Jump to content

Legionella-bakterier


stsoleil

Recommended Posts

I disse tragiske legionella-tider:::

Det vil alltid være litt vann i kjølsvinet, og motor-rommet vil jo

holde en riktig "vekst-temperatur" for legionella-bakterier.....

Kan legionella-bakterier utvikle seg i saltvann ?? Hva med

brakkvann ?? Eller hva med båter som kun benyttes

i ferskvann ??

Tanken bare slo meg ....... Noen som vet ??

Link to post
Share on other sites

Pass deg for muggen, den er farlig den!  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du har vært bekymret før om den muggen, om jeg ikke husker feil .. :rolleyes:

 

Å eie og bruke en båt er et risikoprosjekt som kun de færreste tør å begi seg innpå. Man bør ha svært god helse, stinn lommebok og et godt forhold til kona såvel som til banken før man i det hele tatt tenker på å lese en båtannonse.

 

Jeg nevner bare isocyanater fra Sikaflex, giftig maling under båten, bensin, diesel, olje, blybatterier, svovelsyre, propan, tennvæske, frostvæske m.v.

 

I tillegg, grunnstøting, kantring, synking, brann, ekspolsjon, drukning, skilsmisse, unger som krangler.

 

Tau i propellen og dregger som løsner... Kuling, lyn og torden.

 

Prikken over i'en må være Volvo Pentas delepriser, som har kostet mangt et dyrt forbrukslån.

 

En lystbåt er et flytende katastrofeområde, den ligger der ved den overprisede båtplassen som en tikkende bombe og bare venter at Murphy skal komme ombord og hilse på.

 

Men, jeg sier det bare, pass deg for den muggen!

 

GeirKS

<{POST_SNAPBACK}>

 

Say no more !

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja til og med i vanntankene ombord.

var sjøl på apoteket og ville ha sterke klor piller til og rengjøre systemet med,  men de hadde intno.

Hva skal jeg bruke.? :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Bruk vanlig Klorin. Hvordan, finner du ut her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I disse tragiske legionella-tider:::

Det vil alltid være litt vann i kjølsvinet, og motor-rommet vil jo

holde en riktig "vekst-temperatur" for legionella-bakterier.....

Kan legionella-bakterier utvikle seg i saltvann ?? Hva med

brakkvann ?? Eller hva med båter som kun benyttes

i ferskvann ??

Tanken bare slo meg ....... Noen som vet ??

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke alt for mye, men med så mye vann rund oss på alle kanter burde vi forlengst vært død.

 

Det hva jeg imidlertid tror jeg vet, det er at du må få batteriene inn i lungen. De opprinnelige legionærene fikk det i dusjen, nordmenn typisk i form av mikroskopiske dråper som kommer fra kjøletårn.

 

Vet ikke hvor mye du tåkelegger båtlivet varmtvann ombord. Den typiske løsning ellers i vvvv (=varmtvannsverden) er å varme opp vannet minst en gang i uken til 70 grader.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bruk vanlig Klorin. Hvordan, finner du ut her.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Med denne oppskriften så går der med ca. 42 liter Klorin, eller ca 20-22 liter i hver tank.

Da bør det jaggu bli rent i tankene og rørlednigsnettet.

Men jeg skal ta den testen og se hva som kommer ut.

Jeg rengjorde den ene tanken for hånd, for 2 år siden, da var det et grønnligt belegg inne i tanken.

Alle mine tanker er i plast.

 

Noen som vet hvor jeg kjøper klorin i 20 liters dunker billigt. ?

(vil være litt miljøvennlig,(?) det blir så mange literflasker utav det.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Med denne oppskriften så går der med ca. 42 liter Klorin

Har du en vanntank på 5600 liter? :confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du en vanntank på 5600 liter?  :confused:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

nei 550 liter, har jeg ikke klart det enkle regnestykket ?

0,75 liter klor pr. 10 liter. står det.

 

altså 0,75 liter x 550/10 = 41,25 liter.

 

hva gjør jeg feil ? :headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er øya man blir blid på først.

Det var godt jeg ikke var på vei og skulle handle Klorin med en gang.

men det hadde nok blitt rene tanker.

 

Takk for påminnelsen.

Nå tar jeg meg litt mer kaffe så våkner jeg nok før eller siden.

:headbang::seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

men det hadde nok blitt rene tanker.

Og du hadde nok måttet skylle med rent vann maaaaange ganger for å kunne blitt kvitt klorsmaken på vannet!

 

Så nyt kaffekoppen din (uten klorsmak)

 

Lars H. :yesnod::yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Har nettop fullført rensing av min vanntank. Brukte 1,5 liter Klorin på ca. 250 liter vann. Dette sto i 24 timer før jeg skyllet ut. Etter et par dager skyllet jeg ut med nytt vann igjen. I dag kan jeg ikke kjenne hverken lukt eller smak av klor.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kan legionella-bakterier utvikle seg i saltvann ?? Hva med

brakkvann ??

 

Hei fant en gammel sak hvor jeg fikk lyst å tilføye litt.

 

Jeg arbeidet på en båt hvor vi fikk legionellaoppblomstring på ferskvannstankene for noen år tilbake, når vi kom på varmere strøk. Medisinen for å bli kvitt det var å benytte vann som var produsert v.h.a såkalt omvendt osmose (sjøvann som blir filtrert) . Den lille restmengden av salt (husker ikke ppm men det bli helt uten :drink: saltsmak) i dette vannet er nok til at legionellabakterien ikke vil klare å overleve.

Link to post
Share on other sites

Troja, om du blir sjuk av å smake på vannet fra kjølesvinet, så er det ikke legionellabakterienes feil.

 

"legionella vann" er ikke farlig å drikke. Det er ved dushing hvor det kan forekomme en forstøving av vannet at bakteriene frigjøres og kan komme ned luftveiene og fremkalle en meget kraftig lungebettenelses lignende sykdom, som kan i verste fall medføre død.

 

Bakteriene er naturlig i vann. Kan få en oppblomstring hvis vanntemraturen holdes mellom 20 og 55 grader.

Bakteiene drepes ved vanntemratur på over 65 grader. Nå har jeg ikke målt tempraturen på varmtvannet i båten, men det er J... varmt. så jeg tror ikke det er noen særlig stor sansynlighet for en oppblomstring av levende legionella bakterier i varmtvannsberderen ombord.

Den plassen hvor faren er størst for å finne bakterien er i dushslange/dushhodet.

Rengjør det med klorvann og/eller kjør gjennom med kokende vann en gang iblant og faren skulle være borte.

 

En klorinskyld av hele ferskvannsystemet skader selvfølgelig heller ikke.

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...