navid Startet 2.Mai.2014 Del på Facebook Startet 2.Mai.2014 Da er jeg kommet dit hen, at jeg vurderer å kjøpe ny rormann. Den gamle har fått sparken da den nekter å utføre ordre. Håper dere kan dele erfaringer med meg slik at jeg finner en a/p jeg blir fornøyd med. Båten er motordrevet, en Sunquest 43. To motorer med akslinger og fritthengende ror. - 12 volt driftspenning - hydraulisk (eksisterende styresylinder er SeaStar BA150-7ATM) - rategyro eller tilsvarende system for bedre retningsstabilitet - < kr 30.000,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Det blir som å stå i motebutikken og finne nye bykser. de fleste merkene er gode. :) Selv har jeg Simrad og er fornøyd med den. Ser at du har samme båten som meg, bare litt eldre. Jeg har kabelstyrt på flyen og kunne tenkt meg trådløs der oppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Jeg har Raymarin, med trådløs fjernkontroll på flyen. Meget fornøyd.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
borghans Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Den nye Raymarine skal være helt genial. Ingen rategyro og selvkalibrerene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 (redigert) "Ingen rategyro", hva mener du med det? Det heter vel ratesensor fortsatt i piloter ment for fritidsmarkedet? Uansett, en Raymarine pilot er noe av det beste du får etter min mening. Men velg f eks Garmin hvis du bruker Garmin plotter. Raymarine har visstnok et annet grensesnitt slik at det blir vanskelig å koble disse to sammen. Dermed vil du miste muligheten til å la kartplotteren samarbeide med autopiloten til waypoint. Redigert 2.Mai.2014 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Jeg ville valgt en med nmea2000 tilkobling i dag. De fleste er gode nok. For planende båter er kompass med ratesensor ett must, gps kompass har tilsvarende sensor. Jeg hadde ikke valgt pilot uten rorgiver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Hulda er utstyrt med en miks av Simrad (el/hydraulikk) og Raymarine (elektronikk), rorindikator og rategyro. Fungerer fortreffelig. Kabling for inneposisjon og trådløs for utvendig kontroll. Fungerer etter hensikten. Jeg har ikke koblet autopiloten til Garmin plottere, men dette kan gjøres via NMEA 0183 (så vidt jeg har skjønt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Har Garmin plotter / radar og en gammel Rayathon Serie 100/ST6000+ autopilot. Fungerer forsåvidt fint via NMEA 0183, men har lett for å rote seg bort når jeg lager ruter med skarpe svinger. En annen ting er at den ikke starter kursendringen før veipunktet er passert? Kommer derfor gjerne på etterskudd, og bruker lang tid på å hente seg inn igjen til tross for at den jo utmerket godt vet at kursendringen ligger rett der framme? Lagt til; Monterte nylig Rategyro, og synes kanskje at den ble noe bedre? Er alikevel ikke helt sikker på at den fungerer som den skal. Kan jeg se noen steder at rategyro er tilstede? I calibreringsmenyen kanskje? Kan ikke se at det er noen forskjell der egentlig Redigert 3.Mai.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Kongkaos Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Anbefaler deg å sjekke ut raymarine sin nye evolution. Vet at Bestmarin kjører kampanje på den nå. Den får svært gode skussmål... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Har Garmin sin autopilot med "shadowdrive" og er meget godt fornøyd med det. NMEA 2000 Shadowdrive betyr at du kan bruke rattet og legge deg på ny kurs, så tar autopiloten automatisk over på den nye kursen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Nordheim er utstyrt med Garmin GHP 10 autopilot m/fjernkontroll, den har ein shadow ventil som gjer at eg nårsomhelst kan overstyre med roret uten å måtte slå av autopiloten. Kjekt om det plutseleg ser noko i sjøen og vil gjera ein undamanøver. Dette er kobla sammen i nmea2000 med, foreløpig for min del ein 4008 plottar, med 17" slaveskjerm. Også fjernkontroll på plottaren. Eg er storfornøgd med dette oppsettet. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Her har det kommet inn mye bra informasjon ja. Takk til dere alle . Jeg har også hørt at denne nye Raymarine Evolution skal være bra saker, men Simrad og Garmin er vel også bra. Har vel litt med markedsføring å gjøre sikkert. Derfor er det fint å få litt info fra brukere av utstyret. Det blir vel litt som Baracuda skriver at: "Det blir som å stå i motebutikken og finne nye bykser. de fleste merkene er gode." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Er det ikke Furuno og Simrad som er kremen av elektronisk utstyr på sjøen? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Simrad er sannsynligvis det tryggeste valget sammen med innenbordsmotor. De har flere parametre som kan justeres for å tilpasse piloten til forskjellige båter enn de andre, dagens modeller har vært på markedet såpass lenge at alle problemer er luket ut Simrad har dessuten vunnet så og si alle NMEA Awards i autopilitklassa de siste 20 årene. Og Simrad får ekstra pluss i boka fra meg siden autopiloene fortsatt utvikles og produseres i Egersund. Autopilot har nå en mye tettere integrasjon ned kartplottere hvis de er av samme merke og generasjon. Så hvilken plotter du har eller planlegger å kjøpe har betydning for valget av pilot. Med Simrad kan alt styres fra NSE, NSO eller NSS plottere, det trengs ikke noe autopilot kontrollpanel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Er det ikke Furuno og Simrad som er kremen av elektronisk utstyr på sjøen? I min ungdom så var nok Furuno og Simrad kremen ja, men i denne elektroniske verden så har det vært en slik rivende utvikling at selv fagpersoner i bransjen har problemer med å følge med i "svingene" Så om Furuno og Simrad er kremen for lystfartøyene i dag det vet jeg ikke. På større båter er de fortsatt kremen kanskje, men til helt andre priser vil jeg tru?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Har Garmin plotter / radar og en gammel Rayathon Serie 100/ST6000+ autopilot. Fungerer forsåvidt fint via NMEA 0183, men har lett for å rote seg bort når jeg lager ruter med skarpe svinger. En annen ting er at den ikke starter kursendringen før veipunktet er passert? Kommer derfor gjerne på etterskudd, og bruker lang tid på å hente seg inn igjen til tross for at den jo utmerket godt vet at kursendringen ligger rett der framme? Normalt vet ikke en autopilot hvilke retning neste waypoint ligger, litt forenklet vet den peiling mellom neste og forrige waypoint og hvor langt ute den ligger i forhold til denne linjen. I det den får informasjon om nytt waypoint har den den samme informasjonen som før bare med to nye referanser, den bruker altså litt tid på å komme inn igjen på den nye kursen. Måten å løse dette på ligger i plotteren, avanserte plottere kan sette en radius ut fra waypoint og starte svingen da. Autopiloten gjør kun som den får beskjed om så selve navigeringen er det plotteren som gjør. Det finnes selvsagt unntak på nyere autopiloter men dette er det som ligger i bunn på de fleste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Takk for troverdig svar Frøken. Det ante meg vel att svaret måtte bli noe slikt. Oppsummert så vet altså Piloten kun om de to WP den navigerer mellom. Plotteren derimot, vet om alle, men frigir kun neste WP når det forrige er kvittert ut. Burde ikke plotteren frigitt tre WPer istedenfor to? Har vel med memory og kostnader å gjøre antagelig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Simrad autopilot med et rategyrokompass er en super kombinasjon, og dersom du i tillegg kompletterer med en ny Simrad plotter har man virkelig en knall kombo. Sjekk om pronav har en kampanje på autopilot og plotter, mener å ha sett at de hadde dette tidligere. Simrad pilotene blir også brukt i mindre yrkesfartøy. Ikke så ofte man finner raymarine der. Dersom du i tillegg vurderer ekkolodd og/eller radar tør jeg påstå at Simrad/Navico produktene er markedsledende pt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Robertson i Egersund (->Simrad->Navico) har veggen tapetsert av Nmea Awards for beste autopilot, år etter år. Hvorfor det, tror dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Hvorfor det, tror dere ? Fordi NMEA ikke er særlig opptatt av brukergrensesnitt, men mer av fuksjoner og tekniske løsninger kanskje? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Men hvordan har det seg at omtrent alle båter levert fra verft kommer med Raymarine ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Mange gode betraktninger og argumenter her. På tidligere autopiloter jeg har vært i befatning med blir kalibreringen som regel utført ved en bestemt hastighet. Som regel ved marsjfart. Jeg ønsker en pilot som er optimal i minst to fartsområder, 8 knop på en motor og marsjfart i 18 knop på begge motorene. Hvilke erfaringer har dere som opererer på samme måten? Redigert 3.Mai.2014 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Robertson (Simrad) autopiloter har WORK modus, passer utmerket for f.eks sakte drift med en motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Men hvordan har det seg at omtrent alle båter levert fra verft kommer med Raymarine ? Sannsynligvis fordi Raymarine har grei ytelse til en overkommelig pris. Dersoim man graver dypere i lommeboken, finnes det nok bedre autopiloter enn Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Takk for troverdig svar Frøken. Det ante meg vel att svaret måtte bli noe slikt. Oppsummert så vet altså Piloten kun om de to WP den navigerer mellom. Plotteren derimot, vet om alle, men frigir kun neste WP når det forrige er kvittert ut. Burde ikke plotteren frigitt tre WPer istedenfor to? Har vel med memory og kostnader å gjøre antagelig? Plotteren gir kun kurs mellom de to aktuelle waypoint, og avstand. Piloten vet det samme men nekter å bruke den nye før man har kvittert. Pilotene godtar gjerne små endringer av denne linjen uten at man må bekrefte ny kurs. Forsøk å sette opp flere waypoint i svingen, gjerne med mindre enn 10 graders endring, det kan vere at piloten din da godtar endringen uten bekreftelse. Den tradisjonelle måten å styre på er altså kun en løpende "kommandering" av piloten, kurs mellom punktene samt avvik. Når dette er sagt er man selvsagt kommet videre, men dette er måten de fleste gjorde det tidligere. Særlig når man har samme merke plotter og pilot kan man dra nytte av andre funksjoner. For eksempel kan jeg på min furunoradar peke en plass og velge go-to, piloten får da kun posisjonen på dette punktet og spør umiddelbart om jeg vil gå til det valgte punktet, fortsatt er det radaren som aktivt styrer båten inn på punktet. Nyere piloter kan ha gps posisjon og navigerer gjerne på egenhånd, da tenker jeg på at de justerer for avdrift og kan styre rett frem over atlanteren uten å gjøre annet enn å sette en eneste kurs. Det er ett annet kapittel... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.