Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Joda, og takk for det. Og til Knude spesielt, her bryr vi oss ikke om flisa, den ligger under dørken. Hadde støvsuging på programmet før vi dro, har ikke helt kommet i gang enda. Dessuten har jeg med sveiseapparat, fres, høvel og masse annet. Ting som skulle fikses under veis. Går dritt som vanlig. Nok om alt det som ikke har blitt til noe enda.

 

Vi har ligget, må fiske frem loggboken, vent litt... fire netter i Stubbekøbing. Har blitt litt kjent. I følge en jeg snakket et par ganger med, er det her begrepet 'janteloven' ble funnet opp. Det skal være nokså utbredt. Dessuten, fiskerihavnen har blitt oppgradert for millioner av kroner. Det var planlagt en vindmøllepark, og man håpet å bli leverandørhavn til denne parken, som ikke har blitt bygget så langt. Så man ligger vel i et slags kommunalt vakuum. Dasser og dusjer er så som så. Men det er rent. Havneleie betales med MasterCard, kort for vaskemaskin og dusj. Når kortet selges tilbake, kommer cash skranglende ut. Båtklubben har åpent hus. 'Ta med deg mat og fiks den her og spis, men drikke må kjøpes her!' Så vi tok dem på ordet. Spiste i båten og stakk innom. Admiralen ville ha en hvitvin, jeg en pils. DKK 20 for en liten vin, og DKK 10 for en Grønn Tuborg. Satt ute på verandaen og koste oss. Helt toppers. Da jeg skulle inn å kildesortere glass og flasker, hadde 'drængerne' kommet. Både de med og uten fortenner. 'Sett alt på benken, vi rydder og vasker'. Hadde en hyggelig time med en blid og særdeles sosial gjeng. Nå lørdag skulle det være havnefest. En lokal slepebåt fikk besked om å forflytte seg til ytre molo. En hollender som kom inn og la seg bak oss, fikk beskjed om å gå over til lystbåthavnen. Til slutt lå Hulda alene på 60 meter kai. Nok om det, men vi ble glad i havna og menneskene rundt havna i Stubbekøbing.

 

Vi kjører diverse værprogrammer, internett via huffamei. Ingen meldte noe spesielt. Med unntak av SMHI. I går kveld kl. 18:00 frontpassasje med opp til 21 m/s i kastene, mulighet for haggel og torden, heftig regn. Vi kan godta at SMHI bomma med en time:

SAM_3809.JPG.9381ff2077e815e2a9f87b644457d947.JPG

Over er en utypisk kaldfront. Utypisk for de den er akkurat etter boka.

Så kom vind og regn:

SAM_3813.JPG.16bbbfb12c14537eb12dcc9573b76094.JPG

Et par timer etterpå klarnet det opp igjen. Dårlig vær var grunnen til at vi ble så lenge i Stubbekøbing. Kuling hver eneste dag, midt i trynet.

 

Men i dag var alt så meget bedre. Vi brakk fortøyningene kl. 08:15. Vinden som vanlig midt i trynet. 10 timer motring mot vest. Holdt på å tørne komplett. Jeg er seiler. Men kl. 18:35 var vi binni fast i Lunneborg. Mer om det en annen dag. Men helt kort. Hulda kom glidende inn i to knop. Putret rundt for å legge langsetter (utenlandsk for 'longside'), men her bruker vi det mer eksklusive uttrykket 'langsetter'- jeg bruker fine ord og uttrykk så ofte jeg kan. Altså langsetter brygga. En vennlig tysker kom galloperende og dro baugen inntil så hekken ble dratt tre meter fra kaia. V8'ern viste muskler sammen med propellen, og tyskeren holdt på å ramle uti. Hekken til Hulda kom inntil. Etterpå sto herr og fru tysker lenge og glodde på Hulda fra kaikanten. En liten tass av en seiler, som veier 17 tonn og har 140 hester, synes ikke på utsiden.

 

Nå gidder jeg ikke mer. Kommer tilbake når batteriet er oppladet. PC'ens og mitt eget. Hadde egentlig startet ladingen av PC'en, helt til Admiralen tråkka opp i ledningen som ligger i mørket 20 centimeter over dørken. Skal kjøpe sort og gult sperrebånd. Ledningen går tross alt mellom kjøkkenbenken og kjøleskapet, ikke i veien i det hele tatt. Makan!

Link to post
Share on other sites

Var innom Stubbekøbing da jeg hentet båten i Greifswald november 2010... Det blåste kuling da også, men vil tro det var litt kaldere enn det er nå!

Men hvor er Lunneborg? Klarer ikke å finne det hverken ved å google eller på kartet!  :nonod:

 

Red. Tror jeg fant det.... Lundeborg

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, vi skal ikke klage på temperaturen. I går var vi oppe i mange-og-tyve grader. Nå, akkurat nå, blåser det knallkuling, skyveluken er åpen, forluken står på lufting og Biltema melder 21,5 grader og RF= 58 %. Vi slipper å svette, ganske behagelig med en lett jakke utenpå trøya. Og så er det Lundeborg det heter, ikke Lunneborg. Var sliten da jeg skrev, er sliten nå også. Men det kommer jeg kanskje tilbake til. Altså, Lundeborg: Plassen ligger på Fyn, tvers over nordspissen av Langeland. I forrigårs gikk vi for motor tvers over Småladsfarvanet. Som vanlig med vinden midt i trynet, for motor. Det trekker seg et lavvannsområde langt nord for Langeland. En renne går gjennom dette området, kalt Kobberdypet. Dypet er svimlende, helle 22 meter på det dypeste. Og det er heller dypt her i det sydlige Danmark. Så vi ankom Lundeborg utpå ettermiddagen. i følge loggen kl. 18:35. For dem som er på jobb og skal opp kl. 06:15 om morran, blir det vel kvelden. Lundeborg har en underlig omkransing av halvmåneformede moloer utenpå hverandre. For en båt som er nokså rett, blir det litt spesielt å ligge kailangs. Skulle vi kastet akteranker, ville det havnet om bord hos tyskeren på andre siden av bukten. Skal se om det finnes et bilde.

SAM_3818.JPG.d93f625e0e3e465e05d04e3442271fde.JPG

Havnen blir myndig bestyrt av havnefoged Dorthe, som gjøre en utmerket jobb, virkelig! Her er det rent, pent og ordentlig. Hvis du ikke snakker plettfritt dansk, eller tysk, har Dorthe problemer. Men hun tar seg tid i stresset og gjør sitt beste til å forstå. Men selv i høysesongen er det kanskje en svensk- eller norsk båt innom om dagen. Og da vi var der, var vi den eneste båten utenfor Danmark/Tyskland/Holland. Og skal du betale, merk dette:

SAM_3842.JPG.0d0103f383e6f9a67a3c81150a197960.JPG

Altså, kort er ikke gangbar vare her. Det er en restaurant/fiskebutikk/litt-av-hvert der man kan veksle inn. Og det er greit. Det er en koslig havn. Området er frodig med masse fulgekvitter, to store campingplasser, band som spiller om kvelden (dansker som radbrekker engelsk og Rolling Stones), og dett er dett. Har man med sykkel, er jeg overbevist om at det er mye å utforske. Flott badestrand er det også. Og hotell:

SAM_3830.JPG.b5ccaf114516797d9d89613887965b14.JPG

Forlatt og konk.

 

En annen artig ting:

SAM_3834.JPG.2fc4fa94522b0786c2397604289465d3.JPG

Eller på norsk: Lundeborg Mek Verksted. Det var ikke betjent da vi var der. Tittet inn av vinduet, og det var som å titte inn i et moderne verksted anno 1895. Med en (1) elektromotor som via flatreim driver en aksling i taket og med balatareimer ned til dreiebenk, søylebormaskin osv. Balatareimer er flatreimer laget av hardslått bomullsduk limt sammen med en harpiks. Og sakene var i bruk, fersk spon i dreiebenken. Så her dreies, bores, sveises og fikses det. Som vanlig i Danmark en del bindingsverkshus. Noe restaureres, noe ramler fra hverandre. Igjen, hovedinntrykket, legg turen innom når dere er på disse kanter.

 

I går skulle vi dra videre, pent, varmt vær. Som vanlig med en frisk bris midt i trynet. Admrialen kaster loss forut, jeg løsner akter. Plopp, motorstopp. Får festet aker og baugen svinger ut i hurtigtogsfart. Trenger hjelp fra land. Snakker verken tysk eller dansk. Ikke en kjeft på land som skjønner norsk, svensk eller engelsk. Men ok, vi greier å få dratt oss inn igjen. Årsak var tett dieselfilter. Nå har vi installert back up. Men det filteret som nå var i sving har ikke filtrert mer enn 100 eller så liter diesel. Back-flushet og la over til det andre filteret. Ukomfortabelt, har ikke flere filtere i reserve.

 

Litt diskusjon på hvor vi skulle gå. Valgte Rudkøbing syd på Langeland. Av den grunn at her går det bro inn til 'fastlandet'. Med tanke på å få fatt i mer filter. Dessuten er det spådd to dager med heftig vind. Og vi ønsker oss i retning Sønderborg/ Flensburg før vi setter kursen nordover gjennom Lillebælt.

 

Kl. 16:30 fortøyd Rudkøbing. To barn (bror og søster) kom galopperende rundt havnen for å ta imot fortøyningene. Ikke mer enn fortøyd så kommer en gubbe på vår egen alder på sykkel og slår av en prat. Han og kona bor i en ombygd slepebåt tvers over havnen. Der har de sommerresidens. Havnen er ikke bredere enn en halv svømmeknapp. Vi må ligge i 'industrihavnen', 2,2 meter dypgående er for dypt til å gå inn i lystbåthavnen. På kartet er lystbåthavnen mudret til 2,5 meter. Men det er ikke inngangen til havnen. Vi har en båt bak oss som stikker 2,4 meter. Han hadde ligget i vinteropplag i lystbåthavnen. Da han skulle ut i våres, måtte slepebåten dra han gjennom sandbanken som hadde dannet seg på utsiden av havnen. Dieselfilter, hvor kan jeg få fatt i det? Overlat det til meg, var svaret. Skal se om jeg kan fikse det. Om ikke annet har jeg kontakter i Svendborg, der kan jeg få fatt i det. Dagen i dag: Filter hos den lokale pusheren måtte komme fra Holland, fire dager. Nå viser det seg etter hvert at vår lokale velgjører har hatt et liv som skipsfører/styrmann etc. Tilbrakt hele livet på fiskefartøyer i Alaska/Grønland/Island/Svalbard. Ført slepebåter med alt fra plastrør fra Hydro og norske offshorefartøyer fra Romania til Haugesund. Og han har personlige kontakter og har vært engasjert på verftet i Svendborg. 'Vi tar min bil, de har seks filtre på lager, køber du alle får du en bra pris'. Så da fikk jeg en sight-seeing gjennom havnen i Svendborg, landskapet rundt og Troense. Her må være noe av det beste og mest charmerende Danmark har å by på av restaurerte bindingsverkshus og landskap. Nå var ikke filtrene originale Separ, de hadde bare to slike. Men de seks var fra Baldwin, som heller ikke er noe dritt:

SAM_3844.JPG.d18185e626fbb5d72f86c774e37eaedb.JPG

Made in China. Kan ikke se forskjell i forhold til Separ. Kun kontant betaling, skjønner ikke dette med hang til kontant. Føre kassa dagbok og alt det der. Få kassa til å stemme med penger og bilag. Det er lenge siden jeg satt med den slags. Men nå har jeg filtre. Og kompisen tvers over havna? Ville ikke ha noe for jobben. 'Hjelp en annen når det trengs, vil sjøfolk må hjelpe hverandre når vi er i en knipe'.

 

Våknet i natt av at Hulda ble kastet inn i brygga. Det var dagens kuling som startet ved 2-tiden i natt. Og siden har det blåst stikker og strå. Alle fendere er ute.

SAM_3847.JPG.e2254e4b757f89f32453140abb3f3e96.JPG

Vi har vinden rett inni siden. Og vindkulene har vært såpass at vannet har lettet fra overflaten og dusjet vinduene i overbygget. Skrått over havnen ligger det noen trebåter. Den lave, gulaktige, er en 38 år gammel Risør-skøyte under restaurering. Eieren er båtbygger fra Holland.

SAM_3855.JPG.d40e71a1069ae44c86a23bd95fbcdd8b.JPG

Av en eller annen grunn. En hver dansk kystby, med respekt for seg selv, har pynter havnen med en skjemmende silo av gigantdimensjoner. Ellers ligger selve sentrum til Rudkøbing en kilometers vei opp bakken. Her er det gammel bebyggelse, blandet med noe nytt, smug med gatestein og bindigsverkshus. Mange med moteriktige tak av eternitplater fra sekstitallet.

 

Nå gidder jeg ikke mer, kommer nok mer i morgen. Litt om dieselsjau og diverse. Men oppi all kulingen. Det kom inn to tyske seilere hit i dag. Og det passerte flere på utsiden på vei nordover. Fatter ikke at de orker. Noen er virkelig flinke, andre er nokså hjelpesløse. Men seiler gjør de. Jeg har hatt nok drittvær gjennom jobben til at jeg orker å være utpå. Vi blir liggende her å tygge kuling i morgen også. Men på onsdag går ferden videre sydover.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fortsetter vi. Tar dieselsjau først. I går pumpet jeg opp 2x5 liter fra tanken. Som fortalt tidligere, bruker drillpumpe som suger en femliter full i løpet av noen sekunder. Det går så det fosser. Dieselen begynte å se noenlunde folka ut. Tok, som planlagt og sugde opp en femliter i dag også. Det ruller nokså mye her i havnen, og Hulda har plasket nokså mye under veis. Slik så den siste femliteren ut:

SAM_3856.JPG.0406e5a583624d4c74f5530dd459aa6e.JPG

Hvis fem liter ser slik ut, er det ikke rart at et filter går tett etter 50 liter. Nå håper jeg at jeg har fått ut mesteparten av møkka. Det ser rett og slett ut som møkk/humus/gammelt belegg fra en rørledning som har løsnet og blitt pumpet om bord. Mengden av antatte aluminiumspartikler er så og si fraværende. Det er ikke antydning til vann på tanken. Byttet inn et av filterinnsatsene fra Baldwin. De er like høye som Separ, men litt mindre (et par mm) på lengde/bredde. Det har pakning i bunnen, noe som en del av original Separ mangler. Filteroverflaten til Baldwin virker til å være noen prosent større enn for Separ. I sum, Baldwin bør kunne brukes. Skal fundere, men det kommer nok til at jeg installerer dagtank med forfilter eller system for polering av diesel. Prosjekt til vinteren i så fall.

 

Her nede blåser det stikker og strå. En tysker med seks mann om bord gikk ut i dag. Det er bra. For om morran skal alle tyskere, og det er et 20-tall av dem gjennom dass og dusj. Anlegget her disponerer en dass og to dusjer. Så det tar sin tid. Selv om førstemann kom fra dusjen kl. 07:30. Og det nytter ikke for en nordmann å snike i tyskerkøen. Havneprisen her er urettferdig mye høyere enn i for eksempel Dragør. På dusj/toalett fungerer halvparten av lampene i taket. Sitter du på potta, så er lyset der gått. Det spiller for så vidt mindre rolle, i og med at sensorene for lyset ikke 'ser' vedkommende som sitter der. Etter noe sekunder slås alt lys av. Ikke at det spiller all verdens rolle, for man opererer jo den delen av legemet 'where the sun never shines', etter 71 år på planeten begynner jeg å bli kjent der. Det er også en handicaptoalett. De dassen er nokså handicappa ved at alle bøyler og dingser som skal assistere en rullestolbruker er tatt vekk. Dølåsen funker ikke. Det er satt inn en hempe som er langt dårligere enn den vi har på kjøleskapdøren om bord. Og en rullestolbruker bør være et par meter høy for å nå opp. Skal man vaske hendene, det er ikke såpe. Og så videre. Så en pris som er 20 % over Dragør kan neppe rettferdiggjøres.

 

Om noen av baatplassens medlemmer skulle forville seg ned her, så vil de oppdage at 'Trafikkhavnens' innløp verken stemmer med siste kart eller havnebeskrivelse. Grunnen er at man har gravet ut en ny inngang og venter på en lekter med granittstein fra Norge for å stenge det andre løpet. Slik ser det ut i dag:

SAM_3864.JPG.765fdf0ce5a02ed5eeba3b6c4f6409e0.JPG

Løpet til venstre er finnes på kartet. Dette løpet blir stengt. Det nye løpet til høyre (nord). Oppgraderingen av havnen er et stort prosjekt, som siger av gåre med bedagelig fremdrift. Formoder at alt gjøres på timer.

 

Mer maritimt. Jeg uttrykt at tyskerene seiler uansett, med variabel kompetanse. Jeg satt i salongen med noen papirer da jeg hørte rop og skrik med tramping på dekke mitt. Denne holken kom skjenende. Han prøvde å gå opp i vinden, men ble motarbeidet av manglende motorkraft og kompetanse. Den siste båten han smalt ankeret inn i var Hulda. Bulk, avskrapt maling og hold på å rive av en rekkestøtte. Beklage? Ikke aktuelt. Så hvis man ser denne idioten nordover, hold god klaring:

SAM_3862.JPG.53e70ff82e6daf2021bbae7a0bae1223.JPG

Ferden endte rett inn i en tom bås. På ferden inn lappa'n til den blå snekken så det skranglet:

SAM_3858.JPG.99e3d517e4b2378073986e9ddadf7fdf.JPG

Ny Hanse 400, navn 'Ad Astra'.

 

Rett etterpå kom neste, hakket mer kompetent idiot:

SAM_3861.JPG.db75c0d0bbb431ddca166c858e95c91f.JPG

Han hadde såpass mye kork oppi hue at kan skjønte at båten ville stabilisere seg om han bakket mot vindkulene. Han prøvde først å legge seg på utsiden av Risørskøyta. Men eieren var til stede og kjeppjaget tyskeren. Så kom han halsende i retning Hulda. Fikk klar beskjed om den minste ripe, eksploderte fender, eller hva som helst, ville jeg banke euroene ut av'n. Av en eller annen grunn følte han seg ikke velkommen. Verdamte Idioten! Håper vi kommer til Tyskland i morgen, alle tullingene er jo her. Snakket med mine nye danske venner. Deres kommentar var unisont: 'Forbannede campingsajlere. Mye penger. Nye, store båter. Ige noe vedt, kan ige håndtere bådene. På en dag som denne liger man sgu i havn i påvente av bedre veir'. Vi er nokså på linje. Foran Hulda ligger en mindre tysker. Han slapp nokså heldig unna. Kjekke mennesker. Det var de som kom galloperende om bord på Hulda da de så 'Al Astras' ville ferd i 15 m/s. Det er så forskjellig. I går, også kuling, kom det inn en nydelig tysk ketch i mahogny. Kom pent opp til slepebåten til kompisen. Tau over og bakket på plass. Helt udramatisk. Rett etterpå kom det en annen seiler og skulle legge seg utenpå en treskute som ligger her. Banket ankeret inn i siden på treskuten tre ganger, før vi greide å få fatt i tampen som fruen prøvde å kaste over. Heldigvis traff ankeret rekkejernet på treskuten, slik at det ble ingen skade.

 

Om ikke annet, vi opplever noe hele tiden. Nå håper jeg bare at motoren greier å gå til neste havn uten å blokkere filtre. Slike stanser, når vi går i mudrede render i frisk sidevind, kan virke stressende.

 

Vi hadde oss en shoppingtur opp i sentrum i dag. Der ligger Brugsen, Fakta og Netto ved siden av hverandre. Rett borti gata butikk som selger is. Softice, måtte bare ha. Helt perfekt. på høyde med Dragør. Den sjappa nede på kaia anbefales ikke. Snakket med damen bak disken, hun kom ut på trammen. Vi uttrykte vår henrykkelse. 'Hygligt' sa damen 'men isen kommer fra jers land!' Vi stusset. 'Jamen, (alle dansker starter annenhver setning med 'jamen') isen kommer fra Sverige!' ÅÅÅ, Hallo!!! Faktum er at dansker ikke kan høre forskjell på svensker og nordmenn. Nå ja. Slik er det bare. Som vår lokale kompis og velgjører. Jeg: 'Kommer du opprinnelig fra Tyskland, du er ikke helt dansk?'. 'Jeg kommer fra Færøyene!' Der tråkka jeg i til midt på leggen. Man skal være forsiktig.

 

I teksten var vi på vei til Brugsen. Men vi kom ikke dit før vi hadde tatt en pizza med rødvin (noen kaller det rødt, noe rødt etc. I Danmark heter det rødvin :-)).

SAM_3872.JPG.01e367c2e535b746df25be8da02db2f7.JPG

SAM_3873.JPG.976290db13c07555ac326139c8d72583.JPG

OK, reklame. Anbefales på det sterkeste. Har drukket snart en liter vann.

 

Byen, litt variabelt, men meget charmerende:

SAM_3867.JPG.1db4e1ed98b6ed52fce1fcd39192cff3.JPG

Noe detter fra hverandre, men se litt lenger opp i gata på høyre hånd.

 

SAM_3869.JPG.873c02039d0b617bd6927f4f684f7610.JPG

 

SAM_3871.JPG.84b37217cb70ded5c2b33d01177ad31e.JPG

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal jammen mye til at det blir tur til sydlige Danmark på meg....."vart skræmt no". Uansett, artig å følge dere på turen :thumbsup:

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det ser rett og slett ut som møkk/humus/gammelt belegg fra en rørledning som har løsnet og blitt pumpet om bord. Mengden av antatte aluminiumspartikler er så og si fraværende. Det er ikke antydning til vann på tanken. 

Kan det være glødeskall fra stålplatene i tanken som løsner? Har ikke du tank i karbonstål? Eller kanskje du har fått med gummi fra dårlige fylleslanger som er i ferd med å gå i oppløsning? Hørte nylig om en som fikk tanken tilstoppet av det.

Link to post
Share on other sites

Skal en fylle diesel snakk med de lokale fiskerne først, jeg pleier å ha et øye med tankanleggene og er det liten eller ingen aktivitet. venter jeg til neste plass.

Går ofte med slagside da jeg i utlandet bare  bruker og fyller fra Styrbord tanker, Babord tanker er det god norsk på, hvis skulle være uheldig  og kjøpe vann og det har hent et par ganger.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ser det ut til at vi ser slutten på historien med fylling av forurenset diesel. Og det nedenfor er i hovedsak redigert IM til roger jo, som vi har truffet noen ganger her syd i Danmark nå i sommer.

 

En liten bemerkning til dette med fylling av diesel på svenskekysten, på rent generell basis. Hulda er tidlig ute om våren/forsommeren og sent om høsten. Det er ikke mange som fyller på disse plassene i periodene vi frekventerer svenskekysten. Og så skal man være klar over at svenskenes 'grønn diesel' til vanlig ikke kommer på tankene til den svenske lystbåtflåten. Og så tror naturligvis Ola-Nordmann at yrkesflåten fyller grønn diesel hele året. Jeg har en svensk kompis på en av øyene rett nord for Göteborg. Han uttalte: "Vi lokala fyller inte der. Vi får vår diesel med tankbil her på kaien. Om du ikke skal ha mer enn 400 liter, tar de ekstra for köringen". Altså, grønn diesel på svenskekysten lever lenge på tankene. Og det er grønn diesel Hulda har fylt. Da vi fylte på YYY tankanlegg for tre år siden, kom politibåten inn for å fylle. Og der går det vel på borti 1000 liter når de tanker. Politibåten gikk rett til pumpen med 'blank diesel'. Selv om de naturligvis som registrert yrkesfartøy på mer enn 15 meter kunne fylt grønn diesel. Reagerte ikke på forholdet den gangen, mener å kunne se en sammenheng nå. Og la det være klinkende klart, vi har aldri fått om bord så mye som en desiliter vann. Verken via eget dekk eller via fylling fra tankanlegg.

 

Har vært gjennom helvete. Hue ned i tankene, ræva i været og 30 varme. Dieselen opp på brygga i lånte fat. Folkene her i Rudkøbing er helt fantastiske! Hulda har blitt lokal kjendis. Den lokale Havnesmedien er også noe for seg selv. Har alt mellom himmel og jord. Hydraulikkobling, no problem. 12 mm slange for diesel, hvor mange meter? Kan du bestille nye filtre til meg? Naturligvis. Post Nord sendte filtrene til Horsens på Jylland på fredag, i stedet for å sende dem hit. Jeg spurte om jeg kunne legge han ut på forumet, om andre strandet her nede. Naturligvis:

20170619_130638.jpg.1939a906aecb9cba1dd01e61d832368c.jpg

Herren på smedien har trådd sine barnesko som reparatør hos DFDS. Dette er et skikkelig multitalent av en herre. Hos han kan du få de utroligste deler over disk. Det sveises, gjenges, bores, knekkes, dreies og bestilles deler. Og med inngående innsikt. Uten kortautomat.

 

Vår lokale velgjører kjørte meg til Svendborg, der han kjenner hver eneste sjel på verft og verksteder. 6 filtre til Separ delenr. 01030, OK, 'køber du seks, får du 20 % rabat....' 

SAM_3844.JPG.b894a9cc70f387ab96b5b594302fc8a6.JPG

Deretter hadde fødepumpen konka fordi den har hatt for mye tørrkjøring grunnet tilstoppingene etter fyllingen i XXX. Vi har en pumpe i reserve... Dessuten er havnepersonalet helt toppers. Det finnes over hode ikke ordet 'nei' eller 'det lar seg ikke gøre' noe sted.

 

Det ser naturligvis idyllisk ut kailangs i solskinnet med noen hundre liter diesel i tomfat ved siden av båten, bildet lyver.

SAM_3914.JPG.affc1e12124fe8626677a11547200038.JPG

Han som kom med 200-liters fat og diverse, fikk som takk 50 liter forurenset diesel. Det bruker han i fyren hjemme på gården (eller noe slikt). At dieselen så ut som ren graut, bekymret ham ikke. Lystbåten i bakgrunnen tilhører Hennes Majestet. Hun var på et lite, privat besøk. Ledsaget av Søhjmeværnet i båt, et par redningsbåter, los, politi i bil etc. Det må koste en million i timen når damen er på tur.

 

Admiralen og Dronningen:

SAM_3906.JPG.cedc17a6aa816d88f58a0291dab8dd02.JPG

 

Danskene gikk mann av huse for å få et glimt av Dronningen. Det ble svarte natta før de gikk hjem.

SAM_3939.JPG.ca76392c32b42b2c61a08d506eb2d024.JPG

 

Tilbake til dieselen:

Altså, etter å ha stått på klare 4-liters kanner i 24 timer, var det vanskelig å se dagslyset gjennom dieselen når jeg hold dem opp mot solen. Og nede i bunnen svømte det et brunt dynn som lett lot seg virvle opp.

SAM_3880.JPG.9cbeef77685ab6c3e2be3af485b33e36.JPG

Bildet over er altså de siste 12 literene med diesel som fløt på toppen av tanken. Utpumpingen av diesel foregikk med Gardena og drillpumpe fra bunnen av tankens laveste nivå. Med litt velvilje kunne jeg innbille meg at jeg kunne se solskiva gjennom dieselen når jeg så mot solen gjennom kannene. Dette var svart dritt med grønnskjær.

 

Gørra som jeg spadde ut av tanken inneholdt sand. Det er helt fullstendig borti natta. Og en del av gørra var svart som køl. Annet, som hadde limt seg på veggene i tankene var brunt, som om det skulle kommet fra en myr (eller oppløst torv). Det var ikke spor av vann på tanken, ikke så mye som en teskje.

SAM_3881.JPG.d78a82919705e66030822e2d2ba77e0c.JPG

 

Så den fyllingen i XXX pluss en på YYY for tre år siden har kostet oss en pumpe av fabrikat Carter, en ukes ekstra havneleie, en drøss med filtre, masse jobb, ødelagt ferie. Skal sende en IM til 'mix' og høre om vi kanskje bør advare mot å fylle på disse plassene. Foreløpig har jeg YYY og XXX øverst på blokka.

 

Jeg byttet forfilter to ganger på de første 14 årene, og kjørte alle disse årene på samme finfilteret. Og dieselen kom stort sett fra Esso på Grålum, via Jerrykanner. Nå kunne jeg bytte filter en gang i uken. Til og med sugerøret fra tanken stoppet seg til, 16 mm tubing. Tenker på en fattig faen uten teknisk innsikt og uten medbragt verksted som hadde blitt rammet av denne dritten. Da hadde ti-tusen-lappene rast unna.

 

Tanken på Hulda er delt inn i 7 rom:

20170616_201303.jpg.decbe61f9e092afeda81c3a59c124c20.jpg

Det er fire rom ute på 'vingene'. Hovedhullet til venstre er der nedløpet fra dekksfyllingen lander. Og det er der diesel kan suges opp. Tankbunnen heller brått nedover mot venstre i bildet. Tverveggen har nede i bunnen et hull med dia. 15 mm. Dieselen som suges opp til motoren kommer inn i firkantrøret via en spalte i bunnen. Grunnen til at det er slik, er at det ikke skal komme møkk inn til suget, og at det ikke skal kunne skvalpe luft inn i dieselen ved tung sjøgang. Hele tanken er på 500 liter. På dette bildet er stort sett hele tanken renset, man kan se noe av det brune belegget øverst på skilleveggene.

 

20170616_172210.jpg.370924b1dc8255d7d23a0301c410a099.jpg

En av vingtankene etter første runde med bleie, 4- til 6 år. For dem som fremdeles assosierer noe til bleieskift.

 

Rett etter at mannlokket var fjernet:

SAM_3877.JPG.6d32c3a96bd801a2ca4fa24295eed5e9.JPG

 

 

Beklager så mye at jeg ikke har svart tidligere. Måtte få blikket over kanten på dieseltanken først. Det neste tekniske prosjektet blir å rigge til en dagtank. Slik designet at jeg kan pumpe retur fra dagtank via filter tilbake til hovedtank. Da får jeg også polering av dieselen på kjøpet.

 

Og helt til slutt. Her nede i bunnen av Danmark er det å få om bord forurenset diesel noe man på lokalplanet ikke kjenner til. Fyll fra pumper som er merket 'mariediesel'. Det er EN590, eller vanlig diesel uten tilsetninger. Fyller du 'truckdiesel', får du 7 % plantesaft med på kjøpet.

 

I skrivende stund ligger vi fremdeles kailangs i Rudkøbing. Regnet høljer ned og tordenen ruller rett nord for oss. Liggedag i dag. Og når dette været har passert, kommer kuling fra vest i flere dager. Heftigst, i følge værmeldingen, på søndag.

 

Føljetongen fortsetter. Når det passer slik. Men nå går motoren. Nå kan det ikke gå mer galt!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott jobbet i allefall. Du visste jo hva som måtte gjøres og var istand til å gjøre det. Lykke til med videre ferd!

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Måtte du gå så drastiske til verks . Jeg hadde samme sjau for en del år siden.  Lå i Grimstad med 300 liter møkkadiesel i to fat på akterdekket. Båtbyggeriet som hadde sveiset opp skroget hadde ikke sett noe poeng i mannlokk. Heldigvis hadde de satt inn tappekran helt nede på tanken så det var mulig å pompe ut.... fylle på..... pompe ut osv.  

Nå har du kontroll på dieselproblemet . God tur videre når været blir bedre.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Maritim skriver nå dette i info på den største:

Racor sin er vel same same.

 

Mr funnel vil senke hastigheten ved påfylling fra pumpepistol. Hvis du skal fylle mange liter:

-Pump noen liter og inspiser bunnen av funnel. Hvis det ikke ligger vann eller forurensinger igjen i bunnen, pump direkte i tanken. Hvis bensinen/dieselen er fin etter de første literne så betyr det normalt sett at du ikke trenger å bruke mr funnel.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet med slike trakter med filter, er at dei stoppar / bremsar flow mellom pistol og fyllestuss. Dette medfører behov for hyppig start / stop av fyllepistol med dertil luftslag og grising.

Så er det slik at kapasiteten på filteret er oppgitt ihht. at heile filterpatrona er I bruk, med andre ord; trakta er heilt full...

Då har du 5-6 liter med diesel skvalpande rundt i ei stor open trakt til ei kvar tid. - Klarar du dette utan å grisa er du jaggu god...

 

Så, viss filteret tettar seg til i nedre del pga. smuss og styggedom, står du der med 5-6 liter med diesel i ei trakt som har lekkasje i begge endar.. :-)

- og då renn det seint...

Link to post
Share on other sites

Det er klart at ein test vil gje ein god peikepinn, men litt avhengig av kvantum sjølvsagt, så er det kanskje større fare for å få forurensing mot slutten av fyllinga enn I starten?

 

Eg kjøpte den største Mr. funnel-trakta og modifiserte den med ein kuleventil på utløpet, dette for å kunna stenga når filtera var I ferd med å gå tett, for då renn det frykteleg seint...

Intensjonen var å bruka denne ved all framtidig fylling, men dette måtte eg berre gje opp.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Noen som vet om det finnes filter som kan brukes ved tanking? Jeg synes både Racor og Mr. funnel ser litt "leketøy" ut. Kanskje det finnes noe av proff kvalitet?

 

Jeg aner ikke om dette finnes. I utgangspunktet er det vel bare et dimensjoneringsspørsmål siden teknologien allerede er der. Problemet er vel at en slik dimensjonert trakt ville blitt så stor at du ikke ville hatt den i båten. Jeg tenker at løsningen med å tappe noen liter først i sekvensen som beskrevet må være en god kompromissløsning.

Link to post
Share on other sites

Hvis Mr Funnel ikke kan brukes, er vel et passende utvalg hvite plastkopper for 'sampling' underveis et like godt og mye billigere alternativ? Har brukt det noen ganger når jeg er skeptisk, og avbrutt tanking en gang. En ser veldig lett grumset i en hvit kopp, og evt vannperler vil jeg tro(?).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...