dsm Startet 1.Februar.2016 Del på Facebook Startet 1.Februar.2016 Hei, Jeg er i tenkeboksen for å vurdere autopilot. Ut fra det jeg ser er det to alternativer, Raymarine evo200 eller Garmin c230. Er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge ? Hvilken anbefales av dere ? Jeg vil anta at jeg vil ønske å koble pilot og kartplotter slik at jeg kan følge planlagt rute fra plotter. Jeg har i dag Seiwa explorer 3 kartplotter/C-map. Kan en ved hjelp av overgang få seatalk og NMEA 0183 til å snakke sammen ? dsm Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Litt avhengig av kva du har frå før, og so bør det ikkje sjå altfor rotete ut. For mitt vedkomande var valet enkelt: Har hatt, og har Simrad, og er svært nøgd. Men kanskje litt dyrare. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 (redigert) Hvilken båt er det du skal ha autopiloten i, fart, styresystem? Redigert 1.Februar.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Det beste er å kjøpe plotter, autopilot mm. av samme merke, da er du sikker på at de prater 100 % sammen. Bruker du utstyr fra forsjellige produsenter kan du miste noen funksjoner. Jeg har Raymarine ombord og er meget fornøyd. Alt elektronikk "prater" sammen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bårdp Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Vel har også Raymarine Plotter, Radar, Ekkolodd, VHF og Autopilot. Men autopiloten styrer helt elendig. Blir skiftet til sommeren når jeg finner ut hva som vil virke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Uansett hvilken autopilot du velger, kjøp en som er dimensjonert for din båt. Dvs. at den klarer å levere de kreftene som skal til for å snu roret raskt nok under alle forhold. Har selv autopilot fra Simrad. I stor sjø styrer den faktisk bedre enn meg. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bjørkski Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Uavhengig av fabrikat, kjøp en pilot med "rate gyro". Det er en helt annen verden i forhold til piloter med bare fluxkompass. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Simrad. til din båt, uten tvil. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bårdp Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 En med "rate gyro" er mye bedre en en med bare fluxkompass men ikke nødvendigvis bra nokk. På min Raymarine autopilot er det rate gyro men den fungerer allikevel dårlig. Har sett etter bedre kompasser og det er det nokk en del av men problemet mitt er at Raymarin knapt nokk snakker med seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Hulda har Raymarine med rategyro og linjer-hydraulikk fra Simrad (Robertson). Fungerer helt utmerket. Har ikke giddet å linke sakene opp mot Garmin nettverk, men det skal kjøre utmerket på NMEA 0183. Den Ray'en jeg har og Garmin støtter NMEA 0183. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Har Raymarine i min båt, funker helt perfekt.. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Takk for mange innspill, heller i utgangspunktet til Raymarine. Og ser fordelen av å kjøre et merke hele veien, det blir et kost-nytte spørsmål. Det vil uansett være et stort fremskritt med AP som første trinn i en evt full utskifting av utstyr. Simrad har jeg ikke sjekket ut Careka og Fjordgubbe, men det skal jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 De aller fleste autopilotene har inngang for NMEA 0183 format. Så du kan trygt bruke Seiwaen din. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Popeye70 Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Vi har ren Raymarine-instrumentering ombord, og kjøpte i fjor en Raymarine EV-200 Sail-pakke som består av en Raymarine EV-1 Sensor Core (den hvite "UFOen"), p70 kontrollenhet og ACU-200 "hjerne" (actuator control unit). Den styrer en Lewmar Constellation drivenhet, fordi Raymarine sin egen "rotary drive unit" ikke fungerte i min båt. Autopiloten kan også styres via den vanlige kartplotteren (Raymarine E95). Dette fungerer helt topp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
REM Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Hei, Jeg er i tenkeboksen for å vurdere autopilot. Ut fra det jeg ser er det to alternativer, Raymarine evo200 eller Garmin c230. Er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge ? dsm Garmin c230? Hva er det? Har hatt Raymarin i de tre siste båtene mine. Ikke fornøyd med noen av de. Klarer å rote det til selv i rolig vann i Indre Oslofjord, rate gyro til tross. Har nå brukt vinteren til å hive ruklet ut og erstatte med Garmin GHP Reactor. Har da Garmin radar, kartplotter, Vhf, AIS og autopilot. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Key Freak Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Jeg installerte Raymarine EVO200 i fjor. Superfornøyd! Båten er 35 fot med en motor og aksling. Det skal sies at jeg ikke har koblet den sammen med min eldre Simrad plotter. Jeg bruker først og fremst piloten for å slippe å gjete båten hele tiden. Hos meg fungerer det utrolig bra. Som jeg pleier å si; dyrt, og verdt hver krone! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2016 Del på Facebook Svart 1.Februar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Mange ulike erfaringer ser jeg. Stor sans for din bruk Key Freak, det er nok også mitt hovedformål med installering av AP. Selv om jeg vet at når jeg først har den installert så vil jeg fristes til å få alle mulige funksjoner til å virke. REM : Seatronic brukte beskrivelsen c-230 i linken til Garmin GHP Reactor i sitt tilbud til meg. Antagelig kun med katalogstruktur å gjør :-) Mulligan takk for tips, jeg sjekker NKE sine typer, tolker bildet ditt til at du er tilfreds med din pilot. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 (redigert) Nei, Jeg har ikke en slik. Min båt er så liten at jeg klarer meg med en enkel tillerpilot. TP32. Årsaken til at jeg trakk fram NKE er tredelt. * Historie, jeg har alltid hørt bare lovord om deres produkter. * Jeg har sett på hvem som bruker NKE. VOR, Route de Rum, osv, osv * Samtaler med brukere. Redigert 2.Februar.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 (redigert) Jeg valgte også Raymarine EVO200. Brukes kun til å holde valgt kurs. Ikke koblet opp mot plotter og rutevalg fra wp til wp. For meg fungerer den som forventet. Holder også kursen veldig bra når jeg går på en motor. https://baatplassen.no/i/topic/108976-ny-autopilot-til-båten-hvilket-merke-type-skal-jeg-velge/ Jeg fikk mye fin info her da jeg skulle velge pilot. Lykke til! Redigert 2.Februar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Supert Navid, da skal jeg lese tråden din i kveld Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Jeg er installatør for begge Raymarine og Simrad og nesten alle Autopilot idag er bra og kan snakke med andre utstyr enten via NMEA eller andre netverker. Hvis en Autopilot er riktig dimensjonert til båt typen og den funker dårlig, det er sikkert dårlig plassering av komponenter eller dårlig kalibrerings, har selv kalibrert mange båt etter installasjon fra seilbåt til stor cruiser og det tar litt tid å gjøre jobben riktig og dere må var kjent med begge båt og meny'en i systemet, og det er viktig å prøve den inn alle 4 kompass retninger etterpå for å fine justerer systemet. Jeg har er Raymarine plotter og Simrad Autopilot og de snakker sammen uten problem via NMEA. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Joda selve autopilotene er sikkert bra de fleste. Men ikke alle kompass er like bra. Min Raymarine fungerer greit opp til 30 kn så er det kveld og handstyring. Svært irriterende da jag normalt går med 33 kn. Hadde tenkt å putte inn en gammel gyro SGB1000 jeg har liggende men den idiotiske piloten har verken inngang for stepper, synkro eller mulighet for å ta kura fra NMEA RS 232. Så da sitter jeg med en pilot som kun kan prate med det dårlige kompas systemet til Raymarine. Piloten er 8 år gammel og når nå Raymarine kom med et nytt og etter sigende bedre kompass viste det seg at den ikke kunne bruke det heller. Håpløs drit. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 232 til 422 er da en helt vanlig adapter, somregel innebygd i en rs232 plugg med galvanisk skille og rs422 el. 485 ut. 'Eldre' Ray SPX piloter støtter greit ekstern heading via nmea0183, men SGB1000 kan jo være en utfordring om den ikke er konstant på, da de fleste middels båtturer vil jo være over, før den får stabilisert seg i solsystemet og gir 'ready' Tror jeg heller hadde investert i et gps-kompass, TrueHeading hadde jo messekampanje før nyttår på minste modellen sin, som man fikk i smaker med enten nmea2000 eller 0183/10hz til rundt US$500.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Etter det jeg fikk opplyst fra importøren støttet den vist ikke ekstern hedding men tror jeg må dobbeltsjekke det. Det geniale med SGB1000 er at den kan setes til kjent kurs før turen starter da er den stabil etter 10min. Men det er jo er digert dråg av en kompass hadde den sist i drift i i en 35 fot cruser jeg hadde for 10 år siden. Da jorde den en fantastisk jobb når ingen andre kompass fikk båten til å styre skikkelig bra i høy fart. Men mulig det hadde vært enklere med en GPS kompass om de er bra nokk og lar seg koble til autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.