Jump to content

Hvor helgen 28-29 mai?

Avmønstret4

Recommended Posts

:flag:

Gleder meg til båttur igjen i helgen!

Etter værmeldingene blir det nok inn i fjordene for å finne noen lune plasser.

En hel del kamerater har satt ut båtene (til pinse-helga), mens vi var på vår biltur på vestlandet, så det ligger an til et aldri så lite humørtreff sammen med nyfikne båtgærninger - uansett hvordan været blir.

Grisevær idag, men godt nok til en del klargjøring og vedlikehold i vår flotte og lune havn! :flag: Akkurat det er jo også kjempekjekt og en glede ved båtlivet - alltids noen hyggelige og hjelpsomme mennesker som kommer innom til kaffe og prat :sailing:

GOD TUR :seeya:

Det blir overlevering av gamlebåten til ny eier grytidlig lørdag morgen, så da forsvinner mulighetene til å komme seg på sjøen denne helgen.. Det blir nok litt vemodig å se den forlate havna, men på den annen side så blir det greit å ha en båt mindre å tenke på også. Så nå er det bare å stå på med Viksund'en slik at den blir sjøklar. Må bare få tak i ny vannpumpe først...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mest sansynlig lørdag, kanskje søndag skal jeg en tur til Halsnøy i Sunhordaland.

Det blir min lengste seilas hittil, håper bare jeg har nok bensin med meg. Den faste tanken tar 50 liter og jeg har to 15 liters kanner ekstra. Det burde jo holde i lange baner, men jeg er usikker på hvor mange liter som ligger igjen i tanken når motoren stopper.

tj

Kona jobber lørdag (dessverre). Tipper jeg og sønnen vår (2år) går båten fra Solvik båthavn ved Sandvika og til sentrum i Oslo lørdag ettermiddag, og henter kona rett fra jobb. Blir nok Middagsbukta for oss den natta. Sandvika - Oslo - Sandvika holder lenge for oss i 7 knops fart :sailing:

Blir morsomt å lære gutten å fiske, for første gang med egen stang :fishing:

-johan-

Kona jobber lørdag (dessverre). Tipper jeg og sønnen vår (2år) går båten fra Solvik båthavn ved Sandvika og til sentrum i Oslo lørdag ettermiddag, og henter kona rett fra jobb. Blir nok Middagsbukta for oss den natta. Sandvika - Oslo - Sandvika holder lenge for oss i 7 knops fart  :sailing:

Blir morsomt å lære gutten å fiske, for første gang med egen stang  :fishing:

-johan-

<{POST_SNAPBACK}>

En fin tur du skal ha her. Skjærgården innerst i Oslofjorden er vakker. Mange fine sund, holmer og skjær.

God tur! :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei!

Jeg tok turen til Halsnøy i dag. Turen tok 4 timer tur/retur.

I Bjørnefjorden møtte jeg på disse http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article371893

Et fantastisk syn!! De var digre...

Ellers gikk turen smertefritt. Jeg hadde bare båtsportkart til starten av langenuen på nordsiden, men på resten av etappen vil jeg karakterisere meg som godt kjent så det var ingen problem med å navigere etter terrenget og kartplotter.

Vet ikke helt sikkert hvor mye bensin jeg brukte på turen, men det var i alle fall under 80L. Hadde en marsjfart på 22-23 knop.

Denne turen har jeg tenkt på lenge. Familien har landsted på Halsnøy og om sommeren er foreldrene mine bosatt der. Kjempefint å kunne ta båten med dit og ha det som base for dagsturer og korte overnattingsturer.

Tj

...starten av langenuen på nordsiden...

<{POST_SNAPBACK}>

Du gjekk Langenuen, altså?

Av all dei vakre kyststrekningane Vår Herre har velsigna oss med her på Vestlandet, må Langenuen vera den kjedelegaste (saman med enkelte langstrakte fjordar...). Veit ikkje kor på Halsnøy du skal, men eg vil heller anbefala leia Bjørnefjorden-Lukksundet-Onarheimsfjorden-Husnesfjorden. Nokre mil lengre, men verdt kvar dråpe drivstoff, spør du meg (men så går eg på diesel då... :wink: )

Redigert av janb (see edit history)

Sier igjen, når en først har kjøpt båt så teller en ikke bensinpenger... gjør en det så har en kjøpt for dyr båt.......

Joda, det ble Langenuen.

Først og fremst fordi turen egentlig var en transportetappe der det var om å gjøre å komme raskt frem og raskt tilbake. Tjente inn en time hver vei i forhold til å kjøre bil/ferge. (Tror heller ikke det kostet mange kronene mer enn å kjøre).

For det andre, som tideligere nevnt, har jeg ikke kart over området og derfor fant jeg det tryggest å gå kjente steder.

MEN, du har helt rett. Jeg har vært noen av de stedene du nevner og det er garantert en finere rute. Hadde jeg kommet ut Husnesfjorden hadde jeg gått til Eidsvik, som er det nærmeste stedet om jeg skal ligge til gjestekai. Denne gangen valgte jeg å gå på andre siden til Sæbøvik. Det var litt ekstra stas å dra forbi strandlinjen vår og pioneren til far min.

Neste gang jeg ankommer denne herlige plassen skal jeg ikke dra forbi strandlinjen vår, men ankre opp i en av vikene. Men først må jeg en tur til biltema og kjøpe et anker.... gjorde selvfølgelig den nybegynnertabben å kjøpe paraplydregg :-)

Det blir nok mange turer fram og tilbake til Halsnøy. Ser for meg at når finværet kommer blir det stas å puffe avgårde med familien i den ruten du foreslår.. Gleder meg!!!

tj

Redigert av tj (see edit history)

Som nevnt i innlegg 20 i denne tråden, er ikke denne helgen avsatt til båtpuss eller lignende. Vi har hellere hatt en fortreffelig dag i dyreparken/Kristiansand med hele familien. Kjempehyggelig og egentlig veldig fornuftig tidsforbruk da været ikke frister til å være på sjøen heller.

(må innrømme at det føles rart i siste uka i Mai å gå med genser og tykk jakke på skjerma område som dyreparken og allikevel synes at det er noe kaldt ......)

Vi får håpe at varmen stiger ganske raskt...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...