Jump to content

Bakveggsbåt (Weekend),Askeladden, Jeanneau eller Finnmaster P 7.0

Vedtavind

Recommended Posts

Hei! Vi er en familie på 5 som søker etter nyere/ny 22/23 weekend bakveggsbåt. Noen som har vurdert disse båtene opp mot hverandre? Trenger en som tåler sjø, har ok uteplass til fiske/soling og rekreasjon. Ser på separat toalett som ett møst Og mulighet for kalesje. Noen som har sett ut den nye finnmasteren?

Hei!
Velkommen til forumet :clap:

Ikke direkte svar på spørsmålet, men nevner uansett: I Finnmaster P7 kan det bli trangt rundt bordet inne i båten om dere er fem personer. Pilot 8 har større plass, samt du kan også sitte ute på akterdekket (og der er det minst plass til 5). Noe dyrere båt, men plutselig kommer du over en demobåt eller lignende.. Lykke til i båtjakten!

Disse har jeg inspisert lett på messe. Finnmaster gav best inntrykk. Mener finnmaster har en weekender 7 også. I båttester har finnmaster kommet best ut i forhold til sjøegenskaper, men obs jeg har ikke testkjørt noen av de.

Få til en testkjøring av de aktuelle båtene og ta det derifra. Det kan foreksempel være betydelig forskjell i støy.....

• 5 måneder senere...

Har Askeladden P66 Weekend på 3. sesongen nå, og er glitrende fornøyd. Meget godt bygd og praktisk båt, går glitrende godt i sjøen og har et "fornuftig forbruk ifht. motorstørrelsen (150hk), men "3-fotsjuka" har starta å gnage og kikker veldig ofte på Finnmaster Pilot 8. Mest pga. stikkøya med plass til barna og mer skap / stueplass. Skulle ønske denne kunne fåes med en fornuftig diesel-outboard til en spiselig pris. OXE sin 200hk blir for dyrt og Mercury sin 175hk blir ikke solgt til private pga. utslipp etc. (Testet & omtalt i nyeste Båtmagasinet)

Synes Askeladden P66 er penest og finest innvendig. Den ser ut til å ha best plassutnyttelse! Uansett blir det kompromiss i styrhusbåter i så liten størrelse! Men veldig praktisk og flotte bruksbåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har selv Askeladden P66 Pilothouse, den er nok liten i styrhuset for dere men er samme båt som weekend. Er på 4. sesongen nå og er veldig fornøyd med båten, trygg og god. De småtingene som har vært har Askeladden fikset raskt og enkelt, veldig bra service der i gården. Båten går godt i sjøen, men farten må ned når det blir kvapsete, det gjelder for de fleste båtene i denne klassen tror jeg. Forbruket er lavt vil jeg si, 1-1,2 L/nm i 18-25 knop. Flaps er helt nødvendig på disse da de har tendens til å legge seg mot vinden i fart, korrigeres lett med flapsene. 3 fotsyken har meldt seg her også og drømmer om Askeladden P80 : )

Lykke til med båtvalget

Jeg vurderer akkurat samme type båt.

For turbruk tror jeg det er viktig med en god kalesjeløsning, noe tilnærmet det som Viknes og NB har. Med en god kalesje og varmeuttak ute vil uteplassen også fungere som inneplass, og jeg tror det er her man vil oppholde seg når man ligger i havn, da er det ikke så kritisk at sitteplassen inne i styrhuset er i minste laget.

Er det noen som har erfaring med hvilke av disse båtene (Pilot 7 weekend, P66 weekend, Merry Fisher 695) som har den beste kalesjeløsningen?

Hvis f.eks Finnmaster P7  weekend hadde kommet med en fin hekkbøyle og et slags skyvetak (Viknes 830) tror jeg det hadde vært den perfekte båt for meg.

Noen gode filmer:

Finnmaster P7 Weekend:

http://batkanalen.no/2016/02/02/test-finnmaster-p7-weekend/

Merry Fisher 695:

Redigert av eehgil (see edit history)

ja båter som har mye bæring i baugen og dermed brede i skroget helt forran blir gjerne litt harde i motsjø! drømmebåten min er jo Axopar28 med bakvegg og akterdekk, men den er ikke så bred og romslig i styrhuset, men tar jo igjen på frekt/annerledes desig og sjøegenskaper/kjøreglede selv med moderat motorstørrelse.

Kommer man opp i P80 størrelse er det jo en god del å velge i av gode båter måde med påhenger og innenbords.

Har hatt to Askeladden båter og må si det er veldig bra kvalitet og lite tull. fine bruksbåter uten for mye jåleri

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Stemmer, det blir kompromiss hele veien. Min P66 har noen egenskaper som jeg er veldig glad for, den har knapt planingsterskel, slipper helt på 10-11 knop.. Det gjør at den er veldig fleksibel mtp. fart i mye sjø.. Den trives for eksempel like godt i 15-18 knop som i 18- 25 knop med noenlunde samme forbruk pr nautisk mil. Jeg ønsker meg større båt, og da regner jeg med at farten kommer til å gå ned, så nå om dagen "øver" jeg meg på fart rund 16-17 knop: ) Trives egentlig greit med det også...

Merry Fisher 750 og Benetau Antares 780 (som jeg selv har) er gode alternativer. I min sidder man fint 5 personer under kalechen på agterdækket og ok fire i salonen.

Søegenskaberne i min er det så som så med. Som Morten skriver herover, så er disse brede i forskibet for at give plads til en helt ok sovekabine til to, så den er noget urolig især i små krappe bølger. Desuden knirker og brager al apteringen når det går hårdt for sig, så det medvirker til et uroligt indtryk.

Men når søen er rolig, så går det fint med march på 25-30 knob og et forbrug på 1.3-1.5 liter pr NM,

Alt er kompromisser - ikke mindst prisen. Havde jeg ønsket at bruge 700 tusinder så havde jeg nok valgt Uttern C77.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Vi kjøpte JM 855 i sin tid da vi var fem i familien. Nå er vi seks. Båten var helt ok, men vi fant ut at plassen rett og slett var for liten til vårt bruk.

Årsaken til dette var at familien med denne båten etterhvert ville være mer og mer på sjøen, og overnattinger også ble et ønske. Vi dro på ferie med godt mot i 10 dager. Etter ferien var det et krav om at vi måtte ha større båt.

Om du skal bruke båten til dagsturer og kanskje en eller annen overnatting kan jeg anbefale båttypen. Om du ønsker å bruke båten til helgeturer og kanskje en eller annen langtur vil jeg nok advare deg mot at disse båtene er for liten for fem personer.

Uansett må du ha lykke til med båtsøket.

Forresten, noen som vet om det er samarbeid mellom Askeladden/Finnmaster? Syns det er veldig mye som ser likt ut på de... 

Askeladden har et motstykke som heter Parker, men tror ikke det selges i Norge

Jeg har hatt P66 Weekend og må si at kalesjeløsningen var genial, da ma kunne la taket stå og åpen på sidene. En bøyle/stag bak på hekken som holdt høyden bak. Kalesjen er vel et tilvalg på 20-30 K så det er kostbart hvis den man kjøper ikke har det og man må etterbestille. Å si at den er glitrende i sjø som enkelte sier her er vel å ta hardt i, som det påpekes her så er det mye bæring i baugen og den liker ikke rufsete motsjø. Ellers god kvalitet og mange fine løsninger. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...