Jump to content

Hva er dette? Diverse i båten jeg lurer på.

ElGapitan

Recommended Posts

Tusen takk for gode og reflekterte tilbakemeldinger.

Ja tror også at det er jordfeilbryter, mulig at de er litt mørke på bildet, må sjekke det neste gang jeg er ute, kan sikringene være gått? Burde de byttes ut? Brann er alltid skumle greier, prøver å styre unna..

Ikke helt sikker på hvordan jeg skal sette opp ett koblingsskjema for dette, prøvde selv, men fikk det ikke til å stemme.

Kan det være at følgende rekkefølge er riktig. Landstrøm, sikringer,inn i båten og til lader, batterier.

Fra dynamoen går det til rele så til start eller forbruk alt etter behov?

Hvor kommer knivsikringene inn? Er de for store siden de har vært varme?

Dinamo: Ingenting i veien med skarpsynet ditt skjønner jeg  :smiley: Får ikke forstørret bilde her, men når du sier det med symbolet så tror jeg nok du har rett.

Og enda viktigere: Det ser ut som det har vært varmt ja, det har du også helt rett i!! (Måtte inn og kikke på bildet igjen).

Så her burde du ta en skikkelig sjekk ElGapitan!

Kan ikke si hva disse knivene er for, men 125A kan vel stemme både med baugthruster og ankervinsj. Eventuelt hovedsikring på forbruksbatteri.

Ikke godt å si hva som har gjort at disse har blitt varm. Kan være at fjøra på klemmene som holder kniven begynner å bli slapp i fisken.

Også godt mulig at evt varmgang har startet i koblingen/kabelskoen på tilkoblingen.

Det er også muligheter for at det kun er misfarging. Har sett at kobber blir kølsvart i visse miljøer (var veldig plaget med det på noen pumpestasjoner for noen år tilbake).

Men bør som sagt sjekkes opp!

Ellers er ofte det enkleste det beste når man skal sjekke kurser; ta ut/slå av sikring og se hva som blir svart. 

Får ta en titt på lørdag når vinden har lagt seg, er det vanskelig å få tak i eventuelle nye sikringer, er det mer hensiktsmessig med en annen type?

Regner jo med at de har en funksjon, så får sjekke hva jeg ikke kan om jeg drar dem ut....

Har ankervinsj men ikke thruster, regnet litt med at de var med i det originale opplegget siden de var franske?

Har vært endel tull med strømmen på bryggene, var mye av og på en stund, kanskje dette har noe med saken å gjøre?

Selve sikringen er hvit og fin ja, det vil de alltid være. Men se på metalldelen som stikker ut i hver ende, de skal være blanke. Samme med klemmene de står i.

Disse sikringene står ikke mellom lader og batteri nei. Det er ganske sikkert. Der har de ingen funksjon.

Nei, prøv å ta de ut 1 og 1 og se hva som ikke virker. Med utstyret du nevner setter jeg en knapp på at den ene er hovedsikring på forbruk, den andre er ankervinsj.

Typisk koblingsskjema kan være som feks her https://baatplassen.no/i/topic/116281-oppussing-av-elektrisk-anlegg-biam-800/ 

Søk evt her i forumet, mange tråder med el skjema her

OK, takk for innsikt, hva er det som da gjør at disse eventuelt blir varme? Er det da slik at ledningene er for små? Kan de erstattes av hvilke som helst 125A knivsikringene?

Det står jo noe om at ufaglærte ikke skal håndtere disse, er det også tilfelle for 12v?

Regner jo med at det ikke er helt tørt der de står, dette er jo i stuerommet i cockpit.

Disse sikringene har en viss størrelse, mest sannsynlig NH00 eller NH1. Du må ha rett størrelse.

Det er ingen problem å håndtere disse selv i båten. Bare pass på at du ikke bruker "alt av utstyr" ombord når du tar dem ut.

(Mao, ikke dra de ut mens du kjører ankervinsj/har motoren i gang/kjører kraftig lader/har alt utstyr ombord på).

Grunnen til at ufaglærte ikke skal håndtere disse er faren for lysbue når du opererer slike med full belastning. Fare for å "dra med seg" lysbuen om man drar de sakte ut.

Edit: der la du ut bilder ja. Vanskelig å si, men tror kanskje det er misfarging det er snakk om. Ingen ting som indikerer at koblingene eller kabelsko har dårlig kontakt.

Du får sjekke hvor tung disse er å få ut. Skal sitte relativt godt. Er de lett å dra ut kan det tyde på varmgang som har fått fjøra (ringen som går fra ene til andre siden) til å miste spennet sitt.

Sjekk også anleggsflaten, altså flaten der kniven er i kontakt med holderen (når du tar ut sikringen). Er det blankt og fint her tyder det også på misfarging

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Eg er stort sett enig med Sjøfare, dette ser meir ut som misfarging enn varmgang. Som han ogso sa, den er berre å dra rett ut, men på 12 volt er eg ikkje redd for noka lysbue. Sikringen er har overflate av sølv, so misfarging vert der, men sjekk at kontaktflaten er blank. Ellers so er der ein enkel måte å finna ut av NH00 eller NH1 - der fins ogso andre størrelser - men ein NH 00 er 48 mm lang + knivane mens NH1 er 65 mm

Jau, der fins sikringar av samme amperestørrelse i forskjellige NH-størrelser.

Ok, da må dette være Nh 1, basert på at de er lengre enn pinol pærene i lanternene, har vel en ide om at det kan være ok å ha slike liggende i båten, sammen med alle de andre Just in case tingene som ligger å venter.

Har bare funnet disse hos grossister, er det mulig å få kjøpt slike privat?

Hvordan er det eventuelt å få tak i nye holdere om de jeg har er i dårlig stand, eller er det bedre å bytte ut med store flatsikringer?

Det bør vera mulig å få kjøpt desse sikringane privat, ja. Om ikkje elektrikaren har dei, so kan han få fatt i dei til deg, men so var det dette at der er 3 sikringar i ein pakke - eg har ein delekatalog frå 1998 og der var engrosprisen 155 kr for ein pakke, og dermed so vil eg tru at der går over 500 i dag for samme pakken til deg.

Om det er mulig å få det som kalles sikringsunderlag til slike i dag - eg veit rett og slett ikkje, men smeltesikringer er ein utdøende rase, dei blir erstatta av automater overalt, so eg tviler. I boka frå 1988 fins der nokre få 3-polte, med 4sifra pris på.

Ok, det var ett forståelig og godt svar, så de aktuelle sikringene for 66 euro på en fransk side, regner med at det var sikkert for ett flere, var noen som hadde enkeltvis for i underkant av hundrelappen fra en annen fabrikant.

Ser at elby.no har 3 pakninger til ca 90 kr +frakt, men klarte ikke å linke.

Kan vel være lurt å vurdere automatiske, hvilke andre kan fylle samme funksjon?

Mye spørsmål, men det er vel bare å lære seg om dette først som sist.

Takk for alle gode svar!

Redigert av ElGapitan (see edit history)

Eg kjenner ikkje denne sikringstypen, men held det ikkje usannsynlig at det er snakk om DIN-skinne (TS 35).

Derimot, å hengja dei opp på samme skinne som landstrømsikringane, er ikkje tilrådelig, dette vert sammenblanding av anlegg for 12 volt og 230 volt. Hvis eg no husker forskriften rett, so står der noko om at desse skal vera tydelig adskilt.

Tror kanskje at jeg satser på så lite ombygging som mulig og holder på knivsikringene mine, det er vel vanskelig å ødelegge 125 a sikringene om ikke en installerer mye nytt El utstyr i seilbåten uansett, er stort sett kjøleskap og instrumenter + ledlys som står på samtidig.

Enig med deg I det! Disse sikringene kommer aldri til å ryke med mindre du på en eller annen måte får full kortslutning. Og sannsynligheten for det er forsvinnende liten.

Etter hva jeg kan se så har du et ryddig og fint elektrisk anlegg ombord I god stand. Da ville jeg ikke forandret på noe uten at du har en svært god grunn til det.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...