Jump to content

Hvilken autopilot anbefaler dere ?

dsm

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i tenkeboksen for å vurdere autopilot. Ut fra det jeg ser er det to alternativer, Raymarine evo200 eller Garmin c230. Er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge ?

Hvilken anbefales av dere ?

Jeg vil anta at jeg vil ønske å koble pilot og kartplotter slik at jeg kan følge planlagt rute fra plotter. Jeg har i dag Seiwa explorer 3 kartplotter/C-map. Kan en ved hjelp av overgang få seatalk og NMEA 0183 til å snakke sammen ?

dsm

Takk for mange innspill, heller i utgangspunktet til Raymarine. Og ser fordelen av å kjøre et merke hele veien, det blir et kost-nytte spørsmål. Det vil uansett være et stort fremskritt med AP som første trinn i en evt full utskifting av utstyr.

Simrad har jeg ikke sjekket ut Careka og Fjordgubbe, men det skal jeg gjøre. 

Vi har ren Raymarine-instrumentering ombord, og kjøpte i fjor en Raymarine EV-200 Sail-pakke som består av en Raymarine EV-1 Sensor Core (den hvite "UFOen"), p70 kontrollenhet og ACU-200 "hjerne" (actuator control unit). Den styrer en Lewmar Constellation drivenhet, fordi Raymarine sin egen "rotary drive unit" ikke fungerte i min båt. Autopiloten kan også styres via den vanlige kartplotteren (Raymarine E95). Dette fungerer helt topp.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei,

Jeg er i tenkeboksen for å vurdere autopilot. Ut fra det jeg ser er det to alternativer, Raymarine evo200 eller Garmin c230. Er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge ?

dsm

Garmin c230? Hva er det?

Har hatt Raymarin i de tre siste båtene mine. Ikke fornøyd med noen av de. Klarer å rote det til selv i rolig vann i Indre Oslofjord, rate gyro til tross.

Har nå brukt vinteren til å hive ruklet ut og erstatte med Garmin GHP Reactor. Har da Garmin radar, kartplotter, Vhf, AIS og autopilot.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg installerte Raymarine EVO200 i fjor. Superfornøyd! Båten er 35 fot med en motor og aksling. Det skal sies at jeg ikke har koblet den sammen med min eldre Simrad plotter. Jeg bruker først og fremst piloten for å slippe å gjete båten hele tiden. Hos meg fungerer det utrolig bra. Som jeg pleier å si; dyrt, og verdt hver krone!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Mange ulike erfaringer ser jeg. Stor sans for din bruk Key Freak, det er nok også mitt hovedformål med installering av AP. Selv om jeg vet at når jeg først har den installert så vil jeg fristes til å få alle mulige funksjoner til å virke.

REM : Seatronic brukte beskrivelsen c-230 i linken til Garmin GHP Reactor i sitt tilbud til meg. Antagelig kun med katalogstruktur å gjør :-) 

Mulligan takk for tips, jeg sjekker NKE sine typer, tolker bildet ditt til at du er tilfreds med din pilot.

Jeg valgte også Raymarine EVO200. Brukes kun til å holde valgt kurs. Ikke koblet opp mot plotter og rutevalg fra wp til wp. For meg fungerer den som forventet. Holder også kursen veldig bra når jeg går på en motor.

https://baatplassen.no/i/topic/108976-ny-autopilot-til-båten-hvilket-merke-type-skal-jeg-velge/

Jeg fikk mye fin info her da jeg skulle velge pilot. Lykke til!

Redigert av navid (see edit history)

Jeg er installatør for begge Raymarine og Simrad og nesten alle Autopilot idag er bra og kan snakke med andre utstyr enten via NMEA eller andre netverker.

Hvis en Autopilot er riktig dimensjonert til båt typen og den funker dårlig, det er sikkert dårlig plassering av komponenter eller dårlig kalibrerings, har selv kalibrert mange båt etter installasjon fra seilbåt til stor cruiser og det tar litt tid å gjøre jobben riktig og dere må var kjent med begge båt og meny'en i systemet, og det er viktig å prøve den inn alle 4 kompass retninger etterpå for å fine justerer systemet.

Jeg har er Raymarine plotter og Simrad Autopilot og de snakker sammen uten problem via NMEA.

Joda selve autopilotene er sikkert bra de fleste. Men ikke alle kompass er like bra. Min Raymarine fungerer greit opp til 30 kn så er det kveld og handstyring. Svært irriterende da jag normalt går med 33 kn. Hadde tenkt å putte inn en gammel gyro SGB1000 jeg har liggende men den idiotiske piloten har verken inngang for stepper, synkro eller mulighet for å ta kura fra NMEA RS 232. Så da sitter jeg med en pilot som kun kan prate med det dårlige kompas systemet til Raymarine. Piloten er 8 år gammel og når nå Raymarine kom med et nytt og etter sigende bedre kompass viste det seg at den ikke kunne bruke det heller. Håpløs drit.

232 til 422 er da en helt vanlig adapter, somregel innebygd i en rs232 plugg med galvanisk skille og rs422 el. 485 ut.

'Eldre' Ray SPX piloter støtter greit ekstern heading via nmea0183, men SGB1000 kan jo være en utfordring om den ikke er konstant på, da de fleste middels båtturer vil jo være over, før den får stabilisert seg i solsystemet og gir 'ready' :wink:

Tror jeg heller hadde investert i et gps-kompass, TrueHeading hadde jo messekampanje før nyttår på minste modellen sin,  som man fikk i smaker med enten nmea2000 eller 0183/10hz til rundt US$500..

Etter det jeg fikk opplyst fra importøren støttet den vist ikke ekstern hedding men tror jeg må dobbeltsjekke det. Det geniale med SGB1000 er at den kan setes til kjent kurs før turen starter da er den stabil etter 10min. Men det er jo er digert dråg av en kompass hadde den sist i drift i i en 35 fot cruser jeg hadde for 10 år siden. Da jorde den en fantastisk jobb når ingen andre kompass fikk båten til å styre skikkelig bra i høy fart. Men mulig det hadde vært enklere med en GPS kompass om de er bra nokk og lar seg koble til autopiloten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...