LFLO Startet 27.Januar.2016 Del på Facebook Startet 27.Januar.2016 Hei. Jeg har opplevd lav float spenning på min Nordic Power lader i vinter. laderen viser ca 12.8V når den står i float mode. Laderen er stilt inn på 13.5V men når ikke dette. Tar jeg strømmen av laderen for og så sette denne på igjen etter 1 minutt er float spenningen oppe på 13.5V et lite øyeblikk før den går sakte nedover til 12.8V. Er det noen som har opplevd det samme? Eller har noen ide om hva som kan forårsake dette? Dette er på en 3X 105A batteribank som var ny sommeren 2015. På forhånd takk for hjelp. Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 (redigert) Hei Bare et par avklaringer: -Hvor måler du og er du sikker på at instrumentet måler riktig? -Hvis det avleser på et eget voltmeter i båten så bruk et eget instrument og mål direkte på batteriet gjerne også direkte ut fra batteriladeren Redigert 27.Januar.2016 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
LFLO Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Dette er målt gjennom fjernkontrollen som følger laderen. Batteriene har en hvile spenning på ca 12.8V målt på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Anbefaler deg å måle med et eget instrument som jeg skrev over (på batteriet og ut fra laderen) for å verifisere måleresultatene (kjedelig å begynne med omfattende arbeider hvis det vises feil måleresultat gjennom fjernkontrollen). Har du det samme resultatet her så kan du prøve å koble fra et batteri av gangen for å eliminere om batteriene er ok. Sjekk også om det er noen innstillinger på laderen som kan forårsake dette resultatet. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
SveinHa Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Jeg kjøpte også en slik fjernkontroll men den er helt ubrukelig, viser feil, husker ikke i farten hvor mye men det var ille... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
båt 45 Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 skal ikke lade spenningen synke etterhvert som batteriene blir fulle for ikke å koke batteriene ? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 På c-tec er det slik at når laderen har stått på kontinuerlig i 14 dager eller noe sånt synker vedlikeholdsspenningen mer enn ved vanlig bruk. Kanskje det er noe sånnt på din å ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 (redigert) Norcharger/nordic power satt til 13,5 er vel for lavt? Høres ut som alt er ok, men bulkspenning må settes til det batterileverandør anbefaler - eks. 14,3-14,7. bulktid er også justerbar. Kan forresten anbefale support'en deres :) Redigert 28.Januar.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LFLO Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Hei, Takk for alle svar. Jeg har tatt dette opp med leverandøren som igjen sjekker med importøren. Float spenningen er lik på fjernkontroll og måleinstrument.(variasjon på 0.2 volt) jeg har også gjort noen forsøk med forbruk på banken uten at det gir noen forskjell på float spenningen. Ladestrømmen er det ikke noe galt med. Denne ligger på 14.4-14.5 målt på batteriet. Laderen har ikke kontinuerlig spenning, denne settes på ca 1 døgn hver 14 dag gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Det treger ikke være relevant, men jeg hadde i sommer store utfordringer med min lader, riktig nok i "motsatt" retning med for høy ladespenning, men det viste seg å være feil på temperatur sensoren. Koblet jeg fra den, var alt på stell (men ikke temp-regulert selvsagt) igjen. Nå er banken min såpass stor (720 AH), at jeg ikke er redd for varme batterier, og har ikke orket å skifte sensoren. Har en slik lader; https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v#.VqsyC8cSO5M Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 LFLO : Ladestrømmen er det ikke noe galt med. Denne ligger på 14.4-14.5 målt på batteriet. Er det under bulklading fra laderen du har rundt 14,5 eller er det under motordrift ?? Og hva viser fjernkontrollen hvis det er bulklading fra laderen som oppnår 14,5 volt ? Jeg har en lader som nekter å slå seg på om den kobles til inngangen på skilledioden. Skal den starte må den kobles rett på batteriene. Kan det være noe slikt hos deg også, eller står den rett på batteriene ? Sitér dette innlegget Link to post
LFLO Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Er det under bulklading fra laderen du har rundt 14,5 eller er det under motordrift ?? Og hva viser fjernkontrollen hvis det er bulklading fra laderen som oppnår 14,5 volt ? Jeg har en lader som nekter å slå seg på om den kobles til inngangen på skilledioden. Skal den starte må den kobles rett på batteriene. Kan det være noe slikt hos deg også, eller står den rett på batteriene ? Jeg har laderen koblet til batteriene. det er to utganger på min lader, slik at den ene går på vinsj og start batteri mens kanal 2 går på forbruk. Skilledioden brukes fra dynamoen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.