Jump to content

Hvilken redningsvest er det beste kjøpet for gutt på 16?

tkb

Recommended Posts

Det kommer jo som alltid litt an på hva den skal brukes til.

Jeg bruker disse to. Litt ettersom:

https://www.xxl.no/spinlock-deckvest-lite-170n-redningsvest/p/1080288_3_style

Lett å bruke, meget komfortabel. Oppblåsbar- må vedlikeholdes.

En som ligner veldig på denne:

https://www.xxl.no/helly-hansen-launch-flytevest/p/1083220_2_style#details

Lett og bruke, komfertabel å ha på. 50N=man flyter som en dupp. Ligger den i båten og været er dårlig, blåser den seg ikke opp.

Fin til tube og vannski kjøring.

Min personlige mening, men jeg har ikke helt sans for Spinlock-vestene. Vi bruker båten mest i fint vær, da som regel med tynne skalljakker eller helst bare T-skjorte. Da synes jeg Spinlockene er for kompakte i måten de er pakket på. Så litt ubehagelige sammenlignet med andre oppblåsbare vester av mer tradisjonell type som ligger litt mer "slapt" på skuldrene. Et annet tips er å se etter de som har fleece-kant mot nakken. Også mye mer behagelig mot bar hud enn de med bare nylontrekk eller en søm.

Bruker man bestandig vesten utenpå ei seilerjakke betyr selvsagt ikke momentene over stort. Så analyser bruken litt før man kjøper.

Synes vestene som Redningsselskapet selger ser tøffe ut. 

Guest Avmønstret#

Alt etter bruk tenker jeg. Godværsbruk langs kysten og sammen med andre syns jeg en helt vanlig ikke-oppblåsbar seilvest er mest behagelig og praktisk.

Har en oppblåsbar med feste for sikkerhetsline som jeg trer på om forholdene er litt mer krevende. Har også hendt jeg tar den vesten på før vi skal i gjestehavn slik at kona blir fornøyd med at jeg har på meg "stasvesten" (ren, pen og koster mer enn 299,- på salg..). ;-)

Om jeg var ren solskinnsseiler, svømmedyktig, ung nok til å være opptatt av å få fin farge så hadde jeg vurdert en av disse vestene en spenner rundt livet, tror de selges kommersielt i Norge nå (?). Evt. et mer fancy flyteplagg for bruk når sola har gått ned. 

Som gave hadde jeg kanskje vurdert å gi et flyteplagg, men kan være vanskelig å treffe ifht smaken til mottaker? Og de er ofte litt dyre, spørs hvilket gavebudsjett dere har. 

--------

Blir jo spekulasjon men jeg tror det er lettere for unge folk å ta på seg et flyteplagg med argumentet om at det er kaldt om kvelden enn å tre på en vest hvis en er i et selskap som forholder seg negativt til flyteplagg/vester, noe som jo en del gjør og uttrykker høylytt. Og rent faktisk så varmer ofte flyteplagg svært godt..

Takk for svar. Gutten tenker å kjøpe passbåt som går rundt 30 knop, og han prater mye om Wesling..

Har øvelseskjørt endel med han, og han er flink og seriøs. Liker seilervest best selv, og den luner godt.

Men tror kanskje en oppbåsbar er mer moderne i hans øyne.

Vi får høre hva selger på komplett fritid i Bodø sier, så kan han bytte hvis det blir feil:)

Liten båt med 30 knop, ja da er en oppblåsbar vest bra.

Sannsynlig situasjon hvor vesten skal redde livet, er jo sammenstøt eller at man kastes ut av båten av bølger etc. En vest skal snu gutten!

En seilervest holder personen flytende, og snur han ikke rett vei. Et flyteplagg gjør heller ikke det.

Blir det ferdsel i skumring og mørket, så kan den med fordel også ha lys.

Meninga er jo å berge livet, subsidiært bli funnet.

Guest Avmønstret#

Samtidig har vi sett ulykker med hurtiggående hvor utløsermekanismen har blitt ødelagt pga ytre påvirkning og en ender i vannet uten en vest som har blåst seg opp. Det skal godt gjøres med en ikke- oppblåsbar vest..

Det viktigste er at vesten er på, folk uten vest på i vann drukner lettere enn de uten, dernest at den virker. Oppnår man de to så har man kommet veldig langt.

Resten er også viktig, men egentlig mindre viktig enn de to første. Og gjør de ekstra fasilitetene at vesten at vesten ikke blir tatt på eller mindre brukt så tror jeg det er viktigere å prioritere mest mulig brukt fremfor fasiliteter som vil være nyttige hvisdersomatte det er mørkt, man er bevisstløs osv. 

Hvis han er typen som uansett vil ha vesten på så ville jeg satset på en vest med mange fasiliteter. Om han er av typen som gjerne lar være så ville jeg satset på en vesttype som var lett å hive på, feks et flyteplagg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...