Stein Tore P Startet 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2016 Jeg vurderer å kjøpe båt eldre enn 1998-modell og trenger å vite hvordan man kan få et CE-merke på båter som er konstruert før 1998. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Hei ! Hva er grunnen til at du ønsker det ? Det er forsåvidt mulig men da må alt montert utstyr som ikke er Ce merket byttes ut i noe som er dokumentert. Skrog og dekk vil mangle den dokumentasjonen som er påkrevet for CE merket fartøy. Problem ! Produsenten må diske opp med en samsvarserklæring på støp og struktur i forhold til en teknisk dokumentasjon. Problem! Det må utarbeides en teknisk dokumentasjon for båten.... Brukerhåndbok....... Det må inn eksternt kontroll på teknisk dokumentasjon....... Motor-tanker-elektrisk anlegg ......osv. Ser vel ingen fordeler med å ta denne prosessen siden det ikke er krav fra noen....... eller.... Men det er teknisk mulig Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Baatlaus Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Gjelder dette båt som skal settes i drift i EU for første gang? Altså bruktimport fra tredje land? Båten blir ikke mer sjødyktig av å ha påklistret et CE merke. Det beviser bare at båten var i hht gjeldende regler på import tidspunktet. Så sant produsenten ikke tok snarveier, noe man dessverre ser alt for ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Motor (-er) må også være merket. For eldre båter som importeres fra f.eks. USA er det vanligvis nødvendig å hive ut maskineriet og sette inn nytt som er CE-merket i Europa. Hele denne ordningen er noe fordømt svineri og handler kun om å beskytte europeiske interesser Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Nåja.. sånn sett er jo Amerikanerne også ganske harde så det går begge veier Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mizar Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Det er bare ved import at dette er noe å bekymre seg over. Alle fritidsbåter eldre enn de nye CE-reglene er ok innenlands. En utenlandsk båt-type fra før 98 som ikke har vært i Norge før, og du tar den inn i landet, er også helt ok uten CE-merke, hvis du kan dokumentere overfor Tollvesenet at du importerer en båt (merke/modell) som har vært i kommersielt salg som fritidsbåt innen EU/EØS. Dette vil for eksempel en båtmegler kunne gi deg der du kjøper den. Annen form for sannsynliggjøring kan sikkert også brukes. Bilder, tidsskriftartikler osv. Slikt kan det lønne seg å snakke med norske tollmyndigheter om på forhånd, særlig hvis man lurer på hva slags dokumentasjon de krever. Redigert 29.Januar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.