Jump to content

lav float spenning på Nordic Power 50A lader


LFLO

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har opplevd lav float spenning på min Nordic Power lader i vinter. laderen viser ca 12.8V når den står i float mode.

 

Laderen er stilt inn på 13.5V men når ikke dette. Tar jeg strømmen av laderen for og så sette denne på igjen etter 1 minutt er float spenningen oppe på 13.5V et lite øyeblikk før den går sakte nedover til 12.8V.

 

Er det noen som har opplevd det samme? Eller har noen ide om hva som kan forårsake dette?

 

Dette er på en 3X 105A batteribank som var ny sommeren 2015. 

 

 

På forhånd takk for hjelp.

 

Mvh Lars

Link to post

Hei

Bare et par avklaringer:

-Hvor måler du og er du sikker på at instrumentet måler riktig?

-Hvis det avleser på et eget voltmeter i båten så bruk et eget instrument og mål direkte på batteriet gjerne også direkte ut fra batteriladeren

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Anbefaler deg å måle med et eget instrument som jeg skrev over (på batteriet og ut fra laderen) for å verifisere måleresultatene (kjedelig å begynne med omfattende arbeider hvis det vises feil måleresultat gjennom fjernkontrollen).

Har du det samme resultatet her så kan du prøve å koble fra et batteri av gangen for å eliminere om batteriene er ok. 

 

Sjekk også om det er noen innstillinger på laderen som kan forårsake dette resultatet.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg kjøpte også en slik fjernkontroll men den er helt ubrukelig, viser feil, husker ikke i farten hvor mye men det var ille...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei,

Takk for alle svar. Jeg har tatt dette opp med leverandøren som igjen sjekker med importøren.

Float spenningen er lik på fjernkontroll og måleinstrument.(variasjon på 0.2 volt) jeg har også gjort noen forsøk med forbruk på banken uten at det gir noen forskjell på float spenningen. Ladestrømmen er det ikke noe galt med. Denne ligger på 14.4-14.5 målt på batteriet.

Laderen har ikke kontinuerlig spenning, denne settes på ca 1 døgn hver 14 dag gjennom vinteren.

Link to post

Det treger ikke være relevant, men jeg hadde i sommer store utfordringer med min lader, riktig nok i "motsatt" retning med for høy ladespenning, men det viste seg å være feil på temperatur sensoren. Koblet jeg fra den, var alt på stell (men ikke temp-regulert selvsagt) igjen. Nå er banken min såpass stor (720 AH), at jeg ikke er redd for varme batterier, og har ikke orket å skifte sensoren.

Har en slik lader; https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v#.VqsyC8cSO5M

Link to post
 LFLO : Ladestrømmen er det ikke noe galt med. Denne ligger på 14.4-14.5 målt på batteriet.

 

Er det under bulklading fra laderen du har rundt 14,5 eller er det under motordrift ?? Og hva viser fjernkontrollen hvis det er bulklading fra laderen som oppnår 14,5 volt  ? 

Jeg har en lader som nekter å slå seg på om den kobles til inngangen på skilledioden. Skal den starte må den kobles rett på batteriene. Kan det være noe slikt hos deg også, eller står den rett på batteriene ?

Link to post

Er det under bulklading fra laderen du har rundt 14,5 eller er det under motordrift ?? Og hva viser fjernkontrollen hvis det er bulklading fra laderen som oppnår 14,5 volt  ? 

Jeg har en lader som nekter å slå seg på om den kobles til inngangen på skilledioden. Skal den starte må den kobles rett på batteriene. Kan det være noe slikt hos deg også, eller står den rett på batteriene ?

Jeg har laderen koblet til batteriene. det er to utganger på min lader, slik at den ene går på vinsj og start batteri mens kanal 2 går på forbruk. Skilledioden brukes fra dynamoen på motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...