Jump to content

Service KAD 43


bmb

Recommended Posts

Har en -98 KAD 43 som jeg kjøpte brukt for to år siden.

 

Har ikke gjort noe spesielt vedlikehold på denne, eller på 290 DP-E drevet, utover filter, reimer og ojlebytte. Vet ikke hva tidligere eier gjorde mht. vedlikehold.

 

Er det behov for å foreta noe ytterligere service/vedlikehold så lenge alt fungerer bra ?

 

I tilfelle, hva bør gjøres og hvor ofte ?

 

Takknemmelig for synspunkter på dette.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Her er råd fra VP som gjelder for 40-motorene, det er kanskje noe av det samme som går igjen for deg kanskje.

 

Kontroller daglig før start at

 

Oljenivået i motoren er på peilepinnens rutete del

Frostveskenivået i ekspansjonstanken er korrekt

 

Kontroller hver 14. dag at

 

Oljenivået i drevet er mellom merkene på peilepinnen

Elektrolytt nivået i batteriene er korrekt

Kileremmen er stram

Sinkanodene ikke er mer enn 50% opptæret

Oljenivået i hydraulikkpumpen er korrekt (Power Trim)

 

Utføres hver 50. driftstime

 

Sjøvannfilter. Kontroll og rengjøring

Smøring av styreaksellager

 

Utføres hver 200. driftstime eller minst en gang pr. sesong

 

Oljeskift i motoren (hver 100. time)

Bytt oljefilter

Oljeskift i drev

Ventilklaring. Kontroll og justering

Kontroll og skifting av generatorens og sirkulasjonspumpas kilerem

Skifting av luftfilter

Skifte av filter for veivhus ventilasjon

Kontroll av luftledningens tetthet på turbo kompressoren

Kontroll av kjølesystem

Kontroll og skifting av impeller

Elektrisk system. Kontroll. Sikringer.

Batteri

Kontroll av glødeplugger

Drivstoffsystem

Link to post
Share on other sites

Hva du eventuelt bør gjøre av servicer og vedlikehold ut over de vanlige høst/vår servicer med skifte av olje, filter, sink, smøring m.m. avhenger også av timetallet på motoren. Tenker da på justering av ventiler, sjekk av dyser o.l.

 

Har selv tilsvarende serviceprosedyre som Bolle viser til på min AQAD 31A men synes denne er litt for omfattende. Litt artig den der med at oljenivået på drevet skal kontrolleres hver 14 dag. For mange ville dette innebære at båten måtte på land annenhver uke da det på mange båter er umulig å kontrollere oljenivået da drevet kan være skjult av badeplattform eller at drevet stikker såpass dypt at peilepinnen er under havoverflaten. På min båt så stikker den et par centimeter over overflaten slik at jeg så vidt får peilet oljenivået hvis det er helt stille sjø. Må være lynkjapp inn med peilepinnen igjen hvis det kommer noen forbi som lager litt bølger.

 

Egentlig ganske dårlig at Volvo ikke har en patent hvor oljenivået og oljekvaliteten på drevet kan sjekkes inne fra motorrommet. Mener at det er andre drev som har denne løsningen uten at jeg kommer på hvilke.

 

Tviler på at det er noen i heletatt som følger denne serviceprosedyren til punkt å prikke, men den er uansett kjekk å ta utgangspunkt i da den omfatter det meste av det som bør følges opp.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt artig den der med at oljenivået på drevet skal kontrolleres hver 14 dag. For mange ville dette innebære at båten måtte på land annenhver uke da det på mange båter er umulig å kontrollere oljenivået da drevet kan være skjult av badeplattform eller at drevet stikker såpass dypt at peilepinnen er under havoverflaten. På min båt så stikker den et par centimeter over overflaten slik at jeg så vidt får peilet oljenivået hvis det er helt stille sjø. Må være lynkjapp inn med peilepinnen igjen hvis det kommer noen forbi som lager litt bølger

Stusset også litt over dette. De fleste drev ligger jo enten under vann eller like i vannflaten. Det er jo en sjans å ta da, litt kjedelig om det kommer en bølge - og du må ha båten på land for å skifte olje. :wink:

 

Ellers var jo listen ganske komplett. Hvor ofte skifter dere forresten reimer?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg husker feil, men mener å huske at det i brukermanualen jeg leste for noen dager siden stod noe sånt som "gjelder HSW45A" under 14 dagers inspeksjonen.

Altså på versjoner med gir og fast aksling.

 

De kan jo ikke mene for alvor at man skal hale båten ut av vannet hver 14'e dag... :confused:

 

Skal sjekke boka neste gang jeg er i båten....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Reim til Dynamo og Servopumpe trenger du strengt tatt ikke skifte så ofte !

Ha dog med deg reserve i båten !!

 

Reim fra Veivhjul opp til Vannpumpe er den viktigste reima på denne motoren, og den bør du ha liggende som reserve reim i båten også !!!!

 

Denne driver nemlig kompressor, ferskvanns-pumpe og Dynamo. Du kan klare deg uten både dynamo og kompressor for å komme deg til land, men ikke uten ferskvannspumpe !!

I boka står det skifte ved 500 timer på disse tannreimene, men før dette kan du sjekke tilstanden på de ved å presse de sammen, om den er veldig myk og lett knekker (U former seg) bør den byttes.

Disse skal også strammes til med moment nøkkel, Ca. 3,5 kilo tror jeg. Det er viktig at de er så stramme at de ikke slurer !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...