Jump to content

"Registreringspapir" på båten, hvilke alternativer fins?


Bjørkski

Recommended Posts

Hei

Jeg har i flere år seilt regatta mellom Norge, UK og Nederland, og jeg er aldrig blitt bed om å vise "papir" på båten. Jeg har som regel med meg kjøpekontrakt som bevis på at båten er min, men om det holder ved en inspeksjon er jeg usikker på. Er der alternativ registrering til Skipsregisteret, hvilken type papir har dere andre med ved utenlandsseilas?

 

Mvh Bjorkski

Link to post
Share on other sites

Vanligvis blir man ikke sjekket. Men lovverket er der, i hvert fall i EU. Og Frankrike har et visst regime akkurat der.

 

Om bord på Hulda har jeg med BlueCard fra Pantaenius (forsikringsbevis som angir blant annet beløp for ansvarsforsikring, eierskap etc.), registreringen fra NIS/NOR, bevis på førerkompetanse, VHF/DSC-papir og noen saker til. Nå er ikke Hulda noen masseproduksjon som er lett å stjele, og komme unna med tyveriet. Jeg har aldri blitt sjekket for noe som helst. Ikke en gang tollen har brydd seg om oss. Det er nesten så vi begynner å føle oss oversett, utfrosset, mobbet.

Link to post
Share on other sites

Er lurt å ha med noe papir på båten.. Vi leide seilbåt i Sverige for mange år siden (sent 80 /tidlig nitti tallet )? Mulig de var xtra ivrige i Straalsund (Tyskland) på den tiden, men eier hadde ikke papirer ombord (med unntak av forsikring). Endte med at Der Polizei tok inndro alle passene våre, satte igjen en mann ombord for å passe på oss, og tok med Skipperen på politistasjonen for å sjekke oss og båt. Heldigvis fikk de tak i båteier etter 2-3 timer og fikk bekreftet at det var vi som hadde leid båten, og at den var hans, og at det var greit at vi var der :)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...