Olaf Lingjærde Startet 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2016 Hei Til våren tenkte jeg å sette inn en baugpropell på min Bavaria 41 Holliday. Jeg lurer på om det er mulig å få noe hjelp til følgende (Jeg har lest de flere tråder her om emnet, men lurer fortsatt) Hvilken type og forhandler anbefaler dere? Jeg vurderer for og i mot på å ta støpejobben selv, har dere noen erfaring med gode folk som kan gjøre jobben? (Drøbak, Sandvika, Hurum) Hva er "normal" pris for jobben med støping? Er det noen som har bilder av deres montering? Båten er i grunn grei å styre i alle situasjoner uten baugpropell, men når det er trangt inne i havner og når jeg har sterk sidevind så er det litt med hjerte i halsen:) Jeg ønsker å kunne seile mere alene og ser da at en slik baugpropell vil kunne gi meg ekstra sikkerhet og gjøre det lettere å gå inn i ukjente havner for å finne plass. Uten å måtte beregne alt fra vind til plass ( som man ofte ikke ser fra utsiden av havnen). Bilder, gode linker eller rett og slett gode tilbud tas i mot med stor takk. Mvh Olaf Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Jeg vil tro at de aller fleste vil velge en løsning fra Sleipner. Forhandlere finner du på siden, så det er bare å sende en forespørsel til noen du finner der. Jeg har lest positive omtaler av disse: Stokken, Skjebergkilen og La-Sa Men det trenger ikke gjelde for alle kunder, og på våren kan det nok hende at noen av dem er såpass opptatt med eksisterende kunder at de ikke kan hjelpe deg før midt i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Støpejobben er så viktig at den anbefaler jeg deg å gjøre selv. De fleste proffer forstår ikke viktigheten av godt avrundede hjørner. Jeg kjopte en Sleipner SP55 for ca. 10 år siden fra Maritim. Den tilsvarende heter vel SE60 idag. Jeg tror ikke det spiller noen rolle hvor du kjøper den. Men uansett hva de velger anbefaler jeg deg å lese installasjonsveiledningen til Sleipner nøye. Det meste som står der gjelder alle fabrikater. Skikkelig avrunding, tykke og korte kabler og gjerne et Optima batteri eller lignende så nær baugpropellmotoren som mulig og en SE60 holder i massevis til din båt. Jeg støpte med epoxy fra Svas Kjemi på Fetsund. De ligger langt under i pris i forhold til alle andre. Hvis du gir meg din e-post-adresse, kam jeg godt sende deg noen bilder av installasjonsprosessen. Jeg tror forresten de fleste forhandlere låner deg fres til hulltagning. Da slipper du å gjøre det så klønete som jeg gjorde det. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 http://sbk.projektsida.se/uploads/bogprop.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Takk for tilbakemeldinger! Min epost er nansen3560@hotmail.com. Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Jeg ser SE 60 anbefales til båter opp til 38 fot, bør jeg gå for SE 80? Epoxy/ Glassfiber er vel en lang diskusjon, men er det forskjell på Biltema og det du kjøper i båtsjappa? De vet i allefall å ta seg betalt i båtsjappene rundt omkring:) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Mitt råd, kjøp heller en dimensjon for stor en for liten. Så er du i tvil kjøp SE80, jeg ville kanskje vurdert SE100 med. Kjøp gjerne med dobbelpropell. Min erfaring er også at produsentenes anbefalinger er i grenseland. SE60 på anbefalt maks 38, ville jeg ha vært veldig skeptisk til selv med 35. Ikke noe er så irriterende som baugpropellen som ikke orker opp mot vinden. Skjer overraskende mange, deriblandt meg selv. I stille forhold virker alle baugpropeller ok. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Hei ! Om man har tilstrekkelig kompetanse i faget så er det selvfølgelig mulig å utføre dette selv selv om man da "ødelegger" CE godkjennelsen av båten. Den vil ikke lengre ha en korrekt samsvar erklæring siden hverken produsenten eller et godkjent plast reparasjons verksted har utført jobben. Dette er en strukturell reparasjon med to store hull i skroget ! Når det er sagt så kommer hverken" polti " eller sjøfartsdirektoratet på døra så langt Er litt enig med Eivind om han mener de gutta som har butikken sin bak i bilen. De har heller ikke anledning til å utferdige en samsvar erklæring på arbeidet eller sin kompetanse så lenge de ikke har fagbrev og representerer et godkjent firma. Om man skal følge boka så skal bør dette utføres av et godkjent verksted innen plast reparasjon for å tilfredsstille kravet til CE reglene. (for å presisere det : Det er pr. i dag ikke et myndighets krav) Merkelig egentlig ) http://www.norboat.no/norboat-utorisasjon/finn-din-autoriserte-norboat-medlem/ Det bør i hvert fall ikke bli båteierens første bekjentskap med polymerkompositt faget. Uansett lykke til med montasjen ! Du finner flere tråder her inne med måter å utføre det på. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
VirtualMe Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Jeg har SE100 i min vision 44, og den er hvertfall ikke for stor.. Ble mye bedre med nevnte optima batterier og korte kabler som allerede er anbefalt. Skal man først ta hull i båten, ville jeg satt inn samme jeg har eller større om det går. Mye vindfang i en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Jeg har SE80 i min B38, og teori er en ting, praksis noe annet. Disse tabellene bør du legge deg i overkant av vil jeg si. Bavaria 38 fungerer OK med SE80, men jeg ville ikke hatt større båt med SE80. På din båt ville jeg helt klart valgt Sleipner sin SE100. Super kvalitet, og passe for såpass stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Vi har SE80 på 39C hadde jeg vært deg hadde jeg tatt SE100 Sitér dette innlegget Link to post
mikki Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Hei Har en Bavaria 40 og ble anbefalt å ikke montere noe mindre enn se100, fungerer kjempebra, Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Takker for anbefalninger!! Artig det der med CE merkingen Knude! Som jeg har sett her inne så har jo du støpt litt båt:) Jeg er ingen "båtbygger" men synes alikevel 15 000.- 20 000.-kr er noe dyrt for et par dagers jobb. Jeg har støpt før og mener å kjenne til prosessen. Det jeg gruer meg mest til er å sette drillen i skutesia:). Jeg tror jeg får sette meg ned i baugen å legge en plan. SE 100 skal ha minimum 200mm fra vannlinje til senter propell. Jeg må se om jeg finner plass. Jeg har jo også en diger vanntank under køya i baugen. Den MÅ jeg ha ombord...Men som gammel elektro mann tenker jeg å sette batteri rett ved siden av trusteren. Støpe på en "anordning" slik at jeg kan spenne fast batteriet der. Dette vil jo redusere spenningstapet i kablene til trusteren. Ladingen får jeg heller trekke bakover, men da kan jeg jo gå drastisk ned i kvadrat. Er det noen som har noen meninger om dette? Andre erfaringer tas også imot, bilder sier mere en tusen ord..:) Fortsatt takk for hjelpen. Olaf Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Tipper båten din ser ganske lik ut som min 38 fra 2003. Hos oss er thrusteren plassert like aktenfor vanntank. Det gjelder å få den dypt nok, og hos meg er den hårfint plassert oppå bunnstokk og laminert i denne. Det fungerer bra. Har pratet med en som har den noen cm. høyere enn meg, og det var ikke like stor suksess. Dybden er viktig, for når du trenger den er det gjerne litt urolig. Nå er det noen år siden jeg monterte, men manualen ble grundig lest før montering, og vi har vært godt fornøyd. Høyest mulig spenning til thrusteren er viktig, så du må ende opp med minst 10.5V målt på thrusteren ved bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Hei igjen ! Bra at du har har støpt før. Når jeg planlegger en montasje lager jeg alltid en mal av røret som prøver innvendig sammen med et mål på vannlinje. Da kan du få den optimale plasseringen. (viktigst er andres erfaringer med samme skrog) Batteri: Smart med batteri i baugen. et som jeg mener er viktigst i forhold til kabel trekk er om strømmen kun skal gå frem for lading via et spenning styrt rele, eller om det batteriet også skal kunne levere strøm som nødstart eller gå inn i forbruks banken. Om det skal brukes strøm i begge ender snakker vi fort om 50-70 kvadrat. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Olaf Lingjærde Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Erfaring far andre med samme skrog er jeg ute etter! Jeg tenker ikke bruke dette batteriet til nødstart, da får jeg eventuelt demontere for å ta med batteriet akterut. Jeg tenkte trekke 4 eller 6 kvadrat frem kun til lading. Må jo sjekke laderen om den orker en slik kloss til. Hvis ikke så renner kronene her:) Men med seilbåt får man alltid start:) En mal er jo smart. Har du Knude noen mening om hvilke produkter som duger til en slik støpejobb og hvor lenge jeg bør beregne på støpingen (tørk og slikt) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Monterte baugpropell på min båt før sesongen i fjor. Jeg monterte en SE80. Flere som sa at den kom til å bli for liten på min viking på 42 fot, men den går så det suser. Bringer baugen fint opp mot vinden selv i kuling. Har ikke lagt inn så mange bilder av monteringen, siden det er andre her inne som har gjort det veldig detaljert, f.eks. Knude. Det jeg var veldig nøye på var radiuser, og så valgte jeg 24 volt, siden jeg ikke ønsket batterier fremme i baugen. Dette krever mye mindre tverrsnitt. Hadde egentlig tenkt til å bruke 95 eller 120 kvadrat, men hadde 70 kvadrat liggende, og brukte dette av økonomiske årsaker. Men det har vist seg å fungere helt fint. Din båt er både tyngre, og hat større vindfang enn min, så jeg ville helt klart gått for en SE100. Den tror jeg du vil bli fornøyd med. Men husk radiuser. Dette er ekstremt viktig. Har gått rundt og sett på baugpropeller på båter, og svært få som har god nok radius i inngangen, noe som fort resulterer i et tap på 20% Slik så min ut før jeg la siste lag duk og forseglet med epoxy: https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/page-8 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Knude Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Jeg kan jo beskrive hvordan jeg ville utført dette. Om du ikke har kontroll på hvordan dette skroget er støpt og hvilke materialer som er brukt så er det veldig nyttig å ta en ved heft prøve når du har slipt og tilpasset røret. Det som jeg anbefaler er å bruke det samme som resten av skroget så lenge det ikke er vakuum støpt. Da er det andre regler som kommer inn. Om skroget er støpt med det vi kaller hånd opplegg er det sannsynlig at det er brukt en vanlig miljø polyester. Hvilke materialer som er brukt finner du i brukerhåndboka til båten og støpe metoden. Står i teknisk beskrivelse bak skille ark 3 eller 7. Da ville jeg laget en heft prøve med det, og en med epoxy . Sett om det var merkbar forskjell på kjemisk heft. (at den drar med noe av eksisterende materiale. Til en baugpropell ville jeg kjøpt materialene på et båtbyggeri/støperi. (Der får du både iso polyester og vinylester. Er litt usikker på den polyesteren som selges på BT. Tror den er veldig enkel i kjemien, men for all del fin til det meste annet. Om det er et litt mer komplisert laminat med vinylester eller noe annet lurt så er det epoxy eller vinylester riktig valg. Uansett så er det viktig med heft prøve. Det er også viktig å ha kontroll på temperatur. Alt bør ha en min. temp på 17. grader . Viktig at materialet får herdet ut i minst 24 timer etter støp for ikke å forstyrre kjemien. Om man avbryter etterherding av laminatet (senker temperaturen) vil det bli en krystallisering som lager et noe sprøere laminat. Ikke bra ! Min måte å støpe på er å legge minst like mange lag på innsiden og ut på røret som det skroget er støpt av i det aktuelle området. Deler jobben i to økter da man har mulighet til å slipe på undersiden av røret om det skulle bli en liten feil. Utrettet jernrulle og kost er fint å bruke. Smører alltid fiberen før jeg legger den på i tre og tre små lapper. 15x20 cm eller så der. Jeg lager også hullet litt romslig så det ikke blir en luft stripe der røret går igjennom skroget. Da får alle lag kontakt og det blir veldig sterkt. Jeg velger også og støpe utvendig før et utbygg i forkant av røret lages med sparkel. Så et tynt lag laminat på utsiden av sparkelen. Som flere er inne på så er stor radie i overgangen veldig viktig så ikke det blir en turbolens /luft i vannet på vei inn. Ang. kabel så høres 6 kvadrat lite ut i 12v. men det bestemmer jo lengden av kabel. Ved kun lading er det mest vanlig å kjøre 10 kvadrat. Om man bruker mye landstrøm i havn så er det jo også mulig å sette en lader ved batteriet i front å heller legge frem 230V. ? Håper dette ikke bare forvirret ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Olaf Lingjærde Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Tusen takk Knude. Jeg var å så på damen i dag. Jeg har vanntank i baugen og det er god plass bak denne. Men båten ligger jo nå på vannet og er tom, derfor flyter den jo godt. Slik det ser ut for meg bør jeg nesten legge tunnelen ned mot dørken, hvis du skjønner. Dette vil vel komplisere å få støpt undersiden av utgangene. Men kan jeg legge fiber i underkant av hele tunellen og støpe tunellen inn i konstruksjonen? Eller er det bedre å trekke den opp et par cm så jeg har en mulighet til å komme til under med polyester og glassfiber i underkant? Det er god plass til et batteri i baugen. 10 kvadrat til lading er ikke noe problem å legge opp. Jeg tok meg også en tur i havnen å så på andre seilere, ingen like båter men utrolig mange alternative metoder...Noen nesten i vannlinjen, de fleste uten "spoiler" og noen vedig lagt fremme men utrolig kort avstand ti vannlinjen...Ikke rart det er ulike erfaringer med bruken. Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Personlig så liker jeg ikke å bare forelegge en 10 kvadrat eller 6 kvadrat kabel til lading dersom du skal hente lading fra generator / koble sammen med lade system med start eller forbruksbatteri. Tenk deg at bow thruster batteri blir svært dårlig etter en vintersesong og du benytter bow thruster over litt lengre tid for at det er mye vind. Da vil bow thruster trekke meste delen av strømmen gjennom 6 eller 10 kvadrat kabel som er alt for lite og kan da brenne. En annen løsning slik jeg ser det er å skille bow thruster 100% fra alt annet. D.v.s montere en egen separat 6A eller 8A lader som lader bow thruster batteri. Da får batteriet bare lading når du er ved landstrøm eller dersom det er generator om bord, men jeg vil tro at det holder da du kan thruste lenge før batteriet er redusert til 50% kapasitet. Alternativ er å kjøpe en 24V thurster med 24VDC lader for å ha mer kapasitet ( 2 x 12VDC batterier). Du kan nok montere en 10A eller 16A sikring på ladekursen for å forsikre deg om at det ikke går for stor strøm men er redd for at den vil ryke ofte når du betjener thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Hei, lavede denne video omkring arbejdsgangen ved montering, kan måske give lidt overblik selvom båden er en mindre Nidelv 26, er proceduren den samme. Her monteres en SE40. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 På en slik båt som er forholdsvis flat og grunn i forskipet ville jeg vurdert en drop-down løsning. Den er langt mer effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Enig, mer effektiv, og så slipper du bråket. Ta en prat med eieren av en Dufour 385 som ligger på brygga mi og hør hans erfaringer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Og, viktig, når det seiles er det ingen hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Jeg hadde nok også vurdert en slik nedfellbar løsning hvis jeg hadde hatt en relativt flatbunnet båt. F. eks. har Sleipner noen slike. Men de er jo ganske dyre og det blir jo noe ekstra mekanisk/elektrisk "leamikk". Støpejobben, imidlertid, må jo bli temmelig enkel i forhold til å støpe inn en tunnell. Det kan jo ikke være stort annet enn å skjære et rektangulært hull i båtens bunn og støpe innretningen på plass. Idag har jeg forresten handlet litt epoxy hos www.kompositthuset.no (til helt andre ting enn båt) og prismessig ser de ut til å ligge under endel andre leverandører (kanskje med unntak av Svas Kjemi). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.