Jump to content

Ny autopilot til båten, hvilket merke / type skal jeg velge?


navid

Recommended Posts

Da er jeg kommet dit hen, at jeg vurderer å kjøpe ny rormann. Den gamle har fått sparken da den nekter å utføre ordre.

Håper dere kan dele erfaringer med meg slik at jeg finner en a/p jeg blir fornøyd med.

Båten er motordrevet, en Sunquest 43. To motorer med akslinger og fritthengende ror.

 

- 12 volt driftspenning

- hydraulisk (eksisterende styresylinder er SeaStar BA150-7ATM)

- rategyro eller tilsvarende system for bedre retningsstabilitet

- < kr 30.000,-

Link to post
Share on other sites

Det blir som å stå i motebutikken og finne nye bykser. de fleste merkene er gode. :)

Selv har jeg Simrad og er fornøyd med den.

Ser at du har samme båten som meg, bare litt eldre.

Jeg har kabelstyrt på flyen og kunne tenkt meg trådløs der oppe.

Link to post
Share on other sites

"Ingen rategyro", hva mener du med det? Det heter vel ratesensor fortsatt i piloter ment for fritidsmarkedet?

Uansett, en Raymarine pilot er noe av det beste du får etter min mening. Men velg f eks Garmin hvis du bruker Garmin plotter. Raymarine har visstnok et annet grensesnitt slik at det blir vanskelig å koble disse to sammen. Dermed vil du miste muligheten til å la kartplotteren samarbeide med autopiloten til waypoint.

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda er utstyrt med en miks av Simrad (el/hydraulikk) og Raymarine (elektronikk), rorindikator og rategyro. Fungerer fortreffelig. Kabling for inneposisjon og trådløs for utvendig kontroll. Fungerer etter hensikten. Jeg har ikke koblet autopiloten til Garmin plottere, men dette kan gjøres via NMEA 0183 (så vidt jeg har skjønt).

Link to post
Share on other sites

Har Garmin plotter / radar og en gammel Rayathon Serie 100/ST6000+ autopilot. Fungerer forsåvidt fint via NMEA 0183, men har lett for å rote seg bort når jeg lager ruter med skarpe svinger.

En annen ting er at den ikke starter kursendringen før veipunktet er passert? Kommer derfor gjerne på etterskudd, og bruker lang tid på å hente seg inn igjen til tross for at den jo utmerket godt vet at kursendringen ligger rett der framme?

 

Lagt til; Monterte nylig Rategyro, og synes kanskje at den ble noe bedre? Er alikevel ikke helt sikker på at den fungerer som den skal. Kan jeg se noen steder at rategyro er tilstede? I calibreringsmenyen kanskje? Kan ikke se at det er noen forskjell der egentlig

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nordheim er utstyrt med Garmin GHP 10 autopilot m/fjernkontroll, den har ein shadow ventil som gjer at eg nårsomhelst kan overstyre med roret uten å måtte slå av autopiloten. Kjekt om det plutseleg ser noko i sjøen og vil gjera ein undamanøver.

 

Dette er kobla sammen i nmea2000 med, foreløpig for min del ein 4008 plottar, med 17" slaveskjerm. Også fjernkontroll på plottaren.

 

Eg er storfornøgd med dette oppsettet.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Her har det kommet inn mye bra informasjon ja. Takk til dere alle :thumbsup:.

 

Jeg har også hørt at denne nye Raymarine Evolution skal være bra saker, men Simrad og Garmin er vel også bra. Har vel litt med markedsføring å gjøre sikkert.

 

Derfor er det fint å få litt info fra brukere av utstyret. Det blir vel litt som Baracuda skriver at: "Det blir som å stå i motebutikken og finne nye bykser. de fleste merkene er gode." :giggle:

Link to post
Share on other sites

Simrad er sannsynligvis det tryggeste valget sammen med innenbordsmotor. De har flere parametre som kan justeres for å tilpasse piloten til forskjellige båter enn de andre, dagens modeller har vært på markedet såpass lenge at alle problemer er luket ut Simrad har dessuten vunnet så og si alle NMEA Awards i autopilitklassa de siste 20 årene.

 

 

Og Simrad får ekstra pluss i boka fra meg siden autopiloene fortsatt utvikles og produseres i Egersund.

 

Autopilot har nå en mye tettere integrasjon ned kartplottere hvis de er av samme merke og generasjon. Så hvilken plotter du har eller planlegger å kjøpe har betydning for valget av pilot. Med Simrad kan alt styres fra NSE, NSO eller NSS plottere, det trengs ikke noe autopilot kontrollpanel.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke Furuno og Simrad som er kremen av elektronisk utstyr på sjøen?

 

I min ungdom så var nok Furuno og Simrad kremen ja, men i denne elektroniske verden så har det vært en slik rivende utvikling at selv fagpersoner i bransjen har problemer med å følge med i "svingene"

 

Så om Furuno og Simrad er kremen for lystfartøyene i dag det vet jeg ikke. På større båter er de fortsatt kremen kanskje, men til helt andre priser vil jeg tru??

Link to post
Share on other sites

Har Garmin plotter / radar og en gammel Rayathon Serie 100/ST6000+ autopilot. Fungerer forsåvidt fint via NMEA 0183, men har lett for å rote seg bort når jeg lager ruter med skarpe svinger.

En annen ting er at den ikke starter kursendringen før veipunktet er passert? Kommer derfor gjerne på etterskudd, og bruker lang tid på å hente seg inn igjen til tross for at den jo utmerket godt vet at kursendringen ligger rett der framme?

Normalt vet ikke en autopilot hvilke retning neste waypoint ligger, litt forenklet vet den peiling mellom neste og forrige waypoint og hvor langt ute den ligger i forhold til denne linjen. I det den får informasjon om nytt waypoint har den den samme informasjonen som før bare med to nye referanser, den bruker altså litt tid på å komme inn igjen på den nye kursen. Måten å løse dette på ligger i plotteren, avanserte plottere kan sette en radius ut fra waypoint og starte svingen da. Autopiloten gjør kun som den får beskjed om så selve navigeringen er det plotteren som gjør. Det finnes selvsagt unntak på nyere autopiloter men dette er det som ligger i bunn på de fleste.

Link to post
Share on other sites

Takk for troverdig svar Frøken. Det ante meg vel att svaret måtte bli noe slikt. Oppsummert så vet altså Piloten kun om de to WP den navigerer mellom. Plotteren derimot, vet om alle, men frigir kun neste WP når det forrige er kvittert ut. Burde ikke plotteren frigitt tre WPer istedenfor to? Har vel med memory og kostnader å gjøre antagelig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Simrad autopilot med et rategyrokompass er en super kombinasjon, og dersom du i tillegg kompletterer med en ny Simrad plotter har man virkelig en knall kombo. Sjekk om pronav har en kampanje på autopilot og plotter, mener å ha sett at de hadde dette tidligere.

 

Simrad pilotene blir også brukt i mindre yrkesfartøy. Ikke så ofte man finner raymarine der. Dersom du i tillegg vurderer ekkolodd og/eller radar tør jeg påstå at Simrad/Navico produktene er markedsledende pt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det, tror dere ?

Fordi NMEA ikke er særlig opptatt av brukergrensesnitt, men mer av fuksjoner og tekniske løsninger kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men hvordan har det seg at omtrent alle båter levert fra verft kommer med Raymarine ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mange gode betraktninger og argumenter her.

 

På tidligere autopiloter jeg har vært i befatning med blir kalibreringen som regel utført ved en bestemt hastighet. Som regel ved marsjfart.

 

Jeg ønsker en pilot som er optimal i minst to fartsområder, 8 knop på en motor og marsjfart i 18 knop på begge motorene. Hvilke erfaringer har dere som opererer på samme måten?

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvordan har det seg at omtrent alle båter levert fra verft kommer med Raymarine ?

Sannsynligvis fordi Raymarine har grei ytelse til en overkommelig pris. Dersoim man graver dypere i lommeboken, finnes det nok bedre autopiloter enn Raymarine.

Link to post
Share on other sites

Takk for troverdig svar Frøken. Det ante meg vel att svaret måtte bli noe slikt. Oppsummert så vet altså Piloten kun om de to WP den navigerer mellom. Plotteren derimot, vet om alle, men frigir kun neste WP når det forrige er kvittert ut. Burde ikke plotteren frigitt tre WPer istedenfor to? Har vel med memory og kostnader å gjøre antagelig?

Plotteren gir kun kurs mellom de to aktuelle waypoint, og avstand. Piloten vet det samme men nekter å bruke den nye før man har kvittert. Pilotene godtar gjerne små endringer av denne linjen uten at man må bekrefte ny kurs. Forsøk å sette opp flere waypoint i svingen, gjerne med mindre enn 10 graders endring, det kan vere at piloten din da godtar endringen uten bekreftelse. Den tradisjonelle måten å styre på er altså kun en løpende "kommandering" av piloten, kurs mellom punktene samt avvik.

Når dette er sagt er man selvsagt kommet videre, men dette er måten de fleste gjorde det tidligere. Særlig når man har samme merke plotter og pilot kan man dra nytte av andre funksjoner. For eksempel kan jeg på min furunoradar peke en plass og velge go-to, piloten får da kun posisjonen på dette punktet og spør umiddelbart om jeg vil gå til det valgte punktet, fortsatt er det radaren som aktivt styrer båten inn på punktet. Nyere piloter kan ha gps posisjon og navigerer gjerne på egenhånd, da tenker jeg på at de justerer for avdrift og kan styre rett frem over atlanteren uten å gjøre annet enn å sette en eneste kurs. Det er ett annet kapittel...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...