Jump to content

Tips til skjærgårdsjeep under 100.000,-


AndersReve

Recommended Posts

Har lest mye gode tråder her, men starter allikevel min egen.

 

Jeg ønsker å vri fokuset fra fart over til sjødyktighet og kanskje enda viktigere: allsidighet.

 

Jeg jakter på en selvlensende skjærgårdsjeep som jeg kan bruke til fiske, teine og en sjelden tur på holmer. Den går kun i indre farvann (Ryfylke). Den bør være min 16 fot, og må flytte seg 20 knop.

 

Men viktigst av alt er at ddn har gode løsninger for å få plass til ting og tang og voksne mennesker, har høyt fribord for ikke-voksne mennesker og er såpass stabil at man uproblematisk kan stå i båten.

 

Og selv om budsjettet er 100.000 så betyr ikke det at jeg ikke har lyst på tips i 50.000kr klassen eller lavere heller.

 

Det finnes så mye gode erfaringer der ute. Vil du dele litt med meg?

Link to post

Da ville jeg kikke på en Sandstrøm båt. Virker som solide bruksbåter uten for mye "dill-dall og pynt", men som kan brukes til det meste. Er jo tidligere produsent av Uttern-båter, før Uttern ble solgt og flyttet hele produksjonen til Polen. Sandstrøm har mange modeller, helt fra små joller, og opp til fine day cruisere. Mindre skjærgårdsjeeper, med og uten konsoll har forholdsvis greie priser. De er jo heller ikke bundet opp til noe motorfabrikkant, så man kan jo velge motormerke selv. Finnes også flere forhandlere her i landet . Sjekk www.sandstrombatar.se.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Yamarin 490 og 5400, gode sjøbåter, bra dørkplass. Askeladden 505, bra dørkplass. Disse har et fartspotensial på 30 pluss, men du må jo ikke ha fullt hele tiden....

Dette er de skjærgårdjeepene jeg tenker kan passe. De fleste skjærgårdsjeeper har for mye innredning etter min smak for å drive med div fiskerier, da det er dørkplass man trenger.

Du har også div Rana, Hansvik, Sting, osv i 16-18 fots klassen, halvplanertype, noen av de fåes selvlensende. Disse er mer beregnet på fisking....

Link to post

Har sett meg ut flere av disse som imøtekommer mine ønsker. Dog skriver jo alle at de er "bra på sjøen" osv. For mange betyr det at de kan pløye bølger i 20 knop, men for meg betyr det at jeg kan ligge med sidesjø uten å føle at vi skal rundt, eller kunne stå oppreist og jobbe litt med stanga/teina over rekka uten å måtte bekymre meg for om ungene også kaster seg på rekka for å se hva som skjer.

 

Sånn sett, hvilken er da best av disse?

Link to post

Som en annen også nevner , så hadde jeg vel da satset på en mere "halv planer" som har en meget liten kjøl, slik som er nevnt,: Hansvik,Rana, Sandstrøm, m. flere. Disse båter har jo også mindre avdrift sideveis, og har vel bedre styreegenskaper ved lav hastighet, osv. Rene planede båter driver jo mere som en kork med vinden, og må rattes veldig mye i sakte fart.

Link to post

Her er båten for deg http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=68422239

 

Ser ikke ut i måneskinn, men overlegen på innvendig plass og stabilitet i forhold til størrelsen. Her er det plass for både fiskestang, teiner, barn og barnebarn :thumbsup:

 

Skal du ha noe stødigere blir det RIB, men da får du en båt som er ubrukelig til det behovet du skisserer.

Link to post

Har betydelig erfaring med yamarin 5400, en del fisketurer på havet, utenfor alle øyer, og den fungerer utmerket. Stabil og høyt fribord. Dette er kun med stang og teinefiske. Da kan den anbefales på det varmeste.

 

Er det betydelig med garnfiske som skal utøves ville jeg valgt en halvplanertype pga som oftest mindre utstyr som garnet kan hekte seg fast i. Uansett hva du velger er det pluss og minus. Prøvekjør det tror kan passe, beste måten å ta fornuftige valg på.

 

Den Øien 530 som komodo tipser om kjørte jeg en hel dag i vår med 25 hk yamaha 4 takt. Det var da garntrekking/persontransport på planen. Den fungert helt topp, men virket noe hard i motsjø.

Link to post

Jeg her gode erfaringer med Askeladden 505. Denne er enkel og har relativt stor dørkplass foran styrekonsollen. Dette er nødvendig når man skal sette teiner og plassere kasser etc om bord.

Båten er ganske bred (220cm), tung og stabil. Jeg (100kg +) står greit på rekka uten av båten krenger mye. I tillegg er det høye rekker som gjør at turen er trygg selv med sjø og små unger ombord.

 

Hadde veldig lyst på øien 530 eller sting 535 (nesten samme båten). Disse er skikkelige fiskebåter men er flate og brede. Med styrekonsol foran i båten er disse etter min mening ganske dårlige å kjøre i litt sjø. Har selv vært å testet en øien 530 og båten kan ikke sammenlignes med askeladden med styrekonsoll bak. En kamerat av meg har kjøpt seg en sting og valge styrekonsoll bak, noe han er fornøyd med (lite sjøsprut og banking).

 

Hvis sjø-egenskaper er viktig så vill jeg ikke hatt en båt med styreposisjon langt fremme. Pioner mulig har jeg også kjørt endel og egner seg meget godt som arbeidsbåt. Veldig stabil men dårlig å sjø..

 

Når det gjelder askeladden så er det et must med 90 hester. Ikke på grunn av toppfarten (ca 35 knop på min) men det faktum at båten er tung (580 kg), motoren er tung (185 kg, samme vekt for 75 og 90 hester), fast tank på 80 liter bak. I tillegg så kommer et noen hundre kilo med mennesker om bord og da trenger man kraft for å få den i plan uten å måtte flytte seg forover i båten. 

 

Det jeg ikke er fornøyd med båten er følgende:

- I løpet av en lang sesong så kommer det inn noen titals liter med (fersk) vann i dobbeltbunnen. Dette tappes ut med bunnpluggen bak når båten står på land, men er noe jeg kunne har vært foruten.

- Dårlig løsning for feste av teinehaler (uten å lage en stor brakett for fordeling av krefter i rekka). Har lite lyst til å borre gjennomgående hull og lime fast ting med tec7...

 

Her er forøvrig test av 3 ulike skjærgårdsjeeper:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-nordiske-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeeper

Link to post

Er vel "standard" på mange Askeladden båter, ang. vann i dobbelt-skrog, Har selv hatt flere nye Askeladden båter opp i gjennom årene, tror samtlige av dem har vært u-tette i skrogsammenføyningen (bak fenderlista).. 

 

Det jeg ikke er fornøyd med båten er følgende:

- I løpet av en lang sesong så kommer det inn noen titals liter med (fersk) vann i dobbeltbunnen. Dette tappes ut med bunnpluggen bak når båten står på land, men er noe jeg kunne har vært foruten.

- Dårlig løsning for feste av teinehaler (uten å lage en stor brakett for fordeling av krefter i rekka). Har lite lyst til å borre gjennomgående hull og lime fast ting med tec7...

 

Her er forøvrig test av 3 ulike skjærgårdsjeeper:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-nordiske-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeeper

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Det ser ut for at de fleste Øien 530 o.l. ligger i overkant av 100K dessverre. Er jo en båt jeg har lest mye bra om.

 

Tror vel du får en for under 100 hvis du følger med litt utover. Du får den jo helt ny for under 60, vel og merke uten motor

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64246627

 

Og en 30 hester får du helt ny for 40, så da er du innenfor budsjett :thumbsup:

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=69899507

 

 

Men dette er jo helt nye greier, så med litt letin og tolmodighet finner du nok noe brukt billigere. Det som imidlertid er verd å merke seg er at påhengere ble endel billigere når hk-avgiften forsvant, og det virker ikke som om alle som skal selge brukt motor har tatt dette innover seg og justert prisen. Så det kan godt hende det er lurt å kjøpe en brukt båt til en grei pris, og heller legge litt mer i en flett ny motor.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...