Lars H. Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Jeg har heldigvis aldri funnet en dråpe vann i vannutskilleren, og filtrene blir bare moderat skitne. Det vil si, et år da jeg fylte diesel på Kambo Marina ble filtrene ordentlig møkkede. Nå fyller jeg på Horten indre havn, Sætre eller Fuglevik. På de to siste fyller i hvert fall RS sine båter, så det burde vel være et pluss? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Klart, jeg er også nøye med hvor jeg fyller. Tar gjerne dieslprøve etter fylling. Bortsett fra i fjor, så fyller jeg ikke tanken mer enn en gang i året, kanskje en etterfylling på høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Det som var den tiden, at jeg aldri fyllte diesel på marinaer, men kun autodiesel på vanlige landbaserte bensinstasjoner. Med forrige seilbåten, som hadde liten motor og liten tank (Yanmar 2gm, tror tanken var rundt 50 ltr eller noe..?) pleide jeg å fylle en 20ltr kanne på bensinstasjon på vei til båten. Var tanken full så var den reservekanne ombord. I praksis kom da så og si alt av drivstoffet jeg brukte fra vanlige bensinstasjoner. Hendte en sjelden gang i løpet av ferier at jeg måtte fylle på en eller annen marina, men da som regel godt inn i sommersesongen så jeg antar at det da var god kvalitet på drivstoffet. Har aldri brukt tilsettingstoffer og aldri opplevd noe ifht dieseldyr eller tette filtre uansett så jeg vet ikke... Pleier å dra ut et par liter fra bunnen av tanken en sjelden gang for utfelling bare for å sjekke. Har heller ingen strategi ifht tom eller full tank ved opplag. Båten går i opplag med det nivået den har på høsten. Men en ting gjør jeg alltid. Jeg smører vaselin rundt pakninga på tanklokket. ---- Uten annen erfaring enn de 3 båtene jeg har hatt så tror jeg sterkt på at dritt på tanken som regel er dritt man har betalt dieselpris for. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 I praksis kom da så og si alt av drivstoffet jeg brukte fra vanlige bensinstasjoner. Autodiesel er etter det jeg har hørt tilsatt Biodiesel og det er ikke noe man vil ha ombord i båten. Båtdiesel skal etter det jeg har hørt ikke være tilsatt Biodiesel. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Autodiesel er etter det jeg har hørt tilsatt Biodiesel og det er ikke noe man vil ha ombord i båten. Båtdiesel skal etter det jeg har hørt ikke være tilsatt Biodiesel. RSL Godt for meg at jeg aldri fikk noe trøbbel med det på de to årene jeg hadde den båten da :-) På den andre siden, er det ikke bedre med ett innslag av biodisel enn å potensielt få en halv bøtte med vann og drit? Ser for meg at bensinstasjoner langs E6 ut av Oslo har så god omsetning at det neppe er dårlig kvalitet ute å går...? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/dieseldyr-paa-fremmarsj-kan-gi-motorstopp/a/10089241/ Helt nederst står det: "Det blandes ikke inn biodiesel til båter og anleggsmaskiner, blant annet på grunn av økt fare for mikrobevekst." RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
k1mbo Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Eg har drenert litt ut av bunnventil på tankene i dag. Ikke mer enn 1-2dl. Men var hvertfall ikke noe vann eg kunne se. Så heller ikke noe ureinheter. Har aldri vert redd for dieseldyr før, bare passet på å holde tankene så fulle som mulig til en hver tid om vinteren. Men må innrømme at eg fikk litt mer angst for det etter å ha lest enkelte innlegg på tråden Mitt spørsmål er egentlig om det kan ha skadelig effekt å bare hive litt sånn tilsetning mot dieseldyr på neste fylling? Selvom det eg tappet i dag så bra ut?Og kan det være skadelig å ta for mye? At en må måle nøye opp, eller er det bare å hive i en skvett før en begynner å fylle? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Om tanken er full eller tom har ingen innvirkning på dieseldyr. Har du ren diesel på tanken (ikke biodiesel), så får du heller ikke dieseldyr. Så får du vurdere verdien av å helle noe på tanken som skal ta livet av noe som ikke er der. Noen gjør saker for å få ro i sjelen. Dieseldyrdreper har så vidt vites ingen negativ innvirkning. Blir som å ta en sprøyte for noe man ikke kan få, bare for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Det var helst for en ekstra sjelero Som sagt, hadde eg ikke komt over tråden, hadde eg nok ikke bekymret meg mer enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Eg har drenert litt ut av bunnventil på tankene i dag. Ikke mer enn 1-2dl. Men var hvertfall ikke noe vann eg kunne se. Så heller ikke noe ureinheter. Har aldri vert redd for dieseldyr før, bare passet på å holde tankene så fulle som mulig til en hver tid om vinteren. Men må innrømme at eg fikk litt mer angst for det etter å ha lest enkelte innlegg på tråden Mitt spørsmål er egentlig om det kan ha skadelig effekt å bare hive litt sånn tilsetning mot dieseldyr på neste fylling? Selvom det eg tappet i dag så bra ut? Og kan det være skadelig å ta for mye? At en må måle nøye opp, eller er det bare å hive i en skvett før en begynner å fylle? Etter å ha lest tråden til han her inne med moderne dieselmotor som brukte tilsetning og så og si ødela hele motoren så... Og har du aldri hatt bruk for det så skjønner jeg jo ikke helt poenget i utgangspunktet. Er da jaggu nok lurium å få kjøpt til motorer og båter. Om en skulle være på sikre siden ville vel luriumbudsjettet overgå drivstoffbudsjettet ;-) På en gammal motor med gammal teknologi spiller det sikkert mindre rolle. Men poenget er vel i hovedsak å hindre at man får eller har vann på tanken, og det er det mange løsninger på. Slike middler blir vel litt å pisse i buksa. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 -ergo, sørg for god tettning på påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Jeg har som sagt kjøpt to båter med ferdig installerte dieseldyr og har med begge opplevd tette filtere og motorproblemer når det passer som aller dårligst. Det er når du er ute i skvalpesjø og skal runde steder allá Tønsberg tønne og får bølgene aktenom tværs. Båten ruller, land er ikke langt unna og motoren begynner å svinge i turtall. Driten på bunn av tanken har blandet seg med dieselen og tetter filtre. Man kan kjøre i 10-år med et par cm slam på bunn av tanken, men den dagen du blir overrasket av skvalpesjø og motorproblemer hjelper det lite å si til seg selv at dette aldri har vært et problem og skylde på siste dieselfylling. Jeg er alt for lat og bedagelig annlagt til å sjekke tanken i tide og utide, så jeg skvalper på en skvett biosider ved fylling. Skulle jeg da pådra meg en og annen microbe fra det annlegget, så tar biosiden knekken på dem. Snakket om resistente bakterier og slikt, er bare vås og vissvass på forbrukernivået. Skulle en eller annen organisme overleve, så vil den bli grillet i en av mine tre sylindere når den kommer dit. For å oppnå resistente bakterier så må de som overleve få lov til å forplante seg og danne en ny stamme som er resistente mot akkurat den typen biosid. Vel... det er ingen fare for at mine diseldyr skal spre seg til andre båter eller tanker. Andre får gjøre som de vil, men jeg sverger fortsatt til en skvett biosid og når jeg byttet tankmåler på forsommeren kikket jeg i tanken for første gang på 5 år etter at jeg hadde diseldyrhelvetesfaanskapsproblemene og der var det bare velstand. Godt nok for meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Beklager, jeg har misforstått. Jeg trodde ikke at biocider kan fjerne den gørra man eventuelt kjøper som ekstrafyll fra pumpestasjonen. Faktisk var jeg så naiv at jeg trodde bakterier heller ikke kunne leve uten vann. Takker for oppklaringen, grensesprengende. Hulda skvalper videre uten biocider. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Hulda da ... gørra er ikke diseldyr. Gørra er Bæsj. Diseldyrene er små microber på under 2 micron og passerer lett gjennom alt av filtre du har ombord. Det er gørra som tetter filtrene. Ergo, så er du Fucked om du fyller gørr fra en stasjon og da hjelper ikke ett eneste lurium på markedet. Da er det dynamitt eller manuell rensing av tank som gjelder. Men det er klart... om man analyserer diesel på alle stasjoner man fyller før man begynner å tanke, så er man jo sikker. Det er bare det at jeg er litt latere enn deg og jeg har ikke plass til noe laberatorium ombord, så jeg velger min løsning og seiler forbi mens du venter på testresultatene. (*ironisk spøk om du skulle være i tvil*) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Så da fjerner altså ikke biocider mikrobebæsj, skuffende. Så skulle en 2 micro basill gå gjennom filtrene mine, for så å brenne i sylindrene, greit. Men hva lever de av hvis jeg ikke har vann på tanken? Og hvor kommer de fra hvis det ikke er fritt vann i systemet? Man kan undres. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 De trenger vann for å overleve og å formere seg, men som sagt er jeg for lat til å sjekke vanninnholdet i dieselen jeg skal fylle eller har fyllt. Alle tanker skulle hatt dreneringssump, da ville problemet vært ikke-eksisterende. Kunne jeg åpnet en kran og tappet av en dl hver mnd, så hadde jeg antagelig giddet det, men sånn er det ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Torsen67 Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 En tappekran i bunn ville jeg ikke hatt RSL, men skjønner hva du mener. Hva med ett rør/slange som gikk helt ned i bunnene av tanken fra toppen?, med en liten håndpumpe slik at man enkelt og greit kunne pumpe ut en halvliter eller tre på noen minutter? Er fristet til å montere dette i min tank gjennom mannelokket. Der er det plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Systemet på Hulda: Drillpumpe med rør som går ned til bunnen av tanken. Trekker opp fem liter i løpet av noen sekunder. Om det ligger 'tunge' partikler i bunnen av tanken så blir de med opp: Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 En tappekran i bunn ville jeg ikke hatt RSL, men skjønner hva du mener. Hva med ett rør/slange som gikk helt ned i bunnene av tanken fra toppen?, med en liten håndpumpe slik at man enkelt og greit kunne pumpe ut en halvliter eller tre på noen minutter? Er fristet til å montere dette i min tank gjennom mannelokket. Der er det plass. Sånn har jeg gjort det. Se innlegg 34 her: https://baatplassen.no/i/topic/100554-har-hatt-dieseldyr-motor-225hk-fnm-starter-ikke-trenger-r%C3%A5d/page-2 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jstava Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 (redigert) Hei😊 blåser litt liv i dette innlegget. Har en del grums i tankene på båten jeg kjøpte i år (phantom 38). Har byttet separ filter samt begge diesel filtrene på begge motorene (styrbord i Juli og babord nå i Oktober) legger ved bilde av separ filtrer og fin filtrer fra babord motor. Har nå i høstferien våre på tur og kjørt ca 70nm og som vist på videoene så er dette hva jeg tømte ut av glassbollen i separ filtrene. Mistenker derfor at jeg kan ha dieseldyr. Har brukt Autol motorrens (se bilde for info)hver gang jeg har fyllt diesel. Men lurer på om jeg skal fylle på en skvett med biocider oppi for å eventuelt stoppe formeringen eller vil det bli en kjemisk reaksjon? Redigert 17.Oktober.2021 av Jstava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Dette er hva som kom ut av Separ filtrene etter turen i dag Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Dette er nok dieseldyr ja! Ser ut som du har vann også i tillegg. Tror ikke det vil hjelpe noe særlig å fylle på biocider når du allerede har så mye grums og dritt på tankene. Jeg vil anbefale deg å ta «full tanksjau». Tøm tankene over på fat, opp med mannlukene, vannsuge og vask/rengjøre tankene innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 navid skrev 2 minutter siden: Dette er nok dieseldyr ja! Ser ut som du har vann også i tillegg. Tror ikke det vil hjelpe noe særlig å fylle på biocider når du allerede har så mye grums og dritt på tankene. Jeg vil anbefale deg å ta «full tanksjau». Tøm tankene over på fat, opp med mannlukene, vannsuge og vask/rengjøre tankene innvendig. Nja var redd for det ja. Har ikke mannluker i tanken. Så her må jeg få laget til noe. Men er redd for at jeg kun for laget til 1 luke på hver tank heilt bak på siden. Da det er forferdelig trankt på en Phantom 38🙄 så jeg vett ikke heilt hvordan jeg skal få løyst det heilt så legge det er 4 skotter i hver tank. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 Det finnes testkit for å finne ut om du har dieseldyr på tanken Her tror jeg det neppe er nødvendig. Dette ser absolutt ut som forurensing fra dieseldyr. Det som gjelder da er tømming og rengjøring av tanken før du fyller opp med ren diesel og dieseldyrdreper. Sannsynligvis har du litt vann i bunnen av tanken. Det skal ikke så mye til før diseldyrene florerer. Har vært der . . . Sjekk at tanklokket er tett og at det ikke kan komme inn vann gjennom tankluftingen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nortonis Havulk Svart 17.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2021 (redigert) Ja her var det noe kjent, hadde også sump nedi min tank da jeg overtok båten. Redigert 17.Oktober.2021 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.