjøre alle tre :-)' Redigert 25.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) I henhold til DSB Elsikkerhet nr. 77 er det - som Hulda sier - ikke tillatt å kutte jordledning fra land. Dette gjelder for alle typer skrog. Det forutsettes da at alt som skal jordes om bord, har forbindelse med landjord. Men, når båten går fra kai, kuttes landjorden uansett. Det som da blir interessant, er hvordan anlegget er jordet når båten er i sjøen. Det eneste jordpotensialet man har da, er skroget (eller dynaplate på isolerende skrog). På Dreamer har jeg samme system som benyttes på større båter, det vil si at "båtjord" (dynaplate) er isolert fra skilletrafoens sekundærside. Dermed blir spenningen flytende i forhold til jord. Fordelen med dette er at første jordfeil gjør ingen skade og gir derfor ingen utkobling, men kun alarm. Ved jordfeilalarm vil man da få anledning til å koble bort jordfeilen uten å legge deler av anlegget dødt. Jeg registrerer også at DSB uttrykker forundring over at noen har tolket Elsikkerhet nr. 66 dithen at man med isolerende skrog - og uten jordplate - kan isolere landjord. Her kan jeg forstå deres forundring. Metoden er farlig, og absolutt ikke å anbefale! Redigert 25.Januar.2016 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 I henhold til DSB Elsikkerhet nr. 77 er det - som Hulda sier - ikke tillatt å kutte jordledning fra land. Dette gjelder for alle typer skrog. Det forutsettes da at alt som skal jordes om bord, har forbindelse med landjord. Men, når båten går fra kai, kuttes landjorden uansett. Det som da blir interessant, er hvordan anlegget er jordet når båten er i sjøen. Det eneste jordpotensialet man har da, er skroget (eller dynaplate på isolerende skrog). På Dreamer har jeg samme system som benyttes på større båter, det vil si at "båtjord" (dynaplate) er isolert fra skilletrafoens sekundærside. Dermed blir spenningen flytende i forhold til jord. Fordelen med dette er at første jordfeil gjør ingen skade og gir derfor ingen utkobling, men kun alarm. Ved jordfeilalarm vil man da få anledning til å koble bort jordfeilen uten å legge deler av anlegget dødt. Jeg registrerer også at DSB uttrykker forundring over at noen har tolket Elsikkerhet nr. 66 dithen at man med isolerende skrog - og uten jordplate - kan isolere landjord. Her kan jeg forstå deres forundring. Metoden er farlig, og absolutt ikke å anbefale! Dreamer - det du mener at skal gjøres er altså at jeg IKKE lasker PE og Nullleder, men legger PE til dynaplaten? Såkalt flytende jord-og at drev/batteriminus osv heller ikke er tilkoblet PE på sekundærsiden av Skilletrafoen? Tror jeg må lese meg opp på hvordan Mase Generatoren min er koblet og jordet, og kanskje velge den nett-løsningen/jordingen som er brukt her, selv om det altså er manuell vender mellom Shore-0-Generator. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Jeg har en skilletrafo fra Victron. Denne har tilkobling for jord fra land og jord fra båt. Jordingen fra båten kan kobles til landjorden via en lask, noe som skal gjøres ved landligge. Fartøyets jord anbefales, av victron, å legges til N-ledern slik at fartøyet da får et TN-nett, spesielt hvis man har jordfeilbryter... Nå følger ikke jeg disse anbefalingene, jeg vil ikke ha TN-nett i båten, da jeg ikke vil at en kurs skal legge seg rett ut ved første jordfeil. Jeg har altså valgt et IT-nett. Har også jordfeilbryter som løser ut ved 30 mA, i tillegg til jordfeilovervåkning. Jeg er av den overbevisning at IT-nett er det mest hensiktsmessige på fartøy, nettopp fordi det tåler første jordfeil. Men det forutsetter at du har overvåkning på anlegget ditt. Men jeg må koble til landjorden hvis jeg har båten på land eller drar med meg elektriske maskiner som er matet fra andre siden av skilletrafoen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 Hulda er koblet etter anbefalingen fra Noratel (lev. av skilletrafoen), altså med båtens PE til midtuttaket. Mase generator er koblet på samme måte. Systemet er utstyrt med manuell vender for å switche mellom trafo og Mase. Båten er ikke utstyrt med varsling av jordfeil og en gitt kurs vil koble ut når jordfeilen blir 30 mA. Så langt har verken sikringer eller jordfeilbrytere koblet ut. Anlegget er vel nå fem år gammelt, godt og vel, tiden renner så fort unna. Elektrikeren jeg hadde om bord syntes vel i grunnen at det var noe dill å legge jord om bord. Han mente det ville være like greit med vanlig IT. Det var jeg som ville ha den mer 'kompliserte' varianten. Hos meg er ikke PE lagt verken til batteri minus eller til stålskrog/Dynaplate. En slik kobling vil jeg anse som en korrosjonsmessig usikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.