boat dude Startet 26.Januar.2016 Del på Facebook Startet 26.Januar.2016 vilken motor gir mest ytelse på den nye zodiac pro open 650 av evinrude e tec v6 175hk og evinrude e tec 150 H.O. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 tviler på at forskjellen er betydelig. men praktisk kan det være greit å vite at ho motor kjøres på xd50-innstilling med xd100-olje. dvs dobbelt så mye forbruk av olje på en ho som en vanlig. dog er oljeforbruket så lavt at det spiller liten rolle. har sett pro open 650 med yamaha 4takt 250 hk. det funka visst, men etec200 var det jeg leita etter når jeg vurderte den båten. Heldigvis valgte jeg å gå for en 24fots Zodiac (250 etec) ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
boat dude Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 vet du om zodiacen tåler 200 hester eller trengs det en slags forsterking Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 175 E-tec gir høyeste ytelse av de to. Jeg har testet 150 ETec og 150 HO ETec mot hverandre på samme båt. Ikke så stor forskjell...3 knop. Og det er vel nesten den forskjellen som den mindre girhuset vil gi. Dette er noen år gammelt da man hadde "lightning"girhus. Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 alfalfa vet du om båten tåler en etec 200 har lest at den veier det samme som en etec 175 Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 200 etec går sikkert helt fint. men krever våken båtfører i full jeiping. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
boat dude Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 ok takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Den tåler vekten, men om akterspeilet tåler effekten, og om båtens egenskaper i sjø tåler farten av 200hk- sikkert, så lenge man kjører med vett og forstand? Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 OBS med så stor motor er valg av propell viktig. Båten vil med så stor motor gå så fort at det er lite av skroget som er i kontakt med vannet. En propell har ulike egenskaper som kan løfte skroget (påvirke båtens egenskaper sterkt) på ulike måter som gjøre båten trygg og fin eller nærvøs og vinglete - nærmest ubrukelig. Avtal med leverandør at du kan velge å kjøpe propell selv - evinrude har dessverre ikke så mye som er bra på propellfronten, men det finnes mange ulike propeller som passer på motoren. Slik at du kan velge å kjøpe feks en Mercury propell til Evinrude. (har selv en bekjent med Zodiac som har voldsom chine walk - med Viper propell, men rolig og fin etter bytte av propell...) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 (har selv en bekjent med Zodiac som har voldsom chine walk - med Viper propell, men rolig og fin etter bytte av propell...) Var faktisk ikke klar over at propell bidro så mye til chine walk. Ikke tenkt på. Jeg har Viper og merker tendensen nærmere 50 på min zodiac. Tenkte kanskje dette kom som et resultat av at kjølen er ganske kvass helt bake. Mange fartsbåter har jo et "flatt" parti o hekken. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
alfaalfa Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Ja, det er flere skrog som er laget med "pad" eller en flat avslutning av V-bunnen. Jeg har hatt båt med slikt skrog og det fungerte fint, men om man "faller" av den paden så chine walker den sterkt. Løsningen var å velge propell som ikke løftet akter, men som løfter baug. Trengte egentlig ikke baugløft, men ettersom det gjør at ved lite trim så ligger den stødig med heken i vannet oppnådde jeg det jeg ville. Jeg fikk rolig gange opp til ca 55kn. Men noe motstyring for å motvirke chine walk må man regne med i slike hastogheter og mindre lette båter....men allikevel mye stødigere og roligere gange i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Akkurat.. Har vært litt lunken til propell med baugløft, siden jeg ikke akkurat sliter med å løfte den. Er vel heller motsatt. Men spørs vel om propellen gjør så mye vondt der, handler vel mer om å legge litt vekt i baugen. Vil motorheis hjelpe noe tror du på toppfart og chinewalk? har fundert litt på det også, men da blir det noe setback - og enda tyngre ræv hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
alfaalfa Svart 31.Januar.2016 Del på Facebook Svart 31.Januar.2016 Neida, du behøver ikke legge vekt i baugen selv om du har en propell som kan gi baugløft. Poenget er at den vannsøylen som skyter ut fra propellen vil ha en profil som gjør at dersom du trimmer opp/ut motoren så forsvinner ikke kraften. Slik at du får effet av trim. Men trimmer du nøytralt så vil den ikke løfte baugen.... Motsatsen er akterløsftende propell. Den løfter akterenden på båten i nøytralt trim og du må trimme opp for å forsøke å få "satt hekken". Men ettersom profilen på vannsøylen ikke gir samme grad av trimmulighet... Men dersom du har en ubalanse i skroget som gjør at du har en lett baug, vil du kunne ha nytte av litt ballast fremme. Det er ikke nødvendigvis propellen, men konstruksjon av skrog og evt nyttelast som er problemet. Chinewalk vil ofte reduseres med å ha mer skrog og da gjerne i bredden nede i sjøen. For å få til det uten å ha en tyngre båt, er det å få den katre enden av skriget med noe mer bredde ned i sjøen. Eller du kan sjekke hvor steglistene går og evt lage ny steglist der som er plassert der båten slipper vannet på maksfart. Det vil øke stabilitet. Det samme kan du oppnå ved å trimme baugen noe opp og dermed få akterenden noe mer ned i vannet. Og gi stabilitet... Ved å heve motoren vil propellen gi mindre løft i akterenden - så å heve den til høyere bolthull der den står på akterspeilet er nyttig å prøve. Heis vil alltid gi mer vekt lengre bak og dermed mulig ubalanse i skroget i lengderetning. Muligens bra i noen båter, men som oftest feil. De fleste båter er for tunge i akterenden som de er. Mange har feks bensintank på tvers lang akterspeil - som regel helt feil for balansen. Men det kan gi real økning av toppfart på en mindre lettdreven båt. Jeg gikk fra 54knvanntrykkmåler, ny propell med grep til å heise etc etc Så hos meg ble det roligere med chinewalk og økt hastighet, men VELDIG avhengig av skrog og balanse i båten!!! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Takk for innspill! Finnes det egen masterutdanning for hydrodynamikk og skorgdesign? ? Kompliserte greier ass.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
alfaalfa Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Selvsagt gjør det det - det er NTNU som driver med dette på sitt "skipsdesign" studie, og mye fluid dynamics rundt omkring for å designe propeller og fremdrift. Dessuten kan du få tak i programvare for skrogdesign til pc der du kan beregne balanse, hydrodynamsik motstand, sannsynlig plassering av steglister, pad utforming etc... Det verste med propellutforming er at beregninger tar deg ikke helt i mål. Utforming forteller mye om egenskapene til en propell, men til slutt er et kun testing som kan fortelle om det vil fungere slik man antar ut fra utforming. Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 vet noen om goldfish 23 tender med 250 ho mottor er en utrygg båt. har hørt at mange av ribbene dems har hatt litt ulykker men lurer på om det gjelder denne også. har sett at den har det rette baugen og lurer på om dette kan bli tatt av bølger eller lingnende slik at den tipper Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.April.2016 Del på Facebook Svart 21.April.2016 Det er slik at å kjøre båt som en tulling gjør at du kan få en båt som kjører over 30 knop til å tippe rundt eller på andre måter å lage ulykker. Det er ingenting med deres konstruksjoner eller prinsippet med ventilert skrog som tilsier at dette skulle være utrygt. Det hydrodynamsiske grunnlaget er at med ventilert skrog vil man kunne trimme baugen lavt. Trimmer man veldig lavt og samtidig har meget høy fart og så girer over/svinger fullt vil en slik trimmet båt kunne "sladde", dvs at akterenden kan slippe litt i vannet for deretter å hugge til når farten blir lavere. Det kan kaste folk i vannet. Flere flatbunnete og mindre skarpe Vbunns båter kan få til det samme. Det andre er at båter med skarp V-bunn kan du kjøre meget skarpt i sving. JEg har selv hatt med gjester som har ment at fører av disse båtene har gjort noe veldog spesielt eller at båtene er utrygge, Jeg har da vist hva du kan gjøre med en slik båt. Om du kjører i 40 knop og svinger maks får du så sterke G krefter at du med to hender rundt et håndtak ikke klarer å holde deg fast. Selv når du får beskjed om når jeg svinger og til hvilken side... Så det er ikke leketøy der du kan kjøre tulling uten at det kan få noen effekt eller konsekvens. Baugen til disse kan gi noe hugg eller retningsendring med kjøring i skarpe bølger medsjøs, men det får man til og skjer med alle v-bunnsbåter. Båtkjøring over 50 knop er noe man skal lære seg!!! Det skjer veldig mye veldig fort i slike hastigheter! Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 så det er ikke så mye farligere en andre lignende båter det har bare på føreren og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.April.2016 Del på Facebook Svart 22.April.2016 Ja, du må kjenne båten du kjører og bruke den med vett. Som sagt så er det fullt mulig å flippe en båt rundt om den går over 30 knop. Alle kan få til det. Men poenget er å ikke gjøre det. Jeg vil påstå at disse båtene er sikrere enn andre båter med de fantastiske sjøegenskapene de har. Få andre kan oppnå det disse kan, så kjør disse i samme hastighet som "sjøen Volvo 240" og du vil merke hvor utrolig stø og godt de går i sjøen. "Sjøens Volvo 240" går heldigvis ikke i 60 knop, heldigvis fordi disse båtene ville vært svært uforutsigbare og vanskelige å styre i slike hastigheter. Goldfish har meget god balanse i skrogene slik at de er meget forutsigbare i stor sjø, de er spisse i v-bunnen for å gå mykt i sjøen og for å sikre grep i sving. De har steglister som er på rett sted på skroget for å gi stabilitet i hastighet og samtidig er steglistene ikke i hele skrogets lengde slik at båten går mykere. Dette er konstruerte og gjennomtestede skrog som det ligger hydrodynamsiske beregninger bak. Det kan man ikke si om så mange andre båtprodusenters skrog. I høye hastigheter blir riktig bruk av trim og rattbevegelser viktig for å "kjøre bølgene" slik at du bestemmer båtens oppførsel og konsekvenser av dette. Mens under 30 knop kan du sitte å drikke kaffe og følge med litt av og til. Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 jeg har en boston whaler 130 super sport fra 2012 med maks motor på 40hk men har lyst til og sette på en e tec 50. den veier like mye som motoren som står på men jeg vet ikke om båten tåler det. er det noen som vet om det går. Sitér dette innlegget Link to post
boat dude Svart 1.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 jeg ser etter ny båt og klarer ikke helt og velge vilken. har sett ganske mye på zodiac pro open 650 og hydrolift s24 sun eller r, men klarer ikke velge vilken. jeg er åpen for andre alternativer så det er bare og annbefale båter. båten må kunne være istand til og kjøre fra lillesand til kristiansand og grimstad og tåle relativ røft føre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Det hydrodynamsiske grunnlaget er at med ventilert skrog vil man kunne trimme baugen lavt. Trimmer man veldig lavt og samtidig har meget høy fart og så girer over/svinger fullt vil en slik trimmet båt kunne "sladde", dvs at akterenden kan slippe litt i vannet for deretter å hugge til når farten blir lavere. Det kan kaste folk i vannet. Flere flatbunnete og mindre skarpe Vbunns båter kan få til det samme. Det andre er at båter med skarp V-bunn kan du kjøre meget skarpt i sving. JEg har selv hatt med gjester som har ment at fører av disse båtene har gjort noe veldog spesielt eller at båtene er utrygge, Jeg har da vist hva du kan gjøre med en slik båt. Om du kjører i 40 knop og svinger maks får du så sterke G krefter at du med to hender rundt et håndtak ikke klarer å holde deg fast. Selv når du får beskjed om når jeg svinger og til hvilken side... har vært borti at v-bunnede båter har sluppet med hekken, men da skal man laste / trimme den ganske så feil. Ellers helt enig i det som skrives. ser også faktisk i endel båttester at det framholdes som negativt at båten legger seg innover i sving - jeg vil heller si det er skummelt om båten ikke legger seg innover ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boat dude Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 jeg er på utskikk etter ny båt innenfor klassen sportig daycruiser/lekebåt. har sett litt på hydrolift s24 og lignende men klarer ikke bestemme meg for vilken. men er det noen som vet om båter som passer til dette. rib kan også være noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.