Jump to content

Er dette dieseldyr?

ROV77

Recommended Posts

NilsPils skrev 12 minutter siden:

Det finnes testkit for å finne ut om du har dieseldyr på tanken Her tror jeg det neppe er nødvendig. Dette ser absolutt ut som forurensing fra dieseldyr.

Det som gjelder da er tømming og rengjøring av tanken før du fyller opp med ren diesel og dieseldyrdreper. Sannsynligvis har du litt vann i bunnen av tanken. Det skal ikke så mye til før diseldyrene florerer. Har vært der . . .

Sjekk at tanklokket er tett og at det ikke kan komme inn vann gjennom tankluftingen.

Ja skal få bytte pakningene i tanklokket, luftingen til tanken ser greie ut?

navid skrev 8 minutter siden:

Jeg har hatt full tanksjau på mine to tanker, en i fjor sommer og den andre i år. Jeg hadde heller ikke luker på tankene. Måtte demonter innredningen for å få ut tankene. Det viste seg etter rengjøring at bunnen i begge tankene måtte byttes grunnet tæring. 

Ja det er det som er min største frykt at tankene må byttes? for må jeg det så må motorene heises ut og tankene må mest sannsynlig kappes i 2 for å få ut?.

Problemet er at tankene blir ikke renere av å kverke dyrene. For meg ser det ut som at det både er rester av møkkete diesel levert fra land og dieseldyr. Noen leverandører har svært møkkete diesel. På Hulda var det ikke dieseldyr, for det har aldri vært vann på tanken. Se her for renseprosessen som jeg gjennomførte. Etter dette, ikke noe problem. 

Tanken jeg hadde i lakk også i noen loddinger på noe uttak, måtte skjæres i for og få den mindre, ellers hadde vi ikke fått den ut, ble mye styr. Nå er helt ny plasttank i som er lett og rengjør og inspisere. 

Mye styr med disse gamle tankene, håper du får orden på det.

3r.jpg

4r.jpg

Nortonis skrev 40 minutter siden:

Mye styr med disse gamle tankene

Metalltanker som lekker i sveiseskjøtene er jo en stadig gjenganger her på forumet. Det skyldes ikke bare materialvalget, men utførelsen. Hvorfor lekker aldri tanken på bilen din? Det er fordi den er laget etter sikker prosedyre og med god kvalitetssikring. "Hvemsomhelst" kan tydeligvis lappe sammen en båttank. Her har båtfabrikantene en vei å gå, spesielt fordi en bør forvente lenger levetid på en båt enn på en bil  . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå skal man legge til at de siste 30 årene har det på personbiler vært plasttanker. Ellers så lever jo en båt vanligvis lenger enn en bil. Og i tillegg blir det ikke så innmari mye kondens på en biltank. Muligens fordi det fylles mye oftere. Ren ironi, fra ende til annen. 

Dette fikk jeg i svar av forsikring selskapet: 

Hei.

Kostnader og skader pga dieseldyr dekkes kun hvis det kan påvises at dieseldyrene oppstod plutselig og uforutsett (F.eks. hvis man fyller diesel fra en tankstasjon der det ble påvist dieseldyr). 

Hvordan skal jeg klare å finne ut av det?? Jeg kjøpte båten nå i sommer og fant ut av dette kun ved en rutine kontroll.?

Jstava skrev 6 minutter siden:

Kostnader og skader pga dieseldyr dekkes kun hvis det kan påvises at dieseldyrene oppstod plutselig og uforutsett

Når kan man forutse dieseldyr . . ?

Det der er nok standard ordbruk fra selskapet. Det gjelder vel forsåvidt alle skader . . ?

Jeg ville forklart dem at dieseldyr sjelden kan forutsees. Det er noe man som regel oppdager når filtere går tett. Det blir som med en influensa. Som regel umulig å vite hvor smitten kom fra. Men sykeforsikringen gjelder da også . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 12 minutter siden:

Når kan man forutse dieseldyr . . ?

Det der er nok standard ordbruk fra selskapet. Det gjelder vel forsåvidt alle skader . . ?

Jeg ville forklart dem at dieseldyr sjelden kan forutsees. Det er noe man som regel oppdager når filtere går tett. Det blir som med en influensa. Som regel umulig å vite hvor smitten kom fra. Men sykeforsikringen gjelder da også . .

Ja jeg skreiv at det var kun ved en tilfeldig sjekk der jeg fant ut at det var en del møkk i filtrene. Men har nå fått mail tilbake om å fylle ut skade skjema så sko de se på det??.

Siden det ikke er lett for deg og få ut tankene for rengjøring, så er det nok best ja at du bruker forsikringen til og få fuelservice eller hva dem heter til og komme med utstyr og rense dieselen, og rengjør tankene for deg. Blir vel fort 10+ båtpenger av det.

Bare håpe på at dem dekker det, burde jo det.

Nortonis skrev 2 minutter siden:

Siden det ikke er lett for deg og få ut tankene for rengjøring, så er det nok best ja at du bruker forsikringen til og få fuelservice eller hva dem heter til og komme med utstyr og rense dieselen, og rengjør tankene for deg. Blir vel fort 10+ båtpenger av det.

Bare håpe på at dem dekker det, burde jo det.

Jeg har 14000kr i egenandel på forsikringen. Har sendt mail til fuel service men er litt skeptisk om de klare å rengjøre tanken skikkelig med dieselrens eller dieselpolering som de kaller det. Har våre i kontakt med Ranco as. Og de lager til manhull for å inspisere tanken visuelt i tillegg til rens av tankene.

Ja det siste der hørtes bedre ut, ingenting vil være bedre en og kunne se i tanken selv hva man jobber med og få skrubba den skikkelig.

Jeg blir sikkert lurt, men etter jeg installerte ny tank i fjor, så kjøre jeg med lurium (Desolite DX-W Diesel tilsetning)

https://verkstedutstyr.no/80/3694/AUTOL-Desolite-DX-W-Diesel-tilsetning-05L.aspx

Og håper at det vil fårebygge for dieseldyr i fremtiden, virke så det emulgere vannet så det blir forbrent, og om resten di skriver der er sant så er jo det bonus, smøre dieselpumpa litt osv.

Hold oss oppdatert på hva som skjer videre, er spent på hva løsning, og fremgangsmåte det blir. 

Redigert av Nortonis (see edit history)
Nortonis skrev 15 minutter siden:

Ja det siste der hørtes bedre ut, ingenting vil være bedre en og kunne se i tanken selv hva man jobber med og få skrubba den skikkelig.

Jeg blir sikkert lurt, men etter jeg installerte ny tank i fjor, så kjøre jeg med lurium (Desolite DX-W Diesel tilsetning)

https://verkstedutstyr.no/80/3694/AUTOL-Desolite-DX-W-Diesel-tilsetning-05L.aspx

Og håper at det vil fårebygge for dieseldyr i fremtiden, virke så det emulgere vannet så det blir forbrent, og om resten di skriver der er sant så er jo det bonus, smøre dieselpumpa litt osv.

Hold oss oppdatert på hva som skjer videre, er spent på hva løsning, og fremgangsmåte det blir. 

Jeg har brukt autol jeg også siden jeg kjøpte båten bare denne flasken

8114EEBC-5CA8-414E-9A72-1CC20D10B198.jpeg

Har ikke sett den før, må lese litt opp og vist det er forskjellige typer.

Usikker på om man kan kjøre konstant med det, eller bare perioder og renske opp, har kjørt opp noen flasker nå med den blåe.

Men det får bli en annen diskusjon hehe, kansje noen må lage en ny tråd om det er "Lurium", eller om det har noe for seg og bruke, for det blir jo litt peng av det over tid, noen sverge til en skvett 2 taks olje i.

Uff, alt for og holde dieseldyr pesten unna.

Redigert av Nortonis (see edit history)
Nortonis skrev 16 minutter siden:

Men det får bli en annen diskusjon hehe, kansje noen må lage en ny tråd om det er "Lurium", eller om det har noe for seg og bruke, for det blir jo litt peng av det over tid, noen sverge til en skvett 2 taks olje i.

Mange tråder om forskjellig "lurium" allerede. Vet ikke om vi trenger noen flere. Her er en:

• 3 uker senere...
Nortonis skrev for 8 timer siden:

Beste er og ta det selv og få gjort det skikkelig. Ser du ikke har så for stor båt (6,3m) så regne ikke med du har flere hundre liters tank.

Men da må man komme til i et romslig mannhull, eller mulighet og ta tanken ut.

Nja det er nå en phantom 38 jeg har, så den er vell nærmere 12m med 2 x 450l tank?

har ikke mannhull og tanken kan ikke tas ut.

Var på en skikkelig rulletur utenfor Frøya i vinter. Dieseltankene hver på 175 var ifølge forrige eier renset i 2010. Og så ble det tomgangskjøring i 4 timer før jeg kom meg heim. Filteret var sist byttet i 2019. Tømming av tanker ca 3 liter med gørr. Og filteret som bilde viser var ikke gulle rent. 16132280998412901341446211803788.jpg.a4391334e35e372818dcf3d262702998.jpg.1bd5143a600a232e22ad857961590e09.jpg.b3a4e271c48fa2bcaa72e7045e3997df.jpg

Martine29 skrev 27 minutter siden:

Var på en skikkelig rulletur utenfor Frøya i vinter. Dieseltankene hver på 175 var ifølge forrige eier renset i 2010. Og så ble det tomgangskjøring i 4 timer før jeg kom meg heim. Filteret var sist byttet i 2019. Tømming av tanker ca 3 liter med gørr. Og filteret som bilde viser var ikke gulle rent. 16132280998412901341446211803788.jpg.a4391334e35e372818dcf3d262702998.jpg.1bd5143a600a232e22ad857961590e09.jpg.b3a4e271c48fa2bcaa72e7045e3997df.jpg

Wow? jeg trodde det var mye smuss i mine filtrer.

537EDC99-5742-4DB4-9678-F6CCA778CB69.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...