Jump to content

motorvalg på zodiac pro open 650


boat dude

Recommended Posts

tviler på at forskjellen er betydelig.

 

men praktisk kan det være greit å vite at ho motor kjøres på xd50-innstilling med xd100-olje. dvs dobbelt så mye forbruk av olje på en ho som en vanlig.

 

dog er oljeforbruket så lavt at det spiller liten rolle.

 

har sett pro open 650 med yamaha 4takt 250 hk. det funka visst, men etec200 var det jeg leita etter når jeg vurderte den båten.

Heldigvis valgte jeg å gå for en 24fots Zodiac (250 etec) ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

OBS med så stor motor er valg av propell viktig. Båten vil med så stor motor gå så fort at det er lite av skroget som er i kontakt med vannet. En propell har ulike egenskaper som kan løfte skroget (påvirke båtens egenskaper sterkt) på ulike måter som gjøre båten trygg og fin eller nærvøs og vinglete - nærmest ubrukelig.

 

Avtal med leverandør at du kan velge å kjøpe propell selv - evinrude har dessverre ikke så mye som er bra på propellfronten, men det finnes mange ulike propeller som passer på motoren. Slik at du kan velge å kjøpe feks en Mercury propell til Evinrude.

 

(har selv en bekjent med Zodiac som har voldsom chine walk - med Viper propell, men rolig og fin etter bytte av propell...)

Link to post

(har selv en bekjent med Zodiac som har voldsom chine walk - med Viper propell, men rolig og fin etter bytte av propell...)

Var faktisk ikke klar over at propell bidro så mye til chine walk. Ikke tenkt på.

Jeg har Viper og merker tendensen nærmere 50 på min zodiac.

Tenkte kanskje dette kom som et resultat av at kjølen er ganske kvass helt bake.

Mange fartsbåter har jo et "flatt" parti o hekken.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Ja, det er flere skrog som er laget med "pad" eller en flat avslutning av V-bunnen. Jeg har hatt båt med slikt skrog og det fungerte fint, men om man "faller" av den paden så chine walker den sterkt.

 

Løsningen var å velge propell som ikke løftet akter, men som løfter baug. Trengte egentlig ikke baugløft, men ettersom det gjør at ved lite trim så ligger den stødig med heken i vannet oppnådde jeg det jeg ville. Jeg fikk rolig gange opp til ca 55kn. Men noe motstyring for å motvirke chine walk må man regne med i slike hastogheter og mindre lette båter....men allikevel mye stødigere og roligere gange i sjøen.

Link to post

Akkurat.. Har vært litt lunken til propell med baugløft, siden jeg ikke akkurat sliter med å løfte den. Er vel heller motsatt.

Men spørs vel om propellen gjør så mye vondt der, handler vel mer om å legge litt vekt i baugen.

 

Vil motorheis hjelpe noe tror du på toppfart og chinewalk? har fundert litt på det også, men da blir det noe setback - og enda tyngre ræv hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Neida, du behøver ikke legge vekt i baugen selv om du har en propell som kan gi baugløft. Poenget er at den vannsøylen som skyter ut fra propellen vil ha en profil som gjør at dersom du trimmer opp/ut motoren så forsvinner ikke kraften. Slik at du får effet av trim. Men trimmer du nøytralt så vil den ikke løfte baugen....

 

Motsatsen er akterløsftende propell. Den løfter akterenden på båten i nøytralt trim og du må trimme opp for å forsøke å få "satt hekken". Men ettersom profilen på vannsøylen ikke gir samme grad av trimmulighet...

 

Men dersom du har en ubalanse i skroget som gjør at du har en lett baug, vil du kunne ha nytte av litt ballast fremme. Det er ikke nødvendigvis propellen, men konstruksjon av skrog og evt nyttelast som er problemet.

 

Chinewalk vil ofte reduseres med å ha mer skrog og da gjerne i bredden nede i sjøen. For å få til det uten å ha en tyngre båt, er det å få den katre enden av skriget med noe mer bredde ned i sjøen. Eller du kan sjekke hvor steglistene går og evt lage ny steglist der som er plassert der båten slipper vannet på maksfart. Det vil øke stabilitet. Det samme kan du oppnå ved å trimme baugen noe opp og dermed få akterenden noe mer ned i vannet. Og gi stabilitet...

 

Ved å heve motoren vil propellen gi mindre løft i akterenden - så å heve den til høyere bolthull der den står på akterspeilet er nyttig å prøve.

 

Heis vil alltid gi mer vekt lengre bak og dermed mulig ubalanse i skroget i lengderetning. Muligens bra i noen båter, men som oftest feil. De fleste båter er for tunge i akterenden som de er. Mange har feks bensintank på tvers lang akterspeil - som regel helt feil for balansen. Men det kan gi real økning av toppfart på en mindre lettdreven båt. Jeg gikk fra 54knvanntrykkmåler, ny propell med grep til å heise etc etc

 

Så hos meg ble det roligere med chinewalk og økt hastighet, men VELDIG avhengig av skrog og balanse i båten!!!

Link to post

Selvsagt gjør det det - det er NTNU som driver med dette på sitt "skipsdesign" studie, og mye fluid dynamics rundt omkring for å designe propeller og fremdrift. Dessuten kan du få tak i programvare for skrogdesign til pc der du kan beregne balanse, hydrodynamsik motstand, sannsynlig plassering av steglister, pad utforming etc...

 

Det verste med propellutforming er at beregninger tar deg ikke helt i mål. Utforming forteller mye om egenskapene til en propell, men til slutt er et kun testing som kan fortelle om det vil fungere slik man antar ut fra utforming.

 

:thumbsup:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Det er slik at å kjøre båt som en tulling gjør at du kan få en båt som kjører over 30 knop til å tippe rundt eller på andre måter å lage ulykker.

 

Det er ingenting med deres konstruksjoner eller prinsippet med ventilert skrog som tilsier at dette skulle være utrygt.

 

Det hydrodynamsiske grunnlaget er at med ventilert skrog vil man kunne trimme baugen lavt. Trimmer man veldig lavt og samtidig har meget høy fart og så girer over/svinger fullt vil en slik trimmet båt kunne "sladde", dvs at akterenden kan slippe litt i vannet for deretter å hugge til når farten blir lavere. Det kan kaste folk i vannet. Flere flatbunnete og mindre skarpe Vbunns båter kan få til det samme.

Det andre er at båter med skarp V-bunn kan du kjøre meget skarpt i sving. JEg har selv hatt med gjester som har ment at fører av disse båtene har gjort noe veldog spesielt eller at båtene er utrygge,

 

Jeg har da vist hva du kan gjøre med en slik båt. Om du kjører i 40 knop og svinger maks får du så sterke G krefter at du med to hender rundt et håndtak ikke klarer å holde deg fast. Selv når du får beskjed om når jeg svinger og til hvilken side...

Så det er ikke leketøy der du kan kjøre tulling uten at det kan få noen effekt eller konsekvens.

 

Baugen til disse kan gi noe hugg eller retningsendring med kjøring i skarpe bølger medsjøs, men det får man til og skjer med alle v-bunnsbåter.

 

Båtkjøring over 50 knop er noe man skal lære seg!!! Det skjer veldig mye veldig fort i slike hastigheter!

Link to post

Ja, du må kjenne båten du kjører og bruke den med vett. Som sagt så er det fullt mulig å flippe en båt rundt om den går over 30 knop. Alle kan få til det. Men poenget er å ikke gjøre det.

 

Jeg vil påstå at disse båtene er sikrere enn andre båter med de fantastiske sjøegenskapene de har. Få andre kan oppnå det disse kan, så kjør disse i samme hastighet som "sjøen Volvo 240" og du vil merke hvor utrolig stø og godt de går i sjøen. "Sjøens Volvo 240" går heldigvis ikke i 60 knop, heldigvis fordi disse båtene ville vært svært uforutsigbare og vanskelige å styre i slike hastigheter.

 

Goldfish har meget god balanse i skrogene slik at de er meget forutsigbare i stor sjø, de er spisse i v-bunnen for å gå mykt i sjøen og for å sikre grep i sving. De har steglister som er på rett sted på skroget for å gi stabilitet i hastighet og samtidig er steglistene ikke i hele skrogets lengde slik at båten går mykere. Dette er konstruerte og gjennomtestede skrog som det ligger hydrodynamsiske beregninger bak. Det kan man ikke si om så mange andre båtprodusenters skrog.

 

I høye hastigheter blir riktig bruk av trim og rattbevegelser viktig for å "kjøre bølgene" slik at du bestemmer båtens oppførsel og konsekvenser av dette. Mens under 30 knop kan du sitte å drikke kaffe og følge med litt av og til.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

jeg ser etter ny båt og klarer ikke helt og velge vilken. har sett ganske mye på zodiac pro open 650 og hydrolift s24 sun eller r, men klarer ikke velge vilken. jeg er åpen for andre alternativer så det er bare og annbefale båter.

båten må kunne være istand til og kjøre fra lillesand til kristiansand og grimstad og tåle relativ røft føre.

Link to post

Det hydrodynamsiske grunnlaget er at med ventilert skrog vil man kunne trimme baugen lavt. Trimmer man veldig lavt og samtidig har meget høy fart og så girer over/svinger fullt vil en slik trimmet båt kunne "sladde", dvs at akterenden kan slippe litt i vannet for deretter å hugge til når farten blir lavere. Det kan kaste folk i vannet. Flere flatbunnete og mindre skarpe Vbunns båter kan få til det samme.

Det andre er at båter med skarp V-bunn kan du kjøre meget skarpt i sving. JEg har selv hatt med gjester som har ment at fører av disse båtene har gjort noe veldog spesielt eller at båtene er utrygge,

 

Jeg har da vist hva du kan gjøre med en slik båt. Om du kjører i 40 knop og svinger maks får du så sterke G krefter at du med to hender rundt et håndtak ikke klarer å holde deg fast. Selv når du får beskjed om når jeg svinger og til hvilken side...

 

har vært borti at v-bunnede båter har sluppet med hekken, men da skal man laste / trimme den ganske så feil. 

 

Ellers helt enig i det som skrives.    

ser også faktisk i endel båttester at det framholdes som negativt at båten legger seg innover i sving  - jeg vil heller si det er skummelt om båten ikke legger seg innover ...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...