bmb Startet 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2005 Har en -98 KAD 43 som jeg kjøpte brukt for to år siden. Har ikke gjort noe spesielt vedlikehold på denne, eller på 290 DP-E drevet, utover filter, reimer og ojlebytte. Vet ikke hva tidligere eier gjorde mht. vedlikehold. Er det behov for å foreta noe ytterligere service/vedlikehold så lenge alt fungerer bra ? I tilfelle, hva bør gjøres og hvor ofte ? Takknemmelig for synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Her er råd fra VP som gjelder for 40-motorene, det er kanskje noe av det samme som går igjen for deg kanskje. Kontroller daglig før start at Oljenivået i motoren er på peilepinnens rutete del Frostveskenivået i ekspansjonstanken er korrekt Kontroller hver 14. dag at Oljenivået i drevet er mellom merkene på peilepinnen Elektrolytt nivået i batteriene er korrekt Kileremmen er stram Sinkanodene ikke er mer enn 50% opptæret Oljenivået i hydraulikkpumpen er korrekt (Power Trim) Utføres hver 50. driftstime Sjøvannfilter. Kontroll og rengjøring Smøring av styreaksellager Utføres hver 200. driftstime eller minst en gang pr. sesong Oljeskift i motoren (hver 100. time) Bytt oljefilter Oljeskift i drev Ventilklaring. Kontroll og justering Kontroll og skifting av generatorens og sirkulasjonspumpas kilerem Skifting av luftfilter Skifte av filter for veivhus ventilasjon Kontroll av luftledningens tetthet på turbo kompressoren Kontroll av kjølesystem Kontroll og skifting av impeller Elektrisk system. Kontroll. Sikringer. Batteri Kontroll av glødeplugger Drivstoffsystem Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 (redigert) Hva du eventuelt bør gjøre av servicer og vedlikehold ut over de vanlige høst/vår servicer med skifte av olje, filter, sink, smøring m.m. avhenger også av timetallet på motoren. Tenker da på justering av ventiler, sjekk av dyser o.l. Har selv tilsvarende serviceprosedyre som Bolle viser til på min AQAD 31A men synes denne er litt for omfattende. Litt artig den der med at oljenivået på drevet skal kontrolleres hver 14 dag. For mange ville dette innebære at båten måtte på land annenhver uke da det på mange båter er umulig å kontrollere oljenivået da drevet kan være skjult av badeplattform eller at drevet stikker såpass dypt at peilepinnen er under havoverflaten. På min båt så stikker den et par centimeter over overflaten slik at jeg så vidt får peilet oljenivået hvis det er helt stille sjø. Må være lynkjapp inn med peilepinnen igjen hvis det kommer noen forbi som lager litt bølger. Egentlig ganske dårlig at Volvo ikke har en patent hvor oljenivået og oljekvaliteten på drevet kan sjekkes inne fra motorrommet. Mener at det er andre drev som har denne løsningen uten at jeg kommer på hvilke. Tviler på at det er noen i heletatt som følger denne serviceprosedyren til punkt å prikke, men den er uansett kjekk å ta utgangspunkt i da den omfatter det meste av det som bør følges opp. Redigert 26.Mai.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Litt artig den der med at oljenivået på drevet skal kontrolleres hver 14 dag. For mange ville dette innebære at båten måtte på land annenhver uke da det på mange båter er umulig å kontrollere oljenivået da drevet kan være skjult av badeplattform eller at drevet stikker såpass dypt at peilepinnen er under havoverflaten. På min båt så stikker den et par centimeter over overflaten slik at jeg så vidt får peilet oljenivået hvis det er helt stille sjø. Må være lynkjapp inn med peilepinnen igjen hvis det kommer noen forbi som lager litt bølger Stusset også litt over dette. De fleste drev ligger jo enten under vann eller like i vannflaten. Det er jo en sjans å ta da, litt kjedelig om det kommer en bølge - og du må ha båten på land for å skifte olje. Ellers var jo listen ganske komplett. Hvor ofte skifter dere forresten reimer? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Mulig jeg husker feil, men mener å huske at det i brukermanualen jeg leste for noen dager siden stod noe sånt som "gjelder HSW45A" under 14 dagers inspeksjonen. Altså på versjoner med gir og fast aksling. De kan jo ikke mene for alvor at man skal hale båten ut av vannet hver 14'e dag... Skal sjekke boka neste gang jeg er i båten.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Svein H Svart 27.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2005 Hei, Reim til Dynamo og Servopumpe trenger du strengt tatt ikke skifte så ofte ! Ha dog med deg reserve i båten !! Reim fra Veivhjul opp til Vannpumpe er den viktigste reima på denne motoren, og den bør du ha liggende som reserve reim i båten også !!!! Denne driver nemlig kompressor, ferskvanns-pumpe og Dynamo. Du kan klare deg uten både dynamo og kompressor for å komme deg til land, men ikke uten ferskvannspumpe !! I boka står det skifte ved 500 timer på disse tannreimene, men før dette kan du sjekke tilstanden på de ved å presse de sammen, om den er veldig myk og lett knekker (U former seg) bør den byttes. Disse skal også strammes til med moment nøkkel, Ca. 3,5 kilo tror jeg. Det er viktig at de er så stramme at de ikke slurer ! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
bmb Svart 27.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2005 Takk for mange nyttige synspunkter så langt. Tar gjerne mot flere innspill i forhold til hva som er viktig å passe på mht. vedlikehold på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.