ElGapitan Startet 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2016 Hva er dette? Er dette pakkboksen?Og hvordan skifte pærer i disse? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Første bildet er en dryppfri pakkboks av typen "Volvo-dong" Vanskelig å si hvordan du skifter pærer og hvilke du trenger uten å ha åpnet dem opp først. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 (redigert) Problemet er å få åpnet dem, de bruker vanlig g4, kan se det fra baksiden. Er det noen som har tips til små nette høyttaler innendørs i båten, har noen svære blaupunkt som passer best i bokhylla hjemme pr dags dato, fins det noe som er kanskje 10 x 10 cm? Redigert 26.Januar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=23 http://bilstereosenteret.no/categories/kabinetthoyttalere http://www.bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Stereo/radio-og-TV/DVD/H%C3%B8yttaler/LTC-Probox-Marineh%C3%B8yttalere-90-W-227397-p0001655843 Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Takk Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Er det noe vedlikehold på en slik pakkboks? Og hvordan og hvor ofte bør den byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Er det noe vedlikehold på en slik pakkboks? Og hvordan og hvor ofte bør den byttes? Viktig at du klemmer på den til det kommer vann ut av den når båten settes på vannet. Da fylles akslingen med vann, som gir kjøling. Holder normalt I mange år den der. Ser jo ikke så gammel ut den du har heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Smörj in ”Black Jack” med avsett fett. Ett tips är att trycka in fettet i ett ”MacDonalds” sugrör och sedan platta till sugröret, trycka in det mellan tätningen och axeln och sedan trycka fettet genom sugröret in i tätningen. Detta gör du när båten står på land och glöm inte det Worry 11 skrev. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Volvo pakkboksen har vel anbefalt bytte intervall på 500 timer. husk å klemme ut luft/vann etter at båten har vært på land. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Enda en ting på listen over ting å huske, takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Volvo pakkboksen har vel anbefalt bytte intervall på 500 timer. husk å klemme ut luft/vann etter at båten har vært på land. Den första jag hade i båten gick 4000 timmar före byte och då var den inte utsliten utan byttes då propelleraxeln byttes. Den jag har nu har gått drygt 1000 timmar läcker inte en enda droppe på hela säsongen, men kom ihåg att smörja och lufta. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Er det mulig å tilføre fett mens den ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Det behøves bare littegran ytterst der akslingen går inn, ikke press inn for mye. Det skal kun være sjøvann inne I pakkboksen. Kan godt gjøres på vannet. Redigert 27.Januar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Det behøves bare littegran ytterst der akslingen går inn, ikke press inn for mye. Det skal kun være sjøvann inne I pakkboksen. Kan godt gjøres på vannet.Holder det da å bare tilføre rett innenfor kanten på ett sted og så vil rotasjonen på akslingen ta seg av resten? Og hvilken type fett brukes? Vannfast grease? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Jeg brukte Castrol EPL 2 på den jeg hadde. Sikkert mange merker. De fleste marinaer har dette på hylla. Litt rett innefor kanten, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Tips på liten god høyttaler som ikke behøver sub og som låter bra: http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/control-1-pro#.Vqi1Wk3Sm70 Redigert 27.Januar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Takk for hjelpen, nå er det bare å finne ut hvordan jeg setter led pære i spottene, ta service på motoren og sette inn nytt ladesystem og batterier Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Nye ting jeg finner og lurer på Hva er dette,? hvordan gjør jeg det med sikringene her når jeg bytter lader? Må Jeg inn med en liten sikringsboks,med vanlig 230v stikkontakt på? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Det er en eller annen form for saltutslag på startbatteriet, er dette batteri en trenger å sjekke vanninnhold i? Og hva er den tynne kabelen som er koblet inn på minus?Er det ett poeng å bytte batterikabler sammen med batterier? Ser ut som tjukke gode kabler? Jeg har ett slikt biltema rele liggende, er det lurt å bytte ut den nåværende isolatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Flott tråd du har startet, og det gleder å se at du får god hjelp fra "båtprofessorene" her inne! Jeg har en tilsvarende tråd, for jeg skjønner meg ikke på så mye. Jeg har heller aldri tenkt å kvi meg for å spørre om hjelp. Stå på, om ikke lenge er det deg vi må spørre om hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Takk, har sett litt på tråden din også, var vel der ideen kom fra :) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Ok, da har jeg en del spørsmål før jeg setter i gang og håper noen har bedre peiling enn det jeg har: Har kjøpt ny waeco 35 A lader, denne har flere utganger, trenger jeg da skillerele på denne? Eller fordeler denne lading selv? Er det da ett poeng å kun sette rele/diode på dynamokretsen? Den gamle laderen , avbildet overfor har sikringer 230v sittende direkte i laderen, må jeg ha en egen boks til disse før laderen i kretsen? Og deretter koble denne til stikkontakt som er koblet inn på landstrømskretsen? Hva er de hvite og grønne boksene? Er de noen form for sikring mellom batteri og hovedkurs? På forhånd takk for kloke og gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 De grønne og hvite er knivsikringer, sikkert brukt som hovedsikringer på startkretsen. Sikringene I laderen så veldig hjemmelaget ut, den Nye laderen har nok innebygget sikring på utgangene. Du trenger ikke kjøre den Nye laderen via skillediode så lenge den har adskilte utganger. Batteriene må du sjekke væskenivå på, bare å vippe opp de to firkantede svarte dekslene. Skillediode eller skillerele avhenger vel av ladespenning. Hvis du klarer å få opp mot 14,4 volt frem til batteriene med skillediode ville jeg ikke ha byttet. Men hvis du måler f.eks 13,6-13,8 volt på batteri vil du ha stor effect av å skifte til skillerele. En skillediode har som regel et tap på 0,6-0,8 volt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Takk for svar, hvordan ser en om slike knivsikringer er gåen? Og de sikringene på laderen ser ut som franske? ABB sikringer, mulig dette er det originale opplegget? Bør det ikke være sikriner på landstrøm? Kan styre om jeg vil ha varmtvannsbereder tilkoblet her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Knivsikringer har litt forskjellige indikatorer. Tipper din har en rød tynn "knapp" som kommer ut når sikringen ryker. Eller bare en fjær som spretter opp. Kikk i ene enden (sannsynligvis oppå, eller under på bildet ditt) og se om du ser en knapp eller flat fjær. Den tynne ledningen på batteriet er umulig å si noe om, du må nesten bare følge den og se. Er en sjanse for at det er en lensepumpe, disse blir ofte koblet så direkte på batteriet som mulig. De sikringene på landstrømmen er ikke godkjent som sikringer uansett. Så om du vil beholde de er det evt som bryterfunksjon (sikringer skal være allpolige, altså i ditt tilfelle 2-polt). Om du vil beholde funksjonen med å kunne slå av VVB så må du evt skaffe ny kapsling og sette disse i den. Alternativt drar du bare ut pluggen fra stikkontakten. De forskjellige stikkontaktene trenger ikke egne sikringer, de blir jo sikret med maks 16 A fra land uansett. Og stikkontaktene i båten skal tåle dette. Spørsmålet er hvor tykke kablene er. Er de 1,5mm2 bør du sikre hele landstrømanlegget med en 10A sikring. Og jordfeilbryter er smart å ha! Btw, ikke sikker på at den "sikringen" helt til venstre er en sikring...? Ser mer ut som en modulærkontaktor (rele)? Mulig jeg tar feil, har skjedd før Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.