Jump to content

Er det nødvendig med fortinnet kabel


Bruun

Recommended Posts

En del plaster avgir sure forbindelser. Vann må være en del av ligningen. Har man ikke vann, så skjer det ingen reaksjon. Hulda har kilometervis med ledning fra Biltema, sikkert bare skitt, men fungerer helt greit om bord hos oss. Dinamo nevner også 'en del gummiblandinger'. For å vulkanisere gummi kreves det svovel, som frigjøres over tid. Resultatet er samme som for en del plast.

Link to post

PVC = PolyVinylCloride, og som navnet sier inneholden det klor. Klor framkaller korrosjon på de fleste metaller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Fortinnede kabler er marginalt dyrere enn ufortinnede. Jeg byttet hele det elektriske anlegget i snekka mi og brukte da kun fortinnede kabler.

 

Jeg brukte denne mellom starter/dynamo, hovedstrømsbrytere og batterier:

http://cpanel5.proisp.no/~batbuygk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2221&category_id=47&keyword=kabel&option=com_virtuemart&Itemid=53

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Min erfaring med  kabler  er at de som er rett presset og forseglet i skjøten er fine etter 35 år.

De som bare er presset med billigangen  og uten krympestrømpe holder ikke mange år i fuktig miljø er min erfaring.

Så en bra pressetang og krympestrømpe er bra etter min erfaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nei, jeg stresser ikke voldsomt med kabler/ledninger jeg heller. Selv om hovedkablingen i Hulda er 95 kvadrat mangtrådet, fortinnet, dobbeltisolert kabel etter høyeste offshore spec. Men det beror heller på en tilfeldighet.

 

Jeg har imidlertid paranoia når det gjelder slanger til vann, drivstoff, eksos etc. Men det er en avsporing.

Link to post

Molekyler, ikke atomer. Du er sikker på at dette kan du? Ikke provokativt, men interessert i faktisk info. Jeg har ikke peil på plastikk. Men hvem som helst må gjerne krangle med meg om gummi.

 

Men nå skal jeg ned på Hulda og jobbe, adios....

klor er et grunnstoff og opptrer ikke som frie atomer, men molekyler i naturen, ja. I en kjemisk fobindelse som PVC er det ikke fritt klor! Klor vil ved romtempratur være gass.

Det blir som og si at det er farlig å hive vann på en brann, fordi vann(H2O)  innholder Hydrogen (knall gass).

Link to post

Jeg jobber I en bedrift som leverer elektronikk til maritime fartøy og installasjoner.:

- Vi bruker kun fortinnet kabel

- PVC er ikke tillatt pga at den avgir klorgass ved brann, tror den beginner å avgi gass allerede ved 80 grader.

- Nye regler fra 2016 sier at isolasjonen skal bade vær brannhemmende og selvslukkende.

På min lystbåt fra 2007:

- Ikke fortinnede ledninger

- PVC isolasjon

 

Selv bruker jeg bare fortinnet ledning I det jeg legger opp selv. Om det er nødvendig inne I en tett båt vet jeg ikke, men utvendig eller I åpne båter tror jeg det er fornuftig. En viktig grunn til å bruke fortinnet lednin er at kabelskoene er også fortinnet. Da er det mindre risiko for korrosjon mellom ledning og kabelsko om det kommer fukt til. Ikke uvanlig at det kondenserer litt nå på denne tiden.

Nå er jo PVC isloasjon den absolutt smidigste, og med de mengdene som er I en båt velger jeg det. Det er nok mye annet av interiøret som avgir klorgass og andre ting ved en brann

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg jobber I en bedrift som leverer elektronikk til maritime fartøy og installasjoner.:

- Vi bruker kun fortinnet kabel

- PVC er ikke tillatt pga at den avgir klorgass ved brann, tror den beginner å avgi gass allerede ved 80 grader.

- Nye regler fra 2016 sier at isolasjonen skal bade vær brannhemmende og selvslukkende.

På min lystbåt fra 2007:

- Ikke fortinnede ledninger

- PVC isolasjon

 

Selv bruker jeg bare fortinnet ledning I det jeg legger opp selv. Om det er nødvendig inne I en tett båt vet jeg ikke, men utvendig eller I åpne båter tror jeg det er fornuftig. En viktig grunn til å bruke fortinnet lednin er at kabelskoene er også fortinnet. Da er det mindre risiko for korrosjon mellom ledning og kabelsko om det kommer fukt til. Ikke uvanlig at det kondenserer litt nå på denne tiden.

Nå er jo PVC isloasjon den absolutt smidigste, og med de mengdene som er I en båt velger jeg det. Det er nok mye annet av interiøret som avgir klorgass og andre ting ved en brann

 

 

Nei PVC avgir ikke klorgass ved brann, men saltsyregass (HCl). Det finnes 1000 vis av forskjellige PVC typer, noen er brannhemmende andre ikke.

At den gasser klor ved 80grader er da naturligvis heller ikke tilfelle.

På 80-90 tallet ble PVC tilsatt endel ftalater som var skadelig for forplantingsevnen hos mennesker. Disse ftalatene er nå faset ut.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Hei Førstefender. Du har helt rett I at det dannes saltsyregass og ikke klorgass, men konsekvensen av gassen er den samme. Den er I værste fall dødelig å puste inn. At endel av ftalater ble faset ut hjelper lite når flere klasseselskaper forbyr denne isolasjonen på norske installasjoner I Nordsjøen. Danmark  er I ferd med å begrense brukene og I Canada snakker de om totalforbud. Det kommer nok I hele Europa etterhvert.

Link to post

Skikkelig forsegling i endene med krympestrømpe med lim rundt kabelsko gjør susen. Gjør man i tillegg tiltak mtp fuktighet og rå luft i båten så er man godt sikret mot problemer. Akkurat det med fuktighet og rå luft har man jo igjen for når det gjelder alt i en båt

 

Er det noen grunn til å bekymre seg for hva som skjer når man varmer opp en fortinnet kabel i forbindelse med krymping av krympestrømpe? Man risikerer vel at tinnet smelter og så stivner igjen med det resultat at kabelen blir helt stiv der man varmer opp krympestrømpen. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette potensielt kan være et problem?

Link to post

Her er en link til Draka Norsk Kabel sin tekniske håndbok og der står mye nyttig fakta om forskjellige isolasjonmateriale på kabler :) http://media.draka.no/2015/06/Teknisk-H%C3%A5ndbok-2010_final-til-web.pdf

Slik jeg ser det er største problemet på en ledningsforbindelse der kabelkappen slutter og kobberet blir eksponert for vær og vind. Klarer man å tette dette området med f.eks krympestrømpe med lim er mye gjort.

Om kabelen er fortinnet eller ikke tror jeg egentlig ikke betyr mest da man ikke vil ha fuktighet under kappen i utgangspunktet. Vil jo også ha noe å si hvor kabelendene er terminert, om det er i ett "tørt" område i hytten eller på toppen av en mast :)

Link to post

Skulle dette være et problem, tror jeg nok du bruker alt for mye varme til krympingen!

 

Ja, jeg sjekket litt nå. Jeg så en krympeslange med lim som måtte varmes opp til over 110 grader, mens tinn har et smeltepunkt på drøyt 230 grader. Jeg vet ikke om det er rent tinn eller en legering som brukes på fortinnede kabler. Loddetinn har vel noe lavere smeltepunkt, nærmere 200 grader, men man har fortsatt rundt 100 grader å gå på, så det burde ikke være noe problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...