Bruun Startet 2.Februar.2016 Del på Facebook Startet 2.Februar.2016 Må man ha fortinnet kabel i båt? Tenker da på hovedstrømskabel. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Nei de må en ikke ha. Men en fortinnet kabel er mer korrosjonsbestandig en en vanlig kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Eg ville valt kabel med ein isolasjon som ikkje angrip koparen, sjølv i kombinasjon med sjøluft. Dermed vel eg bort både PVC og ein masse forskjellige gummiblandinger, og står igjen med diverse PE - plast. Fortinninga er for å unngå at isolasjonen skal få angripa koparen. Sitér dette innlegget Link to post
Marixz Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Nå ble jeg nysgjerrig :) På hvilken måte angriper isolasjonen kobberet? :) At isolasjonen absorberer fuktighet i forskjellig grad alt etter hvilken type isolasjon har jeg hørt om, men ikke at isolasjonen selv "angriper" kobberet :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 hmm.. jeg sitter i en båt fra 1987 og her er en hærlig blanding av kabling som er mer eller mindre profft lagt gjennom årene. Utover det som er trukket med 0,75 lampettledning, så har jeg oppdaget veeeldig få irrede kontaktpunkter eller tærede ledere. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 En del plaster avgir sure forbindelser. Vann må være en del av ligningen. Har man ikke vann, så skjer det ingen reaksjon. Hulda har kilometervis med ledning fra Biltema, sikkert bare skitt, men fungerer helt greit om bord hos oss. Dinamo nevner også 'en del gummiblandinger'. For å vulkanisere gummi kreves det svovel, som frigjøres over tid. Resultatet er samme som for en del plast. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Ha litt fett eller tynn tectyl på kablene før du klemmer på kabelskoen så blir ikke irr noe problem hvis du ikke har kablene i saltsprut. Styrer litt med en Mørejet fra 1983, og irr er nesten ikke tema. Sitér dette innlegget Mons Link to post
REM Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 PVC = PolyVinylCloride, og som navnet sier inneholden det klor. Klor framkaller korrosjon på de fleste metaller. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ElGapitan Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Dette var jo opplysende, har dere noen linker til kabler som i så tilfelle er ok? Jeg for min egen del har brukt en del av biltema sin fortinnede twinledning til bil. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 (redigert) Fortinnede kabler er marginalt dyrere enn ufortinnede. Jeg byttet hele det elektriske anlegget i snekka mi og brukte da kun fortinnede kabler. Jeg brukte denne mellom starter/dynamo, hovedstrømsbrytere og batterier: http://cpanel5.proisp.no/~batbuygk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2221&category_id=47&keyword=kabel&option=com_virtuemart&Itemid=53 Redigert 3.Februar.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Min erfaring med kabler er at de som er rett presset og forseglet i skjøten er fine etter 35 år. De som bare er presset med billigangen og uten krympestrømpe holder ikke mange år i fuktig miljø er min erfaring. Så en bra pressetang og krympestrømpe er bra etter min erfaring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Nei, jeg stresser ikke voldsomt med kabler/ledninger jeg heller. Selv om hovedkablingen i Hulda er 95 kvadrat mangtrådet, fortinnet, dobbeltisolert kabel etter høyeste offshore spec. Men det beror heller på en tilfeldighet. Jeg har imidlertid paranoia når det gjelder slanger til vann, drivstoff, eksos etc. Men det er en avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Skikkelig forsegling i endene med krympestrømpe med lim rundt kabelsko gjør susen. Gjør man i tillegg tiltak mtp fuktighet og rå luft i båten så er man godt sikret mot problemer. Akkurat det med fuktighet og rå luft har man jo igjen for når det gjelder alt i en båt Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 PVC = PolyVinylCloride, og som navnet sier inneholden det klor. Klor framkaller korrosjon på de fleste metaller. Dette blir sprøyt, kloren er bundet opp i en kjemisk forbindelse, fins ikke frie klor atomer i en PVC forbindelse! Men ved en brann kan PVC utvikle endel "ekle" gasser.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Molekyler, ikke atomer. Du er sikker på at dette kan du? Ikke provokativt, men interessert i faktisk info. Jeg har ikke peil på plastikk. Men hvem som helst må gjerne krangle med meg om gummi. Men nå skal jeg ned på Hulda og jobbe, adios.... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Molekyler, ikke atomer. Du er sikker på at dette kan du? Ikke provokativt, men interessert i faktisk info. Jeg har ikke peil på plastikk. Men hvem som helst må gjerne krangle med meg om gummi. Men nå skal jeg ned på Hulda og jobbe, adios.... klor er et grunnstoff og opptrer ikke som frie atomer, men molekyler i naturen, ja. I en kjemisk fobindelse som PVC er det ikke fritt klor! Klor vil ved romtempratur være gass. Det blir som og si at det er farlig å hive vann på en brann, fordi vann(H2O) innholder Hydrogen (knall gass). Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 (redigert) Jeg jobber I en bedrift som leverer elektronikk til maritime fartøy og installasjoner.: - Vi bruker kun fortinnet kabel - PVC er ikke tillatt pga at den avgir klorgass ved brann, tror den beginner å avgi gass allerede ved 80 grader. - Nye regler fra 2016 sier at isolasjonen skal bade vær brannhemmende og selvslukkende. På min lystbåt fra 2007: - Ikke fortinnede ledninger - PVC isolasjon Selv bruker jeg bare fortinnet ledning I det jeg legger opp selv. Om det er nødvendig inne I en tett båt vet jeg ikke, men utvendig eller I åpne båter tror jeg det er fornuftig. En viktig grunn til å bruke fortinnet lednin er at kabelskoene er også fortinnet. Da er det mindre risiko for korrosjon mellom ledning og kabelsko om det kommer fukt til. Ikke uvanlig at det kondenserer litt nå på denne tiden. Nå er jo PVC isloasjon den absolutt smidigste, og med de mengdene som er I en båt velger jeg det. Det er nok mye annet av interiøret som avgir klorgass og andre ting ved en brann Redigert 3.Februar.2016 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 (redigert) Redigert 3.Februar.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 (redigert) Jeg jobber I en bedrift som leverer elektronikk til maritime fartøy og installasjoner.: - Vi bruker kun fortinnet kabel - PVC er ikke tillatt pga at den avgir klorgass ved brann, tror den beginner å avgi gass allerede ved 80 grader. - Nye regler fra 2016 sier at isolasjonen skal bade vær brannhemmende og selvslukkende. På min lystbåt fra 2007: - Ikke fortinnede ledninger - PVC isolasjon Selv bruker jeg bare fortinnet ledning I det jeg legger opp selv. Om det er nødvendig inne I en tett båt vet jeg ikke, men utvendig eller I åpne båter tror jeg det er fornuftig. En viktig grunn til å bruke fortinnet lednin er at kabelskoene er også fortinnet. Da er det mindre risiko for korrosjon mellom ledning og kabelsko om det kommer fukt til. Ikke uvanlig at det kondenserer litt nå på denne tiden. Nå er jo PVC isloasjon den absolutt smidigste, og med de mengdene som er I en båt velger jeg det. Det er nok mye annet av interiøret som avgir klorgass og andre ting ved en brann Nei PVC avgir ikke klorgass ved brann, men saltsyregass (HCl). Det finnes 1000 vis av forskjellige PVC typer, noen er brannhemmende andre ikke. At den gasser klor ved 80grader er da naturligvis heller ikke tilfelle. På 80-90 tallet ble PVC tilsatt endel ftalater som var skadelig for forplantingsevnen hos mennesker. Disse ftalatene er nå faset ut. Redigert 3.Februar.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Så kjapt oppsumert, fortinnet er lurt, men ikke avgjørende, men krympestrømpe + fett er det som er å anbefale? Og passe på å ikke sette fyr på pvc kabler? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Hei Førstefender. Du har helt rett I at det dannes saltsyregass og ikke klorgass, men konsekvensen av gassen er den samme. Den er I værste fall dødelig å puste inn. At endel av ftalater ble faset ut hjelper lite når flere klasseselskaper forbyr denne isolasjonen på norske installasjoner I Nordsjøen. Danmark er I ferd med å begrense brukene og I Canada snakker de om totalforbud. Det kommer nok I hele Europa etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Skikkelig forsegling i endene med krympestrømpe med lim rundt kabelsko gjør susen. Gjør man i tillegg tiltak mtp fuktighet og rå luft i båten så er man godt sikret mot problemer. Akkurat det med fuktighet og rå luft har man jo igjen for når det gjelder alt i en båt Er det noen grunn til å bekymre seg for hva som skjer når man varmer opp en fortinnet kabel i forbindelse med krymping av krympestrømpe? Man risikerer vel at tinnet smelter og så stivner igjen med det resultat at kabelen blir helt stiv der man varmer opp krympestrømpen. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette potensielt kan være et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Skulle dette være et problem, tror jeg nok du bruker alt for mye varme til krympingen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marixz Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Her er en link til Draka Norsk Kabel sin tekniske håndbok og der står mye nyttig fakta om forskjellige isolasjonmateriale på kabler :) http://media.draka.no/2015/06/Teknisk-H%C3%A5ndbok-2010_final-til-web.pdf Slik jeg ser det er største problemet på en ledningsforbindelse der kabelkappen slutter og kobberet blir eksponert for vær og vind. Klarer man å tette dette området med f.eks krympestrømpe med lim er mye gjort. Om kabelen er fortinnet eller ikke tror jeg egentlig ikke betyr mest da man ikke vil ha fuktighet under kappen i utgangspunktet. Vil jo også ha noe å si hvor kabelendene er terminert, om det er i ett "tørt" område i hytten eller på toppen av en mast :) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Skulle dette være et problem, tror jeg nok du bruker alt for mye varme til krympingen! Ja, jeg sjekket litt nå. Jeg så en krympeslange med lim som måtte varmes opp til over 110 grader, mens tinn har et smeltepunkt på drøyt 230 grader. Jeg vet ikke om det er rent tinn eller en legering som brukes på fortinnede kabler. Loddetinn har vel noe lavere smeltepunkt, nærmere 200 grader, men man har fortsatt rundt 100 grader å gå på, så det burde ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.